איגוד קציני בטיחות
מקצועיים בתעבורה

ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
שריינו את המועד ביומנכם יום ההשתלמות הבא יתקיים ב- 5.9.23

האם צרכני הקנאביס הרפואי מורשים לנהוג?

23-1-19

 

 
האם צרכני הקנאביס הרפואי מורשים לנהוג? 
 
נושא הקנאביס הרפואי הינו סוגיה משפטית ולא רפואית.
חרף זאת, מידע לא בדוק רב מסתובב במרשתת באתרים שאינם רשמיים ואשר אינם שייכים לגוף ממשלתי זה או אחר.
על מנת לעשות קצת סדר בדברים ובשמועות ..  להלן המצב המשפטי המדויק, כפי שמובא מפיה של היועצת המשפטית של משרד הבריאות :
פקודת התעבורה קובעת עבירה של איסור נהיגה "בשכרות" כאשר למונח זה האחרון בפקודה מספר הגדרות ובכלל זה נהיגה בעת שבגופו של הנהג סם מסוכן או תוצרי הפירוק של סם זה. יובהר, כי קנביס גם אם נעשה בו שימוש כדין מסיבות רפואיות הינו סם מסוכן ותוצרי הפירוק של סם זה ימצאו בגופו של המשתמש כמה ימים ארוכים אחרי השימוש האחרון.

פקודת התעבורה מסמיכה את שר הבריאות לקבוע בתקנות תנאים בהם חרף הימצאותו של סם מסוכן או תוצרי הפירוק של הסם בגופו של הנהג- לא יחשב כ"שיכור". ראוי להדגיש, כי בהתמלא תנאי תקנות שכאלה אדם לא יחשב "שיכור" אך אין בכך כדי לומר שבכל מצב הוא רשאי לנהוג. במצב בו בפועל הנהיגה תחשב "בקלות ראש, או ברשלנות" (סעיף 62(2) לפקודת התעבורה), או "תחת השפעה" (סעיף קטן (4) להגדרת שיכור שבסעיף 64ב' לפקודה)  ובכלל  זה בשל תגובה פרטנית ואישית לטיפול רפואי למרות שהתקיימו כל תנאי תקנות אלה, עדין מוטלת חובה על הנהג להימנע מנהיגה.
כמצוות המחוקק והמלצות בית המשפט העליון,  בין היתר בפסק הדין שמאוזכר באותו אתר, ולאחר עבודת מטה משרדית ובין משרדית ממושכת גיבש המשרד נוסח תקנות והעבירם בחודש מרץ 2018 לחתימת שר הבריאות .
התקנות נועדו להסדיר את כל המצבים בהם אנשים משתמשים כדין בחומרים המסווגים כסמים מסוכנים לצרכי רפואה – לא רק קנביס,  אלא שלל חומרים נוספים.

עם חתימת התקנות וטרם העברתן לפרסום ובהתאם טרם כניסתן לתוקף, התקבלו תגובות שלימדו שיתכן שיש מקום לחשיבה נוספת – התקבלו הסתייגויות קשות, בין היתר, מהמשרד לבט"פ ומשטרת ישראל, אך גם התקבלו תגובות מהציבור מהן היה ברור שהציבור אינו מבין את משמעות התקנות ומייחס להן משמעות שאין להן. הפניה דנן מדגימה בדיוק זאת – התקנות חד משמעית לא קבעו שמותר לנהוג אחרי 6 שעות מנטילת קנביס– רחוק מכך. בנוסף, הגיעו תגובות ממטופלי הקנביס, לפיהן התקנות למעשה אינן נותנות מענה לקבוצה זו אלא רק לחלק מזערי מתוכה.  לאור האמור הוחלט שאין מקום לאפשר כניסת התקנות לתוקף ושיש צורך בבחינה נוספת של הדברים והתקנות לא נשלחו לפרסום ולא נכנסו לתוקף.
מאז מתקיימת עבודת מטה לגיבוש נוסח חדש שטרם הסתיים ומשכך המצב החוקי ממשיך להיות שחל איסור לנהוג בעת שבגופו של הנהג סם מסוכן, קנביס או אחר, או תוצרי הפירוק של הסם.
 
תודתנו נתונה לדר' רז דקל – מנהל המכון הרפואי לבטיחות בדרכים,
מומחה ברפואה תעסוקתית.
כלי נגישות