30-7-13
רכבת ישראל מקצרת את זמני הנסיעה ומגדילה את תדירות הרכבות. החל מיום ראשון (4 באוגוסט 2013) ניתן יהיה להגיע מתל אביב לראשון לציון, בתוך 9 דקות בלבד, במקום 15 דקות כיום.
השר כץ ציין כי במסגרת שיפור השירות קוצר משך הנסיעה, במספר קווים מרכזיים של רכבת ישראל ותוגברה תנועת הרכבות, באמצעות שדרוג מסילות והפעלת קטרים חדשים ומהירים, המקצרים את זמני הנסיעה ומשפרים באופן משמעותי את השירות לנוסע.
במסגרת לוח הזמנים החדש שיחל ביום ראשון (4 באוגוסט) יוכפל מספר הרכבות, בשעות השיא בקו אשקלון –תל אביב ואשדוד- תל אביב לארבע רכבות בשעה, במקום שתיים כיום ובשעות השפל מרכבת אחת לשתי רכבות בשעה.
זמן הנסיעה בקו אשקלון תל אביב יתקצר ל – 44 דקות בלבד, במקום 54 דקות כיום, ומאשדוד- לתל-אביב ל-35 דקות בלבד, במקום 45 דקות כיום. בנוסף לכך יתקצר זמן הנסיעה בקו המהיר מתל אביב – ליבנה מערב ל- 18 דקות בלבד, במקום 24 דקות כיום.
בשל הפעלת הרכבת המהירה בקו אשקלון- תל אביב יחול צמצום במספר הרכבות העוצרות בתחנות הרכבת של בת ים (יוספטל וקוממיות) בשעות השיא, לשתי רכבות בשעה, במקום שלוש כיום.
בשעות השפל בלבד, יקוצר מסלול הנסיעה מהוד השרון והרכבות וסיימו את נסיעתן בתחנת ראשל"צ- מערב, במקום ביבנה- מערב. כתוצאה מכך, בשעות אלה יצומצם מספר הרכבות, העוצרות בתחנת יבנה- מערב (עצירה אחת במקום שתיים).
לוח הזמנים של הקיץ כולל קו רכבת חדש בין אשקלון להוד השרון, העובר דרך יבנה- מערב ויפעל בתדירות של שתי רכבות בשעה, בשעות השיא, במתכונת של רכבת מהירה (אשקלון – אשדוד – יבנה מערב – ראשל"צ מערב – ת"א) ללא עצירות בתחנות הביניים, בחולון ובת ים ורכבת פרברית העוצרת בכל תחנות הביניים.בנוסף לכך יופעלו שתי רכבות בשעה גם בקו אשקלון – בנימינה העובר דרך רחובות.
קו תל אביב- ירושלים העובר דרך בית שמש שודרג ונוספו לו ארבע רכבות ביום. לראשונה בלוז החדש תתווסף רכבת מהירה וישירה בקו זה.זמן הנסיעה יעמוד על שעה ו- 7 דקות בלבד. זמן הנסיעה בקו קוצר בעקבות תשומת לב ניהולית, תוך שיפור ניכר בשירות והתוצאה: עלייה של 90% במספר הנוסעים. גם בקו לבאר שבע הסתיימו עבודות השדרוג והתווספו רכבות והתוצאה: גידול של 86% במספר הנוסעים.
במסגרת לוח הזמנים החדש, רכבות הלילה בין באר שבע לתל אביב יעצרו גם בתחנת באר שבע- צפון אוניברסיטה. הרכבת המהירה בין הרצליה לבאר שבע שפעלה לאחר שעות השיא (09:00-10:00 ) תבוטל ותופעל בערב בשעות השיא, (18:00-19:00) בהן ישנם ביקושים רבים יותר. ביום שישי בבוקר תתווסף רכבת שנייה, בשעה 06:45 בבוקר.
קו הרכבתבין מודיעין לתל אביב יתוגבר. בשעות הבוקר (07:25) תתווסף רכבת שלישית, ממודיעין לתל אביב ורכבת שלישית נוספת תופעל מתל אביב- מרכז למודיעין, בשעה 16:58 בערב.
בתחנת לוד (גני אביב) יתוגברו הרכבות, בשעות השיא ובשעות המאוחרות. מספר עצירות הרכבת בתחנה יוכפל בין השעות 06:00 ל- 08:00 בבוקר ובין 16:00 ל- 18:00 בערב, לשתי רכבות בשעה, לכל כיוון. כמו כן יתווספו שתי עצירות בשעה, לכל כיוון, בשעות הערב המאוחרות (21:00 עד 23:00). גם בתחנת הרכבתבבאר יעקב שופרו שעות פעילות הרכבת בתחנה, בהתאם לצורכי התושבים.
מספר הנוסעים ברכבת ישראל ממשיך לצמוח בקצב מרשים של כ-12% בשנה. בשנתיים האחרונות גדל מספר הנוסעים ברכבת מ-36 מיליון, בשנת 2011 ל–42 מיליון השנה – גידול של כ-24%!.
עד שנת 2020 יוכפל מספר הנוסעים ברכבת ויגיע ל- 80 מיליון בשנה.
עידוד המעבר לתחבורה הציבורית הוא יעד לאומי שיחסוך למשק מיליארדי שקלים. זאת הדרך היחידה להפחית את השימוש ברכב הפרטי, שגורם לעומס בכבישים, לבזבוז של מיליוני שעות עבודה, לזיהום אוויר, לתאונות דרכים ולבעיות חניה במרכזי הערים. יתר על כן, כל מי שמגיע לעבודה אחרי שישב בנחת ברכבת ולא בפקק, הוא רגוע יותר, פרודוקטיבי יותר ובריא יותר.
הרכבת היא גם הכלי היעיל ביותר ליצירת חיבור בין המרכז לפריפריה. "מדברים על צדק חברתי, אנחנו מדברים על צדק תחבורתי – הזכות של כל אזרח למערכת תחבורה זמינה, מהירה ויעילה. לכך מיועדים הפרויקטים שמצויים כרגע בשלבי ביצוע". ציין כץ
מנכ"ל רכבת ישראל, בעז צפריר ציין כי לוח הזמנים החדש הוא חלק ממהלך מקיף לשיפור השירות על ידי אסטרטגיה של הפעלת רכבות ישירות ומהירות, קיצור משך הנסיעה והטמעת תיקונים בלו"ז. "חברת הרכבת תמשיך ותפעל לשיפור השירות הניתן לנוסעיה על ידי ייעול שיטת העבודה, רכש רכבות וקטרים והטמעת טכנולוגיות חדישות לשיפור השירות". הוסיף צפריר
תוכנית הפיתוח של הרכבת מתבצעת במסגרת פרויקט נתיבי ישראל שנועד לקצר את המרחקים ולשפר את הקשר התחבורתי בין המרכז והפריפריה ובתוך הפריפריה עצמה. בסקר שביצע הטכניון בשנת 2008, נמצא קשר ישיר בין פתיחת תחנות רכבת ועליית ערך הנדל"ן. "מתווכי נדל"ן לא היו צריכים את הסקר הזה, הם יודעים כבר מזמן איך הרכבת משפיעה על הביקושים, באזורים הסמוכים לתחנות או שיש להם חיבור נוח ונגיש אליהן. זה קרה לפני יותר מעשור בבנימינה ובפרדס חנה; זה קרה בשנים האחרונות ביבנה, בראשון לציון- מערב ובנתניה- מזרח; וזה מתחיל לקרות בבית שאן ובכרמיאל.
לעיון במצגת רכבת ישראל על תגבור קווים ומגמות לעתיד – לחץ כאן