איגוד קציני בטיחות
מקצועיים בתעבורה

ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
שריינו את המועד ביומנכם יום ההשתלמות הבא יתקיים ב- 5.9.23

הנהלת האיגוד פתוחה וחפצה בשיתוף פעולה פורה עם משרד התחבורה,

12-9-19
יו"ר איגוד קציני הבטיחות, שמעון סודאי בנאומו בכנס האיגוד היום בראשל"צ


פתיחת יום ההשתלמות ע"י יו"ר האיגוד הפכה כבר למסורת ואכן גם הפעם, שמעון סודאי, יו"ר איגוד קציני הבטיחות נשא את דבריו ראשון ובכך פתח את יום ההשתלמות שהתקיים הפעם לראשונה במרכז הכנסים "לאגו" בראשון לציון..

ברכות לקציני הבטיחות, האורחים המכובדים ונותני החסות
יום ההשתלמות הארצי השני לשנת 2019  נפתח בברכות לחבריי ההנהלה ומועצת האיגוד, ולכל קציני הבטיחות העושים עבודת קודש ושליחות בכל ימות השנה באחריות ומסירות רבה..
כמו תמיד הודה סודאי לכל באי יום ההשתלמות  שהגיעו מכל קצוות הארץ – למפגש מקצועי, חברי ומפרה – המוקדש לכל העוסקים בקידום הבטיחות ובשמירה על חיי אדם.
 
סודאי הוסיף והודה  לכל האורחים המכובדים שהגיעו ליום ההשתלמות ובהם :
ישעיהו אברהם / מנהל תחום קציני בטיחות במשרד התחבורה
וצוות משרדו, חנניה אפנג'ר – מנהל מחוז רישוי באר שבע והדרום,
פריד אבו תאיה- מפקח משרד העבודה, ג'קי לוי וחזי יהלומי – מנהלי התחום לשעבר, מאיר אלרם –  מנהל אגף תיאום גורמי חוץ-ברלב"ד, יונתן קריאף מהמרכז לגביית קנסות ברשות האכיפה והגבייה, ינאי דותן מהמרכז להעצמה,
ליאור וורסל – רואה החשבון של האיגוד– שהצטרף בהמשך היום לאסיפה הכללית  וכל האורחים הנוספים שכבדו בנוכחותם את יום ההשתלמות.
 
סודאי הודה במיוחד  לכל נותני החסות שבלעדיהם לא ניתן היה לקיים את ימי ההשתלמות ובראשם את נציגי חברת קרסו מוטורס בראשות צלי סעדי -מנהל החטיבה העסקית והמסחריות, ניסים ביטון- מנהל מח' ציי הרכב, וכל צוות העובדים המסור של חב' קרסו.ונציגי כל יתר החברות שהציגו את מוצריהם ושרותיהם במסגרת יום ההשתלמות. 
 

גיוון במקום יום ההשתלמות
יום ההשתלמות הנוכחי התקיים במרכז הכנסים "לאגו" בראשל"צ וסודאי הסביר את פשר מעבר זה בדברים הבאים: "רבים מכם תהו לאחרונה מה פשר המיקום החדש של יום ההשתלמות. ובכן, ראשית אני שמח על הגיוון ועל שביעות הרצון של חברים רבים על השינוי המרענן, בפרט של המתגוררים דרומה.  מדובר בהחלט בשינוי משמעותי עבורם וראוי שנתחשב גם בהם.
בנוסף, שפיים בתקופה זו בשיפוצים נרחבים ועל כן עמלנו רבות על מציאת מקום חלופי, ברמה הגבוהה ביותר, ובאופן שתקבלו את התמורה הטובה והאיכותית שניתן – תוך מענה לכל הצרכים לקיום יום השתלמות ברמה גבוהה ותנאים נאותים. זה לא היה פשוט, אני חייב להודות. ככל שמרכז הכנסים "לאגו" יממש את ציפיותינו- נשוב לכאן מעת לעת גם בהמשך".
לסיכום דבריו בעניין זה הודיע סודאי כי כנס דצמבר יתקיים בשפיים, לאחר השיפוץ שעד אז ייסתיים.

תקווה לשיפור בנושאי התחבורה והבטיחות בדרכים בקדנציה הבאה של הממשלה 
סודאי מציין כי נכון לעכשיו,  אנחנו בתקופה בה  מכהנת ממשלת מעבר,
ורגע לפני הבחירות לכנסת ה-22, כולנו בציפייה דרוכה לקראת השינויים שיחולו בהרכב הממשלה והכנסת החדשה.
"אנו מקווים" אומר סודאי  "כי בתוך כל אלה, יחול שינוי לטובה בכל הקשור לנושאי התחבורה והבטיחות בדרכים, שלכל הדעות טעונים שיפור ומצריכים טיפול מעמיק בסוגיה זו..
 
תקנות חדשות של חלק י' ייכנסו לתוקף בדצמבר הקרוב
סודאי מזכיר כי התקנות החדשות של חלק י' העוסקות בתפקידיו ובסמכויותיו של קצין הבטיחות, יכנסו לתוקף בעוד כשלושה חודשים– ב-7 בדצמבר 2019.
 עד אז הוא מקווה כי משרד התחבורה ומנהל התחום ידאגו לקיים ישיבה משותפת עם נציגי האיגוד בכדי לדון על הפרשנות לתקנות, תוך התאמתן למציאות בשטח.
 
"אינני מעוניין ששוב תתקבל פרשנות המנותקת מאופי ומתכלית עבודתו של קצין הבטיחות, כפי שנעשה בתקנות המידע התעבורתי, באופן המחמיץ, לשיטתי, את המטרה" מתריע סודאי..  

תיקון בנושא בדיקת פרטי רשיון של בני משפחה
לצד זאת, סודאי שמח ומברך על התיקון שנעשה בנושא בדיקת פרטי רישיון הנהיגה של בני המשפחה. כפי שפורסם בחדשות האיגוד ובכל הפלטפורמות האחרות .
לאחר פניותיי החוזרות אל נציגי המשרד ובהם- מנהל התחום מר ישעיהו – החל מיום  8 באוגוסט  – קיים פטור מבדיקת בני המשפחה, ונותר לבדוק את מקבלי הרכב – עובדי החברה בלבד.
 
עבודה רבה מניבה תוצאות של הנהלת האיגוד בנושא חלק י' בתקנות התעבורה 
בתוך כך, מבקש סודאי להזכיר לכולם כי: "עבודה רבה נעשתה על ידינו סביב כל תקנה ותקנה שבחלק י' – עוד לפני דיוני וועדת הכלכלה וכמובן במהלכם.
הנוסח שאושר שונה מאד מההצעה המקורית שביקש משרד התחבורה להניח על שולחן הוועדה".
סודאי נמנע מלחזור שוב על כל התוספות החשובות שנציגי האיגוד דאגו להכליל בתיקון החדש, אבל הוא מבקש לציין  שאלמלא העבודה הקשה שנעשתה באיגוד, מצב קציני הבטיחות העתידי יכול היה להיות בעייתי מאד.
כפי שהוסבר כבר בשנה האחרונה במסגרת הנאומים, "חדשות האיגוד" וכל יתר הפלטפורמות העומדות לרשות האיגוד.

סוגיית אופן ההעסקה
עם זאת, עדיין נותר נושא אחד, שעתיד לבוא על תיקונו – לכאן או לכאן – עם כינון הכנסת ה-22, וסודאי  מדבר כמובן על סוגיית אופן ההעסקה. כזכור, באופן תמוה ומקומם – הוחלט, רגע לפני פיזורה של הכנסת ה-20, שלא לקבל החלטה בעניינה של הסוגיה החשובה, על אף הנתונים הרבים והחד משמעיים המוכיחים כי אופן ההעסקה הישירה היא הבטוחה והטובה  – באופן משמעותי מאופן  ההעסקה הקבלנית.
סודאי מזכיר כי גם בית המשפט העליון תומך בהמשך מאבק האיגוד וסבור כי יש לתת לנושא עדיפות וקדימות בכנסת הקרובה.
 
נוכחות חברי איגוד בפורומים לא מהיימנים
סודאי פונה לחברי האיגוד, לבאי הכנס וגם לאלו שנבצר מהם להגיע ומתרעם על תופעה מוזרה שקורת והיא  נוכחות חברי איגוד בפורומים ובשלל קבוצות, שחלקם עוסקים לא מעט בהכפשות ובפגיעה באיגוד,המפריע לטענתם להשיג את מטרותיהם הצרות. מטרות- שאין צורך להרחיב בהן ובוודאי שלא ירתיעו את הנהלת האיגוד  מלהמשיך במאבקנו הצודק.
ובכל זאת, סודאי רואה חברי איגוד, חשופים לשיח הכאוטי – שמפעם לפעם הולך ומסלים, מביטים במתרחש מהצד ולא עושים דבר.    
כן, יש לאיגוד כלים משפטיים לטפל בעוברים על החוק, והנהלת האיגוד אכן מטפלת בהם במלוא החומרה, אבלמתרעם סודאי: " מה אתם – החברים באיגוד –  עושים בקבוצות הללו ??מדוע אינכם יוצאים משם? 
דברי ההבל הנאמרים שם – פוגעים בכל אחד ואחת מכם (!) אומר סודאי ומוסיף: "חברים, אני לא שולל השתייכות לקבוצות מקצועיות- כל אימת שיש בהן תוכן מקצועי, מוסמך ואמין. אני ער לצורך הזה ולגמרי בעדו, אבל למה להיות נוכחים בפורומים דווקא כאלו ?"
בתוך כך, סודאי מבקש ליידע את  כל מי שאינו יודע, כי גדי בן נאים –
חבר המועצה,  והוא עצמו  – מנהלים בשנתיים האחרונות פורום מקצועי שניתן להצטרף אליו דרך הפייסבוק ויש שם חברים רבים. 
בפורום עולים כמעט בכל יום – נושאים חשובים ומעניינים. החברים מקבלים שם מענה מקצועי לשאלותיהם וסודאי מבטיח כי פורום זה אינו עוסק  ברכילויות ובוודאי שלא בהכפשות.
סודאי קורא גם לכל אלו המנהלים פורומים מקבילים – בואו ונאחד כוחות. הצטרפו אלינו לניהול הפורום  כי כך נוכל לחשוף את המידע העדכני לחברים רבים יותר, וגם הנטל שעל כל אחד ממנהלי הפורומים השונים – יפחת.

בנוסף, יש לציין כי לאיגוד דף פייסבוק ואתר אינטרנט פעילים בהם ניתן להביע דעות במגוון נושאים 24/7. רבים מקציני הבטיחות גולשים במקומות אלו ונחשפים למידע רב ועדכני ובתוך כך מוזמנים להביע גם את דעתם המלומדת בכל נושא ועניין הקשורים לתחום קציני הבטיחות. 
 
תדמית קצין הבטיחות  
בפתח דבריו בעניין זה, סודאי מבקש להדגיש  כי מעל הכל, הוא רואה חשיבות וחובה לעבוד עפ"י התקנות, ההנחיות והנהלים הפורמליים.
"חוק הוא חוק ואני לא מציע לאף אחד לנסות להפר אותו" אומר סודאי ומוסיף:
"אני חייב לשתף אתכם שלפעמים אני נשאר פעור פה, כשאני נחשף לסיבת זימון קצין הבטיחות לבירור או לשימוע".
 
לצורך הדוגמא- סודאי מבקש לשאול:
האם יש פה מישהו שעדיין לא הפנים  – כי  לא  ניתן  לעבוד  כקצין בטיחות  – בשום מקום – ובשום היקף משרה –  ללא כתב מינוי?
 
"אם אינכם בטוחים במשהו, אם יש לכם שאלה מקצועית/חוקית- לצורך כך האיגוד קיים". אומר סודאי ומוסיף: "מי שדואג לשלם את דמי החבר – האיגוד הוא הכתובת עבורו".

"לעיתים פנייה אחת להנהלת האיגוד יכולה לחסוך מכם הרבה כאב ראש ועוגמת נפש". מתריע סודאי ומוסיף: " אל תחכו שהמצב יסתבך. זה מאד לא חכם שלא לערב אותנו בזמן, ואז לבקש סעד כשהמצב מסתבך וקשה לתיקון".
 
בתוך כך- חשוב להדגיש, אומר סודאי כי ישנן טעויות שקורות וזה בסדר..
"כולנו בני אדם,  ולכן אני וחבריי בהנהלה – נעשה ככל הניתן – לסייע לחבר ששגה בתום לב או מחוסר הבנה ובלבול".
סודאי מבקש להדגיש" "לצערי – לא נוכל להגן על מי שפעל מתוך זלזול וחוסר אכפתיות".

יחד עם זאת ראוי לציין, כי אלו המפרים את החוק הם מיעוט.
אני רוצה להדגיש דווקא את מי שעושים את עבודתם נאמנה – במקצועיות ובמסירות  – כי הרוב המכריע הוא כזה.

פנייה למנהל התחום במשרד התחבורה 
"אין זה חדש שקיימת פגיעה תדמיתית בכל מי שעוסק במקצוע החשוב הזה. ואותי זה מאד מטריד" אומר סודאי ומוסיף: "אני מצפה בראש ובראשונה ממי שאחראי על קציני הבטיחות מכוח החוק – מנהל התחום  – לעמוד בראש המחנה לחיזוק מעמדנו ולשיפור תדמית קצין הבטיחות, בשיתוף פעולה מלא מול הנהלת האיגוד. בהחלט חשוב שמנהל התחום יעלה ויעביר כאן מסר בעקבות המקרים הרבים אליהם הוא נחשף מעצם תפקידו, לרבות דוגמאות, על מנת שנוכל להפיק לקחים"..
   
הסתכלות חיובית מניבה יותר תוצאות
אבל, מדגיש סודאי: "לא פחות חשוב בעיניי- הוא לפרסם מקרים חיוביים או פעולות יוצאות דופן של אלו היוצאים מגדרם וממנפים את תפקידם להשגת היעדים הדרושים.
אני סבור שעל דרך החיוב ניתן להשיג יותר,
ובפרט כאשר ברור מעל לכל ספק, שקציני הבטיחות שהם חלק מהמפעל, ואשר אינם עובדים דרך צד ג', סטטיסטית, עושים עבודה בטיחותית טובה הרבה יותר.

יש בידינו נתונים מובהקים ששבים ומוכיחים בעקביות- באמצעות בדיקות חוזרות של גופים פורמליים– שכך הוא הדבר.

צר לי שכלפי חוץ, לא מבינים את ההבדלים, ובכך -התדמית של כולנו נפגעת.
אז כדי לתקן אותה- ניעזר קודם כל בעצמנו.

רעיון לשיפור התדמית

אני מניח שיש נהגים / בעלי תפקידים שטיפלתם בהם, אם בעקבות תאונה ואם בשל תקלה זו אחרת באמצע הדרך. אני מבקש מכל אחד מכם, כבר מיום ראשון, להעביר לאיגוד באמצעות המייל – מכתבי תודה והערכה שקיבלתם בעבר מאותם עובדים.
דאגו לצלם סרטון קצר של דקה- בו העובד ימסור את שמו, תפקידו, שם החברה ודעתו על תפקודכם באותה התקרית.
אנו נרכז את החומרים ונכין מהם כתבת תדמית מרשימה ומקורית,
שתופץ ברשתות החברתיות כפרסום ויראלי.
הדבר ישיג 2 מטרות גם יחד :
1)   יצירת מודעות כלפי תפקידכם בקרב הציבור.
2)   גיבוש דעה חיובית באשר לפועלכם ולתפקידכם.
 
ועוד באותו עניין,סודאי מבקש להדגיש
"כל אחד מכם יכול לשפר את מעמדו ותדמיתו מול מנהלי החברה, אם רק ידאג לתרגם את תקנות התעבורה לשפה מתאימה ומובנת- מול הנהג.
עבודתכם תהיה קלה ויעילה יותר אם תדעו להשיג גיבוי מצד ההנהלה, למשל באמצעות הכנת נוהל רכב בחברה וכיו"ב.  
הובילו וקדמו אחריות בנושאים שנויים במחלוקת" כך מסכם דבריו סודאי בעניין זה. 
 
תדירות החתימה על הצהרת בריאות
האיגוד כידוע מציף מדי כנס נושאים שיש לטפל בהם על מנת להקל את עבודתנו.
בעת האחרונה הציף סודאי את בעיית תדירות החתימה על הצהרת הבריאות. וביקש שיחסכו מקציני הבטיחות את עבודת הפקידות המיותרת ויאריכו את תוקף האישור משנתיים ל-5 שנים. גם עלות תעודת הכיס המופקעת עלתה על המדוכה.
הובטח לסודאי כי יקבל מענה והוא עדיין ממתין למנהל התחום שישיב לו בעניין הזה.
 
שיתוף פעולה בין הנהלת האיגוד וומשרד התחבורה
הנהלת האיגוד פתוחה וחפצה בשיתוף פעולה פורה עם משרד התחבורה, בתנאי שתהיה הדדיות  והכרה בצרכים הבסיסיים של קציני הבטיחות ובעומס הרב המוטל על כתפיהם. 
לעיתים זה מצליח ודברים אכן משתנים  :
מעבר לדוגמא של הפטור מבדיקת בני המשפחה, אותה הזכיר סודאי,  נראה כי גם בעיית השירות באגף מטענים נפתרה.
כדי לוודא שאכן יש מקום למחמאות, ערך סודאי סקר קצר בפורום אותו הוא מנהל ובירר  מול החברים אם אכן קיים שיפור. "שמחתי לשמוע" אומר סודאי שההתעקשות שלנו בסופו של דבר השתלמה. וכשיש סיבה מוצדקת, אני הראשון לברך" אומר סודאי בסיפוק..

דמי חבר לשנת 2019:
סודאי מבקש לציין כי בחודש ספטמבר עדיין יש מי שלא הסדירו את דמי החבר לשנת 2019. 
"מדוע משרד האיגוד צריך לחזור ולשלוח תזכורות שוב ושוב" תוהה סודאי ומוסיף: "מדוע דוחים תשלומים שצריכים להיות מוסדרים בתחילת השנה, לאוגוסט וספטמבר ? הדבר אינו  תקין  ולא מקובל" מתרעם סודאי..
בשנת 2020 יוגבל מועד התשלום –  כך שמי שיאחר לא יוכל להיות חבר באיגוד.

אספה כללית
כמדי שנה בחודש הזה, התקיימה לאחר ארוחת הצהריים, האסיפה הכללית לאישור הדוחו"ת הכספיים וסקירה על פעילות האיגוד.
 
חברים יקרים שהלכו לעולמם
לקראת סיום דבריו מבקש סודאי להזכיר שני חברים נפלאים ויקרים שהלכו לעולמם בחודשיים האחרונים,  
האחד – חבר הנהלת האיגוד בעבר,  בז'ה יצחק  ז"ל שהלך לעולמו  בגיל  76  –  בחודש יולי האחרון.
והשני – חבר האיגוד יוזלרי אליעזר  ז"ל, קצין הבטיחות של חב' בון תור, שנפטר בגיל 64 לפני כשלושה שבועות.
יהי  זכרם  ברוך.

לקראת השנה החדשה הבאה עלינו לטובה,
בסיום דבריו איחל סודאי לכל קציני הבטיחות באשר הם ולבני משפחותיהם – שנה טובה ומבורכת. שנת בריאות, שנת ביטחון ובטיחות, שנה של עשייה מועילה ומוצלחת. ושנתבשר רק בבשורות טובות ומשמחות.
חבר ההנהלה ארנון לוי  עלה לבמה לתקיעת השופר המסורתית ובכך תם החלק הראשון של יום העיון.

כלי נגישות