איגוד קציני בטיחות
מקצועיים בתעבורה

ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
שריינו את המועד ביומנכם יום ההשתלמות הבא יתקיים ב- 5.9.23

סיכום ענף הרכב לשנת 2022 ותחזית שוק הרכב המוסדי לשנת 23

סיכום ענף הרכב לשנת 2022 ותחזית שוק הרכב המוסדי לשנת 23

מאת: שמעון סודאי – יו"ר איגוד קציני בטיחות.

על רקע נגיף הקורונה שפקד את העולם, המושג "מציאות משתנה" צובר תאוצה, באופן  שעלינו להיות גמישים ויצירתיים יותר להתמודד עם כל שינוי, על מנת לשמר את הקיים והמצוי .

במרוצת השנתיים האחרונות אנו עדים למשבר כלכלי עולמי, שנוצר כתוצאה מהשלכות נגיף הקורונה. הדבר מתבטא בחוסר חומרי גלם לכלל ענפי התעשייה- כדוגמת שבבים לענף הרפואה והרכב ועוד,

ואם לא די בכך, הרי שהלחימה בין רוסיה לאוקרינה החריפה את המצב בכל הכרוך באספקת ציוד וצמות חוטים לתעשיית הרכב.

 

על פי תחזיות הרבעון האחרון לשנת 2021  – המלאי החסר בקרב יבואני הרכב בישראל היה אמור להסתיים ברבעון הראשון לשנת 2022 או לכל המאוחר עד סוף החציון . 

בפועל, המציאות טפחה על פנינו : משבר הקורונה לא חלף במלואו, ערים רבות בסין ובמדינות נוספות נמצאות בסגרים לאורך כל השנה, קיים מחסור בחומרי גלם, בעיות שינוע ועליית מחירים.

על חברות בארה"ב הוטל איסור לייצא שבבים לסין כתוצאה ממלחמות סחר בין סין לארה"ב,

ולכל אלה השפעה רבה על הייצור בתעשיית הרכב העולמית.

 

ההשלכות מכך הורגשו מיד בשוק הרכב בישראל. דגמי רכב פופולאריים בציי רכב הגיעו בכמות מוגבלת ביותר, היו כאלה שלא הגיעו כלל, כאשר לחלק מהיבואנים לא הייתה שליטה על הכמות ואילו צבעים יקבלו .

עפ"י כתבתו של הלל פוסק ב-ynet  ב-01.11.22 :

"החדשות שתעשיית הרכב חששה מהן: משבר השבבים לא ייעלם גם ב-2024 "

"כאשר פרץ משבר השבבים והיכה קשות בתעשיית הרכב, הניחו בכירים כי הוא צפוי להסתיים ב-2022. כעת ברור כי היצרניות יאלצו להמשיך ולהתמודד עם זמני אספקת רכיבים ארוכים פי שלושה גם ב-2024"  – כך עפ"י פוסק.

צפי אספקת רכבים לציי רכב לשנת 2023 :

ככלל, רק מכוניות שהוזמנו מראש במהלך 2022 יסופקו לאותן חברות שהזמינו, לכן חשוב לתכנן את ההזמנות מראש על מנת להיכלל ברשימת ההמתנה.

ובכל זאת המלאים מצומצמים מאוד.

שנת -2023  צפויה להיות שנה מאתגרת ולא צפויה לכל הדעות, רמת הביקוש לא תקטן, ומאידך יכולת העמידה מצד היבואנים תהיה די מוגבלת עד הרבעון האחרון של 2023 .

להלן שמות היבואנים והדגמים הצפויים לשיווק בשנת 2023 :

כלמוביל (יבואנית יונדאי, מיצובישי,  מרצדס, סמארט וג'נסיס) :  עקב ביקוש גבוה לדגמי יונדאי אלנטרה ומיצובישי אאוט לנדר, בדגש על רכב עם 7 מקומות, קיים מחסור באספקה.  

טלקאר (יבואנית קיה) :    ספורטאג', פיקנטו, סורנטו, נירו,   סלאטוס  – צפי של חזרה לשגרה.

                                    סטוניק , סיד, וקרניבל – צפי לייצור מוגבל .

יוניון מוטורס (יבואנית טויוטה) : יספקו דגמי קורולה קרוס שהוזמנו ב- 21-22 .

צ'מפיון מוטורס (יבואנית פולוסווגן, סקודה, סיאט ואאודי) : הקושי בייצור יימשך גם בשנת  2023.  צפי לחזרה -רבעון ראשון של שנת 24 .

במקביל קבוצת צ'מפיון מכניסה מותג חשמלי חדש שנכנס לשוק BYD  בשיתוף עם חברת שלמה.

קרסו מוטורס (יבואנית רנו  ניסאן , דאצ'יה  ואינפיניטי) :   כמות מוגבלת בדגמי רנו גרנד קופה. בימים אלה מתקיימת השקה של המותג החדש צ'רי – דגם פופולרי ומבוקש- בעל 7 מקומות ישיבה,  לצד שני דגמים נוספים שייחשפו בהשקה ביום ג' 8/11/22 .

לובנסקי  (יבואנית פ'יגו, סיטרואן,MG   ואופל) : צפי להמשך אספקה של דגמים שהוזמנו ב- 2022.

דלק מוטורס :   ללא שינוי מהותי .

גם יבואני הרכב החשמליGEELY :   , EV  מוטורס ועוד  – תופסים נתח בשוק הרכב הפרטי והמוסדי.

קיים צפי, לפיו-  אלה ימשיכו להגדיל את נתח השוק שלהם למרות ההתייקרות.

 

לסיכום :

המידע התמציתי שנמסר מחייב את כולנו כצרכנים בציי הרכב, לצד יבואנים וחברות ליסינג – להיות גמישים ויצירתיים על מנת לעבור את המשבר בבטחה.

ההמלצות לציי הרכב בעסקאות נמצאות לקראת סיום. במידה ואין רכב לספק, יש לקבל החלטה משותפת על הארכת העסקה ולהמתין להתבהרות בענף, הצפויה לקראת סוף 2023 , כאשר כבר ניתן לשריין מכוניות .

במצבים בהם תאריכו את העסקה, חשוב לשדר מסר למחזיקי הרכב שעליהם להיות יותר קשובים לשמור על הרכב שברשותם, היות ולא יהיה להם רכב מחליף אם חלילה יינזק בתאונה או ייגנב .

תוצרי הלוואי להם אנו עדים:

–    עלייה חדה בגניבות רכב וביקוש לחלקי חילוף עקב החוסר שנוצר.

–    גל של צמצומים בכח אדם בחברות שונות במשק.

המלצה לחברות הליסינג :

על רקע צמצום כח האדם , כמו גם- החזרת מכוניות חדשות לחברות הליסינג, רצוי לשקול לשווק אותם כליסינג יד שניה, ובכך להדביק את הביקוש והחוסר הקיימים. 

 

בשנת 2022 הייתה עלייה ניכרת במחירי הרכב, כאשר במהלך השנה היו מס' עדכונים של עליית מחירים.  בחלק מהדגמים שהוזכרו היו עליות מחיר הנעות בין – 10,000 ₪ – 20,000 ₪ .

מצב זה גורר אחריו כמובן גם עלייה של שווי השימוש למחזיקי הרכב ,

כשבשנת 2023 צפויה עלייה נוספת של עד 3% , אשר תשפיע עוד יותר על שווי המס לעובד.

 

כלי נגישות