31-8-20
מצ"ב הנחיית משרד התחבורה בנושא מימוש הנחיות יצרני הרכב ו/או מתקינים בעת החלפת שימשה קידמית בכלי רכב עם מערכות בטיחות המצויידות במצלמה למניעת סטייה מנתיב.
נבקש להעביר מסמך זה לכלל העוסקים במסגרות של כל אחד מכם.
* לעיון במסמך של משה קירמאיר בנדון – לחץ כאן
קציני בטיחות שלום רב ,
בהמשך להודעת משרד התחבורה המצורפת, מדובר בנושא חשוב ואבקש להעביר את חוות דעתי הנוספת בנושא זה .
התופעה מוכרת לנו והתרעתי על כך מיד כשהחלו מערכות אלה להיכנס לציי רכב.
להלן ההודעה שהופצה בשנת 2016 : לעיון לחץ כאן
ברוב המקרים בהם מוחלפת שימשה אין צורך באישור שמאי, למעט בעת תאונה מורכבת.
כאשר הודעה זו מגיעה לאלה האמורים לפקח זה מבורך וטוב היות ויש פיקוח כפול גם של השמאי וגם מצד קצין הבטיחות.
השאלה מה קורה עם בעל הרכב הפרטי וכיצד אנו כבעלי מקצוע דואגים להוריד את המסר לאזרח הפשוט .
להבנתי יש מספר אמצעים אתר האינטרנט של כל הגופים העוסקים בנושא דף הפייסבוק של משרד התחבורה ,תקשורת ועוד .
בזמנו כשהנושא עלה על ידי גרמתי לשדך בין חברות הזגגות הגדולות לבין חברת מובילאיי ואחרים לבצע הדרכה ולייצר שבלונות להתקנת המצלמה בדרך נאותה .
במקרה בו יש ספק נמסר להגיע לתחנת שרות לטפל בבעיה הכיול של המצלמה .
בשוק קיימים גם זגגי רכב פרטים בעלי מוסך מורשה מטעם משרד התחבורה ויש חשיבות להעביר אליהם את ההודעה .
יש להזכיר שיש בשוק מכוניות עם שמשה מקורית עם מגרעת מובנת להתקנת המצלמה (הדבר קיים בחלק מדגמי אופל). בנוסף חברת מובילאיי שידרגה את המערכת האחרונה שלה שיכולה לתקן באופן עצמי סטייה קלה של המצלמה.
עניין נוסף הנוגע לכלל המכוניות עם מערכות אלה וגם לאלה עם מערכת מקורית מהיצרן הכוללת מצלמה לסטייה מנתיב ושמירת רווח – הוא חשיבות השמירה על ניקיון השמשה הקדמית היות והדבר מסתיר למצלמה לראות את הנתיבים .
כיום בעת בדיקת רכב תקופתית ניתן דגש על ניקיון שימשה קדמית .
* * מערכות הבטיחות הינן אמצעי עזר וסיוע בלבד, הפועלות תחת תנאים
ומגבלות שונים והן אינן מהוות תחליף לשמירה על כללי הנהיגה לזהירות ולערנות הנהג ..
ב ב ר כ ה ,
שמעון סודאי – יו"ר
איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה.