4-12-11
צעד נוסף במאבק בתאונות הדרכים. החל מהרבעון השני של שנת 2012 יוענקו תמריצי מס לכלי רכב פרטיים שייובאו לארץ עם מערכות בטיחות מתקדמות, במטרה לעודד רכישה של כלי רכב בטיחותיים יותר. כך הודיע שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ.
במסגרת הכינוס ה-31 להנדסת רכב של לשכת המהנדסים, שהתקיים בתל אביב, אמר השר כץ כי תמריצי המס יחולו בשלב הראשון על עשר מערכות בטיחות מתקדמות, שפותחו לאחרונה בכלי הרכב. מערכות בטיחות אלה נועדו למנוע תאונות דרכים ולצמצם את פגיעתם של הנהגים והולכי הרגל בתאונות.
הזיכוי במס הקנייה שסוכם בין משרד התחבורה ורשות המיסים עשוי להגיע לאלפי שקלים לכל כלי רכב. הטבות המס יינתנו בכלי רכב פרטיים ומסחריים חדשים, שמשקלם הכולל הוא עד 3.5 טון, וכן על כלי רכב פרטיים שייובאו לישראל ביבוא אישי. הזיכוי במס יחושב כהטבת מס קצובה, בהתאם לחבילת הבטיחות הקיימת ברכב. לכל מערכת בטיחות יינתן ניקוד שיבטא את גובה הזיכוי ממס הקנייה.
"משרד התחבורה והבטיחות בדרכים רואה חשיבות רבה ברכישת כלי רכב חדשים המאובזרים במערכות בטיחות מצילות חיים, שיש ביכולתן "לפצות" על טעויות של הגורם האנושי בכביש", אמר השר כץ.
אגף הרכב במשרד התחבורה הפיץ היום (יום ראשון) הוראת נוהל ליבואנים המעגנת את מתן התמריצים לכלי רכב המצוידים במערכות בטיחות. פירוט מלא על נתוני מערכות הבטיחות והניקוד שניתן להן לצורך קבלת הטבות המס יפורסמו בקרוב באתרי האינטרנט של משרדי התחבורה והאוצר.
הטבות המס יחולו על מערכות הבטיחות הבאות:
1. כריות אוויר, שנועדו למזער את הפגיעה בנהג ובנוסעים בעת תאונת דרכים.
2. מערכת סטייה מנתיב, המתריעה בעת סטיית הרכב לכיוון הנתיב הנגדי באמצעיים קוליים, ויזואליים או על ידי הרעדת מושב הנהג.
3. מערכת ניתור מרחק מלפנים, המזהה מכשול הניצב לפני הרכב או מצב של אי שמירת מרחק מהרכב שמלפנים ומתריעה על סכנת התנגשות באמצעות התראה קולית וויזואלית.
יצוין כי ישנן מערכות אקטיביות אשר בעת זיהוי סכנת התנגשות מפעילות בלימה אוטומטית מלאה של הרכב.
4. מערכת זיהוי "שטח מת" המזהה שטחים מתים, באמצעות שימוש בחיישנים הנמצאים בדפנות הצד האחריות של הרכב ומפעילות התראה מוארת במראה החיצונית המתאימה.
5. מערכת בקרת שיוט אדפטיבית, הדואגת לשמירת מרחק בטוח מהרכב שלפנים על ידי שליטה אוטומטית על המצערת והבלמים.
6. מערכת הגנה על הולכי הרגל, המתריעה באמצעים קולים וויזואליים על הולכי רגל החוצים או עומדים על הכביש לפני הרכב, בעת נסיעת הרכב במהירות של עד 30 קמ"ש.
7. מערכת עזר לבלם, המסייעת לנהג במקרה של בלימת חירום. המערכת מזהה מצב חירום ובמידה והנהג לא מפעיל מספיק כח על דוושת הבלם כדי לבצע עצירה מלאה, המערכת מגבירה את לחץ הבלימה לרמה המרבית.
8. מערכת מצלמות רוורס, המותקנות בחלק האחורי של הרכב ומאפשרות צפייה פנוראמית מתא הנהג על המרחב הנמצא מאחורי הרכב בעת נסיעתו לאחור. על המערכת להיות משולבת עם חיישני רוורס שתפקידם להתריע על התקרבות מסוכנת למכשול שמאחור.
9. מערכת חיישני לחץ אוויר, המתריעה מפני ירידה בלחץ האוויר בצמיגי הרכב,
10. מערכת חיישני חגורות בטיחות מאחור, המתריעה על אי חגירת חגורות בטיחות מאחור.
מערכות בטיחות נוספות שנבחנות לקבלת הטבות מס בעתיד הן: מערכת תאורה (daytime running lamp) המופעלת אוטומטית כשהרכב נע קדימה ומבליטה אותו באור היום, מערכת שליטה אוטומטית באורות גבוהים ונמוכים, המכוונת על ידי זווית ההיגוי ומהירות הנסיעה ומאפשרת טווח ראייה גדול ורחב יותר, מערכת המתריעה בקול על התקרבות למכשול ובולמת אוטומטית במידה והנהג אינו מתקן את המצב (advanced emergency braking system), ומערכת לזיהוי תמרורי תנועה רגילים ואלקטרוניים המציגה אותם בצורה ויזואלית ברכב ומתריעה על חריגה ממגבלת המהירות.