פניית משטרת ישראל מתקיימת על רקע עליה (29%-36%) במעורבותן של משאיות בתאונות חמורות, בעוד שחלקן בצי הרכב (12%) ובנסועה (19%) נותר קבוע
מעורבו של משאיות בתאונות דרכים מעלה את כמות הנפגעים, את חומרת הפציעות וכן את הנזק הכלכלי למשק ולחברה. (לדוגמא: נזקים לתשתיות, סגירת
צירי תנועה מרכזיים לפרקי זמן ארוכים ועוד)
לפיכך, ראש אגף התנועה, ניצב ירון בארי, מינה צוות מומחים רחב בראשות, סגן
ניצב נועם בגיינסקי. חברי הצוות מונו: לבחון ולנתח נתונים, הצעות ורעיונות של חברי הצוות ומומחים נוספים ולהמליץ לפיקוד אגף התנועה, על דרכי הפעולה בהן יש לנקוט לשם הגברת האכיפה וההרתעה כנגד נהגי משאיות, ועד לבעלי החברות. זאת, לשם השגת המטרה: "צמצום מעורבותן של משאיות בתאונות דרכים".
כל המעוניין להתייחס לקול הקורא, יעשה זאת ע"ג טופס ההתייחסות הרצ"ב מטה, בלבד. לא ניתן יהיה להתייחס למסמכים ארוכים ו/ או מצגות וסרטים.
הצעות יתקבלו עד לתאריך 22.11.2015
לעיון בפנייה המקורית של משטרת ישראל לציבור – לחץ כאן
לעיון בטופס ההתייחסות – לחץ כאן
___________________________________________________
הסיבות לריבוי תאונות הנגרמות ע"י משאיות.
מאת: שמעון סודאי – יו"ר איגוד קציני הבטיחות
שורש הבעיה נעוץ בהכשרת הנהג המקצועי וברמה הנמוכה של תכני הלימוד – דברים אלו משפיעים ומשליכים בפועל על כישורי הנהיגה והבקיאות בהפעלת הרכב.
בין היתר, חוסר הבנה באחריות לרתום מטענים ועוד. להכשרה ברמה נמוכה יש השפעה ישירה על המעורבות הגדולה של משאיות בתאונות ויש לכך קשר עקיף שנוגע בנו קציני הבטיחות בכל הקשור לטיפול בגורם האנושי הלא מקצועי, בהדרכה למניעת התאונות, כמו גם חונכות לתפעול נכון של הרכב, למעט בחברות גדולות ומסודרות.
האם בעלי חברות מקציבים זמן להדרכת נהגים ? ומה בדבר אכיפת תקנה 168, כשבפועל אנו עדים לכך שהנהגים עובדים "סביב השעון", בידיעת בעלי המפעלים? וברקע, אין פתרון מניח את הדעת בעניין הפיקוח והבקרה, ואיננו מבינים מה בבסיס ה"פתרון היצירתי" החדש מבית משרד התחבורה, לפיו, מוצע לתקן את תקנה 273, כך, שתתווסף בדיקת רישוי לרכבי משא מ- 10 טון ומעלה, במכון רישוי , כתשובה למצב העגום.. ובל נשכח את הצעת הרפורמה, שאמורה היתה לחזק את מעמדו של קצין ובטיחות, ונעלמה מהאופק?
רוצים עוד…?
1- מלחמת חורמה בעומס ייתר – ההשפעה של מרכיב עומס גורם להחמרה בשליטה של הנהג במשאית, קל וחומר כאשר כישורי הנהיגה שלו ירודים,הוסיפו לכך תפעול ליקוי ותקבלו את תמונת התאונה הבאה, ראו כדוגמא את התאונה של נשר שכל המדינה רעשה וגעשה והתאונה שארעה לאחרונה בה ניתק גלגל והרג שתי נשים בכביש שש .
2.תקנה 168 שעות עבודה ומנוחה –כמעט ולא נאכפת. כולם אשמים ואחראים באותה המידה. הממונים מטעם משרד התחבורה, בעלי חברות ההובלה ומנכלהם, בעלי המשאיות (בעיקר בחברות לא מסודרות) סדרני העבודה , מנהלי המחסנים כל אלה לא עוצרים את התופעה המסוכנת. וחוטאים פעמיים –פעם אחת כשנשלח נהג עם מטען במשקל עודף ולא נרתם כנדרש על גבי המשאית , ופעם נוספת כשהנהג אינו בקיא בתפעול המשאית אבל למרבה הצער הוא גם עייף – זה מתכון לאסון. משאית כזו היא פצצה מתקתקת בכל כביש ואני תוהה ומבקש לדעת מתי בדיוק אפשר להדריך ולפגוש את הנהג ולטפל באמת בגורם האנושי ?
לסיכום: : אם משטרת התנועה תתמקד בשני סעיפים מרכזים אלו, כל שאר הדברים יקבלו טיפול כנדרש על ידי כל העוסקים בפיקוח על רכב משא מ- 10 טון ואלה המופקחים על פי הקבוע בחוק ובתקנות התעבורה .