דו"ח תקרית בשינוע חומרים מסוכנים
א. התקרית |
נסיבות התקרית (סמןX ) (1) תקלה תוך כדי העמסה (2) שפך או דליפה בדרך (3) תאונת דרכים (4) תקלה תוך כדי פריקה (5) אחר (פרט): ___________________
|
ב. המוביל |
1. הנהג: שם:___________________ כתובת:____________________________________ טלפון:_______________________ 2. משרד ההובלה: שם:_____________כתובת:____________________________________ טלפון:_______________________ 3. הרכב: מס' רישוי:___________ סוג:_______שנת ייצור:_________ בבעלות:___________ נגרר מס' רישוי:____________ סוג:_______שנת ייצור:_________ בבעלות:____________ ציוד הבטיחות אשר היה ברכב: _____________________________________________________________________ שילוט: ______________________________________________________________ |
ג. השינוע |
1. השוגר (מוצא): שם: ___________________ כתובת:______________________________ 2. המקבל (יעד) : שם:____________________ כתובת:_____________________________ 3. שטר מטען (תעודת משלוח) מס': _____________ הוצא ע"י: השוגר/מוביל*________________ 4. כרטיס חירום (בטיחות): נמסר/ לא נמסר לנהג* _______________________________________________________________________ |
ד. המטען | |||||||||||||||||||||
|
ב. פירוט התגובה לאירוע חומרים מסוכנים
בעל רישיון המוביל יפרט את סדר הפעולות (סד"פ) העקרוני באירוע חומרים מסוכנים או בחשש לאירוע כזה, ואת מבצעי הפעולות, עפ"י המתווה הבא:
- זהות הגורם שמפעיל את המוקד המבצעי ומיקום המוקד;
- דרכי קבלת הדיווח על אירוע חריג ואופן הטיפול בהתרעות שמתקבלות ממערכת האיכון וממקורות אחרים;
דוגמא לניסוח:
- בהתקבל התרעה על חריגה מתחום נסיעה מוגדר יתקשר הבקר לנהג ויורה לו לשוב לנתיב הנסיעה המתוכנן.
- הנהג מבצע והבקר מסמן את האירוע כמחייב בירור ומעביר את המידע לסדרן בחברת ההובלה.
- הנהג אינו משיב לקריאת הבקר – הבקר מתקשר למשטרה ומשגר במייל למוקד הסביבה את רשומת ההובלה.
- תגובת הנהג הנדרשת בהיבטים של:
דוגמא לניסוח:
- עצירת הרכב – מקום עצירה מועדף ושמירת מרחק מפעילויות סמוכות ומסיכונים;
- דיווח לעמדת השליטה והבקרה – כלי הדיווח ומהות המידע הנחוץ;
- התמגנות – מה המיגון שמשמש לצורך הטיפול הראשוני באירוע;
- פעולות טרם עזיבת מושב הנהג – למשל, הדממת מנוע ובלימה מלאה;
- פעולות בהתאם לכרטיס הבטיחות – טיפול ראשוני באירוע;
- השגחה על הרכב ומניעת פגיעה בעוברי אורח – קשר עין, הצבת משולש אזהרה, הפעלת מהבהבי חירום והרחקת תנועה ועוברי אורח;
- חבירה לצוות החירום – הצטרפות לפעולות הנדרשות אחרי הטיפול הראשוני שביצע;
דוגמא לניסוח בהפעלת לחצן מצוקה בעקבות ריח חריג בעת הובלת גפ"מ:
- הבקר יורה לנהג לעצור בהקדם רחוק כל האפשר מריכוזי אוכלוסייה וממקורות הצתה;
- הנהג ידומם את המנוע וידווח לבקר שהוא יורד לבדוק את מקור הריח;
- הנהג יפעל בהתאם להנחיות בכרטיס הבטיחות;
- הנהג שהבחין כי יש דליפה שאינה ניתנת להפסקה בדרך של סגירת ברז יתרחק למרחק של __ תוך שמירת קשר עין עם הרכב וימתין לכבאים ולשוטרים
הנהג יעדכן את הבקר בדבר הפעולות שביצע וישיב לשאלותיו.
- תגובת הבקר והאחראי על ההובלה בהיבטים של:
הנחיית הנהג;
- דיווח למשטרה על מקום האירוע;
- דיווחים שוטפים למוקד הסביבה;
- דיווח למפעיל צוות החירום, למזמין ההובלה, למוסר המטען ולגורמים נוספים;
- חבירה מהירה ויעילה לזירת האירוע ובפעילות בזירה:
- הזעקת נציג של המוביל לחפ"ק המשטרה – לו"ז החבירה שלו ותפקידו בחפ"ק האחוד;
- הזעקת צוות חירום יעודי (של המוביל, מזמין שירות ההובלה, השוגר איש הקשר מטעם חברת הספנות או נציג בעלי המטען או אחר), כפי שהוגדר מבעוד מועד וידוע לבקר , ולו"ז החבירה של הצוות ושל הציוד הנדרש לצורך פעילותו בזירת האירוע;
- הפעלת צוות החירום בזירת האירוע;
- הפעלת קבלני משנה.
- שת"פ עם כוחות החירום וההצלה בהתאם לנסיבות האירוע;
- פינוי הרכב וסילוק פסולת חומ"ס והשבת הזירה לשגרת פעילות.
ג. מפרט לנוהל חירום
- בעל רישיון מוביל יגבש נוהל חירום, שיהווה בסיס לנוהלי עבודה שיופעלו בעת אירוע חומ"ס, ובמרכזו הפעלת מוקד מבצעי על-ידי בקרים שהוכשרו לתפקידם.
- בעל רישיון מוביל יפעיל את מערכת השליטה והבקרה במוקד שלו כדי לוודא שכל הובלת חומ"ס עומדת בכל הדרישות, ויהיו ברשותו הכלים לאתר חריגות ולמנוע הובלות שאינן עומדות במלוא הדרישות.
- נהג בכלי רכב שמוביל חומ"ס חייב לדווח לבקר במוקד המבצעי שלו, על כל תקלה וחריגה משגרת ההובלה.
- הבקר יבדוק התרעות לתקלה\אירוע חריג (בין שהתקבלו ממערכת האיכון או בכל דרך אחרת), וכשאינו מצליח לשלול אירוע חומ"ס, יזעיק את המשטרה ויעביר מידע כנדרש.
- בעל רישיון מוביל יציג את נוהל החירום למפקח במשרד התחבורה, ולממונה במשרד להגנת הסביבה בהתאם לדרישתם.
- הנוהל על כל סעיפיו יעודכן באופן שוטף, והודעה על כל שינוי בו, ובכלל זה פרטי התקשרות של אנשי קשר, תועבר תוך 24 שעות לידיעת המפקח והממונה.
- כל בעלי התפקידים שמעסיק בעל רישיון המוביל, ובכלל זה קבלני משנה, יהיו בקיאים בהוראות נוהל החירום, בנוהלי טעינה, פריקה ואיתור תקלות ובהוראות בטיחות מיוחדות שניתנו להם.
- בעל רישיון המוביל יתדרך את נהגיו בהוראות נוהל החירום, ויבחן, בעזרת קצין הבטיחות בתעבורה שעובד בשירותו, את מיומנותם בכל הנדרש לשם קיום הוראות הנוהל.
- כאשר בעל רישיון מוביל אינו מפעיל מוקד מבצעי משלו – יבצע התקשרות מחייבת עם מוקד שיפעיל את מערכת השליטה והבקרה בהתאם לדרישות ברישיון המוביל.
- הובלות במסגרת Transshipment (הובלה יבשתית מנמל ימי לנמל ימי אחר) – הבקר המוקד המבצעי יחזיק ברשותו את פרטי ההתקשרות עם מפעיל צוות חירום (איש הקשר מטעם חברת הספנות או נציג בעלי המטען או אחר – כפי שהוגדר מבעוד מועד וידוע לבקר).
- נוהל החירום יוגש בפורמט מסוים בהתאם לדרישה להלן.
פורמט לנוהל חירום
תאור שגרת הפעילות
- תדירות הובלת חומרים מסוכנים;
- רשימת מזמיני הובלה ומוסרי מטען איתם עובד בעל העסק בקביעות לדוגמא, בתדירות של אחת לשבוע לפחות, ופרטי ההתקשרות עימם;
- פירוט מרכיבי מערכת השליטה והבקרה;
- פירוט מנגנון תכנון מסלול ההובלה ואישורו – בעלי התפקידים וסמכויותיהם;
- מסמכים בידי הנהג, מסמכים במוקד ומסמכים אצל מזמין ההובלה, שוגר המטען, מקבל המטען ומוסר כרטיס החירום לנהג.
- דרכי ההתקשרות בין הנהג לבין מפעיל עמדת השליטה;
- אתר\י טיפול בכלי הרכב ושטיפתו;
- אתר\י חניית לילה;
- מספרי טלפון של גופי החירום וההצלה ומוקד הסביבה.
טבלה מספר 1 – מצבת כלי הרכב
מספר הרישוי | סוג הרכב
| פרטי החומר\ים המסוכן\נים המובל\ים (שם, מספר או"מ) | נתוני הובלה מכלית – נפח המכל רכב אחר – צורת ההובלה – מכולות, אריזות תפזורת וכו' | אתר\י חניה לרכב | |
_ _–_ _ _ –_ |
|
|
|
|
|
_ _–_ _ _ –_ |
|
|
|
|
|
_ _–_ _ _ –_ |
|
|
|
|
|
טבלה מס' 2 – טבלת ניתוח תרחישים
פירוט 3 תרחישים אפשריים של אירועי חומרים מסוכנים במהלך שלבי הובלת חומ"ס – נסיעה, העמסה, פריקה, עצירה וחניה.
מס"ד | שם החומר המסוכן ושלב ההובלה בו התרחש האירוע (נסיעה, העמסה, פריקה, עצירה וחניה) | מתאר האירוע מה גרם להתרחשות והאופן שבו החומר המסוכן מתפזר ומהווה סיכון
| תחום ההשפעה של האירוע מי\מה עלול להיות מושפע מהאירוע ובאיזה אופן (תיאור הפגיעה באדם ובסביבה). | |
1 |
|
|
|
|
2 | ||||
3 |
טבלה מס' 3 – טיפול באירועי חומ"ס
לכל תרחיש בטבלה מס' 2 יקבע בעל ההיתר את אופן הטיפול העקרוני, ויציג בטבלה את הפעולות של צוות\י החירום ושל הכבאים.
תרחיש מספר 1 (מס"ד 1 בטבלה מספר 2)
סדר פעולות עקרוני להשתלטות על האירוע ולהשלמת הטיפול בו: (המוביל עצמו, מזמין ההובלה, שוגר המטען ומקבל המטען; קבלני משנה דוגמת מפעילי מנופים וקבלני טיפול בפסולת מסוכנת) | סדר פעולות עקרוני של הכבאים בהשתלטות על האירוע תאור הפעולות העקרוניות של שירותי כבאות והצלה והשתלבותן בפעולותיו של המוביל |
|
|
|
|
|
|
תרחיש מספר 2 (מס"ד 2 בטבלה מספר 2)
סדר פעולות עקרוני להשתלטות על האירוע ולהשלמת הטיפול בו: (המוביל עצמו, מזמין ההובלה, שוגר המטען ומקבל המטען; קבלני משנה דוגמת מפעילי מנופים וקבלני טיפול בפסולת מסוכנת) | סדר פעולות עקרוני של הכבאים בהשתלטות על האירוע תאור הפעולות העקרוניות של שירותי כבאות והצלה והשתלבותן בפעולותיו של המוביל |
|
|
|
|
|
|
תרחיש מספר 3 (מס"ד 3 בטבלה מספר 2)
סדר פעולות עקרוני להשתלטות על האירוע ולהשלמת הטיפול בו: (המוביל עצמו, מזמין ההובלה, שוגר המטען ומקבל המטען; קבלני משנה דוגמת מפעילי מנופים וקבלני טיפול בפסולת מסוכנת) | סדר פעולות עקרוני של הכבאים בהשתלטות על האירוע תאור הפעולות העקרוניות של שירותי כבאות והצלה והשתלבותן בפעולותיו של המוביל |
|
|
|
|
|
|
טבלה מס' 4 – משימות של חברי צוותי החירום
טבלת משימות לתרחיש מספר 1 (מס"ד 1 בטבלה מספר 2)
מס"ד | אמצעי טיפול ולו"ז מתוכנן להפעלתם | פעולה מתוכנת באמצעות אמצעי הטיפול | מבצעי הפעולה, זמן החבירה ותחילת העבודה והתמגנות מבצעי הפעולה | פירוט הפעולה ולו"ז לביצועה בכל שעה ביממה | |||
1 |
|
|
| שם | זמן (קריאה+..)
| מיגון |
|
1. |
|
|
| ||||
2. |
|
|
| ||||
3. |
|
|
| ||||
4. |
|
|
| ||||
2 |
|
| 1. |
|
|
|
|
2. |
|
|
| ||||
3. |
|
|
| ||||
4. |
|
|
| ||||
3 |
|
| 1. |
|
|
|
|
|
|
| 2. |
|
|
|
|
|
|
| 3. |
|
|
|
|
|
|
| 4. |
|
|
|
|
טבלת משימות לתרחיש מספר 2 (מס"ד 2 בטבלה מספר 2)
מס"ד | אמצעי טיפול – פסיביים ואקטיביים – ולו"ז מתוכנן להפעלתם | פעולה מתוכנת באמצעות אמצעי הטיפול | מבצעי הפעולה, זמן החבירה ותחילת העבודה ומיגון | פירוט הפעולה ולו"ז לביצועה בכל שעה ביממה | |||
1 |
|
|
| שם | זמן | מיגון |
|
1. |
|
|
| ||||
2. |
|
|
| ||||
3. |
|
|
| ||||
4. |
|
|
| ||||
2 |
|
|
|
| |||
3 |
|
|
|
|
טבלת משימות לתרחיש מספר 3 (מס"ד 3 בטבלה מספר 2)
מס"ד | אמצעי טיפול – פסיביים ואקטיביים – ולו"ז מתוכנן להפעלתם | פעולה מתוכנת באמצעות אמצעי הטיפול | מבצעי הפעולה, זמן החבירה ותחילת העבודה ומיגון | פירוט הפעולה ולו"ז לביצועה בכל שעה ביממה | |||
1. |
|
|
| שם | זמן | מיגון |
|
1. |
|
|
| ||||
2. |
|
|
| ||||
3. |
|
|
| ||||
4. |
|
|
| ||||
2. |
|
|
|
| |||
3. |
|
|
|
|
טבלה מס' 5: רשימת אנשי קשר וקבלני משנה לטיפול באירוע חירום (דוגמא)
שם | תפקיד בשגרה ומקום העבודה והציוד | טלפון\מירס\נייד | תפקיד בחירום | צורת התקשרות עם בעל התפקיד |
בקר (מפעיל עמדת השליטה במוקד המבצעי) רח'… מספר… ת"א | בקר | שכיר | ||
בקר (מפעיל עמדת השליטה במוקד המבצעי) רח'… מספר… ת"א | בקר | שכיר | ||
סדרן, רח'… מספר… חיפה | מגבה בקר | שכיר | ||
אחראי הובלה, רח'… מספר… חיפה | שכיר | |||
מנהל אתר, רח'… מספר… נתניה | ||||
קצין בטיחות, רח'… מספר… חדרה | נציג בחפ"ק משטרה | נותן שירות | ||
צוות חירום | ||||
צוות חירום | ||||
צוות חירום | ||||
צוות חירום | ||||
בעל מנוף, רח'… מספר… בנימינה | נותן שירות בהזעקה לאירוע | |||
מפנה פסולת, רח'… מספר… עתלית | נותן שירות בחוזה שנתי |