איגוד קציני בטיחות
מקצועיים בתעבורה

ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
שריינו את המועד ביומנכם יום ההשתלמות הבא יתקיים ב- 5.9.23

סיכום דברי היו"ר: יום ההשתלמות הארצי – 27 בדצמבר 2022

סיכום יום ההשתלמות הארצי בשפיים – 27 בדצמבר 2022

יום ההשתלמות הארצי המסכם לשנת 2022, נערך במשכנו הקבוע –מרכז הכנסים בשפיים, שהפעם

לבש בגדי חג בגוונים של חב' כלמוביל, שהציגה ברחבה ובאולמות הכניסה לאודיטוריום את שלל רכביה בכל    הקטגוריות, כאשר הכוכבות של התצוגה היו ללא ספק היונדאי סטריה המסחרית בעלת העיצוב העתידני,         הג’נסיס G80 היוקרתית שמיועדת לדרג מנהלים בארגונים וחברות שמבקשות להצטייד במכונית ברמת גימור    יוקרתית עם אבזור עשיר ובטיחות גבוהה ועם מותג צעיר וחדשני.

הכוכבת המקצועית הבלתי מעורערת: משאית המימן הראשונה בישראל שריכזה תשומת לב רבה של באי    יום ההשתלמות, שחזו במו עיניהם בכלי הרכב העתידני ביותר שנע על כבישי ישראל בכל מה שקשור להנעה באנרגיה חילופית.

אולם האודיטוריום היה מלא עד אפס מקום ויו”ר האיגוד פתח כדרכו את הכנס עם דברי ברכה לשותפים מחברת כלמוביל – לחטיבת ציי הרכב בראשות רפי הלוי, למנהל האגף שרון הררי ולמנהל המחלקה, דני  בורק.

בנוסף הודה יו”ר האיגוד לנותני החסות שמילאו את רחבת הלובי והציגו תוכן מקצועי ונגיש לחברים, הכולל אפליקציות ייחודיות, מערכות בטיחות חדישות לשימוש בציי רכב , רכבים תפעוליים, מצברים, עמדות טעינה לרכבים חשמליים ועוד.

אורח הכבוד בכנס היה דר' ארז קיטה, מנכ”ל הרלב”ד, אשר הציג את התכנית המעניינת בתחום הבטיחות של הרלב”ד לשנים הקרובות ואת שיתוף הפעולה ההדוק והפורה עם האיגוד לקידום ענייניהם של קציני הבטיחות. שנת 2022 הסתיימה עם ירידה זניחה בת ארבעה אחוזים בלבד במספר ההרוגים בכבישים, אך הנתונים רחוקים מלהיות משביעי רצון. 346 אנשים קיפחו את חייהם -נהגים, נוסעים, רוכבי אופנועים והולכי רגל ומספר הפצועים גדול מאוד ומגיע לאלפי אנשים. הנתונים הקשים מספרים את הסיפור של מה שמתחולל בכבישי הארץ ואין בידינו את הנתונים של האירועים שהסתיימו בשלום או בנזק רכוש בלבד, אך אם נחבר את כולם, ניתן לשער כי מדובר בעשרות אלפי תאונות. 94 הרוגים היו ברכב פרטי, 76 רוכבים נהרגו בתאונות אופנועים וחלקן באשמת הרוכבים כתאונות עצמיות. 77 אנשים קיפחו את חייהם בתאונות בהן מעורבות משאיות, 32 אנשים נוספים בתאונות עם אוטובוסים וסה”כ כמאה אנשים מרכב כבד ותחבורה ציבורית, שהם למעלה מרבע מההרוגים. נתון מזעזע נוסף הוא מספר הנהגים הצעירים שנהרגו בכבישים, 48 נהגים סה”כ כאשר חלק לא מבוטל מההרוגים הם מהמגזר הערבי.

יו”ר האיגוד העלה הצעה לרלב”ד ליצור גרף לאומי לציי רכב בכדי לשקף את התרומה הסופר חשובה לצמצום תאונות הדרכים והקטל בכבישים באמצעות חינוך והסברה בקהילה.

* יו”ר האיגוד סקר את הפעולות החל מתאריך 13 בספטמבר, מועד עריכת הבחירות למוסדות האיגוד: המועצה, ההנהלה, וועדות הביקורת, הבירורים והמשמעת, שנכנסו לפעולה בו ביום. יו”ר האיגוד ציין את כניסתם לתפקיד של בעלי תפקידים חדשים ואיכותיים לוועדות המקצועיות ודיווח לחברים בכנס כי כבר נערכו פגישות עבודה ראשונות לשיפור התקנות הקיימות וכבר גובשו המלצות ראשונות שיועברו לטיפול הגופים האחראיים.

* יו”ר האיגוד העלה על נס את העבודה הנמרצת והמקצועית של וועדת המשאיות בראשות אייל הדר, את וועדת ההיסעים בראשות  אורי בנג’אן, את וועדת הרכב הפרטי והליסינג בראשות אליעזר רוט, את וועדת השטח התפעולי בראשות ירון קומפל ואת הוועדה הדו גלגלית שהוקמה לאחרונה בראשות יובל בונה.

זה המקום לחזור ולהדגיש כי לכל חבר באיגוד שמשלם את דמי החבר יש זכות לפנות לכל וועדה שתחום העיסוק שלו קשור אליה ולקבל סיוע בעניינים מקצועיים ללא הגבלה (טבלת הוועדות המלאה, לרבות פרטי ההתקשרות עם חבריהן – באיזור האישי באתר).

* אחת הפעולות האחרונות שבוצעו על ידי נציגי האיגוד בליווי היועץ המשפטי- עורך דין ניסים עזרן, הייתה פגישת עבודה חשובה עם מנכ”ל הרלב”ד דר’ ארז קיטה בלשכתו בירושלים. נציגי האיגוד העלו בפני מנכ”ל הרלב”ד את הנושאים הבוערים לדעת חברי וועדות האיגוד, המחייבים שינוי חקיקה. הובהר באופן חד משמעי כי תיקונים אלה יסייעו לקציני הבטיחות בתעבורה לשפר את רמת הביצוע של תפקידם באופן שוטף וכפועל יוצא מכך תשתפר גם הבטיחות.

* יו”ר האיגוד פירט את היעדים הריאליים שהאיגוד הציב לעצמו כפועל יוצא של אירועים ועובדות בשטח והציג אותם:

המשך טיפול בהמלצות לתיקוני חקיקה לאחר כניסת תקנות חלק י’ בסוף 2019 אשר טרם תוקנו ומטרתם להקל ולאפשר לקציני הבטיחות לבצע את תפקידם כראוי. יו”ר האיגוד קרא מעל הבמה למשרד התחבורה לדון בכובד ראש בהמלצות ולהגישן לוועדת הכלכלה החדשה מיד עם כניסתה לעבודה והפעלת ממשלה חדשה בישראל.

יו”ר האיגוד הוסיף ואמר כי החלפת השלטון היא הזדמנות נוספת להרחיב ולחדד את ההמלצות שניתנו בעבר והיעד הוא להקיף את כל מה שדורש תיקון לאור הניסיון שנצבר בשלוש השנים שחלפו מאז כניסת תקנות חלק י’ לתוקף.   

”הזמן שחלף חידד את הכשלים והציף את המכשולים וניכר כי רבים מחברי האיגוד מתקשים להספיק ולבצע את המוגדר בתקנות באופן מלא” אמר היו”ר והוסיף: “יש תלונות שחוזרות על עצמן ואין לפסוח עליהן, יש לתקן את כל מה שדורש תיקון והאיגוד יפעל לביצוע התיקון הזה”.

לצורך ההמחשה, פירט היו”ר מס' דוגמאות:

חישוב היקף המשרה בחברות אוטובוסים על פי פרמטר של מספר האוטובוסים ולא של מספר הנהגים, הוא נושא שמחייב תיקון הואיל והמצב הקיים- איננו מתקבל על הדעת.  היו”ר נתן דוגמה מהפעילות השוטפת והזכיר קציני בטיחות בתחבורה ציבורית צריכים לפקח על כ-150 אוטובוסים ויותר (במקרים בהם יש גם מוסך ובית ספר לנהיגה) ובמקביל להיות אחראיים גם על כ- 450 נהגים שמועסקים בחברה שצריכים להיבדק, לקבל הדרכות, לבצע איתם ראיונות אישיים, לבדוק את עברם תעבורתי, לפקח על בריאותם ועוד. "כדי להשיג בטיחות,  יש לטפל בנושא הזה, ויפה שעה אחת קודם”.

* נושא בדיקות דיסקות טכוגרף עפ”י תקנה 585 (א) (16): בהתאם לתקנה זו על קצין הבטיחות לבדוק את כל דיסקות הטכוגרף המותקנות בכל כלי הרכב, לפענחן ולטפל בחריגות בכדי לפקח על שעות הנהיגה והמנוחה ועל מהירות הנסיעה של הנהגים ; לתעד את הדיסקות המעידות על החריגות ולשמור את התיעוד במשרד משך 180 ימים לפחות. תקנה זו אינה ישימה מקום בו מדובר בחברת היסעים ציבורית שבה במקרים רבים מספר נהגים נוהגים מידי יום על אוטובוס אחד או שאותו נהג נוהג על מספר אוטובוסים שונים. נוצר מצב שקצין הבטיחות מקבל לידיו מידי יום מאות דיסקות, נאלץ לבצע הצלבות בכל הנוגע לשעות הנהיגה והמנוחה ומשך הזמן הנדרש לכך ממושך מדי ואינו עולה בקנה אחד עם היקף המשרה והמשימות. גם כאן, מוצע, כי היקף משרת קצין הבטיחות יכומת ביחס למספר הנהגים ולא מספר כלי הרכב וכן יותאם לאופיו הבלעדי של תחום העיסוק/כלי הרכב הרלוונטי.

* נושא חשוב אחר שמטופל באיגוד ביתר שאת הוא חישוב היקף המשרה בחברות השכרה וליסינג.          יו”ר האיגוד ציין כי העניין איננו ברור מאחר וההוראה מדברת על חישוב לפי מפתח של קצין בטיחות אחד לכל 250 נהגים של מכוניות שנמצאות “בחזקת המפעל” וההגדרה הזאת (בחזקת המפעל) איננה ברורה ומפורשת עד הסוף. משתמע כי כל כלי רכב שהושכר או הוחכר נכנס להגדרת “חזקת המפעל” אך העניין הוא נזיל ומשתנה ולא ברור כיצד הוא נאכף, שכן כלים נכנסים ויוצאים מ”חזקת המפעל” במספרים גדולים ובתדירות גבוהה. לדברי היו”ר, התקנה רוויה באי בהירויות , יש בה לקונות ואופן האכיפה שלה מעלה שאלות רבות.

בעניין היקף המשרות באופן כללי,  בהתאם להכרזה של היו”ר מעל אותה במה בכנס הקודם, היקף המשימות מול היקף המשרה ומצבת כלי הרכב מעמידים את קצין הבטיחות בסיטואציה בלתי אפשרית שדוחק בו ולא מאפשר לו לעמוד במטלות במלואן. ככלל, קצין הבטיחות נדרש לפקח על יותר כלי רכב בהיקפי משרה פחותים מאלה שהיו נהוגים בעבר – במידה משמעותית, ונדרש לבצע שינוי יסודי בתקנה ובחישובי מפתח או בהיקף המטלות והמשימות בכדי לשמור על הבטיחות.

לסיכום עניין היקפי המשרה אמר היו”ר: ”מדובר בעניין ערכי מעבר לתחום הבטיחות ולא יתכן שקציני הבטיחות “יהרגו את עצמם” ויעבדו בלחץ ובמתח מתמיד בכדי להספיק ולבצע את כל המטלות. המציאות הזאת איננה רצויה משום בחינה”.

איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה איננו לבד בעמדה הזאת. הנושא הועלה גם בפגישה עם מנכ”ל הרלב”ד שהביע תמיכה בעמדת האיגוד. לדעת מר ארז קיטה, יש צורך בבחינה חיצונית של היקף המשימות של הקצב”ת, מתוקף התקנות, אל מול מספר שעות העבודה הנדרשות לביצוען,  ולפרסם מסקנות והמלצות לשינוי התקנה בהתאם לממצאים.

נושא אופן ההעסקה –  רבות דובר בסוגיה זו שנדונה תחילה בבית המשפט לעניינים מנהליים ובהמשך לכך בערעור שנדון בבית המשפט העליון במסגרת עת"מ 606/16.

בהתאם לפסק דינו של בית המשפט העליון המדבר בעד עצמו ומלמד על התחייבויות המדינה בהקשר זה, מתעקש יו"ר האיגוד כי המדינה תקיים את התחייבותה, בהתאם לפשרה שהתגבשה ונתמכה בעמדת גורמי המקצוע השונים, כמו גם על בסיס הנתונים החד משמעיים שנצברו במהלך השנים המעידים בבירור על הצורך בתיקון למען הבטיחות.

חובות ואחריות בעל מפעל: לבעל מפעל חובות ואחריות ישירה לכל אירוע תעבורתי ונזק בעקבותיו מכוח הדין הכללי.

תקנות התעבורה מוסיפות ומקנות למשרד התחבורה סמכויות שונות כלפי בעל מפעל, החל מניתוק התקשורת המקוונת עם אותו מפעל , המשך במתן כל הוראה לבעל המפעל שחייב לבצעה וכלה בזימונו לבירור .  לצד הצורך ביישום הסמכויות וביצוע אכיפה, דבר שלא נעשה, מוצע להקנות להוראות אלו מעמד של אחריות קפידה ולקבוע בצדן קנסות כספיים שחובה על הרשות להשית.

תיקונים נוספים אותם מבקש האיגוד לקדם קשורים לנושא המידע התעבורתי, לכפיפות קצין הבטיחות לגורם בכיר בחברה ולנושאים נוספים הקשורים בקידום הבטיחות בדרכים (כגון החמרת קנסות בעבירות ספציפיות, בהחרמת רכבים ועוד). 

לסיום הדברים ציטט יו”ר האיגוד את האיגרת שנשלחה על ידי מר אוסמה סוכר, מנהל תחום קציני בטיחות במשרד התחבורה שלא הגיע לכנס מפאת חופשת חג המולד שחלה באותו יום.

תמצית הדברים של מר סוכר פונה לאנשי האיגוד- בדברי תודה על שיתוף הפעולה כאשר המטרה המשותפת העליונה היא מיגור תאונות הדרכים הקטלניות:

מר סוכר חידד את עניין תקנה 585 (א) סעיף 15 שעודכן בדצמבר 2019 אשר קובע כי חלה חובת בדיקה ע”י קצין בטיחות כל חצי שנה לכל כלי רכב שגילו עד 3 שנים ובדיקה בתדירות של 3 חודשים לכלי רכב שגילם מעל 3 שנים. "תקנה זאת מבטיחה את המשך פעילותכם וחשיבות עבודתכם בארגונים השונים ואיש איננו יכול לטעון אחרת" – מסר מר סוכר.

מר סוכר הוסיף וביקש כי קציני הבטיחות יוודאו קיום מסמכים של הרכב וחתימה על רישיון מוביל בהתאם לתוקף המסמכים כמוגדר בסעיף 14 לתקנה 585 (א).

יש להימנע מחתימה על רישיון מוביל/הפעלה בתאריכים קבועים. יצוין כי במהלך ביקורות נמצאו רישיונות חתומים בימי שבת וגם חריגות לא הגיוניות נוספות כמו קצין בטיחות שגילו מעל 80 שנה שמצהיר כי הוא בודק 16 אוטובוסים ביום שבת. כמו כן נמצאו רישיונות מוביל/הפעלה שאינם בתוקף ורישיונות רכב שפג תוקפם ופרט לאלה היו ממצאים נוספים.

עוד התבקשו קציני הבטיחות מתוך איגרת מנהל התחום- להקפיד על ימי נוכחות בחברות לפי טופס ההתחייבות. כמו כן הדגיש כי קציני הבטיחות אחראיים לתחומם כל העת וכי המשרד זמין לבקשותיהם בימי העבודה בין השעות 11:00-13:00 בלבד וכי אין לשלוח הודעות אישיות לטלפון האישי של המנהל. במקרים אחרים אפשר לשלוח דוא”ל רלוונטי, שייענה.

מר סוכר הדגיש את עניין תשומת הלב של התחום לעבודות גמר החניכים בקורס קציני בטיחות ובעיקר לתוכן   הפרויקטים.  עוד ביקש לקבל את שיתוף הפעולה של חברי האיגוד בהתנדבות לחונכות.  

הרצאות מקצועיות:

כמו בכל יום השתלמות מקצועי, גם הפעם גיבשו מארגני הכנס סדרה של הרצאות מקצועיות חשובות ותצוגות  שקשורות בבטיחות מטעם המוסד לבטיחות וגיהות , שהיו במבואה לאולם הכנסים.

ראשון המרצים היה דר’ ארז קיטה, מנכ”ל הרלב”ד שהציג כאמור את תכנית הפעולה של הרלב”ד לשנים הקרובות ואת מגוון הטכנולוגיות החדשות שיופעלו כבר בטווח הזמן הקרוב לאכיפה חדשה ולשינויים תחבורתיים חדשים שייכנסו בקרוב למרחב העירוני במספר ערים במדינה ומשם למקומות נוספים בעתיד.
(המצגת של דר' קיטה נמצאת באיזור האישי המיועדת לחברי האיגוד).

נציג חברת כלמוביל, מר שרון הררי סקר את המגוון של כלי הרכב הפרטיים והמסחריים שחברת כלמוביל משווקת ובעיקר את המכוניות של יונדאי ומיצובישי פלוס חידוש מעניין בתחום דגמי היוקרה עם ג’נסיס וכמובן   המשאית המימנית שמיועדת לשנות את מפת האנרגיה עם טווחי נסיעה וכושר העמסה טובים מאוד.

ההרצאה הבאה בנושא חשיבות הטמעת מערכות לאיכות הסביבה של יאיר מטיאש ויעל וייץ מחברת “משנים    סביבה” – סיפקה מידע אודות מערכות ESG לשימור ושיפור הקיימות ואיכות הסביבה בארגונים ומקומות עבודה.  (תמצית דבריהם – באיזור האישי באתר).

מר צפריר שטרק מ”צמיגי צפריר” מומחה בתחום הצמיגים – הרצה על החידושים בענף הצמיגים בתחום          מערכות ניטור לחץ אוויר TPMS וגם על כניסת צמיגים ללא אוויר בכלי רכב לנוסעים.
(מצגת לחץ אוויר בצמיגים – באיזור האישי).


רס”ב בדימוס משה ויסמן, המשמש כחוקר ובוחן תאונות דרכים, מסר המלצות לקצין הבטיחות בטיפול בתאונות דרכים תוך דגש על פעולות חובה לטובת סיוע למעורבים בתאונה ולרשויות החוקרות.

להתראות ביום ההשתלמות הארצי הבא שיתקיים ביום ג' 02.05.23  במרכז הכנסים – שפיים.

כלי נגישות