18-9-16
ארנון לוי במשרדו
בשבוע שעבר התקיים ביקור לימודי של פרחי קציני בטיחות בחחברת תובלה לה צי רכב של משאיות כבדות. הביקור התקיים בחברת כהן שאול ובניו בע"מ העוסקת בהובלה בקירור והובלת חומרים מסוכנים. החברה מאד וותיקה – נוסדה בשנת 1963. צי הרכב של החברה מונה כ-70 סמי-טריילרים ומשאיות מעל 26 טון. החברה עוסקת בין היתר בהובלת תרופות רגישות החייבות להיות מקוררות בקביעות בטמפרטורה מבוקרת ולכן בצי המשאיות שלה מכולות המקוררות ע"י גנרטורים הנמצאים על עגלות ההובלה..
שלל תעודות של קורסים והשתלמויות שעבר לוי במשך חייו המקצועיים
על צי משאיות החברה מנצח ביד רמה ארנון לוי שבנוסף להיותו קצין בטיחות בתעבורה הינו גם ממונה בטיחות בעבודה. בנוסף, לוי עבר קורסים רבים אחרים המסייעים לעבודתו כקצין בטיחות ועושים אותו ל"צבא של איש אחד" מה שמאפשר לו לתת פתרונות מורכבים למכלול בעיות בתחום הרכב, התעבורה והבטיחות. ארנון לוי אינו לבד במערכה. מסייעת לו בעיקר בעבודה המשרדית דנה שחיוכה הכובש ממיס אף את הקשוח שבנהגים. לוי מסתייע עוד בעובד נוסף המסייע בתתיקונים קלים בחצר המפעל, תיקונים שאינם מחייבים הסמכה מקצועית. לרשות לוי עומדת תוכנה לניהול ציי רכב וכן תכנה נוספת הנותנת אינדקציה מפורטת באשר למיקומו של הרכב, אם הוא במצב נסיעה או חניה, חום מנוע, מהירות נסיעה, מצב מיכל הדלק, מיקום הרכב ופרמטרים נוספים המאפשרים פיקוח on-line על תנועת המשאיות ומצבן, בכל רחבי הארץ.
לוי הוא שועל קרבות ותיק (תרתי משמע), אך למרות שנותיו הרבות בתחום, כשהוא מדבר על בטיחות וניהול צי הרכב, הוא נדלק. עיניו בורקות, ידיו מתנפנפות באוויר בהתלהבות, הוא שולף נתונים ואסמכתאות, הוא לא מהסס לכרוע מתחת למשאית ומסתייע בתיקים מסודרים למופת. לא יפלא איפא כי לוי נבחר לשמש כדוגמא של איש מקצוע הממלא תפקידו בנאמנות, מסירות והקפדה יתרה על קלה כחמורה בכל הנוגע לבטיחות.
לוי מתחת לסמי-טריילר מדגים לצוערים בדיקת העגלה
עם זאת, לוי לא ירא לאמר כי לעיתים, כשמתגלים חילוקי דעות בינו לבין ההנהלה, הוא אינו מהסס להתעמת ולא מתפשר בקיום נוהלים וחוקים בתחום הבטיחות. גם כשנהגים אינם עומדים ברף הבטיחות הנדרשת, לוי לא מתפשר ואינו מהסס "להתייצב על שתי רגליים אחוריות" כל זאת בכדי להחזירם למסלול הנכון. אין פשרות בבטיחות, אומר לוי.
עם זאת, לוי בהחלט מודע לכך שעליו להיות יעיל ולחסוך ככל האפשר בהוצאות על מנת לשמור על ריווחיותה של החברה. לוי עושה כל שאפשר במסגרת החוק על מנת לחסוך. כך למשל, אם בדיקת חורף של רכב מסויים יוצאת בסמוך לטסט השנתי, לוי מאחד את שתי הבדיקות לאחת וכך נחסכת הוצאה כפולה. הסמכותיו הרבות של לוי תורמות אף הן לחיסכון בכך שנמנע הצורך להביא מומחים חיצונים שהבאתם מן הסתם כרוכה בתשלום. זאת ועוד, בשטח החברה ישנה "פינת תיקונים" בה מתבצעים תיקונים קלים שאינם מחייבים הסמכה מקצועית.
תמונה קבוצתית של הצוערים עם ג'קי לוי וארנון לוי (במרכז)
כאמור, בתחילת השבוע שעבר אירח ארנון לוי קורס צוערים של קציני בטיחות שבאו להתרשם, הלכה למעשה מעבודתו של קצין בטיחות בחברה שצי הרכב שלה הינו ממשאיות.
הצוערים הלומדים במכללת עתיד לוו ע"י ג'קי לוי, עד לא מכבר מנהלו המיתולוגי של אגף קציני בטיחות במשרד התחבורה. ג'קי מלמד במכללת עתיד ומעביר את הידע והנסיון הרבים שלו בתחום הרכב והתעבורה לצוערים. ג'קי מציין כי לעיתים ישנם צוערים המפקפקים באפשרות של ישום החומר התאורתי בחיי היום יום ואחת ממטרות הביקור היא להוכיח לספקנים שבתלמידים כי אכן ניתן לתרגם את ההלכה למעשה.
אחד המסכים של התכנה המראה נתונים על הרכבים הנעים בדרכים
במסגרת לימודיהם, מבקרים הצוערים שלשה קציני בטיחות שכל אחד מהם מתמחה בתחום אחר. פעולה זו נעשת על מנת לאפשר לצוערים להחשף לתמחויות שונות של קציני בטיחות ולהווכח כיצד התאוריה שלמדו מיושמת בשטח. בשבוע שעבר ביקרו הצוערים במפעל מסחרי בו צי רכב המורכב ממכוניות פרטיות, רכבים מסחריים ורכבי משא. הפעם הם מבקרים בחברה שעיסוקה הוא הובלה וצי הרכב שלה הינו משאיות כבדות. הסיור הבא יהיה בחברת אוטובוסים העוסקת בהסעות.
לוי מציג את אחד מהתיקים ותכולתו בפני הצוערים
בתום סבב הביקורים, יוכלו הצוערים לסכם את ההבדל ואת המשותף בעבודת קציני הבטיחות במקומות עם אופי תעסוקתי שונה וציי רכב שונים.
ארנון לוי מדגיש בפני הצוערים את החשיבות של קיום החוק והתקנות בתחום הבטיחות ומזהיר מפני עיגול פינות. כאשר מדובר בעניין בטיחותי. לא לחפף, אומר לוי ומוסיף, כפי שאי אפשר לאמר לנהג לנהוג באור אדום כך לא ניתן לאפשר לנהג לנהוג ברכב לא בטיחותי.
גקי לוי בדברי פתיחה בסיור הצוערים בחב' כהן שאול ובניו בע"מ
מעבר להקפדה על הוראות החוק, לוי מדגיש את חשיבות התיעוד, או כפי שלוי אומר: "מה שעט כותב, גרזן לא מוחק". לוי מדגים את משמעות אמירתו זו ע"י קלסרים מסודרים בהם מתוייקים וממוסמכים כל הפעולותיו במסגרת תפקידו. כך למשל: נהג שקיבל הדרכה, הנהג חותם על כך שאכן קיבל אותה והבין את הנאמר בה וכך לגבי כל דבר ועניין שלוי עושה.
על מנת להיות בטוח שהוראותיו אכן מתבצעות כהלכה, לוי לא לגמרי סומך על אחרים ובדרך כלל ומבצע את הבדיקות הנחוצות בעצמו. בקבינה של כל רכב קיים "תיק רכב" בו נמצאים כל הרשיונות והמסמכים הקשורים בכשירותו של כלי הרכב.
אכן, לצוערים שבקרוב יעשו את צעדיהם הראשונים במקצוע המעניין והמאתגר של קצין בטיחות בתעבורה, ניתנה הזדמנות בלתי חוזרת לראות הלכה למעשה כיצד אמור להתנהל צי משאיות.על מה צריך להקפיד, איך לנהל צי רכב באופן אחראי ומסודר וכל שניתן הוא לקוות כי גם כשיתחילו לעבוד, יידעו ליישם את מה שלמדו הן בתאוריה והן בשטח.
לרשות קציני הבטיחות החדשים (כמו גם קציני בטיחות וותיקים) עומד "איגוד קציני הבטיחות בתעבורה" המסייע במתן עזרה משפטית, עצות טובות, ימי עיון יעודיים, סיורים מקצועיים בארץ ובחו"ל ונלחם על מעמדו וזכויותיהם של קציני הבטיחות באשר הם. על מנת להנות מכל אלו ועל מנת לחזק את כוחו של האיגוד במאבקו על זכויות קציני הבטיחות, צריך רק להרשם לאיגוד ולהיות חבר בו..