איגוד קציני בטיחות
מקצועיים בתעבורה

ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
שריינו את המועד ביומנכם יום ההשתלמות הבא יתקיים ב- 5.9.23

חלף זמנן של התקנות הנוכחיות המגדירות את תפקידיו של קצין הבטיחות ויש להתאימן לרוח הזמן.

5-4-17

 כמיטב המסורת, כך גם הפעם נשאו את דבריהם מרצים מן השורה הראשונה, איש איש בתחום התמחותו, במגוון נושאים רלוונטים לחייהם המקצועיים של קציני הבטיחות. להלן תקציר הדברים שנשאו המרצים בכנס.

אפי רוזן, מנהל אגף הרישוי במשרד התחבורה, העריך כי עידן המכונית האוטונומית קרוב יותר ממה שניתן לשער. לדעתו כבר ב-2021 נראה מכוניות אוטונומיות על כבישי הארץ , אך המהלך כרוך בשינוי תרבותי ועד שנראה רוב מכריע של רכב אוטונומי ייקח עוד זמן רב. ועד שהרכב האוטונומי יהיה נחלת הכלל, רוזן רואה שלשה מרכיבים עיקריים מהם מורכבת הבטיחות בדרכים. תשתיות, טכנולוגיות מתקדמות והגורם האנושי. תפקיד קציני הבטיחות הוא לטפל בעיקר בגורם האנושי. בהקשר זה דיבר רוזן על מעמדו של קצין הבטיחות ואמר כי חלף זמנן של התקנות הנוכחיות המגדירות את תפקידיו של קצין הבטיחות ויש להתאימן לרוח הזמן.  לדעת רוזן התביעות ממנהלי ובעלי חברות הן מועטות מדי ויש להגביר את אחריותם ומידת מחוייבויותם לכל הקשור בציי הרכב שבבעלותם.  בעניין הדיונים המתקיימים עתה בנושא מעמדו של קצין הבטיחות, שומר רוזן על נטראליות ואומר כי "אנחנו כריבון נשמע את כל הצדדים הנוגעים בדבר ונצטרך להחליט על הפתרון הטוב ביותר. בעניין יותר מפקחים מטעם משרד התחבורה, אומר רוזן כי יהיו לפחות חמישה מפקחים כי אנשים שאין עליהם ביקורת אי אפשר לבוא אליהם בטענות על חריגות או אי ביצוע מלאכתם נאמנה. כל אחד צריך מישהוא שייכוון אותו ויבדוק שהכל מתנהל כהלכה. תקנה 9 (כפל רשיונות) מטופלת ויתאפשר להחזיק צילומי רשיונות, אך, רק עבור רכבים פרטיים. ברכב כבד לא יהיה כפל רשיונות. נהגי משאיות חדשים יחוייבו בחוק בתקופה של חונכות. זו לא תהיה פעולה וולנטרית. משרד התחבורה מאמין בהדרכות וכינוסים מקצועיים ורוזן מברך על הכנסים של האיגוד. כנאמן לדרך זו, רוזן מודיע כי צפוי לקראת סוף יוני שנה זו, כנס מקצועי ראשון המתקיים ע"י גורם מדינתי המיועד לכל קציני הבטיחות. בתוכנית, כנסים נוספים.
זמי זמר מנכ"ל המרכז הישראלי להומולוגצית רכב ומהי הומולוגציה ?זמר הסביר כי הומולוגציה הינה תהליך המאפשר התאמה של מוצר לתקן מסויים. החברה שהוא עומד בראשה מאשרת רכבים שנעשו בהם שינויים. האישור ניתן לאחר עמידה בסידרה של נסויים ובדיקות שנעשו המוכיחים כי למרות השינויים, הרכב בטוח לנסיעה ואינו מהווה סכנה לנוהג בו ולמשתמשי הדרך האחרים. זמר מדגיש כי החברה אינה מבצעת את השינויים עצמם אלא רק בודקת כי השינויים שנעשו הינם מבטיחים נסיעה בטוחה.
אמיר גרובשטיין מנהל מח' ציי רכב בקבוצת סמל"ת הציג את החברה והמותגים שלה, לא פחות מ-14 במספר, בהם פיאט, איווקו, סובארו, דודג, גיפ, פרארי, מזראטי ועוד. המבחר של סמל"ת מציע פיתרון כמעט בכל סוג של סיגמנט. החל מהמכוניות העממיות דרך משאיות, רכבי מנהלים, קרוסאוברים וכלה ברכבי פאר.
גרובשטיין מציין בסיפוק כי שנת 2016 הייתה טובה עבור הקבוצה והציגה צמיחה מרשימה. 
גרובשטיין אומר כי התפיסה השיווקית של סמל"ת מתבססת על שלשה נדבכים: תשתיות, מוצרים ולקוחות. תשתיות – החברה עברה לא מכבר למשכנה החדש בפתח תקווה ובה מרוכז מטה החברה. לחברה רשת מוסכים בפריסה ארצית.
מוצרים – לקבוצה כאמור 14 מותגים המתאימים לכל מטרה
לקוחות – הקבוצה מייחסת חשיבות ראשונה במעלה לטיפול בלקוחות פרטיים ומוסדיים כאחד וכפי שסיכם זאת גרובשטיין בהתייחסו לציי הרכב שבניהול קציני הבטיחות: "אנחנו מבינים שאתם הלחם והחמאה של הקבוצה ואתם מאד חשובים לנו"
לפני קבלת החלטותלרכישת רכבים חדשים, גרובשטיין מזמין את קציני הבטיחות לבוא, לשמוע ולהתרשם ממה שיש לסמל"ת להציע.
חנניה אפנג'ר מנהל משרד הרישוי בדרום,  עידכן בחוקים ותקנות חדשות.  

לעיון במצגת מהכנס – לחץ כאן
אמיר זלצברג ראש תחום זיהום אוויר מתחבורה במשרד להגנת הסביבה דיבר על חוק אוויר נקי והסדרת דרישות סביבתיות בציי רכב. זלצברג מציין כי כ-20% מהזיהום הסביבתי נגרם ע"י פליטות מכלי רכב. הואיל והפליטה של הרכבים נעשת בגובה נמוך, ההשפעה שלה בסך הזיהום היא גבוהה. באזור גוש דן בו ישנו מספר רב של מכוניות, הזיהום הוא גבוה במיוחד. כל מי שגר בסמוך לכבישים, מסתכן בתחלואה יותר גבוהה מהממוצע. ארובות של מפעלים פולטות יותר זיהום אולם מכיוון שהארובות הן גבוהות, השפעת הזיהום מהן היא קטנה יחסית. 
ממוצע הזיהום הרצוי בציי רכב צריך להיות לפי יורו 5. יורו 6 הפחית את זיהום האוויר ב-95%. רב ציי משאיות בחברות הגדולות נמצאות בפיקוח המשרד להגנת הסביבה. קיימת כיום מגמה של מעבר למשאיות הממונעות ע"י גז טבעי, אך הבעיה היא שיש מחסור חמור בתחנות תדלוק לגז טבעי. כיום, במכרזי רכב רבים יש עדיפות לרכבים עם זיהום נמוך. בנוסף, כידוע, קיימות הטבות מס עבור רכבים עם דרגת זיהום נמוכה. רכב הפולט עשן שחור הוא לא תקין ואינו מטופל כראוי. לסיום, קורא זלצברג לקציני הבטיחות לקיים הדרכות של נהיגה חסכונית בדלק לנהגים שבפיקוחם. נהיגה חסכונית חוסכת גם דלק וגם מפחיתה את זיהום האוויר. 

לעיון במצגת מהכנס – לחץ כאן
סנ"צ מירב מזרחי ראש מפנ"א (מרכז פניות נהגים ארצי) במשטרת ישראל הציגה את הפעילות של המשרד בראשו היא עומדת וציינה בין היתר כי משרדה טיפל בלא פחות מאשר 768,000 פניות של אזרחים שביקשו לברר בעניין של דו"חות תנועה שקיבלו. למרות מספר הפניות הרב, מציינת סנ"צ מזרחי כי זמן ממוצע למענה נציג הוא כ-15 שניות.בלבד. הפניות של האזרחים נעשות בכתב או בטלפון. 
סנ"צ מזרחי אומרת כי משרדה יכול לעזור רק במסגרת החוק. כלומר, בחוק נאמר כי יש לפנות תוך 30 יום למשטרה במקרה של ברורים על דוחות שניתנו, אולם אם פניית האזרח נעשתה לאחר מועד זה, נסתם הגולל. אין עוד באפשרות מפנ"א לעזור. סנ"צ מזרחי מעדכנת כי דוחות התנועה מופקים על סמך הכתובת המצויות במשרד הרישוי. כמו כן, לצורך הסבת דו"חות יש לפנות תוך 90 יום ולמסור את השם עליו יש להשית את הדו"ח.
כלי נגישות