27-10-19
מאת: שמעון סודאי, יו"ר איגוד קציני הבטיחות בתעבורה
בסופ"ש האחרון
סוף שבוע קשה ועצוב בכבישים – עלה ל- 9 מספר הרוגים בשעתיים האחרונות במנין ההרוגים יש – 2 ילדים בני – 15 שנסעו על קורקינט חשמלי .
כואב הלב על המוות המיותר, על הפצועים והמשפחות שנהרסות , יש לי המון מה לומר על מה שקורה לנו אך אני מעדיף להיות מאופק ולמסור רק רמזים על הנעשה בתחום, היות ואני בטוח שכל אחד מעמיתי למקצוע מכיר מקרוב את המצב העגום על המאבק הכושל בתאונות הדרכים .
אני מניח את זה כאן לתגובות ומבקש לקבל מענה מחברי ועמיתי למקצוע על הנעשה .
1- כולם כאן יסכימו איתי שתרבות הנהיגה בישראל לוקה בחסר, בהעדר חינוך ותרבות נהיגה. הכשרת נהגים אינה תואמת את הדרישות ותוסיפו לכך אכיפה דלה בהעדר תקציבים ופריסה לקוייה במוקדי סיכון ,על כל אלה יש להוסיף גם את תופעת הקורקינטים והאופניים החשמליים .
2- אני בטוח שהעברת תשדרי שירות הכוללים הסברה והעברת מסרים ממוקדת על פי פילוח של מקרי התאונות והסיבות לכך ,היו יכולים לשנות את
המצב ולגרום להגברת המודעות בקרב הנהגים ושאר משתמשי הדרך.
להלן דוגמה על הצלחה של העלאת מודעות ע"י פרסום – בתחום שונה לגמרי, תחום הבישול. כיום יש בישראל יותר טבחים ושפים מאז החלו תכניות הבישול. הפרסום והעיסוק המתמיד בענייני אוכל ובישול העלו את המודעות ונתנו הכרה עצומה לתחום.
את זה ניתן לשכפל גם לתחום הנהיגה הזהירה. אם רק הרגולטור ידאג להפנים שניתן לבצע שינוי במציאות הנוכחית. ניתן לבצע פרסום והגברת מודעות בכל אמצעי המדיה, כולל הטלפון האישי של כל אחד מאיתנו.
ומכאן שאלת השאלות להנחתה :
מי סבור שאם היו משקיעים את אותה השקעה כספית שמשרד התחבורה משקיע בתשדיר השרות על נתיב +2 בכביש החוף, בתשדירי שרות כפי שהצעתי בסעיף -2 לעיל, הינו יכולים להשיג תוצאות טובות יותר בנושא הנהיגה הזהירה ?
אשמח לשמוע מה דעתכם .
עוד בעיה שיש להתייחס אליה בכובד ראש :
ככל הנראה מתוכננת שביתה של חברות התחבורה הציבורית היות והממשלה לא העבירה סכום של כ- 125 מיליון שקל לחברות התחבורה הציבורית כפי שהתחייבה בהסכמים .
לאור הזלזול של משרדי הממשלה בהתייחסותם לחברות התחבורה הציבורית, תנסו להיות בעלי החברה ולחשוב איזה נהגים אתם קולטים לעבודה ובאילו תנאי שכר ? מה רמת הניסיון וההכשרה שקיבלו נהגים אלה ,כמה מוכנים להשקיע בהם , כיצד מתנהל בעל חברה שיודע שהרווח שלו יהיה נמוך לאור התחרות ואפילו לא בטוח שהוא יקבל במועד את מה שהבטיחו לו בהסכם שנחתם על ידי המדינה.
אני לא רוצה לחשוב על רמת הבטיחות של הכלים הללו מבלי לפגוע חלילה באף אחד מאיתנו בגלל המצב הגרוע וחוסר הפיקוח.
לראיה עדות לדברי – הדבר ידוע לי מדיווחים המתקבלים במשרד האיגוד .
יש גם עובדות שלא ניתן להתעלם מהם, אני עד לעזיבה ותחלופה מדאיגה של קציני בטיחות בתחום התחבורה הציבורית,דבר שאמור להדאיג את משרד התחבורה ,במקרים אלה כל הרציפות ההיסטורית על הנהג נמחקת בעת תחלופה של קצין בטיחות
נגעתי רק בגורמים ספורים הנוגעים בבטיחות בדרכים. את השאר הדברים אני משאיר לכם לחשוב כיצד אתם ממליצים לשנות את המצב העגום – תגובות יתקבלו באהבה.