איגוד קציני בטיחות
מקצועיים בתעבורה

ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
שריינו את המועד ביומנכם יום ההשתלמות הבא יתקיים ב- 5.9.23

"מאז נכנסו תקנות חלק י' לתוקף, נוכחנו כי מכשולים מהותיים מקשים על הצלחת קצין הבטיחות לבצע את תפקידיו"

יום השתלמות ארצי  13.09.22 – דברי היו"ר

 

את יום ההשתלמות, כנהוג, פתח שמעון סודאי, יו"ר איגוד קציני הבטיחות – בדברי ברכה לחברי האיגוד שטרחו והגיעו מכל קצוות הארץ, כמו גם בתודה גדולה לנותני החסות, השותפים לדרך, שבזכות השתתפותם, מתאפשרים קיומם של ימי ההשתלמות הארציים.  מר סודאי הוסיף והודה גם למרצים שהקדישו מזמנם ובאו לתת את משנתם בפני הקהל הרב.

מיד בסיום דברי הברכה והתודות,  פנה סודאי לעצם הדברים ופתח בהצהרתו החוזרת לפיה בתחום קציני בטיחות אכן מנשבת רוח חדשה וטובה :

"מנהל התחום מר סוכר אוסאמה,  מנהלת אגף פיקוח ובקרת רכב- הגב' דלית רגב  ואנוכי – מקיימים פגישות עבודה קבועות ואני חייב לציין ולשבח את שיתוף הפעולה הטוב שיש היום עם האיגוד". 

לאחר שהרחיב אודות יחסי הגומלין בין משרד האיגוד ומשרד התחבורה ועל הקושי הכללי הקיים במערכות ביורוקרטיות ממשלתיות, לרבות כוחות חזקים ובעלי ההשפעה המכתיבים לעיתים גזירות שונות ומשונות, הגורמים לו להישאר דרוך בכל רגע נתון, פירט יו"ר האיגוד את הנושאים המקצועיים שעל הפרק – שעיקרם כדלקמן :

 

חובת ביצוע השתלמות שנתית מכח תקנה 582(א) (ד)  :

סודאי הסביר כי לאחרונה נודע שתנאי ההשתלמות ייקבעו מעתה ע" משרד העבודה ולכן הוגשה ע"י האיגוד פניה לקבלם, על מנת שיהיה אפשר להיערך ולתכננם, בהתאם לדרישות. 

ככל הנראה הדבר יתאפשר בקבוצות קטנות יותר, או באחת המכללות באמצעות מכרז שיפרסם האיגוד.

"כך או כך, בשנת 2023  נציע מסלול חבילה מקיפה ייחודי, שיכלול גם את השתלמות החובה ויהיה משתלם במיוחד. כלומר, השתלמות החובה תהיה חלק מהתשלום הכולל -דבר שיפטור את קצין הבטיחות מעיסוק כספי נוסף מול גוף חיצוני זה או אחר"- הוסיף סודאי .

 

סיכום הקדנציה החולפת והתחייבות להשגת היעדים בקדנציה הבאה:

בחלק המרכזי של דבריו, סיכם יו"ר האיגוד בקצרה את הקדנציה החולפת ובו פירט חלק מהנושאים אותם קידם האיגוד מאז נכנסו התקנות החדשות לתוקף בדצמבר 2019 :

"ראשית אקדים ואזכיר כי הקדנציה החולפת שהחלה עם סיום תיקון חלק י' בוועדת הכלכלה של הכנסת, הוקדשה בחלקה הגדול לקידום ולגיבוש הנהלים,  שמטרתם לתת פרשנות לתקנות שאושרו.

לא מעט חילוקי דעות סבבו סביב הפרשנויות.  נלחמנו על כל פרשנות שלעמדתנו – לא הלמה את כוונת המחוקק. לעיתים הצלחנו יותר, לעיתים פחות".

 

סודאי שיתף את הנוכחים, כי מאז נכנסו התקנות לתוקף בדצמבר 2019, בחן האיגוד את המציאות בשטח ונוכח כי קיימים מכשולים מהותיים – המקשים על הצלחת קצין הבטיחות לבצע את תפקידיו הרבים.

הנ"ל פירט בפני החברים את הליקויים המרכזיים שלעמדת האיגוד קיימים  בחלק י'  הנוכחי והבטיח כי האיגוד שם לו למטרה בקדנציה הקרובה לטפל  בהם בכל דרך אפשרית, כולל השקעת משאבים כספיים ככל שיידרש, תוך שהוא מגלה כי האיגוד כבר החל לקדמם מול גורמי השפעה בכירים.

 

לצד הדברים הנחרצים והחד משמעיים אותם פירט יו"ר האיגוד – הוסיף  :

"אני רוצה להבהיר, ושלא יתפרש אחרת :

האיגוד מברך על כל דרישה שעניינה הגברת הפיקוח והבטיחות ;

ואולם, בלא יכולת לבצע את המשימות כהלכה, הרי שלא רק שלא תהיה בכך תועלת בטיחותית –  ההיפך הוא הנכון".

 

סקר מיוחד לקציני הבטיחות

"בתקופה הקרובה", הסביר סודאי – "תקבלו למייל סקר קצר – בו תצטרכו לענות על מס' שאלות הקשורות בעומס המטלות. 

הסקר  יהיה  אנונימי  וייערך  ע"י  גורם  חיצוני  וניטרלי. 

חשוב שתענו עליו בכנות על מנת שנוכל לקבל תמונה אמיתית של המצב בשטח, לצורך קידום היעדים עליהם הרחבתי". 

"דברים לא יקרו ביום אחד" – הוסיף.  "כולנו נצטרך לקחת נשימה עמוקה, אבל אני מתחייב להשקיע  כל מאמץ שיידרש על מנת להביא לשינוי".

 

אכיפה  בררנית  וצורך לקדם סנקציות  לבעלי החברות  –  עפ"י תקנות התעבורה:

"אין זה סוד, שלאורך שנים ארוכות, נוטה משרד התחבורה להתעלם מפניות של קציני בטיחות ובהן התראות על הפרות מצד המעסיק.

במקום  זאת  נערכים שימועים לקציני  בטיחות  שלא  עומדים בעומס  ולאחר  שניסו  לתקן  את  המעוות.

אבקש להזכיר, שאנחנו באיגוד -פעלנו במסגרת התיקון האחרון – להוסיף את עניין האחריות האישית של המעסיק ולהכפיף אותו למשרד התחבורה, אלא  שמשרד  התחבורה  בוחר  שלא  לאכוף  מול  המעסיק, בוחר  שלא  לזמן  אותו  ולשמוע  את  עמדתו, ולמעשה  לא  מקיים  עם  המעסיקים  כל  אינטראקציה".

 

"במקום זאת", הוסיף סודאי –  "קציני הבטיחות  עומדים בפני שימוע, ובפועל מתקיימת 'אכיפה בררנית'.

במשך שנים  אני  זועק  להשית  סנקציות  מוחשיות  בדמות  עיצומים  כספיים  לבעלי  חברות אשר  אינם  מאפשרים  לקצין הבטיחות  לעבוד  עפ"י  החוק.

משרד  התחבורה  הכין  רשימת  עיצומים,  אך  לבסוף  גנז  אותה.

לאחר שיחות שקיימתי לאחרונה בתחום קציני בטיחות, בהם שבתי ודרשתי להתחיל לאכוף גם מול המעסיקים –  קיבלתי לבסוף הבטחה, כי נושא העיצומים בטיפול".

סודאי חתם את דבריו בנושא זה בסיפוק תוך שהוא מסביר כיצד יתבצע ההליך המתוכנן.    

 

על רקע הדברים ועד שדברים יקרמו עור וגידים, ביקש יו"ר האיגוד בהמשך דבריו מכל החברים- להעביר את רשימת חובות בעל המפעל שבתקנות לידיעת הממונים עליהם, כולל העתק למחלקה המשפטית, הסביר כי החומר נמצא באתר ויועבר כקישור בחדשות האיגוד הקרובות.

 

בתוך כך, הוסיף סודאי כי הוא מוצא  שיש  מקום  לחדד  בפני קציני הבטיחות את ההוראות הבאות:

חובות בעל המפעל: תיקון מס' 6 – משנת 2019 :

תקנה  587ב.  סעיף  (ב)  בעל המפעל יספק לקצין הבטיחות את כל האמצעים הדרושים למילוי תפקידו ויאפשר לו למלא את תפקידו כיאות לפי הוראות כל דין.

הוראות הרשות  :  תקנה 587 ג סעיף (ב) : בעל מפעל או קצין בטיחות שקיבל הוראה כאמור בתקנת משנה (א) חייב למלא אחריה.

סעיף  (ג) של אותה תקנה :  הרשות רשאית להזמין בכל עת בעל מפעל או קצין בטיחות להתייצב בפניה,  במקום ובמועד הנקובים בהזמנה –  לשם בירור כל ענין לפי חלק זה,

כפי שיפורט בהזמנה.

 

"הגיעה השעה שהמעסיקים ייצאו מאזור הנוחות, ויבינו שתפקידנו ותפקידם הוא בעל אחריות.  להפרות חמורות יכולות להיות השלכות פליליות וגם הם יישאו בתוצאות.  הם לא מעל החוק" סיכם.

 

המשך המאבק בנושא אופן ההעסקה  

" אני יודע שמאד פופולארי לדבר על קידום הבטיחות, להצהיר הצהרות ולהתרברב במעשים שאין להם קשר ממשי למציאות. בפועל, בניגוד להנהלת האיגוד, שנרתמה בכל הכוחות והמשאבים על מנת להביא לשינוי אמיתי , ולא רק הצהרתי –  רבים מהסובבים אותנו עמדו מנגד,  ולא רק  שלא  עשו  דבר  על מנת  לקדם  את הבטיחות,  הם  אף  הפריעו,  ועשו  כל  שביכולתם  על מנת לפגוע ולדרדר אותה,  למען צרכיהם הכלכליים או הפוליטיים" –

במילים אלו ועוד הביע סודאי את חוסר שביעות רצונו מהמצב הקיים, והדגיש כי הוא רואה בחומרה רבה את דחיית הטיפול בנושא אופן ההעסקה ע"י משרד התחבורה , וזאת – בניגוד לדרישתו המפורשת של בית המשפט העליון, ובפרט, כאשר הוכח מעל לכל ספק שנושא זה משליך באופן ישיר וחד משמעי על הבטיחות.

 

"כרגע, עד לחילופי השלטון ולהקמת ממשלה חדשה, אנחנו מבצעים פעולות שקטות מאחורי הקלעים ומנסים לסכל מהלכים שאנו תופסים אותם כמסוכנים" הוסיף והסביר כי מטבע הדברים לא יוכל לפרטם מעל בימת הכנס, אך רמז כי המאבק הגלוי להשלמת התיקון בנושא אופן ההעסקה יימשך עפ"י התכנית.

 

עדכונים נוספים וחשובים:

 

תיקון תקנה 168

לאחר שהטכוגרף הדיגיטלי אושר, סיפר סודאי כי האיגוד פועל לתיקון תקנה 168.

"כבר לפני שלוש שנים חתמנו על אמנה עם ארגון נהגי האוטובוסים וההסתדרות הלאומית  ובימים אלה נעשות פעולות למען קידום הנושא. אייל הדר מזכיר האיגוד ואנוכי, מקיימים מפגשים עם ארגון נהגי האוטובוסים וההסתדרות הלאומית – להכנת הבהרות ותיקונים לתקנה 168 ".

 

ועדת הסמכה :

יו"ר האיגוד עדכן כי בימים אלה מתבצע חילופי גברי בוועדת ההסמכה, המורכבת מנציגי משרד התחבורה, המשטרה והאיגוד.

"תפקידה של הועדה מוגדר בתקנות ואני רואה חשיבות רבה בשיתוף הפעולה בין האיגוד ובין משרד התחבורה, בין היתר בקביעת השתלמויות ונהלים משלימים לתפקידנו" הסביר והודיע -כי ביקש ממנהל התחום להמשיך את מינויים של נציגי האיגוד- אייל הדר וגולני שאלתיאל כחברי ועדת ההסמכה.  

 

ועדת שטח תפעולי :

נושא השטח התפעולי, כידוע, נחשב ע"י מנהל התחום הקודם כ"כפל תפקידים"- בניגוד מוחלט לעמדת האיגוד, שעמד על כך שמדובר בחלק בלתי נפרד מתפקידו של קצין הבטיחות.

 לאחרונה, נפגשו חברי הוועדה: ירון קומפל (רכז הוועדה), דני קורץ וניסים אשכנזי בנושא עם מנהל התחום מר סוכר, שהוכיח גם הפעם מקצועיות, היגיון הבנה וגישה חיובית.

"מר סוכר הכניס את נושא שינוי תקנה 95 א לתוכנית העבודה – ובשיתוף חברי הוועדה של האיגוד ייקבעו בהקדם היקפי המשרות של העוסקים בשטח תפעולי, בהתאם למצבת הכלים התפעוליים" – עדכן סודאי והוסיף, כי קיים רצון מצד מנהל התחום שעניין כפל התפקידים לא יחול על נושא פיקוח השטח התפעולי.

 

ולענייני דיומא:

לקראת סוף נאומו, מצא לנכון יו"ר האיגוד לשתף את החברים בדילמות הכלכליות הניצבות בפני האיגוד אשר כעמותה רשומה ללא מטרות רווח, נוקט בזהירות יתרה בכל הקשור לנושא הכספי:

"מדי שנה אנו מכינים תכנית כלכלית מפורטת של הוצאות מול הכנסות- ומאשרים תקציב שנתי בהנהלה.

כמו שכולכם יודעים ומבינים, בשנים האחרונות, ובפרט בשנה האחרונה – היו עליות מחירים משמעותיות בכל תחומי החיים, וגם האיגוד הרגיש זאת כמעט בכל פרמטר . על כך יעידו הדוחות הכספיים לשנת 2021 (שהסתיימה בגירעון)  אותם נאשר באסיפה הכללית בכנס הבא. 

שכר הדירה של המשרד עלה באופן משמעותי, לצד הוצאות נלוות אחרות,  כולל עליות מחירים חדות כאן בשפיים. 

במשך 5 שנים ספגנו זאת ולא העלנו מחירים .  ספגנו גם את ההפסדים שנגרמו לנו בעקבות מגיפת הקורונה, בשל 4 כנסים שבוטלו – חלקם ברגע האחרון".

 

על רקע הדברים, הסביר סודאי, כי בשנת 2023  לא יהיה מנוס מהעלאת מחירים, שכן אחרת לא יתאפשר לקיים את מטרות האיגוד ויעדיו, שעפ"י תקנון האיגוד.

 

בתוך כך – פנה לכל המשתתפים וקרא לסיים את תשלום דמי החבר לשנת 2022 על מנת להמשיך וליהנות מכל ההטבות המיועדות לחברי האיגוד במישור האישי כמו גם למען קידום הנושאים הבוערים שעל סדר היום, הדורשים משאבים כספיים לא מבוטלים.  

"לפנינו מאבקים לא פשוטים, חלקם מחייבים התערבות משפטית וחלקם האחר כרוך בקבלת שירותים מגופים חיצוניים" – הצהיר מול הנוכחים.

"תשלום סמלי של ארוחה במסעדה – פעם בשנה – לאיגוד מקצועי המייצג אתכם נאמנה, איננו בקשה מוגזמת" סיכם והזכיר כי מהיום קל יותר להסדיר תשלומים לאיגוד, לאחר שנוספה אופציית התשלום באמצעות כרטיס אשראי.

 

יו"ר האיגוד חתם את דבריו בכנס בברכות ואיחולים לשנה החדשה

 הבאה עלינו לטובה :

"אבקש לברך את כולכם בשנה טובה ובגמר חתימה טובה.

בריאות איתנה,  פרנסה טובה, שקט נפשי וביטחון.   

שתקום בע"ה ממשלה יציבה וטובה,

שימונה שר תחבורה שמבין את חשיבות תפקידכם ופועל להצלחתכם. 

שנה רגועה בכבישים, שנדע לכבד זה את זה, שנהיה סבלניים ומרוכזים יותר בנהיגה.   

שנה שבה נשמע בעיקר חדשות טובות! "

כלי נגישות