18-11-10
ועדת השרים תתבקש לאשר ביום ראשון הקרוב את הרפורמה שתאפשר לראשונה לגשת למבחן הנהיגה המעשי כבר בגיל 16 ותשעה חודשים במקום 17 כיום, אולם תותנה בחובת ליווי של 6 חודשים
שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ, הגיש היום (יום חמישי) לאישור ועדת השרים לענייני חקיקה רפורמה מקיפה בהליך הכשרת הנהג שנועדה לראשונה להביא לשינוי בתרבות הנהיגה בישראל ולצמצם את מעורבותם של צעירים בתאונות דרכים.
ועדת השרים לענייני חקיקה תתבקש ביום ראשון הקרוב (21 לנובמבר) לאשר את נוסח החוק, כפי שהוגש על ידי שר התחבורה והבטיחות בדרכים.
בשנים האחרונות חלה עליה ניכרת במעורבותם של נהגים צעירים בתאונות קטלניות והמחקרים מצביעים כי הסיבה העיקרית למעורבותם של נהגים אלה בתאונות דרכים היא חוסר ניסיון של הנהג והיעדר הכשרה מתאימה.
שר התחבורה ציין כי מדובר במהפכה שתביא לשיפור ברמה המקצועית של תלמידי הנהיגה במדינת ישראל, תוך מתן דגש על הגברת הבטיחות בדרכים.
על פי התוכנית יתבצעו לימודי הנהיגה בישראל באמצעות מרכזי לימוד נהיגה מיוחדים (מל"נים) וישולבו בהם לימודים עיונים של תורת הנהיגה.
המל"ן הוא מרכז לימוד נהיגה שנועד להכשיר תלמידי נהיגה בשיטה חדשנית, הכוללת שילוב של לימודים מעשיים ולימודי השלמה עיונים, המתבצעים בו זמנית וזאת כחלק מתפיסה חדשה של לימודי הנהיגה.
לימוד הנהיגה יתחיל בגיל 16 וחצי, בהתאם לתוכנית הלימודים שנקבעה על ידי המל"ן. בגיל 16 ותשעה חודשים ניתן יהיה לגשת לראשונה למבחן הנהיגה המעשי, במקום גיל 17 כיום. מי שיעבור את הבחינה בהצלחה יקבל "היתר נהיגה" מיוחד שיותנה בחובת ליווי של מלווה במשך 6 חודשים; 3 חודשים בנהיגת יום ולילה, ו- 3 חודשים נוספים תחול חובת הליווי רק בנהיגת לילה. משך הליווי יהיה 50 שעות לפחות.
בתום תקופת הליווי יחתמו המלווה והנהג על הצהרה המאשרת את ביצוע הליווי ורק לאחר מכן יונפק לנהג רישיון נהיגה קבוע מטעם רשות הרישוי.
שר התחבורה ציין כי הוא מייחס חשיבות רבה לנושא הליווי של נהגים צעירים בחודשים הראשונים לקבלת הרישיון. מנתונים שהוצגו על ידי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים עולה כי צעירים שנהגו ללא מלווה היו מעורבים בתאונות דרכים באחוזים גבוהים בהרבה מנהגים שנהגו עם מלווה.
על פי ההערכות משרד התחבורה יוקמו בכל רחבי הארץ כ- 100 מרכזי לימוד נהיגה (מל"נים). כל מל"ן יאגד בתוכו בין 20 ל- 40 מורים. בערים הקטנות יוקמו מל"נים קטנים יותר.
התוכנית החדשה של לימוד הנהיגה תתבסס על כרטיס תלמיד חדש שיכיל 52 מטלות ומערכי שעור, אותם ידרש התלמיד להשלים במשך תקופת הלימוד. תוכנית הלימוד כוללת שלושה שלבים עיקריים אותם נדרש התלמיד לעבור, כאשר הלימודים המעשיים והעיוניים משולבים יחד ומותאמים לכל אחד מהשלבים.
בשלב הראשון של התוכנית ניתן דגש על הוראת החוקים, תמרורים בסיסיים, כללי הדרך ונהיגה מונעת. החלק המעשי של שלב זה יוקדש להכרת הרכב ותפעולו, נהיגה מונעת, סטיות מהדרך וגורמיהם.
במסגרת הלימודים העיונים של השלב השני ינתן דגש על צמתים, פניות ומתן זכות קדימה. בחלק המעשי תהיה התמקדות בכבישים, נתיבים שונים, התקרבות לצומת, מסילת ברזל ומתן זכות קדימה.
בשלב השלישי והאחרון של תוכנית הלימוד העיוני ינתן דגש בין השאר על סוגי הדרכים, מגבלות ראייה בחשיכה, החלקה בכביש ומניעתה, בטיחות בנהיגה, תקינות צמיגים ומגבלות של נהג חדש, לעומת נהג ותיק. החלק המעשי של השלב האחרון יוקדש בין היתר להתאמת הנהיגה להולכי הרגל, חניות ועצירות, תגובות במקרה של סכנות בלתי צפויות ונהיגה בדרכים הרריות.
שיטת הלימוד החדשה תלווה לראשונה באמצעי המחשה והוראה חדישים ותכלול בין השאר סרטוני לימוד ושקופיות שיוקרנו במהלך השיעורים.
בתום לימוד שלושת השלבים של התוכנית תתבצע בחינה עיונית ומעשית פנימית על ידי המנהל המקצועי של המל"ן. הצלחה בבחינות העיונית והמעשית תהיה תנאי לביצוע המבחן המעשי הרשמי של משרד הרישוי.
במסגרת התוכנית יחויבו התלמידים לבצע 24 שיעורי לימוד חובה לפחות במקום 28 שיעורים כיום, זאת בשל העובדה כי חלק מהלימודים יתבצעו מעתה במרכזי הלימוד (מל"נים). עלות הלימודים העיוניים תקוזז כתוצאה מצמצום במספר שיעורי החובה ומהפחתת העלות שתלמיד נדרש לשלם עבור העמדת הרכב לטסט.
הרפורמה במערך לימוד הנהיגה כוללת גם שיפור ברמה המקצועית של בוחני הנהיגה והתאמתם לתוכנית הלימודים החדשה של המל"ן. כך למשל נקבעו קריטריונים אחידים של ה"טסטים" לכלל בוחני הנהיגה בארץ. כמו כן יערכו השתלמויות מקצועיות, ובחינות תקופתיות, לשיפור הרמה המקצועית של הבוחנים והתאמת קורס בוחני הנהיגה לתוכנית המל"ן.
במסגרת התאמת תכנית לימוד הנהיגה למבחן הנהיגה המעשי הורחבו הדרישות לקבלת רישיון להוראת הנהיגה. התוכנית כוללת שיפור ברמה המקצועית של מורי הנהיגה, לרבות השתלמויות מקצועיות ובחינות על ידי הרשות.
מנתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מתברר כי בשנת 2009, נהגים צעירים עד גיל 24 היו מעורבים בתאונות דרכים קשות וקטלניות פי שניים ויותר מנהגים מבוגרים יותר.