איגוד קציני בטיחות
מקצועיים בתעבורה

ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
שריינו את המועד ביומנכם יום ההשתלמות הבא יתקיים ב- 5.9.23

סיכום וסיקור יום ההשתלמות הארצי – 24.12.24 – לאגו ראשל"צ

סיכום יום ההשתלמות הארצי 24.12.24 – לאגו, ראשל"צ

מאת: בני אביעד

יום השתלמות ארצי ומוצלח של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה, שחתם את שנת 2024 המאתגרת, נערך באולם לאגו בראשל"צ, בנוכחותם של מאות חברים פעילים ובהשתתפות משרד התחבורה ומשטרת ישראל.

שמעון סודאי – יו"ר האיגוד פתח את האירוע בדברי הוקרת תודה עמוקה לכל המשתתפים והמרצים, שנוכחותם בשיח חשוב זה היא עדות למחויבות למטרות ולערכים המשותפים.

 

רק יחד ניתן להתמודד עם האתגרים המורכבים סביבנו, שאינם כה ברורים, במיוחד מעת תחילת התרחשותם של אירועי השבעה באוקטובר אשתקד. יחד ניתן להתמודד עם האתגרים של המציאות המשתנה, לשתף רעיונות, ללמוד אחד מהשני, לחזק את תחושת השייכות ולהירתם בכוחות משותפים להמשיך קדימה במאבק להפחתת הקטל בכבישים.

איגוד קציני בטיחות בתעבורה, בשיתוף ארגון נהגי האוטובוסים מבית ההסתדרות הלאומית, פועלים מזה תקופה עם משרד התחבורה להנעת השימוש בסימולטורים בתחום התחבורה הציבורית, כדרך מוכחת להעלאת כישורי הנהיגה והגברת הבטיחות. השימוש בסימולטורים תופס תאוצה בכל העולם, ולאחרונה השתתפו נציגי האיגוד ביום עיון ייחודי לשימוש בסימולטורים, הנשען על ניסיון רב שנים בתחום ההדרכה ואפיון מצבי נהיגה מורכבים.

משטרת ישראל מיישמת נוהל מיוחד במוקדי החירום של אגף התנועה, לאור ניתוח תרחישי אירועים של תאונות דרכים קטלניות שהתרחשו בעבר, כדוגמת המקרה הטרגי של משפחת אטיאס שבו נהרגו שמונה בני משפחה אחת בירידות לטבריה, שיתכן כי ניתן היה למנוע אותה בהדרכה והכוונה נכונה של הנהג במצבי חירום.

נטל המעמסה על קצין הבטיחות בתעבורה, בפרט בשנים האחרונות, מקשה עליו לעיתים לבצע את עבודתו בצורה מיטבית ואיכותית. הוראות התקנות לא תמיד עומדות בקנה אחד עם ההספק והיכולת. ד"ר משה בקר, בכיר המומחים לבטיחות בתחבורה, הציג בצורה מבריקה את הנורמות שיש לקבוע על מנת שקצין הבטיחות יוכל להתמודד עם תפקידו המאתגר ולהיות שלם עם איכות הביצוע.

לצד המרצים הנהדרים ביקש יו"ר האיגוד להודות לנותני החסות של הכנס, ובראשם לנותנת החסות הראשית – קבוצת כלמוביל – היבואנית הרשמית של יונדאי, מיצובישי, מרצדס, סמארט וג'נסיס בישראל, אשר פועלת בתחום הרכב למעלה מ-50 שנה, ומביאה עימה ידע, מקצוענות והכרות מעמיקה עם ענף הרכב. באירוע נחשף לראשונה דגם ג'אקו 7 היברידי וסביר שיקלע לטעם הלקוח הישראלי.

אין זה סוד שאנחנו מסיימים שנה מדממת בכבישים. שום סטטיסטיקה לא תעביר את עוצמת הכאב של המשפחות הרבות שאיבדו את יקיריהן. הכבישים שלנו הפכו לשדה קרב נוסף, שבו אלפי נפגעים ומאות הרוגים. תאונות הדרכים אינן גזירת גורל. הן תוצאה של התנהגות אנושית, תשתיות שדורשות שיפור ואכיפה יעילה.

תוך הבעת תקווה ששנת 2025 תהיה שונה באופן מהותי, הציג יו"ר האיגוד גם מס' נקודות אור.

בדבריו הביע מר סודאי את הערכתו לשיתוף הפעולה החיובי שנרקם בין האיגוד לבין תחום קציני בטיחות במשרד התחבורה, ודאג לציין לטובה את מר סוכר אוסאמה,  הגב' דלית רגב   ומר אדי בן לייש.

שיתוף פעולה מוצלח עם משרד התחבורה מסמל את המחויבות של שני הצדדים להביא לפתרונות מעשיים לנושאים המחויבים בשינוי, כמו: ציון המעבר במבחני האישיות כתנאי להתקבל לקורס קציני בטיחות; יישום תקנה 585 (א) נוהל 14 – המידע התעבורתי; ההקלות הבלתי הגיוניות למפעילי תחבורה ציבורית בעלות מוסך או בי"ס לנהיגה; והתיקון של חוק שירותי הובלה בנוגע למניעת העמסת מטען שלא על פי רישיון הרכב.

ליאן זקס – מנהלת חטיבת ציי רכב בחברת כלמוביל – הציגה את מפת ייצור הרכב העולמי, וממנה עולה כי: 34% מכלי הרכב מיוצרים בסין, 19% באירופה, 11% בארה"ב, 10% ביפן, 6% בהודו, 5% בדרום-קוריאה, 2% בקנדה, 2% בדרום אמריקה, ו-1% ברוסיה. מבחינת רישויים מחולקת מפת שוק הרכב העולמי: 33% בסין, 20% באירופה, 11% בארה"ב, 6% בהודו, 5% ביפן, 3% בדרום אמריקה, 2% בדרום-קוריאה, 2% ברוסיה, 1% בקנדה ו-0.4% בישראל.

בשנת 2024 ייצרו בעולם 88.1 מיליון כלי רכב, המשקפים עלייה מתונה יחסית. כשבוחנים את החסמים המרכזיים לאימוץ רכבים חשמליים בעולם, מצביעים על: אכזבת לקוחות מתשתית הטעינה, מלחמת הסחר בין האיחוד האירופאי לסין, הפסקה או קיצוץ התמריצים בשווקים רבים. הסגמנט שהכי צמח באירופה הוא ההיברידי.

חדירת המותגים הסינים לארה"ב פסקה לחלוטין בשנת 2024, ואילו לשוק האירופאי גדלה ב-3% לעומת 2023, בהודו ב-14%, בישראל ב-20% וברוסיה ב-55%. ניתן אף לראות את המגמות העולמיות של השנה החולפת, המציגות כי 55% מהייצור העולמי היה עדיין במנועי בעירה פנימית המונעים בדלקים פוסיליים, 17% היברידיים, 3% פלאג-אין ו-25% חשמליים.

הישראלים, לפי המצגת של ליאן זקס, מעדיפים רכב היברידי. 70% מהישראלים רוצים שהמכונית הבאה שלהם תהיה בעלת הנעה אלטרנטיבית, מתוכם כמעט 40% רוצים הנעה היברידית. המחיר לצרכן של רכב גבוה מאוד, וכולל את עלות הקנייה מהיצרן + מס קנייה + זיכוי מס ירוק + זיכוי בטיחות + מע"מ.

מחיר רכב ממוצע בישראל ממשיך לעלות ללא הפוגה. בשנת 2021 עמד על 171 אלף ₪, ב-2022 עלה ל-185 אלף ₪, ב-2023 עלה ל-188 אלף ₪, ב-2024 זינק ב-4.26% ל-196 אלף ₪, והמגמה ברורה, בפרט לאור העלאת המע"מ באחוז.

בשנה החולפת היינו עדים למספר מגמות מרכזיות: ציפיות הלקוח בשירות והכרת המוצרים, פעילות שיווק ומכר מוגברת ואגרסיבית, קשיי אספקה והתייקרות שרשרת האספקה וההובלה, אימוץ חשמל מואץ אך בסבירות להאטה, ביקוש נמוך והיצע לא יציב.

ליאן הציגה את מגוון דגמי כלמוביל המשווקים בישראל, וחשפה לראשונה את הג'אקו 7 היברידית פלאג-אין החדשה לשנת 2025. טווח הנסיעה החשמלי הינו 90 קילומטרים, טווח נסיעה משולב 1,200 קילומטרים וצריכת הדלק 0.7 ליטר ל-100 ק"מ. החברה שנוסדה בשנת 1997 היא אחת משמונה החברות הגדולות בסין, ומבצעת שת"פ עם חברות מובילות כמו מרצדס, יגואר ולנד רובר.

החברה מייצרת כ- 1.3 מיליון רכבים בשנה באיכות ייצור גבוהה, מגוון סוגי הנעות ובטיחות בלתי מתפשרת. לראשונה בהיסטוריה, יצרן מתכנן לקבל 5 כוכבי בטיחות ב- 5 מדינות שונות. אחריות ושירות של כלמוביל הינה לחמש שנים או 150 אלף ק"מ. יש לדגם החדש סוללה חדשה ונתונים מרשימים של  342 כוחות סוס ומומנט 53 קג"מ.

ד"ר מיכל כרמי – יועצת מדעית ומומחית להשפעות הטרנספורמציה הדיגיטלית, ויועצת מדעית לארגון נהגי התחבורה הציבורית בישראל –  הרצתה על מהפכת הסימולטורים בעבודת קציני הבטיחות. יכולות הבינה המלאכותית כוללות: ידע ונתונים, עיבוד חשיבה והבנה, תקשורת, תוצר, קוגניטיביות, מדיה ומציאויות.

חדשנות בעבודת קצין הבטיחות בתעבורה כוללת מספר מגמות טכנולוגיות, ובהן: שימוש במציאות מדומה ורבודה, שימוש בטכנולוגיות בינה מלאכותית, מערכות תחבורה שיתופית, ניתוח נתוני דאטה, שילוב אנרגיה ירוקה, מערכות ניטור בזמן אמת, ורכבים אוטונומיים.

רוב האנשים, על פי מחקרים, הם "לומדים מעשיים" אשר מפתחים 70% מהכישורים והידע שלהם מלמידה חווייתית תוך כדי עשייה. הכשרה מבוססת מציאות מורחבת מובילה לעלייה של 15% בשמירת הידע, 80% במעורבות בהכשרת עובדים ו-75% ביעילות האימון.

בנוסף, הכשרה באמצעות מציאות מורחבת מאפשרת מעקב אחר מדדי ביצועים מרכזיים (מעקב עיניים, זמן עולה, ניקוד ועוד) לשם שיפור מתמשך. כשמביטים על מורכבות תפקידו של קצין הבטיחות ניתן להצביע על: הרגולטור והחוק, אחריות, אתיקה, בטיחות, ידע, זרימת עבודה, תרחישי הדרכה של העובדים והנהגים, עלויות, חוקים ותקנות, ניהול סיכונים, בקרת איכות, יעילות ומקצועיות.

על פי מחקר שוק שנערך לאחרונה – גודל תעשיית סימולטורי הנהיגה העולמי צפוי להגיע לארבעה מיליארד דולר עד שנת 2032, לאחר שהיה מוערך בשווי של 2 מיליארד בשנת 2022, כאשר צפון אמריקה, אסיה פסיפיק, אירופה וסין הם אזורי המפתח המניעים את הצמיחה הזו.

ממחקר אשר נערך בקרב נהגים מתחילים אשר הוכשרו על תצורות סימולטור, עלה כי מספר תאונות הדרכים היה נמוך משמעותית מאשר נהגים מתחילים שעברו הכשרה רגילה. המעורבות בתאונות הייתה נמוכה ב-20% ויותר מאשר בקרב שאר הנהגים.

ממצאי מחקר אחר, על פי דבריה של ד"ר מיכל כרמי, סיפקו תמיכה אמפירית לשימוש בהדרכה מבוססת וידאו בגישה יעילה יותר, מאשר הדרכה מבוססת הדגמה, בשיפור ביצועי הנהיגה, הפחתת הקצאת תשומת לב חזותית מחוץ לכביש, והפחתת עומס נפשי. כך גם בארגון הבטיחות בדרכים הלאומי אשר מצא כי הכשרה מבוססת סימולטור לנהגים מקצועיים הביאה לירידה בתאונות הניתנות למניעה.

אפקטיביות גבוהה וגמישות בתרחישים מזוהים עם סימולטורים המספקים סביבה וירטואלית אימרסיבית ומציאותית לכאורה, המאפשרת לנהגים לתרגל ולפתח את כישוריהם בסביבה בטוחה ומבוקרת. בניגוד לאימונים מסורתיים על הכביש, אשר מטבע הדברים מוגבלים על ידי גורמים כגון תנאי מזג אוויר, עומסי תנועה ומפגעים פוטנציאליים, הרי שהסימולטורים מציעים את הגמישות לשכפל מגוון רחב של תרחישים, כולל: מצבי חירום, תנאי מזג אוויר מאתגרים ודפוסי תנועה מורכבים.

אפקטיביות של סימולטורים מבוטאת בהכנת מתאמנים להתמודדות עם משימות בלתי צפויות או קריטיות לבטיחות שעלולות להיות לא אפשריות לתרגול על הכביש, כגון חילוץ מפגיעה או נהיגה מסוכנת. בנוסף, הם מאפשרים לפתח תפיסת סכנה והקדמת זיהויה על ידי חשיפת הנהגים למשימות נהיגה מסוכנות, מה שעלול להוות מאמץ אתי בעייתי ברכבים אמיתיים.

נהגים שעברו הכשרה בסימולטור פיתחו יכולות ומיומנויות בקבלת החלטות משופרות, מפגינים מודעות מרחבית, תפיסת סיכונים – מה שמוביל לנהלי נהיגה בטוחים ויעילים יותר. המשתתפים בקבוצת ההכשרה נתנו יותר זכות קדימה לתנועה בצד ימין וכן שיפור ביצועים במדדים מסוימים של יכולות נהיגה כמו שליטה מרחבית. כך גם לגבי מדידת המיקום הצידי אשר מהווה אתגר גם כן, כיוון שזה דורש סימוני נתיב נראים בעוד תנאי מזג אוויר, השתקפות וצללים עלולים להשפיע על איכות המדידה, כך שתהיה מוטה.

התאמה אישית וסטנדרטיזציה של בדיקות, בקרה ומבחנים מקפיצות את ערך מערך ההדרכה. לסימולטור יכולת למדידת ביצועים באופן מדויק, מסונכרן ויעיל מאשר ברכב רגיל. הוא יוצר תרחישים דינמיים למקסם את יעילות האימון במגוון גדול של תרגילים מיוחדים בכל יחידת זמן. למשתתפים במיקומים פיזיים שונים אף יכולת לנהוג באותם תנאים בדיוק למען קבלת תוצאות מחקר חוזרות ונשנות.

לסימולטור ערך מיוחד בהכשרת נהגי אוטובוסים ומשאיות בתחילת דרכם, המאפשר למדוד ברגישות את ביצועי הנהיגה ולזהות חולשות בקבלת החלטות של נהגים חדשים במקומות מסוכנים. ניתן על פי זה לייעל את האימון לפני נהיגה מבצעית, זיהוי תחומי חולשה ומיקוד תובנה לגבי איך והיכן הם יכולים לשפר את נסיעתם.

גבי נבון -מנהל אגף נגישות בתחבורה ציבורית במשרד התחבורה, סקר את מערך ההדרכה "אנחנו מובילי דרך" והתמקד בשירות, בבטיחות ובנגישות. במסגרת 50 שעות ההדרכה השנתית לנהגי התחבורה הציבורית, מוקדשות 10 שעות לנושאי השירות והנגישות לבטיחות הנוסע בתוך האוטובוס.

משרד התחבורה לקח על עצמו את פיתוח התכנים וניהול ביצוע ההדרכות, בשילוב סדנאות חווייתיות ולמידה דיגיטלית. סדנת הפתיחה "תפיסת תפקיד" נועדה לסייע בגיבוש תפיסת התפקיד של הנהג באמצעות שלושה היבטים: שירות מקצועי, שירות נגיש ושירות בטיחותי. בסדנה משתפים הנהגים את התפיסה שלהם אודות תפקידם ונחשפים גם לתפיסות נוספות.

סדנה נוספת שתוכננה, לדבריו של גבי נבון, נועדה ל"שרות נגיש" לכל נוסע, ללא הבדל. כל התנהגות שלו באוטובוס משפיעה על הנוסעים ומשתמשי הדרך, ולכן עליו לפעול בכל דרך אפשרית כדי להבטיח את נוחות הנוסעים ונסיעתם בצורה מיטבית. בסדנת שירות נגיש, מכיר הנהג את הגורמים הפיזיים והאנושיים המשפיעים על מתן השרות הנגיש לכלל האוכלוסיות ובהן אלו עם מוגבלויות.

עקרונות הפיילוט של הסדנאות שנקבעו על ידי משרד התחבורה: הדרכה וליווי על ידי מדריך מיומן בסימולטורים, הקצאת ימי הדרכה לכלל המפעילים, שימוש בסימולטור תא נהג מתקדם הניתן להנעה ממשאית או מאוטובוס, מיקוד ההדרכה בעדיפות לנהגים עד גיל 45 עם רקע של עבירות תנועה, תקופת הפיילוט תמשך לאורך שנה, ההדרכה תתקיים בחניון המפעיל ביום עבודה בן 8 שעות נטו או במרכז ההדרכה בו מצוי הסימולטור.

סנ"צ לימור שזו – ראש מדור תעבורה במשטרת התנועה – הציגה את היוזמה והרקע להקמת צוות המומחים להתערבות בחירום. בשנת 2012 התרחשה תאונת דרכים קטלנית בה נהרגו שמונה מבני משפחת אטיאס, לאחר שבמשך הנסיעה לא הצליח הנהג לבלום את רכבו. בני המשפחה חייגו למוקד 100 של המשטרה ודיווחו כי במהלך נסיעתם לכיוון טבריה איבדו את יכולת הבלימה ברכב וביקשו עזרה.

המוקדנים שטיפלו באירוע  אינם בעלי ניסיון ולא מצליחים להדריך את הנהג לביצוע פעולות לעצירת הרכב. לאחר מספר דקות, בכניסה לטבריה, שיחת הטלפון מתנתקת ומתרחשת תאונה. הרכב מתנגש בגדר ההפרדה ומתהפך לתהום. שמונה מבני המשפחה נהרגים בתאונה, ורק ילדה אחת שלא הייתה חגורה הצליחה להיחלץ מהרכב וניצלה.

לאחר התאונה ומתוך הבנה כי ישנו צורך במומחים לטיפול באירועים מסוג זה, הוקם במדור תעבורה במחלקת התנועה של משטרת התנועה צוות מתנדבים מומחים בתחום התעבורה. חברי הצוות כולם משמשים כמורים לנהיגה או קציני בטיחות בתעבורה. ייעוד הצוות הינו מתן מענה טלפוני מקצועי באירועי אובדן יכולת בלימה או האצה בלתי רצונית של הרכב.

בשנת 2023 חתם מפכ"ל המשטרה על נוהל ההפעלה של צוות המומחים להתערבות בחירום. חברי הצוות הוכרו כמתנדבים מן המניין במשטרת ישראל, ובהם ספי דיין, חבר הנהלת האיגוד (ומ"מ היו"ר) שיזם את הגעת נציגת המשטרה ליום ההשתלמות של האיגוד. כיום מונה צוות המומחים 9 מתנדבים פעילים אשר טיפלו בשנתיים האחרונות בלמעלה מ-20 אירועי הצלת חיים.

המעוניינים להצטרף לצוות המומחים, לדבריה של סנ"צ לימור שזו, נדרשים להיות זמינים למענה טלפוני לאירועי חירום, מעבר ועדת קבלה מקצועית, השתתפות פעילה במפגשי הצוות ועמידה בתנאי קבלה כמתנדב במשטרת ישראל. ההזמנה מיועדת לקציני בטיחות מקצועיים בתעבורה או למורי נהיגה בלבד.

ד"ר משה בקר – מומחה מוביל לתחבורה ולבטיחות בדרכים בישראל והיועץ המדעי של הקבוצה הציבורית בפייסבוק "תחבורה ובטיחות בדרכים", התמקד בהרצאתו המרכזית של האירוע בנושא "תפקידו המורכב של קצין הבטיחות בעידן הנוכחי". הרצאתו הנרחבת העמידה מספר מטרות לדיון בדגש על: חשיבות תפקיד קצין הבטיחות בארגון; הקושי במילוי התפקיד; הפער בין דרישות החוק והמציאות.

בין יתר הנושאים החשובים שהעמיד בפנינו ד"ר בקר, דנו בהרחבה: בהתאמת דרישות החוק למציאות לצורך יכולתם של קציני הבטיחות למילוי תפקידם; חיזוק מעמדו, עצמאותו, סמכויותיו ותנאי עבודתו; קידום מחקר ואיסוף נתונים לבחינה וחיזוק יעילותו של קצין הבטיחות במניעת תאונות; וקידום חקיקה ותקינה שיסייעו למימוש מטרות המערכת להגברת הבטיחות בדרכים.

נזקי תאונות הדרכים בישראל, על פי דבריו של ד"ר בקר, פוגעת כל שנה מבחינה חברתית וכלכלית באוכלוסייה של יותר משבעים אלף תושבים. הנזק הכלכלי לשנה נאמד בכ- 17 מיליארד ₪, בנוסף אנו משלמים לתעשיית הביטוח כ-14 מיליארד ₪. חברות הביטוח שאינן משקיעות במניעת תאונות מעניקות כיסוי לנזקים ופיצויים בהיקף של כשמונה מיליארד ₪ בשנה.

מול הנזקים העצומים משקיעה הממשלה כחצי מיליארד ₪ לשיפור הבטיחותי של התשתיות, וברשות הלאומית לבטיחות בדרכים, שתקציבה קוצץ, מושקעים פחות ממאה מיליון ₪. בסך הכל ההשקעה השנתית בשיפור הבטיחות ומניעת התאונות היא כ- 3.5% בלבד מהנזק הכלכלי של תאונות הדרכים. המסקנה היא פרופורציה מעוותת של 1:29, כלומר, משקיעים במניעת תאונה אחת ומזניחים 29 תאונות אחרות.

את יום ההשתלמות חתם מנהל תחום קציני בטיחות, מר סוכר –  בעדכוניו השונים לקציני הבטיחות בשלל הנושאים השוטפים לעת הזו.

   להלן ראיונות מקצועיים עם המציגים באמצעות כתב הרכב בועז קורפל ביום הכנס:

https://youtu.be/f21KyMhHtag     שאול שולמן / סייפפילד

https://youtu.be/VrrS0vyLhpU      רווית חורב / איתוראן

https://youtu.be/0dTXfi43PXM     נועם בקל / פנגו

https://youtu.be/W0eXu53-zEg    אופיר בן דוד /  HIK vision

https://youtu.be/gWCPyx8hYFA    אורי לוין Car Pro / 

https://youtu.be/pPCMmkz-P64   הילה וייזר Saver One / 

https://youtu.be/JDurCieKmbI      יוגב סמץ Udrive   /

https://youtu.be/1THNS0wgVJk    יקי בלמס  / Zen Energy

https://youtu.be/fzCx0To8NE4     ליאן זקס  / כלמוביל בע"מ 

כלי נגישות