איגוד קציני בטיחות
מקצועיים בתעבורה

ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
שריינו את המועד ביומנכם יום ההשתלמות הבא יתקיים ב- 5.9.23

תיקון תקנות, שאושרו ונחתמו לאחרונה, ע"י שר התחבורה – צפויות להכנס לתוקף בחודש דצמבר הקרוב.

1-5-19


"בוקר טוב וברוכים הבאים ליום ההשתלמות הארצי הראשון לשנת  2019". כך פתח שמעון סודאי, יו"ר איגוד קציני הבטיחות את יום ההשתלמות של האיגוד שהתקיים אתמול בשפיים.

לאחר סבב דברי תודות קצרים  לחבריי ההנהלה ומועצת האיגוד, ולכל קציני הבטיחות העושים עבודת קודש ושליחות בכל ימות השנה, לכל האורחים המכובדים שהגיעו ליום ההשתלמות ולכל נותני החסות–  ובראשם נותן החסות הראשית חברת טלקאר – בראשות אורן פלד – מנהל ציי הרכב בחברת טלקאר, פנה סודאי ללב הדברים.
 
——————————————-
הנהלת האיגוד – עמידה על המשמר
הימים הם ימים שלאחר חג הפסח ולאחר מערכת בחירות דרמטית וסוערת לכנסת ה-21, שהביאה, כמו תמיד, לשינויים בהרכב הממשלה והכנסת החדשה. סודאי מביע תקווה כי בתוך כל אלה, יחול שינוי לטובה בכל הקשור לתיק התחבורה והבטיחות בדרכים, שלכל הדעות טעונים שיפור ומצריכים טיפול מעמיק.
 
"השנה החולפת" אומר סודאי, "הייתה שנה לא פשוטה, שנה בה הקדשנו את רוב זמננו לתיקון תקנות התעבורה, העוסקות בתפקידיו וסמכויותיו של קצין הבטיחות.

"כתמיד", מדגיש סודאי: "העבודה המאומצת נעשת  על חשבון זמני הפנוי, בהתנדבות ובחפץ לב, ממש  כמו גם זמנם של כל חברי ההנהלה. אנחנו משקיעים משאבים ותעצומות נפש אדירים, על מנת להביא לכולכם בשורות טובות ומעודדות יותר.  בחלקם צלחנו יותר ובחלקם האחר המאבק עדיין נמשך". אומר סודאי.
"על ההישגים החשובים ארחיב בהמשך דברי", מציין סודאי..    
 
"אני יודע שמאד פופולארי לדבר על קידום הבטיחות, להצהיר הצהרות ולהתרברב במעשים שאין להם קשר ממשי למציאות". מציין בצער סודאי ומוסיף: "בפועל, מי כמו הנהלת האיגוד, שכאמור נרתמה בכל הכוחות והמשאבים על מנת להביא לשינוי אמיתי , ולא רק הצהרתי, יודע,  שרבים מהסובבים אותנו עמדו מנגד, ולא  רק  שלא  עשו דבר על מנת לקדם את הבטיחות, הם אף הפריעו ועשו כל שביכולתם על מנת לפגוע ולדרדר  אותה, למען צרכיהם הפרטיים". אומר בכעס סודאי ומוסיף: "אני מאמין שאני לא מחדש לכם דבר. כולכם נמצאים ברשתות החברתיות, קוראים ונחשפים לדברי ההבל, ההשמצות, הבורות והניסיונות להכשיל מהלכים חשובים וקריטיים לעתידינו המקצועי. ולצידם, הרשויות, שהצהרותיהם בדבר קידום מעמדנו  – מעוררות תהייה ותמיהה – לא פחות".

משרד התחבורה – מקדם רפורמות בתחום קציני הבטיחות ???
לסודאי "בטן מלאה" על משרד התחבורה האמור בדרך הטבע  לסייע בהצלחת משימותיהם הקשות של קציני הבטיחות ותחת זאת, לא רק שלא מסייע אלא מערים קשיים מיותרים ומסרבל את עבודתם של קציני הבטיחות.

"אני זוכר" אומר סודאי,  "את שר התחבורה מר ישראל כ"ץ עומד כאן מולנו על הבמה המכובדת הזו, ומכנה אותנו "מפקחי משרד התחבורה", "חיילי משרדו".
ובכן – הצהרות לחוד ומעשים לחוד" אומר בצער סודאי.
 
סודאי מתרעם על גרירת הרגליים של הפקידות הבכירה במשרד התחבורה ושואל בציניות :
"בכל השנים הארוכות שהיה עליכם לקדם את הרפורמה בתחום קציני הבטיחות, מה עשיתם חוץ מלגרום לסחבת בלתי נגמרת, שגרמה לאיגוד להילחם בה בכל דרך אפשרית,   בין היתר  – בין כתלי בית המשפט העליון ?
 
האמנם קידמתם את הבטיחות?  באיזה אופן בדיוק?
 
וסודאי מוסיף בסרקזם: "האם ע"י ההתעקשות והנחרצות לקצץ את היקף משרותיהם של קציני הבטיחות, חרף הגדלת היקף המטלות ?
חרף ההצהרות על חשיבות הטיפול בגורם האנושי ?
חרף האחריות העצומה המוטלת בכל יום על כתפיהם ?
 
או אולי ע"י דחיית הטיפול בנושא אופן ההעסקה, בניגוד לדרישתו המפורשת של בית המשפט העליון? כאשר הוכח מעל לכל ספק שנושא זה משליך באופן ישיר וחד משמעי על הבטיחות . 
 
או אולי ע"י התקנת תקנות המטילות משימות מיותרות ומתישות, באופן רובוטי, לא מידתי וללא כל היגיון  – כדוגמת בדיקת עברם התעבורתי של נהגי החברה ?
 
וסודאי מוסיף ואומר: "אם כבר, אז מה דעתכם שגם משרד התחבורה יואיל לעסוק בכך ויבדוק בעצמו – לפחות את עברם של קציני הבטיחות , במקום לטרטר אותם בהמצאת תעודת יושר מהמשטרה, ועל הדרך, אם אפשר… גם יחסוך מהם את תשלום הגזל המופרך לתעודת הכיס הקטנה והמיותרת?

ולא דיברנו מספיק על נוהל 6 …      
נאה דורש נאה מקיים – אם משרד התחבורה דורש מאתנו לקיים את  החוק, עליו מוטלת   החובה  – לפחות לבדוק את הדיווחים המתקבלים אצלו מדי שנה ולא לזרוק אותם אי שם  שם במרתפי המשרד… כל מי שעלה בידו לבקר במקום – כבר יודע. 
 
סודאי מסכם את דבריו בעניין זה באומרו: "אם כך מבקשים לקדם את הבטיחות בארצנו, לא נותר לנו אלא להמשיך ולפעול בכל הכח על מנת למזער ככל הניתן את השפעתם המזיקה של כל אותן פעולות פוגעניות. ואנו נמשיך להילחם למענכם קציני הבטיחות. אני מבטיח לכם".
 
"מי שבאמת עושה כאן בטיחות זה רק אתם" פונה סודאי לקציני הבטיחות שמילאו את אולם הכנסים בהמוניהם והוסיף: "אתם, העושים שליחות ועבודת קודש בכל ימות השנה, באופן קשה וסיזיפי, הראוי לכל הערכה ופרגון. אם לא מהרשויות, אז מהמעסיקים שלכם.  כך לפחות אני מקווה.
  
_________________________________________________
תיקון תקנות  תעבורה 
ומעניין זה עובר סודאי לעניין הבא:  תיקון התקנות, שאושרו ונחתמו אך לאחרונה, ע"י שר התחבורה – תקנות שייכנסו לתוקף בחודש דצמבר הקרוב.
 
"קיים בלבול  רב  לגבי הפרשנות של חלק מן התקנות".אומר סודאי ומוסיף כי הוא מצפה ממשרד התחבורה שיואיל להתכונן למועד הוצאתן  אל הפועל של התקנות החדשות, ושיעביר  לכל קציני הבטיחות בדרך זו או אחרת הנחיות מסודרות – כולל פרשנות ברורה לגבי כל  השינויים הצפויים.   
 
האיגוד מצידו עושה עבודה מקיפה מאד בנושא הזה, ובזמן הקרוב יעביר את כל הערותיו  למשרד התחבורה לצורך גיבוש פרשנות ברורה.
"אני מאד מקווה שנזכה לשיתוף פעולה מלא בעניין הזה" אומר סודאי.

סודאי מבקש עוד לציין ומדגיש כי הסבב הנוכחי של תיקון תקנות התעבורה (כזכור, מדובר בסבב שני) החל בשנת 2016, ובמרוצת הזמן הוחלפו נוסחים רבים ומשתנים של תקנות התעבורה. הנהלת האיגוד העבירה הערות רבות וניירות עמדה שהגיעו לידי גורמים רבים, ובהם גורמי מקצוע וחברי כנסת, עמם קויימו פגישות, שיחות טלפוניות ועוד שורה של פעולות.
 
"אין לי באמת דרך לתאר כאן בפניכם את הפערים העצומים שבין הנוסח הראשון שהופץ לזה שהתקבל ואושר. אם אעשה זאת נאלץ לשכור את האולם לעוד מספר ימים, ותוך מספר שעות אתם בוודאי תתייאשו ואשאר כאן לבד" אומר סודאי ומבקש להדגיש בכך את דרך החתחתים שעברה הנהלת האיגוד עד שנתקבל הנוסח הנוכחי של התקנות שיהיה מקובל עליה.   
 
"השינויים המועילים שהבאנו והשינויים הרעים שמנענו -עצומים" אומר סודאי ומוסיף: "אבוי לנו ולציבור כולו אם לא היינו שם. אבוי אם לא היינו נאבקים כפי שנאבקנו. את השינויים בתקנות הטמענו עוד לפני הדיון הראשון בוועדת הכלכלה, ואת זה אפשר לראות כבר בהתייחסות שקיבלנו ממשרד התחבורה ביום  11.12.2016  אשר הועברה גם לכל יתר הגופים, שלאחריה הופץ נוסח חדש של תיקון התקנות.
 
בהמשך הופצו עוד שורה של נוסחים של תיקון התקנות, ותיקונים רבים הטמענו גם במהלך דיוני הוועדה כאשר הערנו הערות ונלחמנו עליכם ועל הבטיחות של כולנו. פרוטוקולי דיוני הוועדה הפומביים יעידו על כך.
 
אני יודע שהנושא המרכזי עליו דובר הוא סוגיית אופן ההעסקה, ועניין זה טרם הושלם לשביעות רצוננו – אבל גם המלחמה לגביו כאמור לא הסתיימה ונכונו לנו מאבקים רבים, הן בערעור שעדיין מתנהל בבית המשפט העליון, הן בכך שנדאג שיונח תיקון חדש בנושא עם כינון הכנסת הקרובה, והן בכך שנדאג שתוכן התיקון יהיה מקצועי, נכון וצודק – כלפי כלל משתמשי הדרך וכלפיכם קציני הבטיחות.
 
כאמור, קצרה הדרך לפרט ולומר כאן את כל הפעולות והשינויים החשובים להם הבאנו: החל באופן בו התקנות נוסחו, שכן פעלנו לפשט ולהנגיש אותן עבורכם ככל הניתן, לבסס את מעמדכם וסמכויותיכם וכלה בכך שדאגנו והבאנו לכך שהתיקון יהיה מקצועי יותר ותואם למציאות החיים ולעבודתכם, ככל הניתן.
 
עם זאת, אינני מרוצה מכל הנעשה ויש לי השגות לגבי חלק לא קטן מהדברים, אבל אני יודע שעשינו כל שביכולתנו והבאנו לשינויים רבים, עמוקים וטובים.
 
סודאי מבקש לתת מספר דוגמאות ואומר: " האמינו לי שעל כל תיקון שכזה נלחמנו ונאבקנו, בין היתר בגורמים אינטרסנטיים, בכאלה שהממון והמניעים הצרים והאישיים עומדים לנגד עיניהם, וכן בגורמים פוליטיים כאלה ואחרים המעדיפים את כיסאם על פני הבטיחות".
 
דוגמאות אחדות להשגים המדוברים:
הבאנו לביטול הדרישה שקצין הבטיחות יוודא את סדרי הבטיחות במפעל גם בתקופת היעדרותו (חופשה/מחלה) העולה על 30 ימים, וכעת תקנה 581(ג) קובעת שבמצב שכזה על בעל המפעל לדאוג ולוודא את קיומם של הסדרי הבטיחות במפעל ולא על קצין הבטיחות.

  • דאגנו שתהיה חובה לבעל המפעל ולקצין הבטיחות להחזיק רשימה של כלי הרכב ומספרי הרישוי, כך שאחריותו והיקף משרתו של קצין הבטיחות יהיו ביחס לכלי רכב אלו, וכי רשימה זו תוחזק באופן מקוון ותהיה נגישה לבקרה ולפיקוח, באופן שיאפשר אכיפה, כאמור בתקנה 584א(ד).
  • לאורך כל התיקון דרשנו והערנו על מינוחים עמומים ולא ברורים, וזאת על מנת לפשט ולהנגיש את התקנות, המהוות הוראות עבודה, ככל הניתן. כך לדוגמא, הבאנו להסרת המונח "נהג מקצועי" שלא היה לו כל פירוש או הסבר בתקנות ועוד שורה של תיקונים והבהרות.
  • הבאנו לתיקון תקנה 585(א)(20) – כך שהובהר בה – שמי שרשאי לתת לקצין הבטיחות הנחיות זו אך ורק הרשות ולא בעל המפעל.
  • בנוסף, דאגנו שתוטל על בעל המפעל חובה חוקית שלא להעסיק את קצין הבטיחות במטלות נוספות מאלו הקבועות בחוק.
  • הבאנו לתיקון הדרישה שקצין הבטיחות ידווח "על כל שינוי במצב הנהגים ובמצב כלי הרכב", כאמור בתקנה 587(א), שהיא דרישה כללית מידי, רחבה מאוד, עמומה ונתונה לפרשנות, כך שהיא צומצמה והובהרה –  ומעתה – הדיווח חל על כלי רכב העלולים לסכן את התנועה, התנהלות פגומה של נהגים וליקוי במצב בריאותם.
  • הבאנו להסרת הדרישה שהדיווח על הפרת תקנה 168 יועבר באופן ש"מידע זה לא יכלול מידע שיש בו לזהות אדם". הדרישה אינה הגיונית ואינה אפשרית והיא הוסרה מתקנה 587(ב).
  • הבאנו לכך שהעסקה במשרה מלאה תהיה החל מ -101 כלי רכב פרטיים, שהיא קרובה מאד למצב הנוכחי –   ולא החל מ –  250 כלי רכב, כפי שגורמים שונים ביקשו, גם לא  החל מ – 150 כלי רכב, כפי שמשרד התחבורה ביקש.
  • הבאנו לכך שכלי רכב דו גלגלי יהיה מפוקח על ידי קצין בטיחות, מה שלא היה קיים עד כה, ובכך הגברנו את הבטיחות וייצרנו משרות נוספות.
  • הבאנו לכך שגם הנגררים יספרו כחלק ממצבת כלי הרכב, מה שלא קרה עד כה, ובכך הפחתנו עומס על קציני הבטיחות לצד ייצור משרות נוספות.
  • הבאנו לכך שהמלגזות יספרו כחלק ממצבת כלי הרכב, מה שלא קרה עד כה, ובכך הפחתנו עומס על קציני הבטיחות לצד ייצור משרות נוספות.
  • הבאנו לכך שרכבי עבודה כדוגמת משאבות בטון יספרו כחלק ממצבת כלי הרכב, מה שלא קרה עד כה, ובכך הפחתנו עומס על קציני הבטיחות לצד ייצור משרות נוספות.
  • משרד התחבורה ביקש להסיר את המילה "מנהל" שבתקנה 571(1), כך שרק בעל מפעל יעסיק קצין בטיחות ולא מנהל. דאגנו לוודא ולאשר, שהדבר לא יוביל לכל שינוי בפועל ולא יצמצם את היקף הפיקוח והיקף חובת העסקת קצין הבטיחות.
  • דרשנו שהודעות בעל המפעל הנוגעת לסיום העסקתו, כאמור בתקנה 581(א), או על הפסקת פיקוחו לתקופה העולה על 30 ימים, תהיה בכתב ולא בעל-פה ודרישתנו התקבלה. כמו כן נקבע במפורש, כי במצב שכזה יבוטל לאלתר האישור למתן שירותי בטיחות שניתן קודם לכן.
  • דאגנו לעגן בתקנות את החובה לתיקון כלי הרכב אך ורק במוסך מורשה, כאמור בתקנה 585(13), ובכך כמובן יש להגביר את רמת תקינות כלי הרכב והבטיחות.
  • דאגנו שיהיה ברור שקצין הבטיחות אינו מוסכניק ואינו זה שמבצע את בדיקות התקינות, אלא הוא זה שמאשר את קיום בדיקות התקינות במוסך מורשה או במכון רישוי.
  • מנענו את הניסיון לצמצם באופן מהותי את היקף הביקורות של קצין הבטיחות על כלי הרכב ומילוי הטפסים המובנים, דבר שגורמים רבים ניסו להביא אליו במטרה לייתר את תפקידו של קצין הבטיחות.
  • הבאנו לצמצום משמעותי של סוגי הבדיקות שבטופסי הביקורת, כך שמנענו את הפיכתו של קצין הבטיחות למוסכניק.

הותרנו בדיקות ויזואליות בלבד, ווידאנו שהבדיקות החשובות יתבצעו                   אצל הגורמים המתאימים והמורשים.
 
אלו רק דוגמאות לחלק מהדברים שעשינו, על אפם וחמתם של אחרים, שמנסים להפיץ פרסומיים שקריים ולגמד את ההישגים שלנו ,
וברור מדוע – אנחנו מפריעים להם.
"ואני מצהיר כאן" אומר סודאי בנחישות: "נמשיך להפריע לכם. זה לא הסוף, אנחנו ממשיכים לדאוג לעתידנו, כי אם לא נעשה זאת אין מי שידאג לנו".
 
——————————————–
עידכונים בענייני דיומא

"כוחו של האיגוד בשש השנים האחרונות גדל והתעצם,  וגם כלפי חוץ הדבר נראה ומורגש" אומר סודאי ומוסיף: "הפעילות הענפה והשוטפת למעשה מתווספת למאמץ המרכזי של הנהלת האיגוד בתיקון התקנות".
 
להנהלת האיגוד עוד יעדים ומטרות להשגה שהטיפול בהם מעט נדחק עקב העיסוק המרובה בתיקון התקנות. אך הפעילות השוטפת נמשכת כל העת, על אף המעמסה.

השתלמויות סקטוריאליות 
לאחרונה התקיימו שני ימי השתלמות מוצלחים בחברת כלמוביל, בתחום הרכב הפרטי, שתרמו רבות לנוכחים הרבים שהגיעו.
 
הנהלת האיגוד מתכוונת  להוציא פעילויות נוספות גם בסקטורים האחרים, וההשתתפות  – סודאי מדגיש  – היא רק לחברי איגוד ששילמו את דמי החבר.

גיבוש לחברי ההנהלה והמועצה
סודאי מעדכן כי בחודש מרץ האחרון התקיים גיבוש לחברי הנהלה והמועצה בשיתוף מרצים ברי סמכה,  שמטרתו היתה לתת בידי ההנהלה  כלים לעבודה יעילה יותר של הוועדות המקצועיות באיגוד.
"אני רואה בוועדות הללו חלק מרכזי של פעילות האיגוד במתן סיוע מקצועי לחבריו  – בכל הסקטורים שבהם הם עוסקים" אומר סודאי..  
ומנצל הזדמנות זו על מנת  לשבח את מרכזי הועדות :
ארנון לוי – מוועדת המשא הכבד, אשר עוזר רבות לחברים,  גם בנושא המידע התעבורתי.
אורי בנג'אן  – מוועדת ההיסעים ,
ירון קומפל –  מוועדת השטח התפעולי,
יובל בונה – מוועדת הרשויות המקומיות,
ספי דיין – ממלא מקומי –  בהדרכה וברווחה,
שאלתיאל גולני – על תרומתו בנושא תקנות התעבורה והסיוע התמידי לחברים,
ואייל הדר–  מזכיר האיגוד, שדואג לדחוף ולוודא את קיום הפעילות.
 
"אני מעריך מאד את עבודתכם החשובה ומודה לכם עליה" מסכם סודאי בסיפוק נושא זה.
 
—————————————–
 
סיוע לחניכים ולקציני בטיחות בתחילת דרכם :
קציני בטיחות בתחילת דרכם, מתקשים מאד להבין כיצד עליהם לפעול. 
בתיאוריה הכל טוב ויפה, אבל כשקופצים למים בפעם הראשונה צריך שמישהו יהיה לידך ויסביר מה לעשות, אחרת עלולים לטבוע.
ישנם כמה בודדים שנותנים את הסיוע הזה בדרך של שיגרה.
הם מזמינים את קצין הבטיחות אליהם לחברה ומלמדים אותו כיצד להתנהל. 
אני רוצה לשמוע שיש עוד כמה צדיקים שמוכנים לקבל לכמה ימי הדרכה – אצלם במפעל – קצין בטיחות חדש ולחנוך אותו.
 
הפניה שלי היא לכל הוותיקים והמנוסים שעושים היטב את
עבודתם.
 
חברים, איגוד חזק מחזק את חבריו אבל גם אתם יכולים לסייע. 
 
קצין בטיחות יכול להצליח בתפקידו, כשהוא פועל על פי חוק,  משמש דוגמה אישית  ומבסס את עצמו כאוטוריטה בתחום. כך יוכל להיות מוכר ומוערך בחברה בה הוא מועסק כמו גם בקרב חבריו למקצוע .
אז בואו ועזרו האחד לשני,  על מנת שנוכל להיות הכי טובים שניתן.
 
לצד זאת, חברי איגוד שהתקבלו לעבודה חדשה, ומתלבטים באשר לטיבה, מוזמנים לפנות למשרד האיגוד ולברר באם ישנם פרטים לגבי ההיסטוריה של אותה החברה. הדבר חשוב שבעתיים כאשר מתלבטים האם להחליף עבודה אחת באחרת.  אם צריך,  גם נתווך בין קצין הבטיחות החדש לקודמו.
 
זהו שירות שניתן רק לחברי איגוד משלמי דמי חבר כמובן.
 
מי שאינו חבר – מיותר לציין – כי לא יקבל שום שירות מהאיגוד.
גם לא את השירות הזה.   
יש לנו נהלים מאד ברורים בנושא הזה כידוע.
אני מצפה מכל היושבים כאן – לגשת היום לעמדת הגבייה ולהסדיר את תשלום דמי החבר.  מי שאינו חבר – לא יוכל לקחת חלק בשום פעילות שאנו מתכננים.
——————

 – במושב השני התקיים פאנל מקצועי, בו נדונו שאלות שהוצגו ע"י המשתתפים בכנס. התקבלו  מספר פניות שחזרו על עצמן מלא מעט חברים :
האחת – נושא תדירות החתימה על הצהרת הבריאות :  
סודאי סבור כי לאור ריבוי המשימות ה"פקידותיות" שמוטלות על קציני הבטיחות היום, מן הראוי היה לשנות את התדירות של החתימה על ההצהרה הזו – במקום מאחת לשנתיים, לאחת ל-5 שנים, שהרי ממילא הנהג חתום על הצהרה בה הוא מתחייב להודיע על כל שינוי במצבו.
 
ואם משרד התחבורה טוען שהוא מנסה לצמצם את הביורוקרטיה, בין היתר, תוך ביטול בדיקות הראיה מגיל 40, אז בואו תקלו עלינו, כי אי אפשר להמשיך כך עם כל הניירת הבלתי נגמרת הזו.
"תנו לנו לעסוק בדברים החשובים ולטפל בגורם האנושי". מבקש סודאי.
 
____________________________________________________ 

לקראת סיום,   בצער רב – מבקש סודאי  להזכיר  את שלושת  החברים 
הוותיקים  והנפלאים שהלכו לעולמם בחודשיים האחרונים :

 
  
הראשון : אפרים רוטמן,  חבר וותיק ומוערך, איש רב פעלים,
ששימש בעברו, כקצין בטיחות של משטרת ישראל,
עבד במכון הארצי לתחבורה,
שימש כממונה על ההכשרה במח' קציני בטיחות במשרד התחבורה,  
ובתקופה מסוימת גם כממלא מקום של מנהל הגף.

השני :  דוד  טורג'מן  (שנהג להדגיש שהוא טורג'מן בט' ולא בת'..). עבד כל השנים בתחום ההיסעים – במס' חברות. 
    
** שניהם -אפרים ודוד  – היו תושבי רמלה .
 
והשלישי :   עמוס קרן שהתגורר בקיבוץ גלאון  ועבד בחב' הנגב והערבה.
  
יהי  זכרם   ברוך.

כלי נגישות