איגוד קציני בטיחות
מקצועיים בתעבורה

ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
שריינו את המועד ביומנכם יום ההשתלמות הבא יתקיים ב- 5.9.23

סיכום יום ההשתלמות הארצי – דצמבר 2021

כנס איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה דצמבר 2021

יו”ר האיגוד: "השנה המאתגרת ביותר מאחורינו, ושנה מאתגרת חדשה לפנינו".

מאת: בועז קורפל

שדרת הדגלים הצחורים עם המיתוג של טלקאר- יבואנית רכבי KIA בישראל – קדמה את פניהם של מאות חברי איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה, שהקדימו להגיע כבר בשעה 07:30 בבוקר מכל רחבי הארץ למרכז הכנסים בקיבוץ שפיים, הבית של הכנסים הרבעוניים של האיגוד והנהלתו שהמשיכה לעבוד ללא לאות מאז הכנס הקודם.

הכרזה מאירת העיניים שנפרשה מעל מתחם התצוגה של רכבי קיה וכלי הרכב הצבעוניים והמצוחצחים שמתחתיה, גרמו לחברי האיגוד להישאר מחוץ למבנה הסגור, על אף מזג האוויר הקריר, ולאט לאט הם החלו לחקור את המכוניות שבתצוגה, נכנסו לתוכן, עיינו בקטלוגים ופתחו מכסה מנוע אחד אחרי השני. החל בפיקנטו הקטנה ועד לקרניבל המהודרת כאשר הכוכבות שמשכו את מירב תשומת הלב היו הסורנטו החדשה, נירו החשמלית, הקרניבל המיוחדת והסלטוס המוזהבת והאופנתית.

הפתעה נוספת חיכתה לחברי האיגוד בתוך האולם, שם ניצבה אחת המכוניות החשמליות של SERES שמיובאת על ידי חברת טלקאר, שפרשה את חסותה על הכנס יחד עם שותפים נוספים ותיקים וחדשים, לרבות חברת מטעני החשמל לרכב – Gnrgy, חברת הליסינג ליס פור יו, פ.ר.ש- חברת הדרכות הנהיגה, חברת פטרוטק BG – תחזוקה מקצועית לרכב וגם SOS מצברים, אגד, דגש  ו-Saver One.

השורות באולם הלכו והתמלאו והנוכחות של חברי האיגוד הייתה הפעם גדולה ומרשימה, תוך הקפדה על תקנות הקורונה המעודכנות, לרבות כניסה לבעלי תו ירוק בלבד תוך עטית מסכה על ידי הנוכחים באירוע.

את הכנס פתח יו”ר האיגוד, מר שמעון סודאי שניכר בנימת קולו כי התרגש לראות את המספר הגדול של החברים שבאו לכנס למרות התנאים ואי הוודאות. על הפרק בנאום הפתיחה עמדו מספר עדכונים ובהם גם בשורות ותחזיות לקראת השנה הבאה. לצידם הדגיש יו"ר האיגוד את אי שביעות רצונו   מחוסר ההתחשבות, הבלתי מוסברת  של משרד התחבורה בצורכי קציני הבטיחות, מיד כאשר ההגבלות על המשק (בגל הראשון) הסתיימו, תוך הטלת גזרות והנחתות בלתי הגיוניות, באופן חד צדדי, ללא שיתוף / עדכון מראש של האיגוד הרשמי של קציני הבטיחות המקצועיים בישראל.   

יו”ר האיגוד הפנה אצבע מאשימה בעיקר כלפי מנהל התחום במשרד התחבורה , שיסיים את תפקידו בחודש הקרוב, ואמר “לא נתרגל ולא נקבל דרישות חסרות תכלית”. האיגוד תולה את האשמה באופן אישי במנהל התחום במשה”ת ורואה את תהליך הורדת תנאי הסף לקבלה לקורס קציני הבטיחות כשערורייה וכאחת מנקודות השפל בהתנהלותו הקלוקלת של מנהל התחום, כולל הטלת גזירות על כלל בעלי המקצוע ולא על חלק ממשרדי הקבלן שעבודתם נמצאה פגומה באינספור בדיקות, סקרים וועדות מקצועיות לאורך השנים.

היו”ר פנה למנהל התחום הנכנס – מר אוסאמה סוכר -בהושטת יד מעל הבמה, איחל לו הצלחה רבה בתפקידו והבטיח כי האיגוד יסייע לו במשימותיו כל עוד יחסי העבודה בין הצדדים יהיו מכבדים ויושגו סיכומים והסכמות. “ישנם נושאים שלא נעבור עליהם לסדר היום. הדברים מונחים על שולחן שרת התחבורה ואנו מצפים להתפתחויות” אמר יו”ר האיגוד, וקרא למשה”ת לשתף את האיגוד לפני פרסום הודעות מחייבות, ולפעול בצורה מסודרת, עם פרטים מלאים, כפי שמצופה ממשרד ממשלתי שאחראי על הבטיחות בדרכים.

יו”ר האיגוד הדגיש את העדכונים לתקנות שיכנסו לתוקף בשנת העבודה הקרובה, לרבות תקנה 6395 חלק 2 לכלי רכב ממשקל 3.5 טון, שיחויבו להתקין נקודות עיגון על מנת לעבור מבחן שנתי. תוקף התקנה החל מ- 1.1.22.

עדכון נוסף, שייכנס לתוקף ב-1.7.22, קשור לתקנה 6395 חלק 1 -בנושא ריתום ואבטחת מטענים לכלי רכב מעל משקל 12 טון , אשר חלה הן על הנהגים והן על קציני הבטיחות העוסקים בתובלה (בפועל).

ביחס לחובת ה"השתלמות השנתית" שפורסמה על ידי מנהל תחום קציני בטיחות, אמר יו”ר האיגוד כי האיגוד אינו רואה בה כל טעם ובפרט שתוכנה מיותר וחסר ערך מוסף, שלא לומר שחברי האיגוד משתתפים בהשתלמויות באופן תדיר וסדיר אחת לרבעון מטעם האיגוד (כדוגמת הכנס הנוכחי) ומפיקים תועלת מרובה ואמיתית.  עם זאת,  הואיל והאיגוד מקפיד לעמוד בדרישות החוק, הגם אם הוא איננו הגיוני, הוא קורא לחבריו למלא אחר ההוראה תוך הבטחה כי הנהלת האיגוד תטפל בסוגיה מול מנהל התחום הנכנס, ובינתיים האיגוד ימשיך לסבסד חלק מעלות ההשתתפות בהשתלמויות, בהתאם לסיכום עם רשת מכללת עתיד, הפרוסה במס' אזורים מרכזיים, לאחר שהושג מחיר של 256 שקלים לפני מע”מ לכל משתתף. 

היו”ר הזהיר מעל הבמה את כל מי שייגש להשתלמות מבלי להיות זכאי להנחה מפאת אי חברותו באיגוד, חובת התשלום המלא תחול עליו והסכום ייגבה על ידי המוסד שבו נערכת ההשתלמות.

היו"ר הוסיף עוד, כי הוא אחראי לכך שתוקף מועד ביצוע ההשתלמות יוארך בהתאם לצורך, כפי שהובטח ע"י משרד התחבורה מעל במת הכנס הקודם, היות שמובן כי לא ניתן לסיים זאת עד תום שנת 2021. 

נוהל 14 – המידע התעבורתי

יו”ר האיגוד החל לשמש בשנה האחרונה כרכז ועדת המידע התעבורתי במשה”ת ומתוקף כך הציף את הבעיות העיקריות העולות מהנוהל השנוי במחלוקת, ביניהן  – הקושי בהמלצת קצין הבטיחות לבעלים של חברה לקבל לעבודה או להפסיק את עבודתו של נהג בהסתמך על מידע תעבורתי חלקי. בעניין זה סוכם כי המחלקה המשפטית תבדוק את האפשרות להעביר את המידע הנחוץ ואת רשימת העבירות המלאה של הנהגים על מנת שקציני הבטיחות יקבלו את ההחלטות הנכונות עבור נהגים אלה, כאשר היעד הוא קבלת קווים מנחים לקצין הבטיחות בבואו לתת חוות דעת לבעל החברה המעסיקה.

לסיום העניין הנ”ל, הוסיף יו”ר האיגוד ואמר כי וועדה בראשותו תגבש הצעה לרשימת עברות קונקרטיות ותנאי סף שהנהגים יצטרכו לעמוד בהם, לרבות קביעת מדרג מסוכנות.

כמו כן הוסיף יו"ר האיגוד שאין זו חכמה גדולה לפסול נהג, בפרט בתחום ההיסעים והתובלה, רק על סמך מידע שכרגע איננו ברור דיו וטרם קביעת קריטריונים רלוונטיים כאמור, וזאת, בשעה שקיים מחסור חמור של נהגים בתחומים אלו.  

יתר על כן, ראוי להסביר כי כאן בדיוק נכנס תפקידו המקצועי של קצין הבטיחות, שהינו בין היתר, לחנך, להדריך ולשפר את התנהגותו של הנהג.

פסילתו ע"י קצין הבטיחות בחברה לא תוביל בהכרח להפסקת עבודתו בתחום. יש יסוד סביר להניח שפיטוריו במקום x  יגרמו להעסקתו במקום y,  בשעה שכאמור קיים מחסור בנהגים מקצועיים.    

חונכות

הדיונים בנושא החונכות לא ירדו מסדר היום והאיגוד ממשיך להתעקש על הסדרת הבקרה והפיקוח על החניכים ובנוסף לספק תנאים הולמים לכל מי שישמש בתפקיד חונך. וועדת ההסמכה דנה בעניין אך בסופו של דבר פורסם סיכום שלא עולה בקנה אחד עם הדברים שנאמרו בדיון הנ”ל והנושא עדיין בטיפול ובבירור.

חידוש שיתופי פעולה וריענון חברי וועדות האיגוד

יו”ר איגוד קציני בטיחות בתעבורה עדכן על ריענון השורות בוועדות האיגוד- על הצטרפותם של חברים חדשים בעלי ניסיון שמבקשים לתרום מניסיונם. עוד בירך היו”ר את שיתוף הפעולה המתחדש עם “אור ירוק” והתנעה מחודשת של בחירת קציני בטיחות מצטיינים. כמו כן ציין את שיתוף הפעולה עם ארגונים בעלי חזון ואינטרסים משותפים כמו ארגון פעול”ה המאגד את כלל הארגונים העוסקים בתחבורה. בין שאר העדכונים השוטפים הוזכר –תיקון תקנון האיגוד, שאושר השנה באסיפה כללית בזום, במסגרתו שונה טווח הבחירות למוסדות האיגוד, שיתקיימו מעתה- אחת לארבע שנים (במקום 3 שנים), וכפועל יוצא מכך נקבע מועד הבחירות הבא לחודש ספטמבר 2022 –אליהן יוכלו להגיש מועמדות כל חברי האיגוד העומדים בקריטריונים, כפי שיפורסמו בהודעה רשמית (באמצעות המייל) לקראת חודש יוני. 

יו”ר האיגוד חתם את דבריו עם דגשים חשובים למשמעות ולחשיבות של ממלאי התפקידים תוך שמירה על מעמדם המקצועי וזכויותיהם של קציני הבטיחות . יו”ר האיגוד מר שמעון סודאי איחל לכל החברים שנה של שיתוף פעולה פורה בתחום המקצועי ועיסוק בסוגיות החשובות, שנמצאות בליבת המקצוע ולמען הגברת הבטיחות.

הצצה אל העתיד, זוויות משפטיות, משבר תעשיית הרכב, כלי שליטה בהסחת דעת והרצאה ששווה חיים

כמו תמיד, גם הפעם כלל יום ההשתלמות סדרה של הרצאות מרתקות, שנבחרו בקפידה למען החברים הנוכחים באולם, שגילו עניין רב בהרצאות וגם מעורבות בחלקן.

ד”ר אבי בלאס מחברת טלקאר, יבואנית קיה לישראל, פרש את התחזית הטכנולוגית השנתית של קיה בישראל תוך דגש על התחזקות משמעותית בתחום החשמל ובתחום ההיברידי על חשבון המכוניות עם מנועי הבנזין. לחברת טלקאר ידע עשיר בכל מה שקשור במכוניות פלאג-אין לאור העובדה כי הקיה נירו היא מכונית הפלאג אין הנמכרת ביותר בישראל ולצידה נמכרת גם הגרסה החשמלית המלאה שמאפשרת לנהגים להשתמש בה בלי מגבלות טווח ובלי להתפשר על מערכות בטיחות ואבזור עשיר. ד”ר בלאס שממונה על ההדרכה בחברת טלקאר, סיפק הצצה לעתיד הקרוב של קיה בישראל עם הגעתה של המכונית החשמלית החדשה שנקראת EV6 שתהיה ראש חץ במשפחה חדשה של דגמים חשמליים, שיגיעו לכאן בעתיד עם יכולות גדולות בתחומי הנסיעה והשימושיות, לרבות אספקת חשמל לצרכנים מחוץ לרכב ואפילו לאספקה ביתית בשעת הפסקות חשמל. ההרצאה כללה הסבר גם על שיטת המיסוי בשנים הקרובות שמטרתה להשוות את המיסים על המכוניות החשמליות כמו על מכוניות בנזין אחרי 2023.

“הבחירה בחיים”

ההרצאה הבאה של עו”ד אלה שוורצמן זעזעה את הנוכחים והחזירה את כולם למציאות הכואבת של הקטל בכבישים ושל נורמות ההתנהגות הגרועות של חלק מהנהגים, שתוצאות התנהגותם קטלניות, כפי שקרה בתאונה שגבתה את חייו של נער צעיר בן 13 בתל אביב, שנהרג מפגיעת מכונית של נהג שיכור שהורשע בבית המשפט.

עו”ד שוורצמן הביאה את הסיפור במלואו והציגה אותו בדרך אנושית ומצמררת, תוך הצגת התפיסה החינוכית שלה, שמטפלת ברבדים שונים של התנהגות נהגים תחת המיתוג “לבחור. להשפיע. לשנות”. עו”ד שוורצמן, ידידה נאמנה של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה – מציעה סדרה של הרצאות לא פרונטליות שמהוות מסלול הדרכה – בסופו מקבלים החניכים תעודת השתתפות מלאה בקורס, שנועד לחנך ולהשפיע על תרבות הנהיגה בישראל.

מבט אל העתיד

ההרצאה החשובה הבאה מפיו של מר בני אביעד שפרש ממשרד התחבורה בתום 33 שנות עבודה פוריה בתחום תחבורה וטכנולוגיה, עסקה בעתיד המקצועי של קציני הבטיחות המקצועיים בתעבורה. מר אביעד שפך אור על השינויים והתמורות הגדולים שיעבור עולם הרכב בשנים הקרובות, שינויים טכנולוגיים שיהפכו את המכוניות למוצא שונה מהמוכר היום, וכפועל יוצא מכך – גם מערך המקצועות המקיף את תחום הרכב – צפוי לעבור שינוי עמוק.

האויב הסלולרי

המרצה הבא היה מר עמית פרידמן מנהל הפיתוח העסקי של חברת SaverOne שפיתחה טכנולוגיה שיכולה לנטרל את תכונות הטלפון הסלולרי של הנהג. בעוד שהמערכת שמופעלת באמצעות אפליקציה מאפשרת שימוש בטלפון, בניווט ובהפעלת מוזיקה, היא יודעת לזהות ניסיונות הפעלה של אפליקציות מסיחות דעת ולנטרל אותן כל עוד המכונית בתנועה, ובכך להרחיק את הנהג מכל אפשרות להשתמש בטלפון ולסכן את הסביבה בתאונת דרכים.

כאן המקום לציין, כי מאז שהחל הפיתוח של האפליקציה, עמד האיגוד בקשר עם החברה, 

כאשר חלק מחברי האיגוד אף הסכימו לערוך פיילוט ניסיוני והביעו שביעות רצון מהמערכת .

לדברי המרצה, המערכת זוכה להצלחה רבה ומביאה תוצאות חיוביות בגופים ובארגונים שהחליטו לאמץ אותה ולהפעיל אותה בקרב הנהגים בעסק, בין אם מדובר בנהגי משא כבד או בנהגים במכוניות פרטיות. לדברי מר פרידמן, החזון הוא להטמיע את המערכת בחברות גדולות נוספות ובעיקר בציי רכב, כדוגמת חברת אלדן שכבר חתמה עם החברה הישראלית על הסכם שימוש במכוניות שלה.

משמעויות משפטיות

עו”ד משה אפלמן שהוא מומחה בדיני נזיקין, ביטוח ונזקי גוף בתאונות, העביר הרצאה מרתקת על מקרים שבהם חברות הביטוח לא יכסו את הנזק גם אם נראה לכאורה שמדובר בתאונת דרכים, וזאת לצד מקרים מיוחדים שהחוק רואה בהם חלק מתאונת דרכים, גם אם הנפגע יצא מהרכב לתקן משהו נקודתי לשם המשך נסיעה (פנצ’ר) או נפגע בנסיבות שקשורות לכניסה או יציאה מהרכב, לרבות נוסעים שהיו ברכב.

המשתתפים הביעו עניין רב בסוגיות המשפטיות שהוצגו, העלו שאלות וקיבלו מענה בהתאם.

משבר השבבים

מר יקי אנוך, נשיא איגוד יבואני הרכב הוזמן ע”י יו”ר האיגוד על מנת לשאת דברים שישמשו מורה נבוכים בכל הקשור במשבר ייצור המכוניות בעולם, מהן הסיבות למשבר, מהן האפשרויות להתגבר עליו ומתי תעשיית הרכב עשויה להיחלץ ממנו ולשוב לייצר מכוניות כבעבר ובאיזה מחיר.

למצגת "שוק תעשיית השבבים" מאת יקי אנוך – לחץ כאן 

 

יום ההשתלמות נחתם ברוב פאר והדר בארוחת צהרים חגיגית ב"גן בשפיים".

נתראה בכנס הבא עלינו לטובה, שיתקיים אי"ה ביום 10/5/2022 באותו המקום ובאותה השעה.

שריינו את המועד .

כלי נגישות