18-11-12
הועדה המשותפת לוועדת חוקה חוק ומשפט ולוועדת הכספים של הכנסת, אישרה היום משתנים שעשויים להשפיע על הוזלה של עד 30% ממחיר ביטוח החובה לרכב.
תעריפי פרמיית ביטוח החובה לרכב, נקבעים לפי מספר משתנים, המשפיעים על רמת הסיכונים. המשתנים לפיהם קובעות החברות את הפרמיה הם, בעלות הרכב, מטרת השימוש, נפח מנוע, מין וגיל הנהג, שנת יצור של הרכב, עברו של הנהג-תאונות ושלילת רישיון וכריות אוויר.
שר האוצר ביקש מהועדה המשותפת, להוסיף משתנים שאף הם ישפיעו על מחירי הביטוח. ובהם, כוחות סוס וסוג הנעת הרכב, מספר כריות האוויר שמותקנות ברכב, ומערכות בטיחות לרכב מסוג בקרת יציבות, (ESP\ESC) מערכת למניעת נעילת גלגלים, (ABS) מערכת התרעה על אי שמירת מרחק (FCW) ומערכת התראה על סטייה מנתיב (LDW).
מנכ"ל הרשות לבטיחות בדרכים מר רון מוסקוביץ אמר "החדירה של מערכות הבטיחות לרכב לשוק, מאוד נמוכה. אישור המשתנים ייתן תמריץ". לדבריו, "המערכות עשויות למנוע את מותם של עשרות בני אדם בשנה"
מנהל מחלקת ביטוח אלמנטרי במשרד האוצר מר אסף מיכאלי אמר "כי משרדו מבקש מהוועדה להוסיף את המשתנים, על מנת להתיר לחברות הביטוח לקחת אותם בחשבון בקביעת שיעור הפרמיה. קביעת המשתנים, הינם בגדר המלצה ולא קביעה". לדבריו "כבר היום, החברות מעניקות הנחה בשיעור של כ-20% ממחיר פרמיית ביטוח מקיף, לבעל רכב שמתקין את המערכות הללו. אישור המשתנים גם בביטוח חובה, עשוי להפחית את הפרמיה בהתאם. ההערכה מדברת על חיסכון שנתי של כ-150 מיליון ₪".
מנהל תחום אקטואריה במשרד האוצר מר עומר רקובר טען "כריות אוויר מפחיתות את הסיכון מפני פגיעה בכ- 14.2%. אולם, חברות הביטוח מעניקות הנחה של 6% בלבד וע"כ, יכול שההנחה בגין התקנת מערכות הבטיחות, תסתכם באחוזים ספורים".
יו"ר הועדה ח"כ דוד רותם אמר "המחירים שהנהג הישראלי משלם על ביטוח, מוגזמים. ומי שמוכן להוזיל את המחיר, יבורך" רותם הביע חשש כי ימכרו בשוק מערכות לא יעילות ואולי אף מסוכנות וע"כ דרש כי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים תאשר שמערכות הבטיחות, אכן עומדות בדרישת החוק ובדרישות הבטיחות. יצרני מערכות, יוכלו לפנות למשרד האוצר בבקשה להוסיפם לרשימה.
ח"כ אורי מקלב ביקר את ההחלטה לא לכלול ברשימת המערכות, חיישני נסיעה לאחור. לדבריו, "בשנים האחרונות 59 ילדים, נהרגו בתאונות כתוצאה מנסיעה לאחור". במענה לתשובה כי אין תקינה לחיישנים אלו, אמר מקלב "הועדה מתבקשת לאשר מערכת התרעה על אי שמירת מרחק והתראה על סטייה מנתיב, ואף להם אין תקן".
כאמור, הוועדה אישרה את הוספת המשתנים, ובכך סללה את הדרך להוזלת פרמיית ביטוח החובה לרכב.
____________________________________________________
להלן מסמך של רשות המיסים הדן בנושא של הטבות במסוי בגין אביזרי בטיחות
אביזרי בטיחות ברכב נוסעים ומסחרי
תחום האבזור הבטיחותי לרכב עובר בימים אלה התקדמות טכנולוגית מרשימה בכל הנוגע למערכות חכמות שמבוססות על טכנולוגיות חדשניות כגון תקשורת לווינית, רדארים, מצלמות בשילוב עיבוד וניתוח מידע חזותי, מערכות שמקבלות מידע ממערכות שונות ברכב ויוצרות התרעות לנהג, וכן מערכות שמאפשרות מעקב ותיעוד של אופן הנהיגה, ומערכות אקטיביות שמתערבות בנהיגה במידת הצורך (ייצוב הרכב בנתיב הנסיעה, בלימה בפני מכשולים/ הולכי רגל, האטה לצורך שמירת מרחק מהרכב מלפנים). מערכות אלה מותקנות הן בדגמים מסוימים בהתקנה מקורית אצל היצרן בעיקר בדגמי יוקרה, עם חדירה הדרגתית גם לדגמים עממיים יותר, וגם משווקים לכלי רכב קיימים ב-.aftermarket.
מערכות "ותיקות" יותר כגון מערכת abs ומערכות בקרת יציבות הפכו כבר לחובה עבור כלי רכב פרטיים וחלקן גם עבור כלי רכב מסחריים. כמו כן, ככל שמדובר בכלי רכב פרטיים, ברוב המוחלט של כלי הרכב מותקנות לפחות 4 כריות אוויר, וכך הדבר גם עבור חלק ניכר מכלי רכב מסחריים.
רשות המסים ומשרד התחבורה בחנו את תמונת המצב של תחום מערכות הבטיחות וקבעה מערכת תמריצים להגברת השימוש באביזרי בטיחות, תוך התחשבות בזמינות הטכנולוגיות החדשניות ובתרומתן להפחתת כמות תאונות הדרכים ו/או להקטנת חומרתן.
העיקרון המנחה בקביעת מערכת התמריצים היה לאפשר גמישות מירבית לצורך הוספת מערכות חדשות שיפותחו בעתיד והסרת מערכות שייכנסו כדרישת חובה ולפיכך לא יזדקקו לתמריצים נוספים.
יינתנו הן תמריצים כלכליים ישירים בצורה של זיכוי ממס קניה, והן תמריצים תדמיתיים – רישום דרגת האבזור הבטיחותי ברישיון הרכב ופרסום דרגות האבזור הבטיחותי לפי דגמים באינטרנט.
מערכת בטיחות שתיכלל במערכת התמריצים תקבל ניקוד הנע כיום בין 0.5 ל- 2 נקודות לכל מערכת. סך הנקודות בגין כל המערכות המותקנות ברכב, בהתאם לנוהל של משרד התחבורה, יקבע את רמת האבזור הבטיחותי של הרכב, וזאת בתנאי שברכב יש לפחות 6 כריות אוויר (ברכב מסחרי – 4 כריות אוויר).
יצוין כי ההתייחסות הנה למערכת בטיחות כאל פונקציה מסוימת ולא כמערכת מכנית נפרדת. דהיינו, ייתכן שאביזר כזה או אחר ישלב בתוכו מספר מערכות בטיחות, ויקבל ניקוד מצטבר עבור כל אחת מהפונקציות הרלבנטיות.
מערכות הבטיחות והניקוד לצורך קביעת רמת האבזור הבטיחותי
(Lane-Departure Warning System) בקרת סטייה מנתיב – 2 נקודות
Distance Alert מערכת ניתור מרחק מהרכב מלפנים – 2 נקודות
(Adaptive Cruise Control) מערכת בקרת שיוט אדפטיבית – 1 נקודה
(Pedestrian Collision Warning) מערכת זיהוי הולכי רגל – 1 נקודה
(Brake Assist System) מערכת עזר לבלם – 1 נקודה
BLIS (Blind Spot Information System) מערכת זיהוי בשטח
"מת" 7 כריות אויר ומעלה ( 6 במסחרי) – 1 נקודה
מצלמות רוורס 0.5 – 0.5 נקודה
חיישני חגירת חגורות במושבים קדמיים+ אחוריים – 0.5 נקודוה
חיישני לחץ צמיגים – 0.5 נקודה
דרישות לקביעת רמת האבזור הבטיחותי
רמת האיבזור הבטיחותי | ניקוד נדרש | כמות נדרשת של כריות אוויר |
רכב פרטי רכב מסחרי | ||
1 | – | 0 0 |
2 | – | 6 4 |
3 | 2.0 | 6 4 |
4 | 3.0 | 6 4 |
5 | 4.0 | 6 4 |
6 | 5.0 | 6 4 |
7 | 6.0 | 6 4 |
8 | 8.0 | 6 4 |
9 | 10.0 | 6 4 |