איגוד קציני בטיחות
מקצועיים בתעבורה

ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
שריינו את המועד ביומנכם יום ההשתלמות הבא יתקיים ב- 5.9.23

הכשרת נהגים מיקצועיים ברכב כבד ורכב ציבורי

12-8-10
מאת: שמעון סודאי

לאחרונה שוב עלה נושא הכשרת הנהגים המקצועיים ברכב הכבד /הרכב הציבורי. נהגים אלו מסתבר, חלקם אינם בקיאים בהפעלת הרכב מכוח תקנות התעבורה. מעורבות בתאונה של סוגי רכב אלו מתאפיינות בתאונות קטלניות ובריבוי פצועים והרוגים ברוב המקרים !
נהגי רכב כבד ואוטובוסים מחזיקים בידם את ההגה של כלי רכב גדולים וקטלניים. ממוצע גילם הצעיר של חלק מהם, עלול להגדיל עוד יותר את הסיכוי לתאונה קשה. המדינה אמורה להכשיר אותם ולהקפיד על מיומנותם המקצועית הנדרשת .
בפועל, המדינה אינה עושה זאת. האם לא הגיעה העת לטפל בנושא כה מטריד ? לאור התאונות הרבות, מדוע אין המדינה אינה מכירה בנהג המקצועי כמקצוע לכל דבר ועניין ?
האיגוד כבעל עניין שבין מטרותיו גם הכשרה ופיקוח על הנהג , רואה בנושא זה בעיה הנובעת מעצם פקודת התעבורה המנוגדת להנחיות ותקנות התעבורה כך שהדבר מקבל ביטוי הלכה למעשה בידי המחוקק עצמו .
להלן נימוקים לנושא מכח התקנות :
תקנה 25 לתקנות התעבורה : חובת הבקיאות בהפעלת הרכב ואני מוסיף, גם בתפעול הרכב בעת הובלת ציוד וקשירת מטענים, חלוקות עומס , הקפדה על הובלה בצורה בטוחה ועוד .
להלן לשון תקנה 25 לתקנות התעבורה :
לא ינהג אדם רכב אלא אם הוא בקי בהפעלתו ובשימוש בו.

להלן לשון תקנה 27 לתקנות התעבורה :

(א). לא ינהג אדם רכב כשהרכב נמצא במצב העלול לסכן עוברי דרך.
(ב) לא ינהג אדם רכב אלא אם מבנהו של הרכב, ציודו, אבזריו, סימונו ונשיאת מטענו הם בהתאם לחוק או תקנות אלה, לרבות תנאים בהיתר וברשיון.
(ג) לא ינהג אדם רכב כאשר הרכב במצב השולל מהנהג שליטה בו.

על סמך אלה ניתן להבין שגם הכשרת הנהג המקצועי לוקה בחסר היות ועד כה לא נעשה שינוי של ממש בתכני הלימוד לנהג המקצועי למרות שהוקמו ועדות שהמליצו בנושא זה .

הנהלת איגוד קציני בטיחות בתעבורה פעלה רבות בנושא. להלן תגובתנו:
לפני 3 שנים קמה וועדה במשרד התחבורה לצורך הכשרת נהגי רכב הכבד בחברות ההובלה על מנת לקבל פרקטיקה. היינו חלק מהוועדה שהתכנסה מס' פעמים במשרדו של מנהל גף קציני בטיחות והשתתפנו בוועדה בנוכחות בכירים במשרד התחבורה ,אשר להם סמכות בנושא הנהג המקצועי. נקבעה תקופת התמחות בחברות ההובלה למשך 10 ימים לאחר שהנהג קיבל רישיון נהיגה על רכב כבד. עד היום טרם הצליחו להעביר את ההחלטה של הוועדה בוועדת הכלכלה של הכנסת. חברים ואזרחים, היכן הלחץ שלנו על מקבלי ההחלטות ? לא ניתן להמשיך להקים ועדות אשר לא מקדמות דבר. הכשרת הנהג המקצועי וכן הכרה בנהג כמקצוע חשובה לאין ערוך בשיפור הבטיחות ותדמית הנהג המקצועי. איגוד קציני בטיחות הכין מודל בנושא וחבל שאין הדבר מגיע לכלל החלטה מחייבת. .
הנהלת האיגוד שוקלת ליזום תכנית הדרכה וחניכה לנהגי משא בקרב חברות בהם מועסקים חברי האיגוד לקידום הבטיחות ולשמש דוגמא בנושא. יש לנו את הידע והכלים ואת בעלי המקצוע הטובים בכל הקשור להדרכה בתחום .

כלי נגישות