27-04-21
מאת: שמעון סודאי, יו"ר איגוד קציני בטיחות בתעבורה
בתוכנית הבוקר עם ניב רסקין בערוץ 12 עלה נושא עומס התנועה ופקקי הענק בגוש דן.
הסיבות לכך כפי שהוצגו בשידור הן שרוב הישראלים נמצאים בארץ בעקבות נגיף הקורונה .
בתוכנית הופיע לראיון מנכ"ל משרד התחבורה עופר מלכה ומסר שהישראלים אינם אוהבים את התחבורה הציבורית (מפליא…).
שאלה אותו הכתבת: "ואיך הנך מגיע לכאן?" השיב לה המנכ"ל, "ברכב הפרטי" ובאותה נשימה הדגיש כי יש לווסת ולדאוג לעודד מעבר לתחבורה ציבורית.
יצוין כי בשלב זה, התחבורה הציבורית כלל לא ערוכה לכך. היא לא תהיה מונגשת, היא לא תפעל 24/7, היא אינה מתואמת עם הרכבת ונוסף לכך אינה יכולה להכיל את הכמות הנדרשת – עובדות שאין להתעלם מהן.
אגב זאת, עבודות הרכבת הקלה ככל הידוע אמורות להסתיים בשנת 2025. ומה נעשה עד אז? לאלוהים הפתרונות.
זאת ועוד, עבודות התשתית המואצות שהחלו בשנים האחרונות במרכזי הערים, בעיקר עם התקדמות עבודות הרכבת הקלה, גרמו להפחתת נתיבי תנועה עקב סגירת נתיבים ולצורך סלילת מסילות הרכבת.
נוסיף לכך את הכאוס המתמשך בתחבורה הציבורית שלא פעלה באופן סדיר בתקופת הקורונה ואת פחד האזרחים מצפיפות העלולה לגרום להדבקה – ומכאן הדרך לרכישת רכבים פרטיים היתה קצרה.
בשנת 2020 חל גידול ניכר במספר המכונית שנרכשו וכולנו מרגישים זאת על בשרנו.
מכאן אני מבקש לשתף ולשאול את האחראים במשרד התחבורה ובאגף התקציבים באוצר, אלו העוסקים במלאכה.שאפו על כל עבודות התשתית המתבצעות בכבישים ובמרכזי הערים לצורך הרכבת הקלה .
יחד עם זאת אני תוהה, האם יש בקרב המתכננים והמפקחים על הפרויקטים גם מי שיודע לווסת את קצב העבודות, בשלל האזורים, בתאום ובפיקוח ארצי ,
על מנת לא לגרום לעליה ברמת הכולסטרול הרע שחוסם את עורקי התנועה המרכזיים אשר עלולים לגרום לפקק אקוטי או "שבץ תחבורתי" ?
בשנים האחרונות מרכזי הערים בגוש דן נמצאים בעומסי תנועה בלתי נתפסים . לעומסים אלו השלכות רבות, בניהן – עצבנות נהגים ובעקבותיהם עלייה בתאונות הדרכים, נזקי זיהום אוויר ואיבוד זמן עבודה יקר.
וכעת אנו מתבשרים על עבודת תשתית באחד מעורקי התנועה הפקוקים ביותר במרכז גוש דן: כביש גהה .
לו לפחות היתה חלופה הולמת בדמות תחבורה ציבורית בת קיימא, מותאמת ונגישה, אזי חלק מהמיואשים היו אולי שוקלים לעשות שימוש, ולו זמני בחלופה המוצעת.
כולי תקווה כי יימצא המבוגר האחראי שיידע לפקח על קידום עבודות הרכבת ויעצור את הכאוס המתמשך במרכזי הערים, מחוצה להן ובדרכים הבינעירוניות.