30-5-11
מאיצים את פרויקט רכבת העמק. החברה הלאומית לדרכים פרסמה היום (30/5/11) מכרז נוסף של פרויקט רכבת העמק המיתולוגית המתוכנן בין חיפה לגשר שייח חוסיין שבעמק בית שאן.
שר התחבורה כץ מסר כי המכרז שפורסם כולל הקמת תשתית למסילת ברזל באורך של חמישה קילומטרים מהעיר נשר ועד קיבוץ יגור וכן גשרים ומחלפים על כביש 75. היקף מכרז זה נאמד ב-250 מיליון שקל.
לפני כשנה החליט השר כץ להאיץ את פרויקט רכבת העמק כחלק מתוכנית "נתיבי ישראל" שנועדה ליצור רשת של רכבות וכבישים מהירים, מקרית שמונה בצפון ועד אילת בדרום. בתוך כך, העביר השר כץ את האחריות לטיפול בפרויקטים של הקמת מסילות רכבת בגליל לידי החברה הלאומית לדרכים.
מאז יצא הפרויקט לדרך לפני כשלושה חודשים, הצליחה החברה הלאומית לדרכים לפרסם ארבעה מכרזים למיזם ההיסטורי של רכבת העמק.
מנכ"ל החברה הלאומית לדרכים, אדריכל שי ברס אמר כי "בשל היקפו של הפרויקט, הוחלט לחלקו למקטעים שונים, אשר יאפשרו גם לחברות בסדר גודל בינוני, להתמודד במכרזים ולהיות שותפות בעשייה". מדובר במכרז בשיטת ה-design build בו הקבלן מתכנן ומבצע את הפרויקט על פי הנחיות החברה הלאומית לדרכים.
לאורך מסילת העמק שאורכה כ-60 קילומטר יוקמו בשלב הראשון חמש תחנות רכבת מתוך שמונה תחנות המתוכננות על תוואי הקו: לב המפרץ, כפר יהושע, כפר ברוך, תחנת עפולה ותחנת בית שאן. בנוסף יוקמו גשרים באורך כולל של כארבעה קילומטרים ותכרה מנהרה באורך קילומטר אחד שתצא מתחנת עפולה.
הקמת מסילת הרכבת עבור מטענים וחיבורה לנמל חיפה ומרכז הארץ, תאפשר לצמצם את תנועת רכבות המשא בקו החוץ ולהפחית את תנועת המשאיות בכבישים. היא גם תקטין את עומסי התנועה ומעורבותן של המשאיות בתאונות.
יו"ר החברה הלאומית לדרכים, מיכה גולדמן ציין כי חיבור ערים כמו נשר, מגדל העמק, עפולה, ובית שאן לרשת המסילות הארצית יקצר באופן ניכר את זמן ההגעה למרכז הארץ. מדובר במהפכה של ממש שתעלה את ערך הבתים בישובים אלה ותרחיב את אפשרויות המגורים והתעסוקה של התושבים".