8-3-16
אושרו תקנות חדשות המאפשרות לראשונה לנסוע על קורקינט חשמלי. הגיל המינימלי לרכיבה על אופניים חשמליים עלה ל-16 שנים
התקנות הן חלק ממהלך כולל להסדרת הרכיבה על אופניים וקורקינטים חשמליים. במסגרת זאת, יהיו סמכויות האכיפה על רוכבי אופניים חשמליים גם לפקחי הרשויות המקומיות.
צעד משמעותי וחשוב לעידוד התחבורה הירוקה בישראל. ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (יום רביעי) תקנות חדשות של שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, המסדירות לראשונה את השימוש בגלגינוע (קורקינט חשמלי). התקנות אושרו לאחר שנקבע להן תקן ישראלי.
בנוסף לכך, אישרה הועדה תקנה נוספת המעלה את גיל המינימום לרכיבה על אופניים חשמליים ל-16 שנים. על פי התקנות כיום, ניתן לרכב על אופניים חשמליים בשבילי אופניים מגיל 14, ומגיל 16 גם בכבישים.
התקנות החדשות המסדירות את השימוש בגלגינוע, יכנסו לתוקף בעוד כארבעה חודשים, עם פרסומן ברשומות, ואילו התקנה המעלה את גיל המינימום לרכיבה על אופניים חשמליים ל-16 שנים, תיכנס לתוקף בעוד כחודש, לאחר פרסומה ברשומות.
התקנות החדשות של הגלגינוע, הן חלק ממהלך כולל להסדרת הרכיבה על אופניים וקורקינטים חשמליים. במסגרת זאת, יזם משרד התחבורה את הרחבת סמכויות האכיפה על רוכבי אופניים חשמליים, גם לפקחי הרשויות המקומיות.
יצוין כי משרד הפנים התנגד עד כה להעברת סמכויות האכיפה והפיקוח על אופניים חשמליים לפקחים עירוניים. לאחרונה שינה שר הפנים, אריה דרעי, את מדיניות המשרד בנושא ואישר את העברת סמכויות האכיפה לרשויות המקומיות.
על פי התקנות החדשות שאושרו ניתן יהיה לרכב על גלגינוע בעל הספק מירבי של 250 וואט, אשר מהירות נסיעתו אינה עולה על 25 קמ"ש. זאת בדומה לתקנות שנקבעו לגבי אופניים חשמליים. עוד נקבע כי המשקל העצמי של הגלגינוע יהיה עד 30 קילוגרם.
התקנות קובעות כי הגיל המינימלי של רוכב הקורקינט החשמלי יהיה 16 שנים. על הרוכבים חלה חובת חבישת קסדה. בלילה או בזמן שהראות לקויה, מחמת תנאי מזג אוויר או כל סיבה אחרת, תחול חובה על רוכב הקורקינט ללבוש אפוד זוהר.
הרכיבה על הגלגינוע תותר על שבילי אופניים או בכביש בלבד, ויחולו עליה האיסורים הקיימים היום על אופניים חשמליים בכל הנוגע לאופן הרכיבה בכביש, הובלת מטען, היצמדות לרכב וכדומה. הגלגינוע יחויב לשאת מדבקה שתציין בין השאר את הגבלת גיל הרכיבה לגיל 16, מספר סידורי של הגלגינוע, משקל הכלי ומהירותו המירבית.
אישור התקנות המאפשרות רכיבה על קורקינט חשמלי והעברת סמכויות האכיפה לרשויות המקומיות, יביאו להסדרת הנושא ויגבירו את יעילות האכיפה כנגד רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים. כמו כן הם יפחיתו את סכנת הפגיעה בהולכי הרגל במדרכות בערים.
לאופניים וקורקינטים חשמליים יתרונות תנועתיים וסביבתיים רבים וחשיבות גדולה כאמצעי תחבורה חלופיים לרכב פרטי. כלי רכב אלה תורמים להפחתת הגודש בדרכים ולהקטנת זיהום האוויר. בנוסף, הם מאפשרים גמישות רבה בתכנון הנסיעה ומהווים פתרון יעיל וזול לבעיות החניה במרכזי הערים, הוסיף כץ.
משרד התחבורה גיבש מסע הסברה נרחב באמצעי התקשורת השונים, בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, משרד החינוך ואיגוד רוכבי האופניים, במסגרתו ינתן דגש על חובת הזהירות בדרכים ואופן השימוש באופניים וקורקינטים חשמליים, לרוכבים ולמשתמשי הדרך.
יצוין כי משרד התחבורה מבצע פעילות שוטפת כנגד חנויות ובתי מסחר המשווקים אופניים חשמליים וקורקינטים בניגוד לחוק. בשנים האחרונות ערך המשרד מבצעי אכיפה רבים כנגד משווקים המוכרים קורקינטים ואופניים חשמליים האסורים לשימוש והגיש כתבי אישום כנגד רבים מהם. במסגרת מבצעים אלה הוחרמו מאות כלים חשמליים. בקרוב צפויים להתבצע מבצעים נוספים כנגד בתי עסק המשווקים כלים שאינם עומדים בתקן הישראלי.