איגוד קציני בטיחות
מקצועיים בתעבורה

ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
שריינו את המועד ביומנכם יום ההשתלמות הבא יתקיים ב- 5.9.23

סיכום יום עיון בחב' כלמוביל

מאת : בני אביעד

אירוע מקצועי מרשים ומרחיב ידע טכנולוגי וצרכני התקיים ביום 19.03.24 באתר המרכזי של חברת כלמוביל בפארק אפק לחברי איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה, שזכו גם בחוויית נסיעת מבחן במגוון דגמי מכוניות מהתצוגה המותאמות במיוחד לציי רכב. ביום העיון נחשפו הדגמים המתוכננים להופיע בשנה הקרובה, לצד סקירה נרחבת של טכנולוגיות הרכב החשמלי ומערכות הבטיחות האקטיביות והפסיביות במכוניות החדשות הנשלטות על ידי מחשבים משוכללים.  

עשרות מחשבים, המותקנים כיום בדגמים של המכוניות המובאות ארצה, מופקדים על הפעלתם של מנגנוני הרכב, החל במנוע ובתיבת ההילוכים, דרך מערכות הבטיחות, בקרת האקלים בתא הנוסעים, ועד למערכות הניווט, המולטימדיה, דלתות אוטומטיות, מערכות שעוקבות אחר נתוני נסיעה, הדיבורית ואפילו כיוון המראות והמושבים. הנהגים והנוסעים בכלי רכב מודרניים לא תמיד מודעים לכך, אבל מתחת למכסה המנוע ומאחורי לוח המחוונים פועלת מערכת ממוחשבת מתוחכמת ביותר. שמענו בקשב רב את הרצאתו של גרג המקצוען, שהעשיר בידענותו את המשתתפים באירוע.

יום עיון מפרה וגדוש בידע מקצועי, שהתקיים בחסות כלמוביל, הינו השביעי ברצף שיזם שמעון סודאי – יו"ר איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה, שמוביל בראש המשפיעים בישראל את קידום התחבורה והבטיחות בדרכים. בפתח דבריו ביקש למסור את הערכתו ותודתו על קבלת הפנים הלבבית ומאירת הפנים להנהלת החברה המובילה את שוק הרכב המקומי.  בשם הנהלת האיגוד בירך את רפי הלוי מנהל חטיבת ציי הרכב, שרון הררי מנהל אגף מכירות ואת דני ברוך שמשמש כחוליית קישור ישירה עם קציני הבטיחות.

בהזדמנות זו, ביקש שמעון סודאי להציג את עמדתו ביחס לבחירת דגמי כלי הרכב המתאימים לארגונים שבהם מועסקים קציני הבטיחות, המשמשים גם כיועצים להנהלות החברות בבחירה מתאימה של מאפייני דגמי הרכב לעובדים, והזכיר שיש מידע נגיש ורב ערך ברשת האינטרנט כולל השוואות בין תכונות ומאפייני הדגמים לצורך בחירה. קציני הבטיחות מופקדים לשמור על רמת בטיחות נאותה בארגונם, ולצד הטכנולוגיה הגורם האנושי הוא החשוב ביותר. לכן, בהפעלת כל רכב אין לסמוך רק על מערכות הבטיחות, והנהג חייב להיות מוכן לכל תרחיש. כאן, נדרשת המעורבות הפעילה של קצין הבטיחות להדריך ולהכשיר את האוחזים בהגה. בדבריו, הרחיב את חשיבות נושא הסייבר והאמצעים להתמודד עם מניעת התקפות הרסניות בתחבורה.

כדרכו בקודש, בכל הכנסים שקיים שמעון סודאי בחודשים שחלפו, מעת השבת השחורה בשביעי לאוקטובר, הזכיר את הנפגעים מקרב חברי האיגוד ובני משפחותיהם: רם אתמרי ואשתו לילי שנרצחו בכפר עזה, שי כהן מקיבוץ בארי שנפצע ושרד בחיים בזכות תושייתו ואימו נרצחה, איתי – לוחם גולני ובנו של אילן מאור – שנפל בעזה, עומרי – לוחם בשריון ונכדו של אליעזר רוט – שנהרג בצפון הרצועה וליאור רודיאף מניר יצחק שנחטף לעזה. לאחרונה נודע שגם מנהל החשבונות של קיבוץ בארי, שעמו היה משרד האיגוד בקשר, נרצח. נותר לקוות ולהתפלל לחזרת כל החטופים בריאים ושלמים לחיק משפחותיהם.

יום עיון זה התמקד במהפכה הממוחשבת של עולם הרכב, ובמיוחד בדגמים המשווקים על ידי כלמוביל. מערכות שליטה ובקרה אלקטרוניות התפתחו תחילה בתגובה לדרישה לצמצום פליטת המזהמים, ומשם התרחבו לכלל מערכות הרכב. בשנים האחרונות מחשבי רכב נהפכו לחלק בלתי נפרד מכל מכונית חדשה. ההתפתחות של טכנולוגיות אלה שיפרה מאוד את אמינותם של מכלולים רבים ושינתה באופן עמוק את חוויית הנהיגה והנסיעה. במידה רבה אנו נעים כיום בכבישים בתוך מחשבים על גלגלים, או מחשב רכב אחד גדול, וכשאנו עומדים מול קטלוג פתוח עם הרבה אותיות באנגלית של מערכות בטיחות, לא תמיד ברור לנו תפקידן ותכונותיהן.

מחשבי הרכב מקבלים מידע אודות המערכות השונות, באמצעות חיישנים רבים שמודדים את טמפרטורת המנוע, לחץ השמן, כמות החמצן הנכנסת לתא הבעירה, לחץ האוויר בצמיגים וכן הלאה. על בסיס הנתונים הנאספים מהחיישנים שולט המחשב במנגנונים המכניים כגון: מערכות ההצתה והזרקת הדלק, מערכות היגוי, תיבת ההילוכים האוטומטית, בקרת השיוט, הבלמים, מחשב ABS ועוד. מחשב הרכב גם מתריע על תקלות באחת מן המערכות הללו, כאשר הן מתרחשות. יתרונם הגדול של מחשבי רכב הוא ביכולתם לנתח את אופי פעולת הרכב באמצעות הנתונים הנאספים אודות התראות טכניות, התנהגות הנהג, בלאי של רכיבים שונים ועוד, ומתוך הנתונים להביא לאופטימיזציה של פעולת הרכב, הן מהבחינה הבטיחותית והן מהבחינה הטכנית.

חלק ממחשבי הרכב הם במערכת סגורה שמבצעת פעולה מסוימת, וחלקם מושפעים מפעילות מערכות אחרות ותלויים בהן. רובם ככולם מכילים יחידה אריתמטית הנחשבת ללב של מעבד המחשב, וחשובה ביותר לתפקודו, יחידות קלט המזינות את המחשב, יחידות פלט לפעולות המחשב וכן זיכרון. לעתים קרובות פועלים במכונית אחת כמה מחשבי רכב המופקדים על מערכות שונות. התקשורת בין המחשבים השונים חשובה להשגת יעילות תפעולית של כלל מערכות הרכב, כשם שתיאום בין המערכות השונות הוא קריטי לתקינות המכונית.

במקרה של תאונה מתוכנת מחשב הרכב להורות על ניפוח כריות האוויר, מתיחת חגורות הבטיחות ופעולות נוספות למניעת והקטנת הפגיעה ולשמירה על חיי הנוסעים. מערכות ממוחשבות משוכללות המותקנות במכוניות יוקרה כוללות תכונות מתקדמות יותר כמו שמירת מרחק אוטומטית, התראה בעת חציית מגבלת המהירות, כיבוי והתנעה אוטומטיים של מנוע רכב בעת עצירה (Start-Stop) והנעה ללא מפתח. במרבית הדגמים המשווקים כעת על ידי כלמוביל ישנן מערכות אלו כסטנדרט.

מחשבה רבה מושקעת בתכנון הרכב ובעיקר בסביבת הנהג, מתוך מטרה לשמור על ערנות מתמדת של הנהג בעיקר בנסיעות ארוכות. שילוב של מערכות ואביזרים שונים, יכולים לתמוך ביצירת סביבת הנהיגה הרצויה. דוגמאות: מושב מתכוונן בהתאם לזווית הפניה, מערכת בקרת אקלים מתקדמת, מערכת פיקוד בהפעלה קולית, עיסוי לאזור הגב והירכיים.  לראות משופרת בעת גשם, באמצעות קרן אינפרה אדום – מזהה החיישן רטיבות על גבי השמשה הקדמית. בעת זיהוי הרטיבות, יופעלו המגבים באופן עצמאי. החיישן יווסת את מהירות תנועת המגבים בהתאם לעוצמת הגשם. בחלק מהדגמים יוודא החיישן סגירת גג השמש בעת גשם.

עבור המוסכים ומרכזי השירות המטפלים במכוניות המתקדמות מחשבי רכב הם כלי רב עוצמה, אך גם אתגר לא מבוטל; המחשבים אמנם משפרים מאוד את היכולת לאבחן תקלות, אך גם דורשים מהמוסכים להתאים עצמם לתפעול של מכשור מורכב. המכונאי המוסמך יכול לקבל מהמחשב מידע על תפקודן של המערכות השונות ועל מידת הבלאי שלהן, ואף לקבל דיווח מדויק על תקלות ספציפיות, אם היו. בנוסף, המחשבים מתעדים כשלים שאירעו במערכות הרכב השונות וזוכרים אותם, וכך יכול המאבחן לקרוא את היסטוריית התקלות מתוך הנתונים שמייצרים מכשירי האבחון שבידיו.

ההרצאה המקצועית חשפה מערכות בטיחות מתקדמות המותקנות בדגמים המשווקים בארץ, ובהם: מערכת בלימת מנוע מאפשרת להאט את הרכב תוך שימוש בכוח מנוע בלבד. האטת הרכב באמצעות מערכת בלימת המנוע מונעת שימוש מוגבר בבלמים. המערכת נכנסת לפעולה כאשר משחררים את דוושת הגז ומשלבים הילוך נמוך. בלימה זו נחשבת לאפקטיבית יותר ברכבים ידניים ונהגי המרוצים נוהגים להשתמש בה רבות. המערכת נמצאת גם במגוון רכבי שטח לבלימת הרכב בירידה במדרונים תלולים. בדגמי המשאיות נעשה שימוש משוכלל יותר לטובת בלימת הרכב ע"י סגירה חלקית של מערכת הפליטה, ובכך נוצרת התנגדות לתנועת המנוע.

ACTראשי תיבות של Active Suspension Technology היא מערכת מתלים אקטיבית ממוחשבת אשר נעזרת בחיישנים ומנגנון מכאני לשינוי תכונות הספיגה של בולמי הזעזועים. במכוניות המצוידות במערכת ACT ניתן לרוב לבחור בין מצבי נוחות שונים, בהתאם להעדפות הנהג. מערכת ACT מקבלת את נתונים מהחיישנים כמו מהירות תנועת בולמי הזעזועים ומשרעת הכיווץ/פתיחה ובהתאם לכך שולחת הוראות תפקוד למערכת ההידראולית לפתיחת או סגירת מעברי השמן בבולם הזעזועים.

ASSYSTראשי תיבות Active Service System, מערכת הבודקת באמצעות חיישנים אחר מצב שמן המנוע וכאשר נדרשת החלפת שמן מנוע המערכת מתריעה בפני הנהג. חיישני המערכת עוקבים אחרי טמפרטורת השמן ונוזל הקירור, אחרי נסיעת ומהירות הרכב ובהתאם לזמן שחלף מאז החלפת שמן המנוע בפעם האחרונה היא מחשבת מתי נדרשת החלפת שמן מנוע. ECMראשי תיבות של Electronic Control Module, יחידה אלקטרונית הכוללת מיקרו בקר ותפקידה לשלוט במגוון מערכות ברכב, ביניהן: ABS, כריות אוויר ועוד.

OPDSראשי תיבות של Occupant Position Detection System, מערכת בטיחות הכוללת חיישני משקל וחיישני גובה המותקנים במושב הנוסע. תפקיד מערכת OPDS למנוע פתיחת כריות אוויר העלולות לפגוע בנוסע במידה ומשקלו וגובהו נמצאים מתחת למינימום מסוים. בדגמים מסוימים מבטיחה המערכת פתיחה מבוקרת ומתאימה בעוצמתה של כריות האוויר ביחס לגודל הנוסע במושב לפנים.

כשמערכות התיקון האקטיבי בהגה נחתו בישראל לראשונה התעורר דיון ער סביבן. המתנגדים חששו מההתערבות "החיצונית" בשליטה בהגה ומאיבוד "השליטה" האבסולוטית להם בנהיגה. התומכים מנגד אימצו את מערכת הבטיחות בחום ובהתלהבות. היום כולם מבינים את חשיבותה והיא כבר נחשבת לידידתו הטובה ביותר של הנהג. אחת ממערכות הסיוע הראשונות שנכנסו לשימוש ועשו שינוי עצום בעולם הנהיגה היא מערכת LKA או בשמה המלא: Lane Keep Assist (תיקון סטייה מנתיב), אשר פועלת ממהירות 60 קמ”ש.

לא חלף זמן רב והגיעה תוספת למערכת הוותיקה שנקראת LFA  Lane Following Assist  – בשמה המלא ובתרגום חופשי: שמירה על מרכז הנתיב. שתי המערכות משלימות זו את זו כאשר מערכת LFA פועלת ממהירות 0 קמ”ש ועד 200 קמ”ש. אבל בעוד שתיקון סטייה מנתיב (LKA) פועל אוטומטית, את שמירת מרכז הנתיב צריך להפעיל באופן יזום.

המצב האידאלי לנסיעה בתנאי חשיכה הוא כאשר הפנסים הקדמיים דולקים במלוא העוצמה, לטווח רחוק ובבהירות מלאה. אבל אז מתעוררת בעיה: סנוור של המכוניות שנוסעות בנתיב הנגדי, כאן מערכת סיוע אורות גבוהים HBA נכנסת לתמונה. נהיגת לילה מעלה את רמת הסיכון בגלל תנאי התאורה, או ליתר דיוק תנאי חוסר התאורה. שדה הראייה מצטמצם למרחק של אורות הדרך ואולי מעט מעבר לכך. במצב כזה אנו ממהרים להפעיל את האורות הגבוהים ולשייט בזהירות בכבישים החשוכים והמפותלים, ועל הדרך ובחוסר תשומת לב גם לסנוור את הרכבים שמגיעים מולנו או נוסעים לפנינו. כאן בדיוק נכנסת לפעולה מערכת בטיחות חכמה ומתקדמת בשם HBA, או בשמה המלא High Beam Assist. זוהי מערכת אוטומטית למעבר בין אורות גבוהים לאורות דרך למניעת סנוור של נהגים בנתיב הנגדי או מלפנים.

המודעות וההתמצאות במרחב היא תנאי בסיסי לשמירה על בטיחות בדרך – לא רק למכונית ולנוסעים שלה, אלא גם למשתמשי הדרך האחרים. השטח המת במראות הצד הוא נקודת תורפה גדולה בכל הקשור להתמצאות במרחב בזמן נהיגה. BVM פותחה כדי לפתור את הבעיה הזו בדיוק. בקרת ה-Blind spot view monitor, תצוגת שטח מת בלוח המחוונים, חושפת שטחים שעד כה היו נסתרים מעיני הנהג וכך מונעת תאונות דרכים. איך היא עובדת? בכל פעם שהנהג מאותת ימינה או שמאלה, האיתות פותח את המצלמה שמציגה על המסך בלוח המחוונים את השטח המת בכביש בהתאם לצד אליו הנהג מבקש לפנות. התצוגה תימשך כל עוד האיתות פועל.

בעת עמידה בפקק, דעתנו לעיתים מוסחת למסך המולטימדיה או ל-Waze וכשאנו מרימים את הראש מגלים שהרכב לפניכם נסע כבר ואנחנו מעכבים את העומדים מאחוריכם. עם LVDA זה לא היה קורה. בשנים האחרונות ובמיוחד לאחר תקופת הקורונה נראה ששגרת החיים בכבישי ישראל הפכה לפקק אחד גדול בכל שעות היממה ובכל אזור בארץ. אם בעבר הפתרון הישראלי לשמירת ערנות הנהגים בפקקים היה TLS: "תצפור לנהג שלפניך", יצרניות הרכב הרגישו שיש מקום לשיפור הטכנולוגיה הישראלית לטובת הנהג שמתייבש בפקקים או ברמזורים.

מדובר במערכת LVDA –  Leading Vehicle Departure Alert, המתריעה על תחילת תנועה באמצעות צליל תזכורת מיוחד וגם בחיווי אנימציה שמדרבן את הנהג להתרכז בדרך ולהתקדם. לא מדובר כאן במערכת בטיחות קלאסית המגינה על הנוסעים מפני תאונה חזיתית או תנועה חוצה. תפקידה של התרעת תחילת נסיעה של הרכב שמלפנים הוא לעזור לנהג לשמור על ערנות לא רק בנסיעה, אלא דווקא ברגעים משעממים ולסייע למנוע תאונות קלות של פגיעת רכב ברכב בפקקים.

ROA – מערכת למניעת שכחת ילדים ברכב, היא אחת המערכות החשובות ביותר, אם לא החשובה ביותר. ROA – Rear Occupant Alert, היא מערכת ששומרת על היקר לנו מכל: הילדים שלנו. הצורך במערכת החיונית הזאת לאור הסחות הדעת הרבות בחיינו ועשרות האירועים מדי שנה שחלקם מסתיימים באופן טראגי הוא קריטי.

BCA או Blind-Spot collision Avoidance Assist למניעת מעבר לנתיב עם רכב בשטח מת. בואו נודה על האמת, בעידן הסלולרי והמסכים הרבה מאיתנו חוטאים ומגניבים מבט לטלפון בזמן נהיגה, מדובר בשבריר שניה של היסח דעת שיכול לעלות לנו באיבוד שליטה. גם מעבר מתוכנן לנתיב בחוסר זהירות או כתוצאה מהמצאות רכב בשטח מת, בו שדה הראייה של הנהג חסום – יכולים להוביל לתאונות מסוכנות. בקרת ה- BCA האקטיבית פותחה כדי להגן על נוסעי הרכב מהסכנה הזו בדיוק. היא מונעת התנגשות בין כלי רכב על ידי הפעלה אקטיבית של ההיגוי והבלמים ומחזירה את המכונית למרכז הנתיב.

SEW או Safe Exit Warning היא מערכת בטיחות המספקת שכבת הגנה נוספת, שיחד עם בקרת ROA יוצרת מעטפת בטיחות מקיפה ומתקדמת שמורידה את מפלס הלחץ בכל נסיעה משפחתית. החיישנים והרדארים המתקדמים דואגים להתריע במידה והם מזהים רכב במרחק של כ-70 מטרים מתקדם לעברכם בזמן פתיחת דלת המכונית, וכך מונעים מרכב המתגנב מאחור לסכן את היוצא מהרכב שלכם.

 

עוד במערכות הבטיחות שמותקנות בדגמים המשווקים בישראל על ידי קבוצת כלמוביל, יש לציין את: בקרת שיוט אדפטיבית חכמה, מערכות למניעת תאונה חזיתית וקטלנית עם הולכי רגל ורוכבי אופניים, תצוגת וידיאו שטח מת בלוח המחוונים, מספר מערכות חדשות לסיוע במניעת סטייה מנתיב ושמירה על נסיעה במרכז הנתיב, ועוד מגוון רב מאוד של מערכות בטיחות שנועדו להחזיר אותנו ואת בני משפחתנו בשלום לבית מגורינו.

כלי נגישות