איגוד קציני בטיחות
מקצועיים בתעבורה

ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
שריינו את המועד ביומנכם יום ההשתלמות הבא יתקיים ב- 5.9.23

יום השתלמות ארצי – איגוד קציני בטיחות – ספטמבר 2021

מאת: בועז קרפל

ברמת ההתרגשות ניתן היה לחוש כבר במגרש החנייה של מרכז הכנסים והאירועים בקיבוץ שפיים, כאשר באי הכנס לא התאפקו והחלו להחליף רשמים ולהעלות זיכרונות מאז המפגש הקודם שהיה כמעט לפני שנתיים באותו המקום – שנתיים שבהן המושגים השגרתיים אודות העבודה, האתגרים, הנהלים והתקנות התחלפו במושגים של חיסון, בידוד, ריחוק חברתי, סגר וחל"ת לצד מפגשי זום שבהם הורגש מאוד הפער בין העבודה הרגילה לעבודה בסגנון החדש והלא מוכר שמלווה בחששות ובסכנה אמתית לבריאות חברי האיגוד ובני משפחותיהם והכל בשל התפרצות וירוס הקורונה – אי שם בראשית שנת 2020. 

תחת תקנות התו הירוק התאספו ובאו מכל קצוות הארץ מאות חברים והמגוון של המכוניות החשמליות בכניסה לאולם, כולל האוטובוס הדו קומתי החשמלי של EV MOTORS נותנת החסות הראשית בכנס, כל אלה סיפקו תפאורה מעניינת וחדישה שבישרה על עידן חדש בעולם הרכב ובתחום הבטיחות בתעבורה. למרות   שחלפו כמעט שנתיים מהמפגש האחרון בדצמבר 2019 ולמרות שנוספו פה ושם כמה שערות לבנות לוותיקים שבחברים, האנרגיות נותרו כשהיו והחיוכים הצטרפו למחוות ההתרגשות ולשאלות האישיות של כל אחד, כמו במפגש של בני משפחה שלא התראו מזמן והם מבקשים להתעדכן זה בשלומו של זה.

על הפרק בכנס היו כמה הרצאות מקצועיות מתחומי עניין שונים ובלב האירוע, מצגת של הגברת דלית רגב,  מנהלת אגף פיקוח ובקרת רכב וארגונים במשרד התחבורה. 

את האירוע פתח יו”ר האיגוד, מר שמעון סודאי שבירך את הנוכחים ואת כל מי שטרח ועמל במהלך התקופה שבה לא היו כנסים וכמובן את האנשים שעבדו על הפקת האירוע. בתום הברכות העלה היו”ר את הנושאים   שבהם האיגוד עוסק בתקופה הזאת תוך מתן דגש לקשר בין האיגוד לבין משרד התחבורה והפעולות המשותפות לשיפור וייעול המשימות והתפקיד של קציני הבטיחות. בין היתר הוזכר עניין ההשתלמות בתחום אבטחת מטענים וההשתלמות החד שנתית. בנוסף דיבר היו”ר בתקיפות בנושא החונכות והבהיר את עמדת  האיגוד הברורה בנושא ובקשתו מהחברים לא לשתף פעולה בעניין עד לקבלת הבהרות ממשרד התחבורה.  היו”ר הדגיש בין היתר את נושא אי הציות להחלטת האיגוד ואמר כי חברים שלא ישתפו פעולה עם החלטות האיגוד, לא יזכו לייצוג משפטי או הגנה אחרת במסגרת העיסוק כחונך, כל זאת כאמור עד שהנושא יוסדר ויפורסם.

אחד הנושאים הבוערים היה עניין הורדת רף הכניסה לקורס קציני הבטיחות, נושא שאינו עולה בקנה אחד עם תפיסתו של האיגוד. בעיני יו”ר האיגוד וחברי ההנהלה, הורדת הרף מייצרת “מגמה מדאיגה שיש בה פגיעה  בערך המקצוע”. עוד הוסיף היו”ר ואמר כי מבחינת האיגוד “הצפת השוק בקציני בטיחות בלתי מקצועיים, היא הרסנית.”

בלחיצה על הקישור ניתן לעובר לסרטון מיום ההשתלמות שלנו – לחץ כאן

מעבר לנושאים החשובים הנ”ל הוזכר הטיפול בתיקון חלק י’ לתקנות התעבורה ותיקוני חקיקה שעתידים להגיע לאישור ועדת הכלכלה בכנסת. יו”ר האיגוד הזכיר את פנייתו לחברים לצורך מעורבותם והתייחסותם לנושא על מנת  שההצעות תהיינה ראליות ורלוונטיות. בדבריו חזר והדגיש כי לאחר עבודה רבה ומאומצת ,  תוך ריכוז החומרים והסתייעות בגורמים מקצועיים נוספים, ההצעות הועברו למשרד התחבורה, בסיוע היועץ המשפטי של האיגוד – עו"ד ניסים עזרן. 

נושא חשוב ועקרוני אחר שהועלה ע”י היו”ר הוא עניין "כפל תפקידים" – הפיקוח על שטחים תפעוליים ועל הובלת חומ”ס. לראיית האיגוד מדובר בחלק מתפקידיו של קצין הבטיחות והפרשנות שניתנה ע"י משרד התחבורה במקרים אלה היא שגויה ובפרט שנוגעת בהיבט הבטיחותי של הרכב.

בנושא  תפקידיו  של  קצין  הבטיחות   –  תקנה  585 אל  מול  היקפי  המשרות   שבתוספת  ה-15  :

לטענת האיגוד – לא נעשתה עבודה רצינית ומקיפה לקראת התיקון האחרון – על מנת לקבוע יחס נכון של היקפי המשרות אל מול תוספת התפקידים והמשימות. משרד התחבורה החליט כי בשלב זה לא יתבצע תיקון בנושא.

 עוד נושא חשוב שעלה לסדר היום הוא הבדיקות החודשיות לרכב כבד:  

יו"ר האיגוד ביקש להזכיר כי  עוד לפני יותר מעשור, כשכלי הרכב היו פחות מתקדמים -וקציני הבטיחות היו    פחות "עמוסים",  מצא  משרד התחבורה  להפעיל  שיקול  דעת  בחברות  שבהן יותר מ – 50 כלי רכב, ולאשר ביצוע ביקורת  אחת  לשלושה  חודשים – במקום אחת לחודש.

לאחר שנוהל זה בוטל ע"י מנהל התחום, כעת, במסגרת תיקוני החקיקה – בעקבות הקולות העולים מן השטח   האיגוד העלה  את הדרישה להשיב את המצב הקודם ולאפשר במקרים מיוחדים לפנות לרשות בבקשה כי     בדיקת התקינות  תתבצע  –  לכל הפחות  –   אחת לשלושה חודשים. 

זאת אל מול התנגדות לא מפתיעה של חלק מבעלי החברות המעסיקות בקבלנות קציני בטיחות,  שכן הדבר  עלול להוביל להפחתת היקף התשלומים….  

אחד הנושאים המשמעותיים ביותר בפעילות האיגוד כפי שהועלה בכנס ע”י יו”ר האיגוד מר שמעון סודאי, היה נושא הסדרת משרדי הקבלן שנקראים בחוק “משרדים למתן שירותי בטיחות” לרבות הכוונה לתת להם רישיון פורמלי. “המאבק נגד משרדי הקבלן לא נעצר ולא נפסק” אמר יו”ר האיגוד, “הנתונים שנאספו מוכיחים לאורך  השנים באופן ברור כי אותם משרדים שמעסיקים קציני בטיחות אינם מקיימים את התכלית הבטיחותית        הראויה לפי החוק” אמר היו”ר – תוך הבטחה שהמאבק בנושא לא נחלש כלל ועיקר והמחיר של כל העניין הוא  בראש ובראשונה פגיעה בבטיחות.

ברוח זאת הוחלט על ידי האיגוד לצאת בקמפיין שמטרתו לדחוק במחוקק לקיים את ההבטחה השלטונית בנושא תחת המיתוג: “עוצרים את הסכנה! אומרים לא להעסקה קבלנית של קציני בטיחות בתעבורה!” היו”ר ביקש את תמיכתם המלאה של החברים כנגד המהלך שמאיים על פרנסתם, פגיעה במקצוענות ומעל לכל – פגיעה בבטיחות שמחירה יקר מפז. 

היו”ר פנה מעל הבמה לכל החברים להצטרף ולתרום מניסיונם העשיר לוועדות המקצועיות והעלה על נס את עשיית חברי ההנהלה הפעילים שעושים את עבודתם בהתנדבות. היו”ר הזכיר כי חובה לבנות את הדור הבא של אנשי האיגוד ואת השכבה שתוביל את התחום בשנים הבאות בכל התחומים לרבות רכב פרטי וליסינג, רכב כבד, שטח תפעולי, רשויות מקומיות ותחום ההיסעים.

היו”ר הזכיר את פטירתו הפתאומית והכואבת של אמנון קוה ז”ל והעלה על נס את תרומתו רבת השנים לתיעוד פעולות האיגוד וניהול אתר האינטרנט שבקרוב ילבש פנים חדשות ומודרניות. לקראת סיום, ציין היו”ר את שמות החברים שנפטרו בשנתיים האחרונות וכיבד את זכרם.

בהתאם למסורת, ערב יום הכיפורים ותחילתה של שנה חדשה, מר ארנון לוי, חבר ההנהלה נתן דרשה קצרה אודות השופר וסיים בעשר תקיעות שופר שהרעידו את האולם ואת הלבבות.

ההרצאות המקצועיות שהושמעו בכנס תרמו רבות לחברים בנושאים מגוונים. ההרצאה הראשונה של עו”ד אוהד זליגמן שותף ויו”ר קבוצת EV MOTORS  נותנת החסות לכנס. המצגת התרכזה בחלקה בדגמים החשמליים בקטגוריות השונות שהחברה בחרה לייבא ארצה ובחלקה העיקרי בתחום מערכות הטעינה, מערכות אנרגיה והפריסה הארצית שלהן בארץ עם תמיכה למשתמשים רבים בעת ובעונה אחת למכוניות פרטיות ולכל רכב ציבוריים מבלי להישען על רשת החשמל הארצית אלא על מערכות סולאריות רחבות שהחברה עצמה מקימה בישראל.

לאחר ההרצאה הזאת, הוצג נושא אבטחת רשת וניסיונות הונאה ופישינג ברשת האינטרנט על ידי מר אדי גולדשטיין מחברת בזק בינלאומי. ההרצאה כללה הסברים על האיומים ברשת, מיהם הגורמים הפרטיים והלאומיים שמאיימים על כל אחד מאיתנו, מהם המניעים להתקפות הללו כולל בתחום הרכב וכיצד ניתן להימנע מחשיפה ולא ליפול קורבן לניסיונות הונאה ברשתות חברתיות.

צביקה באר מאור ירוק הציג את נושא המחיר היקר שמשלמים משתמשי הדרך והולכי הרגל בגין טעויות שמקורן בעיקר בהסחות דעת, שימוש בטלפון סלולארי ועוד. אור ירוק פיתחו סדרה של הרצאות בתחומים  שונים בהתאם לצרכים ולאופי של גופים שונים ועל הבמה הודגמו כמה מקרים כולל סרטוני הדרכה וחידונים   אינטראקטיביים שבהם קציני הבטיחות יכולים להשתמש בכדי להדריך ולהטמיע את נושא הבטיחות בדרכים  בין הנהגים בארגונים בהם הם עובדים.

סא”ל במיל. יוסי בן שמחון, ראש ענף הבטיחות בדרכים בצה”ל העביר הרצאה אודות הדרכים בהן צה”ל מתמודד עם תאונות הדרכים לרבות הדרכות, אכיפה, תחקור ויישום לקחים וכיצד הצבא הצליח לצמצם משמעותית את מספר הנפגעים וההרוגים בתאונות דרכים בשנים האחרונות.

המצגת העיקרית של האירוע הוצגה על ידי הגברת דלית רגב, מנהלת אגף פיקוח ובקרת רכב וארגונים במשרד התחבורה. הסקירה המקיפה שלה כללה את כל התחומים שבהם האגף עוסק תוך שהגברת רגב ציינה את שיתוף הפעולה ההדוק עם האיגוד גם אם יש מקרים שהאיגוד והאגף אינם רואים את הדברים עין בעין. לדברי הגברת רגב יש פעילות ענפה ורחבה בתחומים רבים ויש נושאים שהעבודה עליהם כבר הסתיימה והפעילות נמצאת בסטטוס המתנה לתקציב וכאשר זה יעבור בכנסת, הפעילות תצא לדרך. אחד הנושאים שטופל וזכה לתשואות החברים באולם הוא ביטול נוהל 6 לאחר בדיקה כי אין שום הצדקה להמשיך ולקיים    או לאכוף אותו וכי המשרד בוחן חלופות אחרות אם יש בכלל צורך בהן.

 

כלי נגישות