מאת: בני אביעד
קציני הבטיחות בתעבורה הם ראש החץ בישראל, המסייעים למשרד התחבורה למען הבטיחות ומניעת תאונות בדרכים, בתקופה שבה המציאות הלאומית והחברתית מציבה בפנינו אתגרים רבים. לכל קצין בטיחות ממאות החברים שהשתתפו בכנס הראשון לשנת 2025, שנערך במתחם האירועים לאגו היוקרתי בראשל"צ, מחויבות בלתי מתפשרת לבטיחות בדרכים ומגיע הוקרה על עבודתם היומיומית למען הצלת חיים.
שמעון סודאי – יו"ר איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה נשא דברי ברכה והדגיש כי האחריות שלנו, כאנשי מקצוע בתחום הבטיחות בדרכים, מקבלת עכשיו משנה תוקף, וגם בתקופה מורכבת זו עלינו להבטיח שכל נהג, רוכב והולך רגל יוכל להגיע לייעדו בשלום. מטרת יום ההשתלמות היומית נועדה למען מטרה חשובה זו. בכנס כיבדו החברים את זכרו של ציון בוסקילה האהוב שהלך לאחרונה לעולמו.
יו"ר האיגוד ציין כי חובת ההשתלמות השנתית על פי תקנה 582 ד', הינה תנאי לחידוש ההסמכה או לקבלת כתב מינוי בחברה חדשה ועל כן אין להמתין עם ביצוע ההשתלמויות. השנה הומלץ לרשויות ע"י האיגוד לבחור את נושא המערכות הבטיחותיות המתקדמות ברכב, ואלו קבלו את ההמלצות. עניין נוסף שהועלה הוא היקפי המשרות ואיסורי החריגות.
נושא המידע התעבורתי של הנהגים זכה להתייחסות נוספת מפי שמעון סודאי, וכן עניין הרכב התפעולי. כנס בנושא רכב תפעולי ייערך על ידי מרכז ההדרכה להתחדשות, בהנחיית דני שטרוזמן.
תודת האיגוד נמסרה לכל תשעת נותני החסות ובהם: שלמה מוטורס בע"מ, ג'ינרג'י המובילה בתחום טעינת רכבים חשמליים, בליץ מוטורס שהשיקה קטנוע חשמלי חדש ועד רבים וטובים (ראיונות מצולמים עם כל המציגים – בסוף הכתבה).
ג'קי אביב – מנכ"ל יבואנית BYD הציג את דגמי המותג המוביל בישראל והיצרן של רכבי החשמל וסופר היברידי הנמכר ביותר בעולם. הרצאתו פרטה כיצד חודרים לשוק ומשיגים מובילות לאורך זמן;
גלעד (גילי) כהן – מנכ"ל הרלב"ד חשף את האמצעים והדרכים להפוך "מנתונים לפעולה", וכיצד עוברים ממודעות לביצוע בשטח ובמיוחד שעלות תאונות הדרכים למשק הישראלי הגיע אשתקד ל-19.6 מיליארד ₪ .
ייעודו ותפקידיו העיקריים של הרלב"ד, לדבריו של המנכ"ל הם: הפחתת שיעור ההרוגים והנפגעים בתאונות דרכים, גיבוש וניהול תכניות רב-שנתיות, ביצוע פעולות בטיחות ברשויות המקומיות, הסברה, חינוך והכשרה בתחום, קידום "מערכת בטוחה" בישראל והקמת מרכז ידע לאומי בתחום הבטיחות בדרכים (הרצאתו המצולמת של המנכ"ל גלעד-גילי כהן – מטה).
נציגות בכירות נוספות של הרלב"ד חשפו במצגת מפורטת את כלי ההכשרה הדיגיטלי שפיתחו, המאפשר למידה עצמית של נהגי הרכב הכבד. השתיים הן: ענת ג'יניאו אבירם – מנהלת אגף כלי רכב ואכיפה, ודיקלה רמון גרפינקל – מנהלת אגף ההכשרה. מסע הלומד כולל הרשמה לאתר הקמפוס, קבלת קישור וכניסה לקורס, למידה עצמית, מבדק ידע וקבלת תעודה.
הרצאה נוספת מפי מנהל ההדרכה של עמותת "אור ירוק" דנה בקשר ההדוק הקיים עם איגוד קציני הבטיחות; מור נקש – סמנכ"לית איתן בתעבורה הציגה את המערכת המתקדמת שפותחה לניהול ציי רכב. הממשק האינטרנטי שלהם אינו מצריך התקנת תוכנה על המחשב, ניתן לפתיחה מכל מכשיר עם אינטרנט דרך הטאבלט, הטלפון הנייד והמחשב.
אלה אדמוני – יועצת ארגונית ומומחית לשימוש בכלי בינה מלאכותית הרצתה על בינה מלאכותית מאחורי ההגה – כלים חכמים לשדרוג הדרכות נהגים והגברת הבטיחות. האתגרים המרכזיים בהדרכת נהגים שבהם לבינה המלאכותית יתרונות על ההרצאות הבסיסיות הן: זמן ותקציב מוגבל, עומס ולחץ במשימות השוטפות, שגרה משעממת והפער הטכנולוגי של המדריך שמגיע מרקע מכונאות.
הבינה המלאכותית מסייעת לקציני הבטיחות בהעברת מסרים בצורה יעילה, מדויקת ומותאמת לצרכי הנהגים, תוך הפיכת ההדרכות לאפקטיביות יותר. אוסאמה סוכר – מנהל תחום קציני הבטיחות במשרד התחבורה, שחתם את הכנס, מסר את ההנחיות והעדכונים בתחום אחריותו.
"על קצה המזלג" – מתוך יום ההשתלמות הארצי :
1) לסרטון אווירה: לחץ כאן
2) "מנתונים לפעולה": איך עוברים ממודעות לביצוע בשטח?
לצפייה בהרצאתו של גלעד (גילי) כהן / מנכ"ל הרלב"ד: לחץ כאן
3) לדבריו של אדי בן ליש / ראש מינהל תנועה במשרד התחבורה: לחץ כאן
4) ראיונות מקצועיים עם נציגי החברות המשתתפות – נותנות החסות:
ג׳קי אביב – מנכ"ל BYD:
רפאל מוזינסקי – בעלים ומייסד / בליץ מוטורס:
מור נקש – סמנכ"לית צמח בטיחות:
דני לוי – בעלים / צמיגי מטלון:
איילת גוטמן – סמנכ"לית מכירות וחוויית לקוח / cello:
אריק נאמן – סמנכ"ל מכירות / ג'ינרג'י:
אייל ברכה – מנכ"ל ובעלים / קבוצת טכנוטסט:
שי שלום מרגלית – מנהל תחום מלגזות / מכשירי תנועה:
ארז אהרוני – שותף ומנכ"ל / פ.ר.ש פרויקטים לבטיחות בתעבורה בע"מ: