איגוד קציני בטיחות
מקצועיים בתעבורה

ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
שריינו את המועד ביומנכם יום ההשתלמות הבא יתקיים ב- 5.9.23

סיכום יום העיון בחב' מאן

מאת: בני אביעד

הנהלת איגוד קציני בטיחות בתעבורה, בשיתוף ובחסות קבוצת מכשירי תנועה, יבואנית מאן MAN לישראל, יזמו לחברי האיגוד הבכירים יום עיון   מרתק, מפרה, מקצועי ושובר שגרה לכל הדעות – שדן בחידושי הטכנולוגיות והבטיחות של הרכב הכבד, המשאיות והאוטובוסים. בפתח דבריו ביקש שמעון סודאי – יו"ר האיגוד למסור בשם החברים את ההערכה והתודה להנהלת קבוצת מכשירי תנועה, על היוזמה, האירוח המושלם וקבלת הפנים הלבבית.

יום העיון המקצועי והמעמיק, החל בסיור במרכז השירות של MAN במעיין שורק בראשל"צ; המשיך בדברי פתיחה וברכתו של יו"ר איגוד קציני בטיחות בתעבורה; ניתוח מגמות וחידושים המסתמנים בעולם, מפי צבי נטע – יו"ר קבוצת מכשירי תנועה; סקירת שוק ומגמות, שהוצגו על ידי יוגב גברי – מנכ"ל מאן; הרצאתו המרתקת של אייל גומלפרב, מהנדס המוצר, שחשף את החידושים האחרונים ואת מערכות הבטיחות במשאיות MAN 2024; פתרונות ליסינג מתקדמים, שאותן הציג בן קהתי – מנהל שירות ליסינג ואחזקה בחברה; ולסיום שמענו את הרצאתו של יגאל ניסן, מנהל המחלקה הטכנית, על מערך השירות והחידושים הטכנולוגיים.

מנכ"ל MAN ישראל הציג את התפתחות חברת האם, שהוקמה בשנת 1841 כאיחוד של שלוש חברות לייצור ברזל. בחברת מאן הומצא מנוע הדיזל הראשון בעולם בשנת 1924, ומתחילת המאה ה-20 מייצרת החברה משאיות ואוטובוסים. בשנת 2011 נרכשה החברה ע"י פולקסווגן העולמית, ומעסיקה כעת כ-45 אלף עובדים. במהלך שנת 2023 מכרה החברה כ-100,000 משאיות ואוטובוסים.

קרן בוקסנבאום נטע נוסדה בשנת 1971 במטרה לפעול למען הקהילה בישראל בתחומי רפואה, רווחה חברתית, חינוך ומורשת ציונית. כמחצית מרווחי החברה מופנים למטרות נעלות אלו. סקרי שביעות רצון לקוחות נערכים דרך קבע, ע"י חברה חיצונית, למען שיפור השירות והפקת לקחים. ממצאי השנתיים החולפות עולה בהתמדה שביעות הרצון של הלקוחות. פתרונות ושירותים מוצעים ללקוחות במגוון תחומים, ובהם: ליסינג, טרייד-אין ופתרונות מימון.

במרכז יום העיון המאוד מרשים ותורם למקצוענים, הוצגה היערכותה של חברת מאן לעדכוני התקינה האירופאית, שתחל מיולי 2024. התקינה מחייבת התקנת מערכות בטיחות חדישות, שקיימות כבר בדגמי משאיות מאן מודל 2024. עיקרן: זיהוי קדמי, מערכת בלימת חירום, מערכת לניטור לחץ אוויר בצמיגים, מערכת לזיהוי תמרורים וכפתור מרכזי להפעלת מערכות הבטיחות.

עוד בדרישות: מערכת עזר לפניה, הכנה לבדיקת אלכוהול, בדיקת ערנות הנהג, מערכת תנועה לאחור והגנת סייבר. בדגמי 2024 שילבה חברת MAN: מנוע חדש ועדכנה את יעילותו, גיר אוטומטי PowerMatic, שיפורים אווירודינאמיים להפחתת צריכת הדלק, מערכת התרעת מרחק, ניטור מצב מצברים, מערכת עצירה בטוחה, שלט חדש לבקרת כריות אוויר וחיישן חיבור צלחת לתומך.

החברה מציעה פתרונות ליסינג מתקדמים, בעיקר ללקוחות עסקיים, במתן חבילת שרות הכוללת: שירותי מוסך, רישוי, ביטוח חובה ומקיף, רכב חליפי, שירותי דרך וגרירה. תחום הליסינג מעמיד פתרונות לרשות לקוחותיה בכלי רכב שונים מ-3.5 טון ועד 60 טון ברכש, מכירה, תחזוקה ותפעול, לפי בחירת הלקוח. בתום תקופת החכירה מוחזר הרכב לחברה.

שמעון סודאי, יו"ר איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה, ניצל את הבמה להודות למנכ"ל מאן ולצוותו המורחב, על הרצון לשתף פעולה פורה עם האיגוד וחבריו, המוכרים כממליצים וכמובילי דעה בתחום הרכש והתחזוקה. "כאן המקום להזכיר ש- 30% מפיתוח הטכנולוגיה בעולם מופנה לענף הרכב. אנו עדים להכנסת כלים חשמלים גם בתחום המשאיות והאוטובוסים שתופסים תאוצה ועל קציני הבטיחות להיות בקיאים בהפעלתם על מנת להכשיר את הנהגים".

"יש לזכור את תפקדנו מול תקנות תעבורה וקורסים להכשרה, המתקיימים כיום לצורך קבלת הסמכה לקציני בטיחות. לדאבוננו", כך לדעת סודאי, "הם אינם נוגעים בקידמה ובטכנולוגיה המתקדמת חדשות לבקרים. אבל הדבר מציב אתגר לכל אחד מאיתנו לחנך וללמד את מפעילי הרכב להיות בקיאים בהפעלת הרכב על פי תקנה 25.

תפקידנו, כקציני בטיחות וכאנשי מקצוע בעידן החדש, למרות שתקנות התעבורה אינן נוגעות בכל הקידמה הטכנולוגית, לייעץ להנהלת החברה ולאפיין את הכלים הנדרשים לתחום כלל הפעילות בחברה שבה אנו פועלים, תוך הקפדה ושמירה על רמת בטיחות נאותה, כתנאי בעל משקל בעת בחירת הרכב.

נושא לא פחות חשוב הוא הגורם האנושי לצד הטכנולוגיה. אנו מבינים שטכנולוגיה ללא פיקוח על הגורם האנושי אינה מספקת.

ראיה לכך, ראו מה קרה לנו ב- 7/10. מערך טכנולוגי מפואר לא נתן מענה ליישובי העוטף ולבסיסי הצבא. אין ספק שצריך להסיק מסקנות". ועוד הוא מוסיף: "הטכנולוגיה  היא  חשובה  ומועילה. אנו נעזרים  בה, אך לא נשענים עליה. לכן, גם בהפעלת רכב אין לסמוך רק על מערכות הבטיחות. מערכות אלו נחשבות כמסייעות לנהג ולכן הוא חייב להיות מוכן לכל תרחיש. ושוב אני חוזר כאן בא תפקידנו להדריך ולהכשיר את מחזיקי הרכב" .

זאת ועוד ציין סודאי: "כדרכי בקודש, בכל הכנסים שקיימתי עד כה, 7  במספר, התמדתי להזכיר בכל פעם את שאירע לנו ב- 7/10/23 , כשמאז, ימים לא פשוטים עוברים על עם ישראל ועל כל אחד מאיתנו. המעט שאני יכול לעשות, הוא להזכיר בכל הזדמנות את הנפגעים מקרב חברי האיגוד וקרוביהם – כדי להנציח את שמם :

חברנו היקר רם אתמרי ואשתו לילי, זכרם לברכה, נרצחו בכפר עזה. חבר נוסף – שי כהן – מקיבוץ בארי שעבד בחברת אדמה ואימו נרצחה. הוא עצמו נפצע אך שרד ונותר בחיים בזכות תושייתו, ולאחר שהצליח לנעול את דלת הממ"ד. חבר נוסף אילן מאור, שבנו איתי – לוחם גולני – נפל בעזה. חברנו אליעזר רוט שנכדו עומרי -לוחם בשריון – נהרג בצפון הרצועה. 

התבשרנו גם על קצין בטיחות ליאור רודיאף מניר יצחק, שנחטף לעזה ולאחרונה נודע שנרצח.  נותר לקוות ולהתפלל לחזרת כל החטופים בריאים ושלמים לחיק משפחתם במהרה. השם יקום דמם ומנוחתם תהיה עדן". 

בסיום דבריו, ביקש שמעון סודאי להודות למזכיר האיגוד – אייל הדר – על היוזמה והעבודה הברוכה לקיים את יום ההשתלמות לחברי האיגוד. אייל, חבר הנהלה וותיק באיגוד, עם המון קבלות והערכה על פועלו, גם משמש כמדריך טכני בחברת מאן ומסייע לתמיכת הגורמים הטכניים במרכזי השירות/ מוסכים.

בין יתר תפקידיו של אייל: תמיכה בלקוחות ובצוות המקצועי בכל הקשור לתפעול הרכב הכבד והמערכות הנלוות, תוך שליטה מוחלטת במפרטיו, מדריך לתמיכת אנשי המכירות והצוות המקצועי בכל הקשור למפרטים, חידושים טכנולוגיים, מערכות ועוד.

אייל הדר מביא עימו המון יידע, המבוסס על ניסיון שטח של מעל 25 שנים בתחום. הדבר מחייב אותו לשלוט היטב כבסיס ראשוני בנתוני המערכות המתקדמות ובמשמעותן. זה מחייבו גם להיות מעודכן תדיר במתקני היצרן בגרמניה, וכן לעמוד במבחנים שגרתיים כל שלוש שנים, למען שמירת כושר וחידוש ההסמכה.

תחום זה, שבו התמחה אייל, הינו טכני תפעולי, שעוסק בהדרכת הנהגים בתחומים מקצועיים – משתלב ומתממשק היטב עם תפקידו כקצין הבטיחות בתעבורה, כאשר המיקוד הוא במקצועיות הנהג בכל ההיבטים, וכאשר הבטיחות מובילה ומובלטת מתמיד. לצד תיאור התפקיד, היכולת המקצועית בשטח תלויה, כמו תמיד, באישיות המדריך וביכולותיו.

בתום האירוע שלח שמעון סודאי בשם חברי האיגוד מכתב להנהלת קבוצת מכשירי תנועה וליוגב גברי – מנכ"ל מאן: "אבקש להודות ולהוקיר תודה לך ולהנהלת מכשירי תנועה- יבואנית מאן ולכל אחד מהמרצים המעולים ביום ההשתלמות. בשמי ובשם הנהלת האיגוד וחבריו אנו מודים לכם ומעריכים מאוד את הפקת יום העיון הייחודי שהכיל תוכן מעניין ומעורר השראה.  

חברי האיגוד מתחום המשאיות והאוטובוסים הצביעו ברגלים והגיעו מכל קצוות הארץ לאירוע שהתקיים במשכן המודרני והמושקע של חברתכם בראשון לציון. אין ספק, שביקור זה במבנה המרשים שלכם מקרין גם על העוצמה שלכם כיבואן מהשורה הראשונה, במגוון תחומי הרכב".

 

"חלק גדול מחברי איגוד קציני הבטיחות הם לקוחות נאמנים שלכם, וככאלה הם מהווים שגרירים של רצון טוב.  הנושאים שנבחרו היו מאוד מעניינים ולא שגרתיים, בין היתר בזכות הירידה לפרטים, שלא בהכרח מדברים עליהם בשוטף. וזאת, על מנת להבין ולהכיר מקרוב בסקירה את כל החידושים ומערכות הבטיחות לסיוע לכל נהג" .

"אין ספק שימי עיון אינטימיים מעין אלה, מהווים חבילה משלימה להידוק הקשר האישי של החברים מול נציגי יבואן הרכב.

שאו ברכה על ההשקעה ליום מכובד ומכבד, שהיה מוצלח לכל הדעות, ובוצע על ידכם במסירות רבה.

יישר כח. נמשיך, נעשה ונצליח יחדיו למען קידום והרחבת הידע המקצועי והטכנולוגי של החברים באשר הם" -חתם את דבריו.

 

———————————————-

כלי נגישות