" הטכנולוגיה היא חשובה ומועילה. אנו נעזרים בה, אך לא נשענים עליה" –
סיכום יום ההשתלמות הארצי 07.05.24 – מרכז הכנסים "שפיים"
מאת : בני אביעד
יום ההשתלמות הארצי הראשון של 'איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה' לשנת 2024, אשר נערך במרכז הכנסים בקיבוץ שפיים, התמקד בחידושים הטכנולוגיים בעולם הרכב, במערכות הבטיחות המתקדמות וברכב האוטונומי על מערכותיו השונות. זאת, לצד החשיבות העצומה של הגורם האנושי, והלקח הכואב שלמדנו ממחדל השביעי באוקטובר – תולדה של הסתמכות בעיקר על טכנולוגיות והעדר הקשבה לתצפיתניות הגיבורות, שהיוו דרג מקצועי חשוב, בדומה לקציני הבטיחות בתעבורה בחברות ובארגונים.
שמעון סודאי – יו"ר האיגוד פתח את יום העיון בדברי ברכה, עדכונים שעל הפרק, ובהם ביקורת מפקחי משרד התחבורה על קציני הבטיחות ותקנה 585א. (בדיקת רישיונות ומידע תעבורתי), וכפי שנהג בכל המפגשים מאז האסון הגדול, שהביא עימו תקופה שלא היתה כמותה במדינת ישראל – העלה על נס את החברים שנפגעו והביע בשם האיגוד תנחומים למשפחות הכואבות. אירוע זה, לדבריו, מעמיד את כולנו במבחן גדול, באשר לחוזקנו ואחדותנו כעם חפץ חיים וחירות. נזכור תמיד את חברינו וקרוביהם שנפגעו: רם איתמרי ורעייתו לילי שנרצחו בכפר עזה; שי כהן מקיבוץ בארי שנפצע ושרד בזכות תושייתו, אך אמו נרצחה; איתי, בנו של אילן מאור, שנפל בעזה; עומרי, נכדו של אליעזר רוט, שנהרג בצפון הרצועה; ליאור רודיאף מניר צבי שנחטף לעזה; אחיו וגיסתו של ציון הרשקוביץ שנרצחו בבארי.
מאיר חברה למכוניות ומשאיות בע"מ – יבואנית מותגי וולוו, הונדה, לינק אנד קו ופולסטאר בישראל – נתנה את החסות המרכזית לכנס רב חשיבות זה, לצד 9 חברות נוספות*, ובהן: פריסבי וחב' אניגמטוס העוסקת בתחומי הסייבר ואבטחת המידע ברכב, אשר אף אירחו את חברי האיגוד למופת במס' ימי עיון ייעודיים – במקצוענות רבה. אורן בראל – מנהל מותג לינק אנד קו, מחלקת עסקים וציי רכב, נשא דברים בבידול מותגי הפרימיום של חב' מאיר במגזר העסקי; ואורי גור – מנהל הדרכה בכיר ומקצוען הרצה על עתיד החשמל והקיימות בעולם הרכב.
אורח הכבוד ביום ההשתלמות – ישראל גנון – יו"ר ארגון נהגי האוטובוסים בישראל, נשא דברים בפני באי הכנס, ובהרצאתו שכותרתה " ממציאות מדומה ומציאות בטוחה" התמקד במאבק של ארגון הנהגים לצמצום הקטל בדרכים. בחזונו שואף מר גנון לקדם את מעמדם, רווחתם ומקצועיותם של כלל נהגי האוטובוסים בישראל, תוך קידום ההכרה במקצוע ופעילות נרחבת לשיפור התדמית, לאייש תקנים חסרים ולהיות ענף מקצועי מוביל במשק הישראלי מתוך הבנה ואמונה שנהג אוטובוס הינו – מנהיג דרך בתנועה.
גיא סלוק – מנכ"ל Cello (לשעבר סלופארק), פתח את המושב השני, ונושא הרצאתו המעניינת היה "עכשיו זה קל יותר מתמיד" – מהפכה בשירותי ניהול הרכב בארגון. החברה השיקה אפליקציה המחוברת לכל הרשויות המקומיות, בהן נגבה תשלום על חניה בכחול-לבן ומכילה את המידע הדרוש לגבי תעריפים ושעות אכיפה. כמו כן, היא מאפשרת איתור חניות פנויות בהתאם למיקום המשתמש ושירותים מתקדמים נוספים כגון: שירותי דרך וחילוץ, החלפת צמיג, תיקון תקר, מנעולניות, הטענת מצבר, ותשלום רב-קו. החברה מעניקה גם שירותי ניהול מתקדמים כעזר לפעילותו של קצין הבטיחות.
במוקד יום העיון התקיים פאנל מקצועי בהנחיית עיתונאי הרכב הנודע – בועז קורפל ובהשתתפות מומחים בעלי דעה: שמעון סודאי – יו"ר וחבר ועדת רכב פרטי וליסינג – איגוד קציני בטיחות; עו"ד מוטאי – מייצג ומרצה בדיני תעבורה; ארנון לוי – חבר בהנהלת איגוד קציני הבטיחות ובוועדת המשאית, מומחה לריתום מטענים ומרצה בכיר; בני אביעד – חוקר טכנולוגיות הרכב ובטיחותו ומחברם של מיטב הספרות הרשמית בישראל, לשעבר ראש תחום רכב ופיתוח במשרד התחבורה; שאלתיאל גולני – מרצה בכיר ומוסמך למקצועות התעבורה וחבר בהנהלת איגוד קציני הבטיחות; וירון מאיר – מנהל מחלקת בטיחות של "אגד" ורכז ועדת היסעים באיגוד קציני הבטיחות.
במרכז הבמה הועמד כיסא ירוק ומיותם "מבויש וריק מיושבו", שנשמר לנציג משרד התחבורה, שהוזמן לדיון, ובחר, מסיבותיו, שלא להגיע ליום העיון כדי לכבד את החברים – חיילי ולוחמי הבטיחות הנאמנים ומסורים של מדינת ישראל – שציפו למוצא פיו, וחבל שכך. ישנם נושאים רבים ומגוונים שעל הרגולטורים לתת מיידית את דעתם, וקהל המאות שהגיע לכנס חשוב זה זכאי וראוי להתייחסותו של "מפקדם", באופן שיהיה ער למצוקת השטח שעומדת בליבת האירוע, ותוך הפקת לקחים מאלפי שנות ניסיונם של חברי האיגוד המייצג את קציני הבטיחות בתעבורה – למען קידום התחבורה והפחתת הקטל בכבישים.
נושאים רבים הועלו בפאנל המקצועי, ומה חבל ועצוב שנציג משרד התחבורה נעדר מדיון מכובד זה, שדן וניתח מקצועית ועניינית ערכים כה משמעותיים למשק הישראלי, ובהם: נוהל 6 השנוי במחלוקת, וכיצד ניתן להפיק תועלת מהמידע המצטבר; קבלת מידע מנוהל 14 ושימוש נכון בתוכנת ניהול צי רכב, תוך התאמתו להדרכת נהגים; משמעות פיקוח קצין הבטיחות על ספקי משנה; הובלה וריתום מטענים; התנהלות והיתרי נהיגה למי שיש לו אישור שימוש בקנביס רפואי; חתימת קצין בטיחות בבדיקה חודשית לרכב, שתוקן במוסך או עבר בהצלחה רישוי תקופתי.
עוד דנו בפאנל על הסדרי פיקוח לקצין בטיחות במפעל שבבעלותו מוסך מורשה ו/או בית ספר לנהיגה; רישיון נהיגה נדרש לרכב מדברי; האחריות לרישיונות רכב תקפים; סוגי היתרי נהיגת אוטובוסים לרישיון 1D; השינוי בהיתר שניתן לדרגה B לגרור גרור; היתר לנהוג מכונה ניידת אופנית; מראת תשקיף צד ימין פגומה ברכב פרטי; הצעות חוק בכנסת להפרות תעבורה מנהליות והשפעתן על הנהגים ועל קציני הבטיחות בתעבורה; המגמות הבולטות בעשור הקרוב בטכנולוגיות הרכב בעולם; השפעת הבינה המלאכותית AI על תכנון הרכב ותחזוקתו; תחומים שבהם נדרש למקד את הכשרת קציני הבטיחות בעידן הטכנולוגי המשתנה.
סרטון "אווירה":
https://youtu.be/6vYPUK-Qr4I?si=R5hXnEwdneZD602g
ראיון עם יו"ר האיגוד – שמעון סודאי:
https://youtu.be/UqsOdUx4x70?si=a3k3P-qtXQk_dCed
ראיון עם אורן בראל – מאיר חב' למכוניות ומשאיות:
https://youtu.be/odXH2wLUIsc <https://youtu.be/odXH2wLUIs
ראיון עם צחי זיו – די. זד מערכות בע"מ:
https://youtu.be/Gu9yrGNG1lI?si=Et50ew9BaFV5w3I-
ראיון עם נטע למפרט – אניגמטוס :
* תודותינו לכל המציגים המכובדים שהעניקו חסותם ביום ההשתלמות הארצי :
מאיר חב' למכוניות ומשאיות בע"מ; מערכת איתן בתעבורה; freesbe; ג'נגו קונקטיביטי בע"מ;
חברת איתוראן; כסלו רכב עזר בע"מ; וולטק עמדות טעינה; די. זד. מערכות בע"מ; אניגמטוס;
Cello (סלופארק לשעבר);