22-7-14
צעד חשוב לעידוד התחבורה הירוקה בישראל
מ- 1 בספטמבר : ניתן לרכב על אופניים חשמליים בישראל באופן חוקי, זאת לאחר שועדת הכלכלה של הכנסת אישרה תקנות של השר כץ המסדירות את השימוש באופניים עם מנוע עזר חשמלי.
לאופניים חשמליים יש חשיבות גדולה כאמצעי תחבורה חלופי לרכב הפרטי בעיקר בשל תרומתם להפחתת הגודש בדרכים ולהקטנת זיהום האויר
עכשיו זה חוקי. ועדת הכללה של הכנסת אישרה היום (יום שני) את התקנות המסדירות את השימוש באופניים עם מנוע עזר חשמלי. התקנות יכנסו לתוקף ב- 1 בספטמבר 2014 .
על פי התקנות החדשות שאושרו על ידי שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ , ניתן יהיה לרכב על אופניים חשמליים בעלי הספק מרבי של 250 וואט שמהירות נסיעתם אינה עולה על 25 קמ"ש. המנוע יפסיק את פעולתו כאשר מהירות האופניים עולה על 25 קמ"ש, בהתאם לתקינה האירופית.
באופניים החשמליים יותקנו אביזרי בטיחות הכוללים בין השאר צופר או פעמון, פנס קדמי ואחורי ומחזיר אור. התקנות מאפשרות לרכוב על אופניים חדשים שהמנוע החשמלי המותקן בהם מופעל באמצעות דוושת אופניים ומותקנת בהם מצערת הפועלת עד ששה קמ"ש. הגיל המינימלי של רוכב האופניים הוגבל לארבע עשרה שנים ומעלה.
האופניים ידרשו לשאת סימון רשמי של המילים "אופניים עם מנוע עזר" שימוקם במקום מרכזי וגלוי לעין על גבי שלדת הכלי. בסימון המיוחד יצוין שם הדגם, היצרן וכתבתו, ארץ יצור ושם היבואן וכתובתו, הספק מנוע 250 וואט ומהירות מרבית של 25 קמ"ש ואיסור שימוש מתחת לגיל 14.
התיקון לתקנות התעבורה המסדיר את השימוש באופניים עם מנוע עזר חשמלי מבוסס על תקן ישראלי רשמי חדש לאופניים עם מנוע עזר שגובש במכון התקנים הישראלי. תקן זה נכנס לתוקף ב-1 ביולי 2014.
בהמלצת משרד התחבורה סוכם כי תקודם באופן מידי הצעת חוק המרחיבה את חובת חבישת קסדת מגן בכל נסיעה על אופניים חשמליים. חובת חבישת קסדה תחול על כל הרוכבים ובכל גיל.
האכיפה על הרוכבים תבוצע באמצעות משטרת ישראל ופקחים עירוניים של הרשויות המקומיות שיקבלו סמכויות מיוחדות בנושא. זאת בעקבות סיכום בין משרדי התחבורה, המשפטים, בטחון הפנים, משטרת ישראל ומרכז השלטון המקומי. האכיפה על יבוא, שיווק ומכירה של אופניים חשמליים תבוצע על ידי פקחים של משרדי התחבורה, הכלכלה ומכון התקנים הישראלי.
בשבועות הקרובים יושק קמפיין הסברתי נרחב על ידי משרד התחבורה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים המדגיש את חובת הזהירות בדרכים ואופן השימוש באופניים חשמליים לרוכבים ולמשתמשי הדרך.
השר כץ ציין כי לאופניים חשמליים יש חשיבות גדולה כאמצעי תחבורה חלופי לרכב הפרטי בעיקר בשל תרומתם להפחתת הגודש בדרכים ולהקטנת זיהום האוויר. "בדומה לאופניים רגילים, אופניים עם מנוע חשמלי מאפשרים גמישות בתכנון הנסיעה ומהווים פתרון יעיל וזול לבעיות חניה במרכזי הערים" הוסיף כץ.
שר התחבורה קרא לרוכבים על האופניים החשמליים ובעיקר לבני הנוער וההורים לפעול רק על פי החוק ובהתאם לכללים ולגלות אחריות בשימוש בכלי רכב זה תוך הבנת הסכנות לרוכב ולמשתמשי הדרך האחרים.
לעדכונכם – בשבוע שעבר ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה תקנות המסדירות רכיבה על אופניים חשמליים.
התקנות קובעות בין היתר :
1. ההספק המרבי של המנוע יהיה 250 וואט.
2. המנוע יופעל באמצעות דוושות האופניים.
3. המהירות המרבית תהיה 25 קמ"ש.
4. גיל הרכיבה- ניתן לרכוב על אופניים חשמליים מגיל 14 על שבילי אופניים ומגיל 16 על כביש
5. האופניים יסומנו במדבקה כאופניים עם מנוע עזר.
6. באופניים יותקנו צופר/ פעמון, פנסים ומחזירי אור כמפורט בתקנות.
לעיון בנוסח התקנות – לחץ כאן