30-12-18
כמיטב המסורת, גם ביום עיון זה נישאו הרצאות מעניינות בשלל נושאים הרלוונטים לעולמו של קצין הבטיחות. חלק מהמרצים השתמשו במצגות שחלקן מובא כאן לעיונכם.
אבנר פלור, סמנכ"ל בכיר במשרד התחבורה, קיצר דבריו נוכח נאומו של שמעון סודאי יו"ר האיגוד בו סודאי שיקף לקהל הנוכחים ביום העיון את חלקו של משרד התחבורה בהשתלשלות הדברים אשר בסופו של דבר הביאו את יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת ח"כ כבל, לא לקבל החלטה בעניין תיקון חלק י' של תקנות התעבורה. פלור אמר כי לבוא ולהטיח במשרד התחבורה האשמות כאלו, זה לא נכון ולא צודק, כאשר המשרד עושה בטיחות ותשתיות בדרכים. | |
עו"ד אביטל טבצ'ניק, מומחית לדיני תחבורה,דיברה על עבירות של הסחת דעת המהוות חלק נכבד מאד מהסיבות לתאונות דרכים ובהן תאונות קטלניות. השימוש בטלפון הסלולרי תוך כדי נהיגה הוא הסיבה העיקרית להיסח דעת, גם כשמדובר "רק" בהשפלת מבט לעברו תוך כדי הנהיגה. משמעות השפלת המבט היא התנתקות מהנעשה על הכביש. רק לצורך ההמחשה – השפלת מבט לעבר הטלפון במהירות נסיעה של 90 קמ"ש, משמעותה כאילו נהגנו 200 מטרים בעיניים עצומות. לא לחינם רבים מהמומחים טוענים כי הטלפון הנייד הוא הרוצח מספר אחד בכבישים. משטרת ישראל באמצעות מצלמות משוכללות ואמצעים טכנולוגים מתקדמים נוספים, מנסה לאכוף את החוק בנושא זה ומטילה עונשים כבדים על המפירים את החוק, על מנת להרתיע משימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה. עם זאת, כמובן שהיכולת להיות בכל מקום ובכל זמן היא בלתי אפשרית ובסופו של דבר נדרשת מכל אחד ואחד מאיתנו משמעת עצמית ואחריות אישית לעקור את הנגע שפשע בנו – שימוש בטלפון הנייד תוך כדי נהיגה. עו"ד אביטל טבצ'ניק, מומחית לדיני תעבורה, סיכמה עבורינו את ההבטים השונים והמשמעויות בעבירת "השפלת מבט". לעיון במצגת "עבירת השפלת מבט" של עו"ד אביטל טבצ'ניק, מומחית לדיני תעבורה – לחץ כאן |
|
אורן בראל מנהל המחלקה העיסקית של חברת מאיר ומנהל מותג הונדה, דיבר על דגמים חדשים העומדים להיכנס לשוק בשנת 2019. כהקדמה לסיקור הדגמים, ציין בראל כי הונדה ניצבת במקום הרביעי והמכובד בין מותגי הרכב הנמכרים בעולם. כמו כן, הונדה הינה יצרן האופנועים הגדול בעולם. עם נסיון ומוניטין שכאלו בראל מרגיש בטוח להציג את הנבחרת החדשה של הונדה בישראל. מבין כל דגמי הונדה, הג'אז היא הכי נמכרת. סיביק האצ'בק החדשה תהיה כבר חצי אוטונומית עם מערכות בקרה משוכללות היודעות למנוע באופן יחסי תאונות. סיביק הרגילה תהיה עם איבזור עשיר במיוחד. ה-HRV החדש ימכר במחיר של החל מ-138,900 ש"ח ויהיו בו כסאות מתקפלים מיוחדים, מרווח פנים גדול ורמת זיהום אוויר נמוכה. כליטר בנזין יגמע הרכב החדש ל-16 ק"מ. את הדגמים החדשים ניתן היה לראות ולמשש בתצוגה מרהיבה מחוץ לאולם הכנסים. להלן סרטון מדבריו של אורן בכנס |
|
אברהם ישעיהו, מנהל תחום קציני בטיחות במשרד התחבורה, הציג שני מפקחים חדשים שהתקבלו לאחרונה לעבודה ולדבריו יש עוד שני מפקחים האמורים להתחיל בקרוב עבודתם. בסוף התהליך, אמורים להיות שיבעה אנשים בצוות המשרד. אין ספק כי עם מספר כזה של אנשי צוות, הפיקוח יהיה הרבה יותר טוב ומן הסתם יביא להגברת הבטיחות בדרכים. ישעיהו הודיע כי בנושא תכנית הלימודים להכשרת קציני בטיחות קיימת תמימות דעים בינו לבין הנהלת האיגוד. נוכח חילוקי הדעות בין הנהלת האיגוד לבין העצמאיים, אמר ישעיהו כי הוא מוכן לקחת על עצמו לנסות לגשר בין שני הצדדים הואיל ואחדות יכולה לדעת ישעיהו לסייע במאבקים על מעמדו של קצין הבטיחות. ישעיהו סבור כי: "פה יש טובים וגם שם יש טובים". ישעיהו התייחס לדיונים בוועדת הכלכלה ואמר כי ח"כ כבל החליט על דעת עצמו לסגת מהדיון בנושא ההעסקה ולא משרד התחבורה אשם בכך. לסיכום, ישעיהו אמר כי מה שמניע אותו הוא נושא הבטיחות ולא מלחמות אגו שלדבריו קיימות בין הצדדים. יצויין כי ישעיהו העדיף להציג עמדה ניטרלית ובחר להתעלם מהצהרות שניתנו לא פעם ע"י בכירים במשרד התחבורה בדבר הבטיחות ברמה גבוהה יותר המושגת ע"י קציני בטיחות בהעסקה ישירה. | |
שי, מנהלת בקואליציה להעסקה ישירה, דיברה על ההבדלים בין העסקה ישירה לבין העסקת עובדי קבלן. בין היתר, העסקת עובדי קבלן פוגעת בשכר העובדים, שכן, נכנס גורם נוסף (קבלן) שגם הוא צריך להרוויח. רווח הקבלן הינו על חשבון העובד. בעל החברה ששואף להקטין הוצאות, לא יממן מכיסו את התשלום לקבלן. בנוסף, לעובדי קבלן אין את כל הזכויות הקיימות לעובדים בהעסקה ישירה. לעובדי קבלן יש חוסר ביטחון תעסוקתי. בהיותם עובדים שלא מן המניין יש להם פחות מוטיבציה ופחות הרגשת שייכות למקום בו הם עובדים, מה שמשפיע על איכות עבודתם. על עוד היבטים ופירוט נוסף על ההבדלים בין שתי צורות ההעסקה הכנסו למצגת של שי. לעיון במצגת של שי – לחצו כאן להלן סרטון מדבריה של שי בכנס |
|
גל מור, מחברת 3MOR העוסקת בציוד לקשירת מיטענים, דיבר על החשיבות בריתום נכון של מטענים, במניעת תאונות דרכים. בארץ רשומות 319,000 משאיות, יותר ממחציתן מובילות מטענים שיש צורך לקשור אותם נכון בכדי שלא יפלו במהלך הנסיעה ויגרמו לתאונות. הטיפול בקשירת המטענים בעייתי. ישנם 28 קטגוריות של סוגי מטענים אך עד כה, נהגים לא היו חייבים לעבור הכשרה לקשירת מיטענים. כל מניעה של תקלת הובלה, משמעותה במקרים רבים הצלת חיים. מטען שנפל במהלך נסיעה, עלול לגרום לאובדן חיים ונזק רב לרכבים שעורבו בעל כורחם בארוע. מאור הציג את ה-SHOCK STRAP, רצועה בטיחותית הנשארת מתוחה כל הזמן ומחזיקה היטב את המטען. לדברי מאור, סוג זה של רצועות, הקטין באופן משמעותי ביותר, כ-70% מסך הנזקים שקרו בגין נפילת מטענים. ל-SHOCK STRAP יותר מ-100,000 לקוחות בכל רחבי העולם. |
|
חנניה אפנג'ר, מנהל מחוז דרום של משרד התחבורה, דיבר כדרכו על עידכוני תקנות וחוקי תעבורה. בין היתר הזכיר אפנג'ר את הורדת גיל למבחן עיוני (תאוריה) ל-15 וחצי, סנקציות חדשות על רוכבי אופניים חשמליים, הדרכת חובה לכל מי שיש לו רשיון בדרגת C בנושא ריתום מטענים ועוד. לעיון במצגת של חנניה אפנג'ר – לחצו כאן. |
|
זוהר רז, לשעבר, ראש מדור תאונות דרכים בצה"ל ומומחה לחקירת תאונות דרכים, דיבר על מהותו של התחקיר הבטיחותי ואמר כי בתחקיר, הוא אינו מחפש אשמים אלא איך למנוע מהתרחשות של עוד תאונות דומות. אחת הדרכים למנוע תאונות היא להעביר חניכה לנהגים חדשים. כמו כן מציע רז לרתום גם מנהלים בחברות למלחמה בתאונות הדרכים. |