איגוד קציני בטיחות
מקצועיים בתעבורה

ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
שריינו את המועד ביומנכם יום ההשתלמות הבא יתקיים ב- 5.9.23

התייחסות משרד התחבורה לתופעת שריפות האוטובוסים.

12-12-18

מאת: שמעון סודאי, יו"ר איגוד קציני הבטיחות

התייחסות משרד התחבורה לתופעת שריפות האוטובוסים.
סוגיית שריפת האוטובוסים הינה מטרידה ומסוכנת מאד. אסור לחכות להתרחשות אסון רב נפגעים ויש לטפל בבעייה באופן מיידי. בשל חומרת העניין, החליט שמעון סודאי, יו"ר איגוד קציני הבטיחות לערב את משרד התחבורה בנושא זה. ועל כן שלח  מכתב מפורט לשר התחבורה בו הוא מסביר את הנושא. בעקבות מכתבו של סודאי שנשלח לשר התחבורה והנוגעים בדבר בצוות משרדו – התקבל מענה מממהנדס רביד פאר, מרכז תקינה בכיר במשרד התחבורה, שניתן להתרשם ממנו כי אכן קיים כשל במערכות הכיבוי ומשרד התחבורה מתייחס ברצינות לשרשרת המקרים. 

לראיה-הוחלט על הקמת ועדת מומחים לביצוע רביזיה לתקן הישראלי אשר יביא לידי ביטוי את כלל המסקנות והעובדות שעלו מתיחקור הנושא.

לעיון במכתבו של סודאי בנושא זה לשר התחבורה – לחץ כאן

לעיון במכתב התשובה של מהנדס משרד התחבורה רביד פאר – לחץ כאן


מעל 100 אוטובוסים נשרפים בכל שנה

בהמשך לפירסום על עוד אוטובוס שעולה באש ולמזלנו לא הייתה פגיעה בנפש, צריך להדגיש ולהזכיר את הסכנות וההשלכות כתוצאה מכך.

עם עובדות לא ניתן להתווכח לנוכח המציאות המרה כי מעל מ- 100 אוטובוסים נשרפים בכל שנה . 
לאור ריבוי המקרים יצאו מספר הנחיות בעבר לנוכח המקרים האלה, כמו לבצע ביקורת מונעת על מערכת החשמל בעת הביקורת התקופתית על ידי קציני הבטיחות ועוד בדיקות לאיתור נזילות על מנת לצמצמם את הסיבות לדליקה, אך למרות כל אלה עדין המקרים של אוטובוסים העולים באש, לא פוסקים .

להזכירכם חלה חובה בתקנות להתקין באוטובוסים חדשים מערכת לכיבוי אש. מדובר בהשקעה כספית ניכרת לבעלי החברות המפעלים הסעות ותחבורה הציבורית.

לאור המצב העגום בו בכל שנה מספר הדליקות במגמת עליה, ניתן להצביע לכאורה שמערכת הכיבוי באוטובוסים נכשלה ואינה פועלת כמצופה אלא אם יוכח אחרת .

כל עוד לא תצא הודעה מקצועית מה הסיבות שגורמות להתלקחות ואי תפקוד המערכת בעת דלקה, חיי הנוסעים ושאר משתמשי  הדרך נתונים לסכנה ויש צורך דחוף בצעדי מנע . 

האחריות לטיפול היא על משרד התחבורה ,נציבות כיבוי אש ,חברות הביטוח ומשטרת ישראל ויש למנות ועדת חקירה להבאת מסקנות, מה הסיבה לדליקות וכיצד ניתן למנוע אותם .

עד שיימצא פתרון אבקש להציף מספר נקודות להמשך טיפול עד הפתרון 
1- עלות אוטובוס חדש בהערכה נע בין – 700,000 שקל עד 1.5 מיליון 
תלוי בסוג ובצורך ורובם נשרפים .
2- בכל פעם שנשרף אוטובוס כל בעלי החברות בסופו של יום נושאים 
בעוד עליית מחירי הביטוח היות וחברות הביטוח צריכות לצמצם 
הפסדים וזאת הסיבה שחברות הבטיחות חייבות לבדוק את הנושא . 
3- בכל פעם שנשרף אוטובוס יש מקרים בהם נוצרים פקקי תנועה והעלות 
המצטברת למשק גדולה , על זמן אבוד ודלק שנשרף לחינם ביחד עם 
זיהום אוויר מיותר . קיים גם סיכון של פגיעה במכוניות שנוסעות ליד 
הרכב שעולה באש ,כמו פיצוץ צמיג ועוד . 
4- עד כה באורח נס לא הייתה פגיעה בנפש , עם זאת, יש תיעוד על 
מקרה שריפה באוטובוס המסיע תלמידים שבאורח נס התלמידים הצליחו לברוח בזמן ולכן צריך מיד להערך לצעדי מנע עד שיתקבל פתרון מניח את 
הדעת . 
5- להזכירכם כאשר קרס הגשר בכביש – 4 ליד קוקה קולה משרד 
התחבורה דרש לקיים הדרכות לנהגים בנושא.. אבל שבכל שנה נשרפים מעל – 100 אוטובוסים אף אחד לא מציף את הבעיה ברצינות ולא מבצע צעדי מנע שחלילה לא יתרחש אסון .

לסיכום: אלו הצעדים שאני מצפה ממשרד התחבורה והרשות הארצית 
לתחבורה ציבורית:

* בניית מערך הדרכה לנהגים כיצד יש לפעול בעת חרום במקרה 
שריפה כול שליטה ובקרה על פינוי הנוסעים ולחייב כל נהג אוטובוס 
בהדרכה מסוג זה .

* הצבת שילוט מנחה בכמה מקומות באוטובוס כיצד יש לפעול 
בעת חרום, הכין נמצאים כלים לניפוץ שמשות, הנחיות בטיחות 
לירידה מהאוטובוס וזהירות מתבקשת בעת ירידה לכביש ראשי 
למשל לעבור מאחורי מעקה הבטיחות והתרחקות ממקור הדליקה . 

* אסור לנו להיות שאננים ויש חשיבות רבה בהתייחסות לנושא בדחיפות 
המתבקשת.

בתחבורה הציבורית נוסעים ילדים ומבוגרים וחיילים אל תפקירו אותם .

כלי נגישות