13-2-14
מאת: שמעון סודאי- יו"ר איגוד קציני בטיחות בתעבורה
בחודשים האחרונים אנו עדים למסע האשמות והכפשות חמורות תוך ציון שמי, מגורמים המונעים מאינטרסים כלכליים אישיים המנוגדים לאינטרסים של כלל קציני הבטיחות.
עקב תסכולם, הם פוגעים תוך כדי הוצאת לשון הרע, במי שעומד בדרכם להשגת רווח כלכלי אישי ובמי שמתנגד לדעתם. חודשים ארוכים מנסים אותם קציני בטיחות בודדים לזרות חול בעיני כלל קציני הבטיחות תוך כדי פרסום התבטאויות מלאות באי דיוקים..
לא כל החברים מודעים לעיסוקיהם או צללו לעומק העובדות עליהן מתבססת המחלוקת שעתידה לקבוע את אופי המקצוע החשוב לכולנו. לכן, אבקש להבהיר כמה סוגיות, שישנם כאלה שמנסים לטשטש :
מעל שמונה שנים מצהיר משרד התחבורה על חיזוק מעמדו של קצין הבטיחות. כפועל יוצא מכוונה זו נעשו שינויים רבים בחלק י' לתקנות. במהלך הזמן התגלה לאיגוד כי אין רצון של ממש לחזק את מעמדו של קצין הבטיחות ולקיים סדרי בטיחות נאותים, אלא ישנו ניסיון לשנות את דרך העסקתם של קציני הבטיחות – מאבק כלכלי על כסף גדול במקום מאבק על העלאת רמת הבטיחות, מאבק על טובתם הכלכלית של יחידים על חשבון כלל קציני הבטיחות.
המהלך לשינוי צורת העסקה של קצין הבטיחות אשר מקורו בגורמים המונעים מטובתם הכלכלית האישית, אם צלח, היה מביא לטעמי לפגיעה אנושה בבטיחות, בקציני הבטיחות ובמקצוע. הנהלת האיגוד, מעצם היותה הגוף היחידי השומר על האינטרסים של כלל קציני הבטיחות, מתנגדת לו, מן הסתם, בתוקף.
אנו קוראים לכל קציני הבטיחות, גם אלו שטובתם האישית לא עולה בקנה אחד עם טובת כלל קציני הבטיחות, לכבד את דעת איגוד קציני הבטיחות לפעול על פי חוק ולקבל את החלטות המחוקק.
כיום פועלים 85 משרדים שהורשו והוסמכו לתת שירותי בטיחות רק במסגרת חוק שירותי הובלה לחוק מוביל – למשאיות (כלי רכב בודדים מעל 10 טון) שעד 4/11/13 היה ניתן לפקח עד – 5 משאיות ומעתה עד -10 משאיות ,אך לצערנו חלק מהמשרדים ממשכים ופועלים בהעדר אכיפה והחלו לפעול גם בתחום הרכב הפרטי . כל המשרדים ביחד מעסקים 244 קציני בטיחות העוסקים בחוק שירותי הובלה. חלק המשרדים גאים להיות מיוצגים על ידי האיגוד ורובם מתנגדים בתוקף לדרך ההתנהלות זו .
החוק הסמיך את בעלי המשרדים לתת שירותי בטיחות למשאיות מעל 10 טון בלבד. רק עקב העדר אכיפה של משרד התחבורה נהנו מספר משרדים מהספק ובשנים האחרונות התחילו לדחוק קציני בטיחות מעבודתם ברכב פרטי, בניגוד גמור לחוק ולרישוי שקיבלו.
עתה אותם משרדים פועלים להכשרת השרץ.
חברים יקרים, האם יש מי מכם שחושב שניתן לכך יד? שניישר קו עם בעלי האינטרס הכלכלי האישי על חשבון האינטרס של כלל קציני הבטיחות באשר הם? שנהפוך את קציני הבטיחות לעובדי קבלן? לעובדים בחברות כוח אדם?.
אכן, לשם אותם קצינים אותם האיגוד מייצג, האיגוד יאבק בכל שינוי שעתיד לפגוע בקציני הבטיחות, במהות המקצוע ובבטיחות עצמה. אותם גורמים המנסים לפגוע בקציני הבטיחות על מנת להשיג טובה אישית מתקשים להעמיד טיעונים רלוונטיים לפועלם. לכן, לצערי הרב, הם הופכים את המחלוקת למאבק אישי בי ובכל מי שמתנגד לעמדתם.
כידוע, בהתאם להחלטה ועדת הכלכלה החליט משרד התחבורה לאכוף ביתר שאת את החוק הקיים ממילא – על מנהל תחום קציני בטיחות מוטלת חובה לבדוק כל התקשרות חדשה ביחס לאופן ההעסקה שתהיה ישירה ולא באמצעות משרד עצמאי למעט חוק מוביל.
בעקבות אותה החלטה של משרד התחבורה ולאחר שנוכחו לדעת כי טענותיהם נדחות בוועדת הכלכלה, החליטו אותם משרדים לפנות לבית המשפט על מנת לקבל ממנו סעד .
אמש דן בית המשפט המחוזי בלוד בעתירתם נגד החלטת משרד התחבורה להתחיל לאכוף את הוראות החוק והתקנות ולהפסיק את "אי הפיקוח". בית המשפט החליט להשהות את החלטת משרד התחבורה ולהמשיך את אי הפיקוח על אופן העסקה. החלטת בית המשפט תחומה בזמן, והיא שרירה עד לדיון הבא בוועדת הכלכלה של הכנסת בנוגע לחלק י'.
חשוב להבין ולא להתבלבל – החלטת בית המשפט מאתמול היא בגדר "סעד" זמני בלבד- כלומר, השארת המצב הקיים, טרם תחילת האכיפה של משרד התחבורה, רק עד לתוצאות הדיון הצפוי בכנסת. לאחר דיון ועדת הכלכלה ובהתאם לתוצאותיו, יימשך הדיון בבית המשפט.
האיגוד פועל מתוך אמונה שלמה שעליו לייצג את רוב קציני הבטיחות בכבוד, ביושר ובהגינות. מאבקם של קציני הבטיחות לשמירת המקצוע עדין לא תם. הוא יימשך בעתיד הקרוב על מנת לחזק ולקבע את עתיד המקצוע לטובת הבטיחות וכלל החברים באיגוד.
האיגוד ימשיך לעמוד על המשמר ולהגן על זכותם של קציני הבטיחות להמשיך לפעול כחוק ובתנאים בהם ימשיך האקלים הבטיחותי בארגון לצד תיעוד ההיסטוריה הארגונית, הכוללת הקפדה על הגורם האנושי והפיקוח על הגורם הטכני במידתיות ראויה – מטרות האיגוד היא נר לרגלם של חברי ההנהלה והמועצה ושל כל חבר באיגוד.