20-3-16
קפיצת מדרגה במבחני הנהיגה המעשיים
בקרוב: קיצור משמעותי בזמני ההמתנה לטסטים, שיפור ברמת השירות ושילוב מערכות טכנולוגיות שיתעדו את הליך הבחינה
בקרוב: קיצור משמעותי בזמני ההמתנה לטסטים, שיפור ברמת השירות ושילוב מערכות טכנולוגיות שיתעדו את הליך הבחינה
משרד התחבורה פרסם היום מכרז להפעלת מערך מבחני הנהיגה המעשיים, הכוללת בין השאר קיצור משמעותי בזמני המתנה ל"טסטים", שימוש במערכות טכנולוגיות מתקדמות ומערך פיקוח ובקרה מקצועי על המבחנים. זאת, במסגרת הרפורמה שמוביל שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, במבחני הנהיגה המעשיים.
השר כץ: אני נחוש לבצע את הרפורמה, ולאפשר לזכיינים פרטיים להפעיל את מערך מבחני הנהיגה המעשיים. לא יעזרו לחצים ואיומים של גורמים אינטרסנטיים ובעלי עניין, המשתמשים בצעירים הממתינים ל"טסטים", ומנסים לתפוס עליהם טרמפ פוליטי. כך עשיתי בתחומים אחרים, וכך יהיה גם בתחום זה
מהפכת מבחני הנהיגה המעשיים (טסטים) יוצאת לדרך. משרד התחבורה פרסם היום (חמישי) מכרז להפעלת מערך מבחני הנהיגה המעשיים, הכוללת בין השאר קיצור משמעותי בזמני המתנה ל"טסטים", שימוש במערכות טכנולוגיות מתקדמות ומערך פיקוח ובקרה מקצועי על המבחנים.
הזוכים במכרז יחויבו לספק לתלמידים רמת שירות גבוהה ולהקצות לכל תלמיד מבחן נהיגה מעשי ("טסט") ראשון בתוך שלושה ימים, ומבחן חוזר בתוך 7-14 ימים לכל היותר. זאת לעומת המתנה של מספר חודשים כיום. המבחנים יבוצעו באמצעות שני זכיינים פרטיים שיבחרו במכרז. הארץ חולקה לשני אזורים גיאוגרפיים, כל זכיין יופקד על הקמה ותפעול של מערך המבחנים המעשיים באזור מסוים.
"אני נחוש לבצע את הרפורמה, ולאפשר לזכיינים פרטיים להפעיל את מערך מבחני הנהיגה המעשיים. לא יעזרו לחצים ואיומים של גורמים אינטרסנטיים ובעלי עניין, המשתמשים בצעירים הממתינים לטסטים, ומנסים לתפוס עליהם טרמפ פוליטי. כך עשיתי בתחומים אחרים, וכך יהיה גם בתחום זה" הוסיף השר כץ.
במסגרת הרפורמה במבחני הנהיגה המעשיים, יוקם מערך פיקוח מקצועי על בוחני הנהיגה, הכולל עשרות מפקחים של משרד התחבורה. המפקחים שיבצעו בקרה על פעילות הבוחנים, יסייעו בהגברת השקיפות בעת המבחן, ינטרלו פעילויות חריגות ופסולות בזמן אמת ויביאו להעלאה מתמדת ברמת מבחני הנהיגה.
משרד התחבורה מפתח בימים אלה מערכת טכנולוגית מיוחדת, שתשמש את הזכיינים ותשרת את הנבחנים, את בתי הספר לנהיגה, מורים ועובדי משרד התחבורה. המערכת, המהווה קפיצת מדרגה בתחום מבחני הנהיגה, תאפשר בין השאר לנהל את מערך המבחנים המעשיים ולעקוב אחריו, תוך הקפדה על רמה מקצועית גבוהה.
המערכת החדשה תאפשר לשמור על טוהר הבחינות ועל רמת שירות גבוהה לנבחנים. באמצעותה יבוצע רישום ראשוני של נבחנים, וכן מעקב אחר תשלום אגרה, העברת בקשה לקביעת מבחנים, קבלת מועד למבחן מעשי ותוצאות המבחן המעשי.
הזכיין יידרש להפעיל מערכת אוטומטית להקצאת מבחני הנהיגה, שתקבע את מועד המבחן. זימון המבחנים יעשה באמצעות אתר האינטרנט של הזכיין, לאחר ביצוע המבחן הפנימי בבית הספר ללימוד נהיגה. שיבוץ הבוחנים למבחני הנהיגה יעשה גם כן בצורה אוטומטית. תוצאות השיבוצים ימסרו לבוחנים לפני היציאה למבחן בלבד.
תהליך הבחינה המעשית ישודרג ויתבסס על קריטריונים ברורים, מדידים ומחייבים, תוך צמצום שיקול דעת של הבוחן בקביעת תוצאות הבחינה המעשית. כמו כן, יעשה שימוש באמצעים טכנולוגיים הכוללים בין השאר שימוש במצלמות, מערכת ניווט GPS, מערכת מחשוב ומילוי טופס המבחן באופן ממוחשב.
ברכב יותקנו מצלמות לתיעוד מסלול נסיעת המבחן ותיעוד הנבחן במהלך הטסט. הצילום יכלול גם הקלטה קולית בתוך הרכב. כמו כן, תותקן ברכב מערכת GPS לצורך ניטור, מעקב ותיעוד מסלולי הנסיעה של הרכב. תיעוד המבחן יועבר למחשב אישי או לטאבלט של הבוחן. אמצעים אלה יסייעו בהגברת הפיקוח והאכיפה וכן בהבטחת אחידות והוגנות במבחנים בין כל התלמידים.
בסיום כל מבחן יידרש כל בוחן למלא טופס ממוחשב. המערכת תחשב את ציון המבחן, באופן אוטומטי, ותודיע למורה הנהיגה ולנבחן על תוצאותיו, עבר או נכשל. נבחנים שנכשלו יוכלו לצפות בתיעוד המבחן על מנת להחליט האם להגיש ערר.
השימוש באמצעים טכנולוגיים, יאפשר בקרה ומעקב על מהלך ותוצאותיו, וישמש גם לבחינת ערעורים על החלטות הבוחן. הערעור יבחן על ידי גורם בכיר של הזכיין אל מול הצילום ועל ידי מפקחים של משרד התחבורה.
במסגרת הרפורמה, נקבעו מנגנונים מדידים ואובייקטיביים למניעת הטיית אחוזי ההצלחה של התלמידים, לדוגמא איסור קביעת מנגנוני תמרוץ לבוחנים על פי אחוזי מעבר או כישלון. הזכיין יגיש דוח סטטיסטי מדי רבעון, או כפי שיקבע, על אחוזי ההצלחה והכישלון של כל בוחן, לצורך הפקת לקחים.
במהלך השנים האחרונות, גדל הביקוש למבחני נהיגה מעשיים, זאת בין השאר כתוצאה מהגידול באוכלוסיה, הורדת גיל הזכאות ללימודי נהיגה ועלייה ברמת החיים בישראל. כתוצאה מכך, נאלצים כיום תלמידי נהיגה להמתין במקרים רבים בין שלושה לארבעה חודשים לטסט. יצוין כי קיצור זמני ההמתנה למבחנים, יחסוך לתלמידים הנדרשים לבצע טסט חוזר, מאות שקלים, מאחר ועתה הם ידרשו לקחת פחות שיעורי נהיגה בין טסט לטסט.
במטרה לצמצם את ההמתנה הארוכה למבחני הנהיגה ולתת מענה לצרכים הצפויים בשנים הקרובות הוקם צוות מקצועי, בראשות סמנכ"ל בכיר תנועה במשרד התחבורה, אינג' אבנר פלור, שבחן את האפשרויות לשיפור מערך השירות והעלאת רמת הבחינה, לרבות ביצוע מבחני נהיגה על ידי זכיינים פרטיים. זאת בדומה למבחני הרישוי השנתיים לרכב, המבוצעים מזה עשרות שנים על ידי גורמים פרטיים.
במסגרת עבודתו של הצוות, נעשתה השוואה של המצב בישראל, לעומת מדינות אחרות בעולם, והתברר כי ישנן לא מעט מדינות, בהן מבוצעים מבחני נהיגה מעשיים באמצעות זכיינים פרטיים. בין המדינות: גרמניה, הולנד, קנדה, פינלנד, בלגיה, ולוקסמבורג.
יצוין כי מהלך זה של משרד התחבורה נתקל בהתנגדות נמרצת של הטסטרים המקיימים את מבחני הנהיגה המעשיים (טסטים) וההסתדרות במגמה להגן עליהם, מתכננת עיצומים ו/או שביתה כללית למשרד התחבורה צפוי מאבק לא פשוט בהטמעת התכנית החדשה.
השר כץ: אני נחוש לבצע את הרפורמה, ולאפשר לזכיינים פרטיים להפעיל את מערך מבחני הנהיגה המעשיים. לא יעזרו לחצים ואיומים של גורמים אינטרסנטיים ובעלי עניין, המשתמשים בצעירים הממתינים ל"טסטים", ומנסים לתפוס עליהם טרמפ פוליטי. כך עשיתי בתחומים אחרים, וכך יהיה גם בתחום זה
מהפכת מבחני הנהיגה המעשיים (טסטים) יוצאת לדרך. משרד התחבורה פרסם היום (חמישי) מכרז להפעלת מערך מבחני הנהיגה המעשיים, הכוללת בין השאר קיצור משמעותי בזמני המתנה ל"טסטים", שימוש במערכות טכנולוגיות מתקדמות ומערך פיקוח ובקרה מקצועי על המבחנים.
הזוכים במכרז יחויבו לספק לתלמידים רמת שירות גבוהה ולהקצות לכל תלמיד מבחן נהיגה מעשי ("טסט") ראשון בתוך שלושה ימים, ומבחן חוזר בתוך 7-14 ימים לכל היותר. זאת לעומת המתנה של מספר חודשים כיום. המבחנים יבוצעו באמצעות שני זכיינים פרטיים שיבחרו במכרז. הארץ חולקה לשני אזורים גיאוגרפיים, כל זכיין יופקד על הקמה ותפעול של מערך המבחנים המעשיים באזור מסוים.
"אני נחוש לבצע את הרפורמה, ולאפשר לזכיינים פרטיים להפעיל את מערך מבחני הנהיגה המעשיים. לא יעזרו לחצים ואיומים של גורמים אינטרסנטיים ובעלי עניין, המשתמשים בצעירים הממתינים לטסטים, ומנסים לתפוס עליהם טרמפ פוליטי. כך עשיתי בתחומים אחרים, וכך יהיה גם בתחום זה" הוסיף השר כץ.
במסגרת הרפורמה במבחני הנהיגה המעשיים, יוקם מערך פיקוח מקצועי על בוחני הנהיגה, הכולל עשרות מפקחים של משרד התחבורה. המפקחים שיבצעו בקרה על פעילות הבוחנים, יסייעו בהגברת השקיפות בעת המבחן, ינטרלו פעילויות חריגות ופסולות בזמן אמת ויביאו להעלאה מתמדת ברמת מבחני הנהיגה.
משרד התחבורה מפתח בימים אלה מערכת טכנולוגית מיוחדת, שתשמש את הזכיינים ותשרת את הנבחנים, את בתי הספר לנהיגה, מורים ועובדי משרד התחבורה. המערכת, המהווה קפיצת מדרגה בתחום מבחני הנהיגה, תאפשר בין השאר לנהל את מערך המבחנים המעשיים ולעקוב אחריו, תוך הקפדה על רמה מקצועית גבוהה.
המערכת החדשה תאפשר לשמור על טוהר הבחינות ועל רמת שירות גבוהה לנבחנים. באמצעותה יבוצע רישום ראשוני של נבחנים, וכן מעקב אחר תשלום אגרה, העברת בקשה לקביעת מבחנים, קבלת מועד למבחן מעשי ותוצאות המבחן המעשי.
הזכיין יידרש להפעיל מערכת אוטומטית להקצאת מבחני הנהיגה, שתקבע את מועד המבחן. זימון המבחנים יעשה באמצעות אתר האינטרנט של הזכיין, לאחר ביצוע המבחן הפנימי בבית הספר ללימוד נהיגה. שיבוץ הבוחנים למבחני הנהיגה יעשה גם כן בצורה אוטומטית. תוצאות השיבוצים ימסרו לבוחנים לפני היציאה למבחן בלבד.
תהליך הבחינה המעשית ישודרג ויתבסס על קריטריונים ברורים, מדידים ומחייבים, תוך צמצום שיקול דעת של הבוחן בקביעת תוצאות הבחינה המעשית. כמו כן, יעשה שימוש באמצעים טכנולוגיים הכוללים בין השאר שימוש במצלמות, מערכת ניווט GPS, מערכת מחשוב ומילוי טופס המבחן באופן ממוחשב.
ברכב יותקנו מצלמות לתיעוד מסלול נסיעת המבחן ותיעוד הנבחן במהלך הטסט. הצילום יכלול גם הקלטה קולית בתוך הרכב. כמו כן, תותקן ברכב מערכת GPS לצורך ניטור, מעקב ותיעוד מסלולי הנסיעה של הרכב. תיעוד המבחן יועבר למחשב אישי או לטאבלט של הבוחן. אמצעים אלה יסייעו בהגברת הפיקוח והאכיפה וכן בהבטחת אחידות והוגנות במבחנים בין כל התלמידים.
בסיום כל מבחן יידרש כל בוחן למלא טופס ממוחשב. המערכת תחשב את ציון המבחן, באופן אוטומטי, ותודיע למורה הנהיגה ולנבחן על תוצאותיו, עבר או נכשל. נבחנים שנכשלו יוכלו לצפות בתיעוד המבחן על מנת להחליט האם להגיש ערר.
השימוש באמצעים טכנולוגיים, יאפשר בקרה ומעקב על מהלך ותוצאותיו, וישמש גם לבחינת ערעורים על החלטות הבוחן. הערעור יבחן על ידי גורם בכיר של הזכיין אל מול הצילום ועל ידי מפקחים של משרד התחבורה.
במסגרת הרפורמה, נקבעו מנגנונים מדידים ואובייקטיביים למניעת הטיית אחוזי ההצלחה של התלמידים, לדוגמא איסור קביעת מנגנוני תמרוץ לבוחנים על פי אחוזי מעבר או כישלון. הזכיין יגיש דוח סטטיסטי מדי רבעון, או כפי שיקבע, על אחוזי ההצלחה והכישלון של כל בוחן, לצורך הפקת לקחים.
במהלך השנים האחרונות, גדל הביקוש למבחני נהיגה מעשיים, זאת בין השאר כתוצאה מהגידול באוכלוסיה, הורדת גיל הזכאות ללימודי נהיגה ועלייה ברמת החיים בישראל. כתוצאה מכך, נאלצים כיום תלמידי נהיגה להמתין במקרים רבים בין שלושה לארבעה חודשים לטסט. יצוין כי קיצור זמני ההמתנה למבחנים, יחסוך לתלמידים הנדרשים לבצע טסט חוזר, מאות שקלים, מאחר ועתה הם ידרשו לקחת פחות שיעורי נהיגה בין טסט לטסט.
במטרה לצמצם את ההמתנה הארוכה למבחני הנהיגה ולתת מענה לצרכים הצפויים בשנים הקרובות הוקם צוות מקצועי, בראשות סמנכ"ל בכיר תנועה במשרד התחבורה, אינג' אבנר פלור, שבחן את האפשרויות לשיפור מערך השירות והעלאת רמת הבחינה, לרבות ביצוע מבחני נהיגה על ידי זכיינים פרטיים. זאת בדומה למבחני הרישוי השנתיים לרכב, המבוצעים מזה עשרות שנים על ידי גורמים פרטיים.
במסגרת עבודתו של הצוות, נעשתה השוואה של המצב בישראל, לעומת מדינות אחרות בעולם, והתברר כי ישנן לא מעט מדינות, בהן מבוצעים מבחני נהיגה מעשיים באמצעות זכיינים פרטיים. בין המדינות: גרמניה, הולנד, קנדה, פינלנד, בלגיה, ולוקסמבורג.
יצוין כי מהלך זה של משרד התחבורה נתקל בהתנגדות נמרצת של הטסטרים המקיימים את מבחני הנהיגה המעשיים (טסטים) וההסתדרות במגמה להגן עליהם, מתכננת עיצומים ו/או שביתה כללית למשרד התחבורה צפוי מאבק לא פשוט בהטמעת התכנית החדשה.