24-9-17
באולם מלא מפה לפה התכנסו קציני בטיחות מכל מרחבי הארץ לכנס איגוד
קציני הבטיחות בתעבורה. כנהוג בכינסי האיגוד, מרצים מהשורה הראשונה
נשאו דברים במגוון נושאים הקשורים להתנהלותם ועבודתם של קציני
הבטיחות. לאלו שלא הצליחו להגיע, מובא בזאת תקציר של דברי המרצים.
קציני הבטיחות בתעבורה. כנהוג בכינסי האיגוד, מרצים מהשורה הראשונה
נשאו דברים במגוון נושאים הקשורים להתנהלותם ועבודתם של קציני
הבטיחות. לאלו שלא הצליחו להגיע, מובא בזאת תקציר של דברי המרצים.
הרב מנחם לאטר תוקע בשופר לאחר שבירך בשנה טובה וחג שמח
את קציני הבטיחות וכל בית ישראל
את קציני הבטיחות וכל בית ישראל
עודד חן מחברת איתוראן דיבר על "תעשיית" גניבות הרכב בישראל. בהרצאתו המרתקת תיאר חן את הדרך שעוברת המכונית החל ממקום חנייתה בארץ עד הגעתה לשטחי הרשות. בגניבות הרכב מעורבים סכומים אדיריםץ הנזק נאמד בכ- 40 מליון שקל לחודש. כ-15,000 כלי רכב נגנבים בשנה. בכל יום עוברים כ-40 כלי רכב לשטחי הרשות. רב רובם של גנבות הרכב נעשים ע"י ערבים וכלי הרכב מועברים לשטחי הרשות. גניבות הרכב הם תעשיה לכל דבר ועניין. יש בתעשייה זו מבנה הררכי ברור. קיים ראש ארגון, תחתיו קבלני משנה. יש איסוף מודעין, תצפיתנים וקבלני ביצוע. הגנבים מאד ערמומיים ונעזרים באמצעים מתוחכמים בכדי להערים על שלטונות החוק. רכבים לא נגנבים באקראי, הגניבות מתבצעות לפי הזמנה. לכל ראש ארגון התמחות משלו. חברת איתוראן בשיתוף עם משטרת ישראל מציבות מארבים ומנסות באמצעים מתוחכמים משלהן להוריד את גל הגניבות. | |
צביקה דן, המשנה למנכ"ל הרשות לבטיחות בדרכים מסר כי השנה נהרגו 267 אנשים. דן ציין כי בראש קבוצות הסיכון עומדת אכלוסיית הולכי הרגל. בסקר שנעשה מטעם הרשות עולה כי 25% מכלל הולכי הרגל שקועים בתוך הסמרטפון שלהם בעת מעברי כביש וכמובן שהקשב שלהם נפגע. הכביש הוא ממלכת האי ודאות ובהתאם לכך אנחנו הנהגים צריכים להיות ערוכים. לא לסמוך על האחרים. קבוצת סיכון שנייה הם רוכבי האופניים ואחריה האכלוסיה הערבית. את עיקר דבריו הפנה דן לקציני הבטיחות. בפנותו לקציני הבטיחות אמר דן כי הוא מייחס חשיבות רבה לתפקידו של קצין הבטיחות: "זה תפקיד מאד משמעותי ויש לכם משקל חשוב בצמצום הקטל בדרכים. אני מאמין בכם" אמר דן. דן ביקש מקציני הבטיחות לתדרך את הנהגים הנמצאים תחת פיקוחם לשים לב לאכלוסיית הולכי הרגל שהתנהגותם היא בלתי צפויה, כשקורות תאונות, ללמוד מהן ולהפיק מהן לקחים, לאתר מאפיינים ומגמות ובהתאם לכך לקבוע את אופן הטיפול. "קיימו למידה עצמית אצלכם" סיכם דן פנייתו לקציני הבטיחות. | |
אבי גלנצר, יו"ר איגוד מכוני הרישוי תיאר את פעילות מכוני הרישוי וההכנה שלהם לקראת העתיד. בתוך כך ציין גלנצר כי קייימים 23 מכוני רישוי בכל ברחבי הארץ. בנוסף למבחן השנתי עוסקים המכונים גם בבדיקות רכב לפני קנייה ומכירה, כיווני סרנים ובדיקות לאחר תאונות. עוד ציין גלנצר כי 41% מכלל כלי הרכב נכשל במבחן השנתי. 38% מהנכשלים הם בגלל בעיות צמיגים, ו-26% בגלל מערכות היגוי ובעיות סרנים. גלנצר מבקש להקפיד על שליחת רכבים לרישוי השנתי עם כל המסמכים הדרושים, כגון: תעודה מזהה, תעודת ביטוח תקפה ואיגרת רישיון. בלי אלו, אי אפשר לעבור מבחן רישוי. הנהלת האיגוד דואגת לרמה מקצועית גבוהה של בוחני הרישוי. מכוני הרישוי עובדים ישירות עם משרד התחבורה והמגמה היא שכל העניינים בהם עוסקת עמדה אחת במשרדי הרישוי, יעברו למכוני הרישוי. המכונים מחוברים למאגרי מידע של כל סוגי הרכב דבר המאפשר בדיקת הרכבים בהתאם להוראות היצרנים. בקרוב, תתאפשר התחברות ע"י שקע OBD למחשבי המכונים. החיבור מאפשר כניסה למחשב הרכב בו נמצא מידע על כל מערכות הבטיחות של הרכב. המידע ייסרק ואם יתגלה כי מערכת בטיחות מסויימת אינה תקינה, הרכב יפסל במבחן השנתי. כמו כן, בקרוב מדבקת הרישוי תכיל שבב אלקטרוני המאפשר קריאת כל נתוני הרכב ומאפשרת זהוי אוטומטי שלו. עוד ועוד מכוניות חשמליות מתווספות על הכבישים ומכוני הרישוי נערכים לבדיקות של כלי רכב אלו. לעיון במצגת המלאה של אבי גלנצר על מכוני הרישוי – לחץ כאן |
|
אברהם ישעיהו, מנהל תחום קציני בטיחות במשרד התחבורה, עידכן כי ב-13 בנובמבר מתוכנן כנס קציני בטיחות מטעם משרד התחבורה, בהשתתפות שר התחבורה, ישראל כץ. הכנס יתקיים ללא כל תשלום מצד המשתתפים בו וישעיהו מקווה כי כולם יגיעו. הודעה על הכנס תשלח בנפרד לכל קציני הבטיחות. ישעיהו מבקש מקציני הבטיחות לעדכן את כתובות המייל שלהם הואיל ומעתה ואילך, התקשורת מול תחום קציני הבטיחות תיעשה רק ע"י מיילים. הודעות ממשרד התחבורה תעבורנה ושאלות וברורים שקציני הבטיחות רוצים לשאול ולברר, יעברו רק במייל. אריה שמואל, סגן מנהל תחום קציני בטיחות במשרד התחבורה דיבר על נוהל 14 – מידע תעבורתי. שמואל הודיע כי הנוהל בתוקף כבר מהתאריך 22/6/17 ועל קציני הבטיחות מוטלת האחריות להשתמש בתקנה. שמואל אמר כי בינתיים הישום של התקנה נמוך. בכדי ליישם את התקנה יש לרכוש "כרטיס חכם" ובאמצעותו ניתן להיכנס למאגר המידע התעבורתי. שמואל הדגיש כי תפקידו של קצין הבטיחות להמליץ, לא להחליט על נהגים שאינם מתאימים למילוי תפקידם. על קצין הבטיחות להעביר המלצה בכתב לבעל החברה ורק הוא מחליט לגבי המשך עבודתו של הנהג , או קבלתו לעבודה של נהג חדש. יש לציין כי הנוהל החדש מתקבל בתרעומת רבה בקרב קציני הבטיחות. במתכונתו הנוכחית הוא יותר נטל מאשר תועלת. אין פרוט של מהות העבירות, רק מספר הנקודות. אין דין של אי חגירת חגורת בטיחות כדין של מעבר באור אדום ולכן קשה לקבל החלטה מה להמליץ למנהל החברה. בנוסף, קציני הבטיחות נדרשים לבדוק את העבר התעבורתי של בני משפחתו של הנוהג הרשאים לנהוג ברכב החברה, דבר המצריך זמן רב אשר בלאו הכי חסר לקצין הבטיחות במילוי מטלותיו השוטפות. לא לילד הזה פיללנו. מצד אחד מוסיפים עוד עבודה ומצד שני מקצצים בתקנים. זה לא יכול ללכת ביחד מתלוננים קציני הבטיחות. לעיון במצגת המלאה של אריה שמואל בנושא נוהל 14 – לחץ כאן |
|
שרית רדין, סמנכ"לית השיווק של קרסו מוטורס, דיברה על הקשקאי החדש בו המערכות החדשניות מאפינות את גירסתו החדשה. הדר אביטל, מנהל מוצר בקרסו מוטורס דיבר על מגמות ברכבי העתיד. בהרצאה הובאו מגמות טכנולוגיות המבשרות על שינוי פני ענף הרכב בשנים הבאות: רכב חשמלי, רכב אוטונומי, תחבורה שיתופית, ואנרגיה חליפית * רכבים חשמליים – ככל שחולף הזמן, מתקיימת הבשלה טכנולוגית של טכנולוגיות רכבים חשמליים, כאשר הולך ומושג שיפור מתמיד בכושר הייצור של סוללות, ובקיבולת שלהן, ובהתאם לכך יש לצפות כי מחירן ילך וירד. מעבר לחסמי הטווח והמחיר, לרכב החשמלי יתרונות רבים על-פני רכבי בעירה פנימית: חסכון באנרגיה, הוצ' תחזוקה נמוכות, אפס זיהום, ועוד. * רכבים אוטונומיים – ככל שיכולת העיבוד של מחשבים הולכת ומשתפרת, ואמצעי החישה הולכים ומתרבים (חיישנים, רדאר, מצלמות, לייזר, GPS), כך הולכת וקרבה מהפכת הרכב האוטונומי – רכב שידע לנהוג בעצמו. המעבר לאוטונומיה מלאה אפשרי טכנית כבר כיום, אך קיימים מספר חסמים שהם פסיכולוגיים במהותם (דילמות מוסריות, הרכב כאייקון, שילוב נהיגה אוטונומית עם אנושית) * תחבורה שיתופית – פריצתה של חברת UBER וחדירתה ל-449 ערים ו-69 מדינות בעולם, מבשרת על ביקוש רב לשיתוף כלי רכב ממניעים אקולוגיים, ומיצוי יכולותיו של רכב. * דגמי רנו החשמליים – רנו זואי (סופר מיני), רנו טוויזי (קוואדרו סייקל), רנו קנגו ומאסטר (מסחריות) * דגמי ניסאן החשמליים – ליף החדשה (משפחתית קומפקטית), Nv200 (מסחרית) * מערכת Nissan Pro-Pilot – המערכת הראשונה בייצור המוני של נהיגה אוטונומית במהירויות נמוכות. בנוסף, ציין אביטל כי גם לקציני הבטיחות כאנשים שיש להם דרישות לתכונות האמורות להיות בכלי רכב המרכיבים ציי רכב, השפעה על תצורות כלי הרכב המגיעים לכבישים. |
|
סנ"צ אילן ידגר, ראש מדור תאונות דרכים במשטרת ישראל דיבר על מדיניות האכיפה של משטרת ישראל ואמר כי המשטרה שמה דגש על אכיפה נגד עברות המסכנות חיים ובריונות בכביש. המשטרה יוצרת הרתעה ע"י אמצעים גלויים וסמויים ומתמקדת בצירים מרובי תאונות דרכים. גם סף האכיפה של מצלמות א-3 הורד. ידגר ציין כי בימים אלו הוקמה יחידה חדשה המתמקדת באכיפה כנגד רכב כבד ורכבי הסעה. סה"כ הנסועה של משאיות הוא 3.5% ולמרות זאת מעורבותן בתאונות קטלניות עומדת על 16% וזה אומר דרשני. קיימת עליה בתאונות בהן מעורבות משאיות. בפניתו לקציני הבטיחות אמר ידגר כי משטרת ישראל רואה בקציני הבטיחות שותפים לדרך בכל הקשור במניעת תאונות דרכים. תפקיד קצין הבטיחות הוא פיקוח שוטף על תקינות הרכבים ועל הנהגים. "אנחנו מצפים שאתם תהיו בין מובילי הדרך" הוסיף ידגר וסיכם יש רף אחריות גבוה לקצין הבטיחות. |