מאת: שמעון סודאי, יו"ר איגוד קציני הבטיחות בתעבורה
בסיכום הדיון הקודם דרש יו"ר הועדה ממשרד התחבורה ומהרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לקבל מענה מקצועי לשאלה מהם ההיקפים הראויים של מספר כלי רכב עליהם יכול לפקח קצין בטיחות.
הרשות הלאומית בדרכים בחרה בחברת מתן שירותי יעוץ לערוך את סקר שייבחן את הנושא. מספר קציני בטיחות מסקטורים שונים הוזמנו להשתתף בסקר בנושא זה במשרד התחבורה בבית דגן. הסיכום וההמלצות יועברו לחברי וועדת הכלכלה לקראת הדיון הקרוב.
אנו באיגוד קציני הבטיחות נמשיך לקדם את מעמדו של קצין הבטיחות על פי אמות מידה שמתבססות על פיקוח וטיפול בגורם האנושי. לצערנו, משרד התחבורה לא נתן עד כה את דעתו בעניין החשיבות והמשקל שיש לתת לנושאים אלה בעת אפיון המשרה וקביעת היקפה.
ועדת הכלכלה של הכנסת
להלן מספר פרמטרים שיש לתת עליהם את הדעת לקראת כינוס הועדה בעת קביעת היקף המשרה :
אותם פרמטרים מרכיבים את הפאזל לקביעת היקף המשרה ע"פ החובות החלות על קצין הבטיחות ובעל המפעל:
1- מספר המכוניות במפעל, הרכב צי הרכב (פרטי ומסחרי ורכב כבד או מלגזות ועוד) – האם צי הרכב בבעלות החברה בתפעול מלא, או צי בבעלות חברת ליסינג תפעולי. יש הבדל מהותי בסוגי פיקוח על צי בבעלות המצריך עבודה מורכבת ומאומצת ביחס לצי בליסינג .
2- המרכיב החשוב ביותר הוא הגורם האנושי – מתייחס למספר הנהגים המחזקים ברכב, כגון מספר המורשים לנהיגה בחברה בנוסף למחזקי הרכב. לדוגמא בני המשפחה הנוהגים ברכב החברה. חשוב להבהיר שעל פי התקנות קציני הבטיחות חייבים לנהל מעקב ופיקוח על כל מורשה נהיגה כמשתמע מתקנות התעבורה.
3- מספר הסניפים שיש לחברה, אופי וסוג העבודה של החברה.
4- האם בחברה קיים מוסך לטיפול עצמאי בצי הרכב .
5- בתיקון התקנות – נרשם שעל בעל המפעל לספק לקצין הבטיחות מחשב ותוכנה לניהול צי רכב על מנת לפקח ולבקר על תנועות הרכב והנהגים – חובה זו תבוא על בעל המפעל כתנאי למינוי.
6- יש להוסיף לתקנות החדשות כי בעת הבקשה מבעל המפעל לאישור מינוי קצין בטיחות, עליו למסור הצהרה חתומה על הסעיפים שהוזכרו –על מנת לקבוע את היקף המשרה הראוי .
אנו באיגוד קציני בטיחות נמשיך לעמוד על המשמר שמעמדנו לא יפגע וקולנו ישמע.
להלן שני מסמכים חשובים השופכים אור על נושא העסקת קציני בטיחות