27-12-10
משרד התחבורה וחברת הנתיב המהיר קיימו הבוקר (שני) מסיבת עיתונאים לקראת פתיחתו של הנתיב המהיר ב- 7 בינואר. במסיבת העיתונאים השתתפו שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ; וראש מנהלת נתיבים מהירים, ניצן יוצר. כמו כן נכחו נציגי הזכיין.
במסיבת העיתונאים סקרו הדוברים את הנתיב לקראת פתיחתו המתוכננת ב-7 בינואר. הנתיב המהיר הוא פרויקט ראשון מסוגו שמביא שינוי תרבותי בכל מה שקשור לשימוש בכלי רכב פרטיים בישראל. הנתיב המהיר הוקם כדי לעודד תחבורה ציבורית, ובכך להקטין את מספר כלי הרכב אשר נכנסים לתל אביב ולגוש דן ולקצר את זמן ההגעה לתל-אביב ולמרכז. היעד של הנתיב הוא למלא את הקיבולת של אלפי כלי הרכב בחניון חנה וסע ולהעביר את נהגיהם לשאטלים, תחבורה ציבורית וכלי רכב רבי קיבולת. זה צעד ראשון בשינוי תרבותי בכל מה שקשור לשימוש בכלי רכב פרטי בישראל.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ ציין כי "הנתיב המהיר ישנה את תרבות הכניסה של הנכנסים לגוש דן. הנתיב המהיר מביא בשורה למאות אלפי אזרחים הנאלצים להתמודד עם אחד הפקקים הגדולים בישראל וישפר את איכות חייהם של התושבים המתגוררים בעיקר ממזרח ומדרום לתל אביב". לדבריו, "הנתיב המהיר שישמש בראש ובראשונה כנתיב לתחבורה ציבורית ולרכב רב תפוסה נועד לצמצם את מספר כלי הרכב הנכנסים לתל אביב ויקצר באופן משמעותי את זמן ההגעה אליה".
שר התחבורה הוסיף כי "הנתיב המהיר מאפשר לבעלי רכב פרטי לחנות במגרש חנייה ולנסוע ללא תשלום למרכז תל אביב, באמצעות קווי אוטובוסים משופרים שיועמדו לרשותם. מחשבה רבה הושקעה בבניית תשתית יעילה של תחבורה ציבורית שתיסע בנתיב ואני מקווה כי רבים מהמשתמשים בנתיב יוותרו על רכבם הפרטי וימשיכו לתל אביב, באמצעות התחבורה הציבורית" אמר כץ.
ראש מנהלת הנתיבים המהירים, והיוזם והמתכנן של פרויקט הנתיב המהיר, ניצן יוצר אמר: "הנתיב המהיר בא להציע אלטרנטיבה איכותית לנהגים שמחזיקים ברכב פרטי. תכליתה העיקרית של האגרה היא ניהול התנועה וויסות תנועת הרכבים בנתיב. ההערכה היא כי בשעות העומס צפויים להיכנס לנתיב כ- 1,600 כלי רכב בשעה – מלוא הקיבולת שלו".
מערכת האגרה הדינאמית היא פורצת הדרך ביכולתה לווסת את התנועה בזמן אמת. המערכת פותחה ונבנתה על ידי אורד על בסיס טכנולוגיות חדשניות מבית סימנס. לב המערכת הוא אלגוריתם המווסת את מחיר אגרה ואת כמות הרכבים בנתיב המהיר. החישוב המורכב נועד להבטיח כי קצב הנסיעה בנתיב המהיר לא ירד מתחת לאיכות השירות המובטחת, שמוגדרת כמהירות מינימאלית של 70 קמ"ש. פיתוח האלגוריתם נחשב אתגר ברמה עולמית ולקחו בו חלק טובי המוחות במגוון תחומים.
מנהל התפעול בחברת הנתיב המהיר הראל חנין הוסיף: "הנתיב המהיר הוא פרויקט חדשני. יתכן שבימים הראשונים יהיו שיבושי תנועה שיגרמו עקב הסתגלות הנהגים לנתיב. אנו ערוכים לכל התרחישים, וחברת הנתיב המהיר תצמצם ככל האפשר את אי הנוחות שתגרם לנהגים". לאחר מסיבת העיתונאים נערכה נסיעת מבחן ראשונה בנתיב".
רקע על הנתיב המהיר:
הנתיב המהיר נסלל לאורך כביש מספר 1, ובמקביל לו, ממזרח למערב, ממחלף נתב"ג עד אחרי גשר קיבוץ גלויות בנתיבי איילון. כחלק מפרויקט הנתיב המהיר נבנה בסמוך למחלף שפירים חניון- חנה וסע המאפשר ל- 2000 כלי רכב לחנות בחינם במקום, וממנו יופעל שירות הסעות חינם באוטובוסים מהירים לשימוש החונים המעוניינים להגיע לאזור הקריה בתל אביב והבורסה ברמת גן. בחניון יוקמו בהמשך נקודות שירות ותדלוק.
על מערכת האגרה:
מערכת גביית אגרת הנסיעה היא בין המערכות המתקדמות מסוגן בעולם שתוכננה במיוחד עבורהכביש המהיר על ידי מומחי חברת סימנס הגרמנית. גובה האגרה אינו קבוע והוא משתנהבהתאם לרמת העומס בכביש. ככל שהכביש יהיה עמוס יותר,דמי האגרה יהיו גבוהים יותר, וזאת על מנת לווסת את הביקוש לנסיעה בו ולהעניק עדיפותלתחבורה ציבורית ולרכבים מרובי נוסעים הפטורים מתשלום. בכניסה לנתיב ימוקם שלט שיציגאת גובה האגרה באותו זמן, בהתאם לעומס הקיים, ויאפשר לנהגים להחליט אם ברצונם לנסועבנתיב המהיר. תעריף המינימום של הנתיב המהיר כפי שנקבע על ידי המדינה הוא 7 ש"ח.
השימוש בנתיב יכול להיעשות במספר דרכים:
- תחבורה ציבורית – אוטובוסים ומוניות שירותהמבצעות נסיעות בנתיב פטורים מתשלום.
- כלי רכב רבי תפוסה – כלי רכב רבי תפוסה יוכלו לעשות שימוש בנתיב בחינם.
- שרותי הסעות – נוסעי הנתיב המהיר שייבחרו להחנות את רכבם במתחם ה "חנה וסע" ייהנו משירות הסעותללא תשלום שיפעל בשני מסלולים: קו סובב קריה וקו סובב בורסה.
- איסוף / הורדת נוסעים – בחניון החנה וסע, באמצע הנתיב המהיר, הוקם מתחם מיוחד לאיסוף ו/או הורדת נוסעים. המתחם ישמש רכבים אשר מביאים נוסעים או אוספים נוסעים בחנה וסע ואינם ממשיכיםבנסיעה בנתיב המהיר.