24-2-2010
הממשלה אישרה היום את תוכנית "נתיבי ישראל" שתחבר את המדינה באמצעות רשת של כבישים ומסילות ברזל מקרית שמונה בצפון ועד אילת בדרום
בשלב הראשון של התוכנית יושקעו 27.5 מיליארד שקל בפיתוח כבישים ומסילות ברזל בכל רחבי הארץ, זאת בנוסף ל כ- 86.5 מיליארד שקל שמתוכננים בפרויקטים תחבורתיים במהלך העשור הקרוב
הממשלה אישרה היום (יום רביעי) את תוכנית התחבורה המהפכנית לפיתוח וחיבור הנגב והגליללמרכז הארץ – "נתיבי ישראל" שתיצור רשת ארצית של כבישים ומסילות ברזל, מקרית שמונה ונהריה שבצפון ועד משאבי שדה ואילת בדרום. עלות ההשקעה בתוכנית נאמדת בעשרות מיליארדי שקלים.
התוכנית שגובשה על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כץ, כוללת בשלב הראשון פיתוח תשתיות תחבורתיות, בינעירוניות ופרויקטים של מערכות הסעת המונים, במהלך העשור הקרוב, בהיקף של 27.5 מיליארד שקל. מדובר בהשקעה הגדולה ביותר שבוצעה אי פעם בתשתיות התחבורה בישראל.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים , ישראל כץ ציין כי לתוכנית שאושרה חשיבות לאומית ממדרגה ראשונה שכן היא תביא לצמיחה כלכלית, תקצר את זמני הנסיעה ממרכז הארץ לצפון ולדרום ותבטל למעשה את הפריפריה מדובר בהחלטה היסטורית שתשנה את מפת התחבורה בישראל. הבאנו תקווה גדולה לתושבי הפריפריה הוסיף כץ.
הפרויקטים שאושרו במסגרת השלב הראשון הינם בנוסף לתוכניות המאושרות והמתוקצבות בתחומי התחבורה הבינעירונית והעירונית, בסך של כ- 80 מיליארד שקל שיושקעו במהלך העשור הקרוב.
בין הפרויקטים המתוכננים בשלב א': הקמת מסילת ברזל בין עכו לכרמיאל בעלות של 3.4 מיליארד שקל שתאפשר נסיעה ישירה מתל-אביב לכרמיאל בתוך 70 דקות בלבד, הקמת מסילת העמק (חיפה-בית שאן-שייח' חוסיין), בעלות של 3.4 מיליארד שקל שתאפשר נסיעה ישירה מחיפה לבית שאן בתוך 40 דקות בלבד. כמו כן מתוכנן חישמול רשת הרכבות הארצית ורכישת קרונות, קטרים וציוד נייד עבור הרכבת, בהיקף של יותר מ-11 מיליארד שקל.
השלב הראשון של התוכנית כולל גם פיתוח כבישים בהם: המשך סלילת כביש 6 צפונה (עין תות-צומת סומך) בהיקף של כ-3 מיליארד שקל, חלקם במימון המגזר הפרטי הארכת כביש 6 דרומה (להבים-שוקתׂ בהיקף של כ-1.5 מיליארד שקל וכן שדרוג ופיתוח כבישים בצפון הארץ בהיקף של 2.5 מיליארד שקל,שיחברו את הגליל העליון לגליל התחתון ("מזלג" צפון מזרחי) ויספקו תשתיות תחבורתית נוחה ומהירה בין הגליל למרכז הארץ.
בנוסף לתוכניות שאושרו בשלב הראשון יושקעו במסגרת תקציב הפיתוח השוטף של משרד התחבורה, במהלך העשור הקרוב כ- 86.5 מיליארד שקל בתשתיות התחבורה בישראל, מהם: כ- 30 מיליארד שקל בכבישים בינעירוניים, כ- 28.5 מיליארד שקל בתחבורה הציבורית, כ- 12 מיליארד שקל בכבישים עירונים וכ- 16.5 מיליארד שקל נוספים בפיתוח רכבת ישראל.
בתחום הרכבות הבינעירוניות והפרבריות מקודמים כיום פרויקטים מסילתיים בהיקף של כ- 11 מיליארד שקל, בהם: הקמת קו הרכבת המהיר בין ירושלים לתל אביב, קו הרכבת בין אשקלון לבאר שבע, קו לוד – נען- באר שבע, קו עכו –כרמיאל , וכן חישמול קווי הרכבת, הקמת הפרדות מפלסיות, רכישת ציוד נייד עבור הרכבות והקמת תחנות רכבת נוספות בכל רחבי הארץ.
שר התחבורה הדגיש כי התוכנית היא גם בעלת חשיבות חברתית מהמדרגה הראשונה מאחר שהיא תצמצם את הפערים החברתיים, באמצעות מתן הזדמנויות שוות לשכבות האוכלוסייה במרכז ובפריפריה ותאפשר פיזור נכון יותר של האוכלוסייה המרוכזת כיום ברובה בין גדרה לחדרה.
השר כץ הוסיף כי תשתיות התחבורה הם מנוף צמיחה חשוב של הכלכלה. מדינות כמו ארה"ב, איטליה ואחרות משקיעות בתשתיות דווקא בעת משבר במטרה להניע א את כלכלתן. "ביקרתי במקומות רבים בארץ וראיתי את השינויים שהתרחשו במקומות כמו: יקנעם, בנימינה, קרית גת וערים אחרות בהם עלה מחיר הנדל"ן בזכות אותן תשתיות שפותחו" אמר כץ