החלטת בית המשפט המחוזי בדבר אופן העסקתו של קצין הבטיחות
לאחרונה ניתן פסק דינו של בית המשפט המחוזי, שקבע כי פרשנות התיבה "יעסיק" אינה בהכרח כזאת המחייבת קיום יחסי עובד מעביד.
בצד זאת קבע בית המשפט, כי למשרד התחבורה סמכות לקבוע הסדרי פיקוח במפעלים שברשותם יותר ממאה כלי רכב או כלי רכב המופעלים במקומות שונים, לרבות הטלת חובת קיום יחסי עובד מעביד. עוד קבע בית המשפט, כי קביעתו נוגעת לנוסח התקנות כיום וכי מצב זה ניתן לשינוי על ידי תיקון התקנות שכאמור, טרם תוקנו ועדיין ממתינות להשלמת ניסוחן וחתימת השר.
מכל מקום, במסגרת ההליך המשפטי הצהיר מר ישעיהו אברהם, מנהל תחום קציני בטיחות במשרד התחבורה, כי עמדת סמנכ"ל משרד התחבורה שהיא גם עמדת המנכ"ל, לאמץ את החלטות ועדת הכלכלה של הכנסת. מר אברהם אף הוסיף וציין, כי עמדה זו כבר קיבלה את ברכתו של שר התחבורה.
בהקשר זה נזכיר, כי בדיון האחרון של ועדת הכלכלה, מיום 21.9.2014, התקבלה החלטה ובהתאמה יצאה הודעה לעיתונות לפיה, במקום בו תהיה חובה להעסיק קצין בטיחות במשרה מלאה תהיה גם החובה להעסיקו באופן ישיר, על דרך קיום יחסי עובד מעביד.
לכן, כל שנותר למשרד התחבורה הוא לעמוד אחר הצהרותיו והתחייבויותיו, ולקבוע הסדרי פיקוח מתאימים לצד תיקון התקנות באופן המתיישב עם החלטת ועדת הכלכלה, כבר עתה
וללא דיחוי נוסף.
'איגוד קציני בטיחות' ידאג לכך שהצהרות והתחייבויות המדינה יגובו במעשים.
באותו עניין, אין זה סוד, שהאיגוד רואה בחברות למתן שירותי בטיחות כחברות קבלניות הפועלות ללא רישיון כחוק.
אגב, זוהי אינה רק עמדת האיגוד אלא עמדתם של גורמים מקצועיים ואף של משרד התחבורה עצמו.
לכן, בימים אלו פועל האיגוד על מנת לאלץ את הגורמים הרלבנטיים למלא את תפקידם ולאכוף את החוק, שלא רק שהוא אוסר על אותן חברות להעסיק קציני בטיחות כעובדי קבלן, הוא גם אוסר על בעל המפעל לקבל שירותים בקבלנות ומטיל סנקציות כלכליות ופליליות על נותני ומקבלי השירותים באופן הזה.