10-10-11
שימוש בנייד בזמן תדלוק- כל האמת ורק האמת
מאת: עו"ד ארגמן עמרי*
רבים מאיתנו נתקלו בפרסומים ברשת האינטרנט ובדואר האלקטרוני הנוגעים לאיסור על השימוש בטלפון נייד בעת תדלוק עצמי של הרכב בתחנות הדלק. ישנו בלבול רב בקרב הציבור בנוגע לאיסורים ולענישה הצפויה בגין עבירה זו. מטרת המאמר היא לעשות סדר ב"בלאגן" ולהציג את הדברים בצורה מסודרת. ראשית נציג את החוק היבש ונסביר בצורה מפורטת את הענישה המקובלת לפי חוק. שנית, נעשה הפרדה ברורה בין איסור על פי חוק לבין המלצה בלבד.
החטא ועונשו
לפי הפרסומים האחרונים ברשת האינטרנט ובדואר האלקטרוני, צפוי אדם, המדבר בטלפון נייד בזמן תדלוק עצמי, לקנס של כ-10,500 ₪ בתוספת נקודות. עוד נאמר בחלק מהפרסומים כי למי שעובר על היסורים צפוי גם עונש של מאסר.
היכן מסתתר החוק הרלוונטי
מבחינת ההיבט המשפטי, מסביר בפשטות את העניין עו"ד ארגמן, מומחה בדיני תעבורה:
יש המחפשים את התשובה ב פקודת התעבורה [נוסח חדש]
אחרים מחפשים את התשובה ב תקנות התעבורה, התשכ"א-1961
גם אלו וגם אלו טועים. באופן מפתיע התשובה לעניין זה נמצאת בתקנות רישוי עסקים (אחסנת נפט), התשל"ז-1976 שתוקנו בשנת התשס"ה-2005.
מה אומר החוק
התקנות קובעות כדלקמן:
42א. איסורים בתחנת תדלוק ציבורית.
בתחנת תדלוק ציבורית –
(1) לא ישתמש אדם מחוץ לרכב בטלפון נייד או במכשיר קשר ולא יעשן
(2) נהג חייב לדומם את מנוע הרכב בעת התדלוק
(3) אדם לא יתדלק רכב אלא לאחר שווידא שמנוע הרכב הודמם
(4) בעל המיתקן יתקין שלט אזהרה אחד לפחות בשפות עברית וערבית בנוסח "אין להשתמש מחוץ לרכב בטלפון נייד או במכשיר קשר אין לעשן בשטח התחנה וחובה לדומם את מנוע הרכב בעת התדלוק" או בנוסח דומה שבו הסבר באמצעים גרפיים השלט יותקן במקום בולט לעין ולא יוסתר, וגודלו יהיה לא פחות מ-40 ס"מ על 50 ס"מ."
מה לגבי הענישה
הענישה בתקנות מפנה לחוק העונשין שזו לשונו:
על אף האמור בכל חוק, מקום שהוסמך בית המשפט בחוק להטיל קנס, רשאי הוא להטיל –
אם קבוע לעבירה עונש מאסר עד ששה חדשים או קנס בלבד, או קנס שלא נקבע לו סכום – קנס עד 14,400 שקלים חדשים;
איפה אם כן חוסר הדיוק:
חוסר הדיוק הינו בראש ובראשונה במקור החוק שכן אין מדובר למעשה בדיני תעבורה, במובן המקובל והקלאסי שלהם.
כמו כן כל פרסום שמצביע על כך שישנה חובת מאסר בגין העבירות אינו נכון.
פרסום שמציג האיסורים כחלק מחוק העונשין גם הוא אינו מדויק, ההפניה לחוק העונשין הינה לעניין גובה הקנס בלבד.
מאחר ואין מדובר על עבירות הקבועות בדיני תעבורה, הרי שאין העבירות כרוכות בנקודות.
את מקור הפרסומים המטעים תוכלו למצוא במאמר באתר אוטוקום
שימרו נפשותיכם
למרות כל האמור לעיל ממליץ כותב המאמר עו"ד ארגמן, מומחה בדיני תעבורה לנקוט משנה זהירות בזמן התדלוק:
על המתדלק להקפיד בזמן התדלוק:
לדומם מנוע, לא לעשן, לא להשתמש בטלפון הנייד (יש להשאיר אותו ברכב או לכבות אותו), לא להיכנס בחזרה לרכב בזמן התדלוק.
מקור הסכנה
מקור האיסורים טמון בסכנה שנוצרת, בזמן התדלוק, מפליטת אדי דלק העלולים להתלקח לכדי שריפה, כאשר הם באים במגע ישיר עם ניצוץ (של אש או חשמל סטטי) או חום גבוה.
התדלוק העצמי תפס תאוצה לאחרונה עקב נוחות השימוש בשירות זה. פירוש העניין הוא שמחד, עמלת המתדלק מבוטלת בתדלוק בשירות עצמי ועל כן ישנו הפסד כספי בתדלוק מסוג זה, ומאידך, האיסורים שחלים על המתדלק המקצועי עוברים לחול על האדם הפרטי המתדלק לבדו את הרכב.
ברור לכל כי הסכנה גוברת במקרה של עישון או הצתת אש (בדרך כלשהיא לרבות מצית חשמלי או ידני מכל סוג). השימוש בטלפון הנייד מגביר גם כן את הסיכוי לדליקה בשל פליטת קרינה סלולארית רבה, שבתנאים מסוימים (כגון: חום, יובש, וחשמל סטטי מוגבר), עלולה לייצר התלקחות עד לכדי שריפת הרכב והאדם המתדלק, ולהביא לאבידות ברכוש ובנפש.
מתחמי תחנות הדלק הפכו בשנים האחרונות לאזורי מסחר של בילוי וקניות ועל כן גם מי שפוקד את התחנה שלא למטרת תדלוק מחויב לפעול בזהירות הראויה.
פעולת התדלוק הינה מסוכנת והאחריות חלה על המתדלק בפועל של הרכב. ההמלצה היא להכיל את האיסורים הללו על כל היושבים ברכב, בעיקר בנושאי העישון והשימוש בטלפון הנייד, כדי לפעול במשנה זהירות.
תדלק בהיגיון ומנע אסון.
* הכותב: עורך דין ארגמן עמרי הינו עורך דין מומחה לדיני התעבורה.
** אין להתייחס לאמור באתר זה כאל תחליף לייעוץ משפטי אצל עורך דין תעבורה