איגוד קציני בטיחות
מקצועיים בתעבורה

ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
שריינו את המועד ביומנכם יום ההשתלמות הבא יתקיים ב- 5.9.23

סיכום השתלמות מקצועית לקציני בטיחות בתחבורה הציבורית

יום עיון מקצועי – הכרת עולם הסימולטורים בהדרכת נהגי האוטובוסים בתחבורה הציבורית

מאת:  בני אביעד 

משרד התחבורה והבטיחות בדרכים מוביל כעת רפורמה בתחבורה הציבורית. הדרך לבטיחות תלויה ביכולות ובידע המקצועי של הנהגים, ובימים אלו נערכת התחבורה הציבורית בישראל להתקדם לשלב הבא של הכשרות מבוססות טכנולוגיה. החדשנות הטכנולוגית תבוא לידי ביטוי הן בהכשרות המעשיות והן בהסדרה לימודית במכללות המורשות, תוך שימוש בחדשנות טכנולוגית מבוססת סימולטורים.

כחלק חשוב בהערכות לרפורמה, שתזניק את כישורי ומקצועיות נהגי התחבורה הציבורית בישראל, נערך יום עיון מפרה ומקצועי להכרת עולם הסימולטורים לקציני הבטיחות בתעבורה הפעילים בתחבורה הציבורית. האירוע נערך בחסות ההסתדרות הלאומית במודיעין, וביוזמתם של: ישראל גנון – יו"ר ארגון נהגי האוטובוסים, ושמעון סודאי – יו"ר איגוד קציני הבטיחות בתעבורה.

מר ששי שדה, משנה למנכ"ל ההסתדרות הלאומית, נשא דברי ברכה וציין את חשיבות השימוש בסימולטורים לעתיד בטוח יותר לנהגים ולכלל משתמשי התחבורה הציבורית בישראל; שמעון סודאי, יו"ר איגוד קציני הבטיחות, העלה את סוגיית העוצמה בשיתופי הפעולה של הארגונים המקצועיים ושם דגש שהשימוש בסימולטורים צריך להתחיל בנהגים החדשים ואלו שמועדים לעבירות תנועה מרובות. לדבריו, הטכנולוגיה היא חשובה ומועילה. אנו נעזרים בה אך לא נשענים עליה.

גבי נבון, מנהל אגף נגישות והדרכות ברשות הלאומית לתחבורה ציבורית הציג את הרפורמה של משרד התחבורה ואת האמצעים בעולם ההדרכות החדש בקרב מפעילי התחבורה הציבורית. בתוכנית חיוב השתלמות שנתית בת עשר שעות לכל נהג בתחבורה הציבורית בשלושה נושאים מרכזיים – אינטגרציה נהג-נוסע, מוגבלויות ובטיחות נוסעים; ד"ר מיכל כרמי, יועצת בכירה לארגון הנהגים, הרצתה בנושא המרכזי – ממציאות רשלנית למציאות מקצועית.

ישראל גנון שוחח על שומרי הסף ועל הפעילות הענפה המתוכננת בחסות ההסתדרות הלאומית לנהגי האוטובוסים; ופאנל מקצועי בהנחיית ספי דיין ובהשתתפות: אייל הדר – מזכיר איגוד קציני הבטיחות ומדריך בכיר, טל עירון – מפתח מערכות VR להדרכות נהיגה, וליהי דור – יועצת הדרכה לרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים –  סיכמו את הנושא וענו לשאלות הנוקבות של המשתתפים בכנס.

בפתח דבריו ביקש שמעון סודאי למסור את הערכתו ותודתו, בשמו ובשם הנהלת איגוד קציני הבטיחות, להנהלת ההסתדרות הלאומית וליו"ר ארגון נהגי האוטובוסים – על היוזמה הברוכה בארגון יום עיון אינטימי, שובר שגרה, מאיר פנים עם תוכן וחדשנות שתכליתו לגשר על פערים בתחום הנהיגה. כאן המקום להזכיר שכ- 30% מההשקעות בפיתוח טכנולוגי בעולם מופנה לענף הרכב והתחבורה.

אנו עדים להכנסת כלים חשמליים גם בענף האוטובוסים שתופסים תאוצה, ועלינו להיות בקיאים בהפעלתם על מנת להכשיר את הנהגים לתנאי הנהיגה המשתנים. עד לפני עשור, עוד בטרם כניסת התחרות בתחבורה הציבורית, קואופרטיבים אגד ודן הפעילו בתי ספר לנהיגה שהכשירו נהגים מקצועיים. כיום, בעידן התחרות, אנו עדים למחסור בנהגים מקצועיים עם ניסיון, והדבר מציב אתגר לחברות ולקציני הבטיחות.

כפי שנהוג ומקובל במרבית מדינות העולם, לאור מחקרה המקיף וחובק העולם של ד"ר מיכל כרמי, שהוצגה בהרצאתה המבריקה והמשכנעת, הרי שסימולטור מקצועי הוא רכיב חשוב בביסוס יעילות תפעולית, בחיסכון בתקורות, בהקטנת עלויות ההדרכה ובהגדלת הרווחיות, כמו גם בהזנקת היכולות המקצועיות של הנהגים ובהפחתה במעורבות הגורם האנושי בתאונות דרכים בסדרי גודל של 20% ויותר.

עם הגידול במספר כלי הרכב, בטיחות בדרכים הופכת למשימה יותר ויותר חיונית. על פי הערכות צפויות תאונות הדרכים להיות אחראיות לכ-1.8 מיליון מקרי מוות בשנה בעולם, כאשר לאוטובוסים ולכלי רכב מסחריים ישנה סבירות גבוהה יותר למעורבות בתאונות קטלניות מכל רכב אחר. נהגים מקצועיים אכן מתמודדים עם מצבים מורכבים ביותר, ולפיכך ההכשרה המקצועית באמצעות סימולטורים היא חיונית עבורם.

השימוש בסימולטורים, לדבריה של ד"ר מיכל כרמי, נשען על מערך מחקרי רחב המשקף את תרומתם המשמעותית, כאשר יש להדגיש כי הדור החדש של הסימולטורים כולל טכנולוגיה חדשנית ומתקדמת עם תצוגת תנועה ריאליסטית יותר, חווית עמדת נהג אותנטית וחשיפה לסביבות עירוניות מורכבות. האימון בסימולטור משכלל את טכניקות הנהיגה ואף משפר את יכולת הנהג לקבל החלטות בתנאים משתנים.

הסימולטור מאפשר לנהגי התחבורה הציבורית להתאמן בכל הנסיבות והתנאים איתם הם מתמודדים ביומיום, והוא יוצר חוויית נהיגה דינמית ומציאותית יותר, כולל כל המתגים, המחוונים והתצוגות. חווית הנהיגה היא רב-תכליתית ומסוגלת לשחזר את תוצאות ההאצה והבלימה, לאמן לביצוע מיטבי של אומדן מיקום ומהירות, התמודדות בנסיעה בעיקולי דרך ושיבושים בכביש בצורה מציאותית.

בסימולטורים המודרניים רמת ההתאמה למציאות היא כה אותנטית, עד שהיא אף כוללת שילוט מקומי ותקלות תנועה של רכבים ייעודיים, ובכלל זה אף התאמה לנהיגה חשמלית. יש להדגיש כי הסימולטורים הם מכווני הדרכה ושוברי שוויון, המאפשרים גם את הערכת הכשרת נהגי האוטובוס, בניית תוכניות לימוד מותאמות אישית, מעקב אחר דפוסי נהיגה, זיהוי טעויות תוך תיקונן והפקת דוחות הערכה.

השימוש בסימולטור להכשרת נהגים מקצועיים מביא עימו: ארגז כלים בידי הנהג ומודעות להפתעות בהכשרה חסרת סיכון בנהיגה מוגנת ומונעת; גמישות ושליטה בסביבה בטוחה של תרחישים קיצוניים; פתרון אימון חסכני לעומת השיטה המסורתית, הפחתת עלויות וזמן הכשרה, הוצאות דלק ואחזקה, הפחתת השימוש ברכבים אמיתיים להדרכה עד 70%, גמישות רבה בשעות ההדרכה ובשעות הפעילות.

היכולות הוויזואליות והעוצמה הטכנולוגית של הסימולטורים המתקדמים של היום באות לביטוי בשכלול פרטני של דיוק בהדרכה, וביכולת המשוב לנהיגה לפי מודל קוגניטיבי-היברידי באמצעות טכניקות סמליות, כמו גם רשתות עצביות להערכת הקשר בין מדדי סימולטור וכישורי נהיגה שהוערכו על ידי מדדים אנושיים. הסימולטורים המתקדמים יתנו מענה מסוים גם למחסור בנהגים מקצועיים, בשל היכולת להרחיב את סט הידע, התובנות, הניסיון והיעילות של הנהגים הקיימים.

הסיבה המרכזית לאפקטיביות הגבוהה היא כי סימולטורים מספקים סביבה וירטואלית ומציאותית, לכאורה, המאפשרת לנהגים לתרגל ולפתח את כישוריהם בסביבה בטוחה ומבוקרת. הלכה למעשה, היתרונות של אימון בסימולטור מתרחבים הרבה מעבר למניעת תאונות. המחקרים ברחבי העולם, ובכללם בחברת האוטובוסים של לונדון, רשת התעבורה של העיר ניו-יורק ואחרים – מצביעים על הקפצת הערך המשמעותית שמבצע הסימולטור למערכי ההדרכה התחבורתיים.

במהלך ההדרכה נבחן המתרגל על פי מספר מדדים עליהם הוא מקבל הערכה, כאשר על פי הערכה זו יקבע האם עמד בדרישות ההשתלמות. הנהג מקבל משוב אישי ונקודות לשיפור. נהגים שעברו הכשרה בסימולטור מפגינים מודעות מרחבית, תפיסת סיכונים ומיומנויות בקבלת החלטות משופרות, מה שמוביל לנהלי נהיגה בטוחים ויעילים יותר. כל שנותר הוא להרחיב את האמצעים הטכנולוגיים הזמינים גם לנהגי רכב כבד וכחלק ממערך ההכשרה לכלל הנהגים הצעירים.

כלי נגישות