איגוד קציני בטיחות
מקצועיים בתעבורה

ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
שריינו את המועד ביומנכם יום ההשתלמות הבא יתקיים ב- 5.9.23

קציני בטיחות מדברים מהשטח – ראיון עם קובי גל, קצין הבטיחות של חב' "פיליפס"

12-6-13

מאת: אמנון קוה – מנהל אתר האיגוד

מערכת אתר האיגוד ממשיכה בראיון נוסף מתוך סידרה של ראיונות המתקיימים עם קציני בטיחות שבתוקף תפקידם התמקצעו בתחומים שונים. כך למשל, ראיון זה עוסק בקצין בטיחות שבאחריותו צי רכב המורכב  רובו ככולו  מרכב פרטי. בהמשך, יתקיימו ראיונות עם קציני בטיחות מתחומים אחרים. מטרת הראיונות היא לאפשר הצצה על עבודתו המורכבת  של קצין הבטיחות ולאפשר לקציני הבטיחות לאמץ רעיונות רלוונטים אצלם מתוך הנאמר בראיונות, הכל לפי מידת העניין
והצורך.


ראיון עם קובי גל קצין הבטיחות של חב' "פיליפס"


ב-10 השנים האחרונות, משמש קובי גל כקצין הבטיחות של חברת פיליפס. חברת פיליפס הינה חברת היי טק העוסקת בתחום המערכות הרפואיות ומתמחה במכשירי הדמייה מסוג CT.

כבר מתחילת הראיון, אי אפשר שלא להתרשם מה"אור" הבוקע מעיניו של גל כשהוא מתאר את שפע האמצעים שפיתח וממלאים בצדק גאווה בליבו, אמצעים המאפשרים לו לנהל את צי הרכב שבאחריותו בשליטה מלאה. גל אינו מסתפק רק בשפע הדוחות שהמערכת שפיתח מספקת לו אלא "מכתת רגליים" ומפקח באופן אישי על פעולות הנעשות במוסך, מעביר  אישית הדרכות ואין "אוחז הגה" בחברה שגל לא פגש ולו פעם אחת בלבד. עוד עולה מדבריו כי הנהלת החברה עומדת מאחוריו ומעניקה לו גיבוי מלא לפעולותיו בשמירה על תקינות כלי הרכב ובטיחותם של נהגי החברה.

צי הרכב של פיליפס
צי הרכב עליו ממונה גל מכיל כ-150 מכוניות, כולן מכוניות פרטיות. הדגם הדומיננטי בצי הרכב הינו  פורד פוקוס אך הצי מכיל גם מכוניות מדגמים אחרים כגון: טויוטה קורולה, מזדה, אופל, סקודה ופולקסוואגן ג'אטה. כל הצי הינו בליסינג תפעולי של חברת שלמה סיקסט. בנוסף, קיימת בחברה מלגזה אחת המתופעלת ע"י חברת פליין קרגו.

כל המכוניות בחניון,  חזית הרכב תמיד לכיוון היציאה
בחניון, עמדת מלוי אוויר זמינה לרשות העובדים.



היסטוריה בקצרה
לפני שהגיע  לפיליפס, שירת גל בצה"ל, בחיל הים במשך 27 שנים והשתחרר בדרגת רס"ן. בתפקידו האחרון בצה"ל שימש גל כקצין בטיחות רב תחומי של בסיס חיל הים בחיפה ויחידות המישנה שלו.

כאמור, עם שיחרורו מצה"ל הגיע גל לחב' פיליפס והקים בה את כל מערך הבטיחות. במסגרת זו קבע גל נהלי עבודה קפדניים המטפלים הן בצד של "הגורם האנושי" והן בצד הטכני של כלי הרכב. כך למשל, רק לאחרונה הקים גל נוהל אחיד המותאם לתקן הישראלי 9301 שמטרתו לאחד את כל נושא הבטיחות בתעבורה לתחזוקת כלי הרכב.

הכל תחת קורת גג אחת
כל הרכבים של פיליפס מטופלים במוסך אחד  הנמצא סמוך לחברה. הדבר מאפשר לגל לבקר בתדירות גבוהה במוסך ולעקוב מקרוב על כל המתבצע בכלי הרכב הנמצאים במוסך. המוסך הוא כמובן מוסך מורשה ונמצאות בו כל המחלקות הנדרשות לטיפולים ותיקונים, החל ממחלקת מכונאות, וכלה במחלקת פחחות וצבע. כל הטיפולים נעשים ע"פ הוראות היצרן. 

טיפולים תלת חודשיים
אחת לשלשה חודשים, כל הרכבים של פיליפס עוברים בדיקה בטיחותית מדוקדקת  בבדיקה זו מפרקים את הגלגלים ובודקים את עובי רפידות הבלמים, בודקים מצב הצמיגים, מצב המרכב התחתון, לחץ אוויר בצמיגים, מפלסי הנוזלים ועוד. לכל עובד נשלחת הודעה להגיע לביקורת ואם העובד לא הגיע בזמן, נשלחת אליו התראת בטיחות.

תוכנה יחודית
השליטה של גל ברכבי החברה מקסימלית ונעשת באמצעות אפליקציה שגל בעצמו פיתח על בסיס תוכנת אקסל ובה נוסחאות לוגיות המאפשרות לו שליטה מלאה על מצב כל  כלי הרכב והטיפול ב"גורם האנושי".  כך למשל, האפליקציה שגל פיתח מוציאה התראות על ביקורת ריבעונית, טיפולים בהתאם לסוג הרכב, התראות על אי הגעה בזמן לטיפול, מעקב רשיונות נהיגה, עבירות תנועה וכו'. בנוסף, יודעת המערכת של גל להוציא גרפים, חתכים וסטטיסטיקות על עבירות תנועה, תאונות דרכים ואחרים, הכל לפי הצרכים שגל קובע.בנוסף, פיתח גל מערכת טפסים ואמצעי עזר אחרים לשימושו שלו   ולשימוש "אוחזי ההגה" בחברה.

שליטה, פיקוח ובקרה, הן על הצד הטכני של כלי הרכב והן על ה"גורם האנושי" מושגת ע"י אפליקציה יחודית שגל פיתח בעצמו על בסיס תכנת אקסל.
קובי גל במשרדו, מול דו"חות המופקים בחתכים מגוונים מאפליקציה שפיתח.



תקנה 587 (נוהל 6)
גל מקיים את נוהל 6 באמצעות חברת תנוענט, אחת החברות הנמצאות בשוק העוסקות במתן שירותים בתחום זה. לדברי גל, יש לסנן את הרעשים ולהתרכז בדברים האמיתיים. כלומר, אם אותר נהג שלגביו נתקבלו מספר תלונות ונמצא כי אכן הוא "משתולל" על הכביש, נהג כזה מזומן לשימוע בו נוכח גם מנכ"ל החברה. אם מתברר כי הנהג מסכן בנהיגתו את עצמו ו/או את הנהגים האחרים בכביש, תישלל ממנו האפשרות לנהוג ברכב החברה עד אשר יעבור קורס של נהיגה מצילת חיים. רק בגמר הקורס יקבל אישור מחודש לנהוג ברכב החברה. עם זאת, מתחילת 2013 אין בפילפס נהגים מועדים שצברו חמש תלונות המחייבות בהתאם לנוהל דיווח וטיפול מיוחד בהם.

גיבוי מצד ההנהלה
גל מציין לשבח את הגבוי שהנהלת החברה נותנת לו בשמירה על בטיחות כלי הרכב והנהגים. הנהלת החברה משתפת פעולה ואינה חוסכת אמצעים על מנת שכלי הרכב יהיו במצב המיטבי שלהם, בראש ובראשונה מבחינה  בטיחותית, אך לא רק. כל למשל, אם צריך להחליף צמיג, לא יהיה כל היסוס. וכך ביחס לכל דבר שמטרתו להבטיח שכלי הרכב יטהיה במצב הטוב ביותר. גל חופשי לבצע את כל הדרוש על מנת שהרכב ייהיה תקין  ובמיטבו. כך גם בנושא ה"גורם האנושי".  נהג שסרח, גל בגיבוי הנהלת החברה יטפל בעניין בכל הכלים הנדרשים על מנת להחזיר את הנהג לדרך המלך.

קליטת נהגים חדשים
כל עובד חדש הזכאי לרכב חברה, מתייצב אצל גל במשרדו ומקבל ממנו אישית הדרכה הכוללת נוהל תחזוקה של הרכב הספציפי אותו הוא אמור לקבל, מה לעשות במקרה של תאונות דרכים והתנהגות במצבי חרום. לאחר ההדרכה במשרד, יוצאים גל והעובד החדש לרכב וושם ניתנת הדרכה מעשית על אביזרי החרום ברכב, לחץ אוויר בצמיגים, היכן נמצא הגלגל החילופי, הסבר על לוח המכוונים וכו'. בתום ההדרכה חותם העובד על מסמך המאשר כי קיבל הדרכה ומעתה ואילך הינו אחראי על הרכב שקיבל.
בשלב זה נפתח תיק אישי לעובד החדש ובו תתועד כל התנהלותו של העובד החדש. במקביל, יישלח מייל לעובד החדש עם מצגת המכילה כללים להתנהגות בדרכים. העובד החדש ייתבקש לשלוח את המצגת גם לבני משפחתו המורשים לנהוג ברכב החברה (קירבה ראשונה וילדים בלבד).
נהג חדש צעיר שטרם מלאו לו 24, יקבל לידיו את רכב החברה רק לאחר ביצוע הדרכת נהיגה אישית ע"י גל.

הדרכות
כיאה לחברת היי טק, חלק נכבד מההתנהלות מול העובדים בכלל נעשה ע"י שליחת הודעות דואר אלקטרוני ובתוך כך, גם חלק מההדרכות של גל נעשות גם הן בערוץ  תקשורת זה. גל  שולח לעיתים מזומנות מצגות מגוונות שאותן הוא בונה בעצמו, לכל הנהגים בחברה. המצגות עוסקות בדרך כלל בהיבטים ונושאים הקשורים בנושא הבטיחות מאספקטים שונים, בהתאם לארועים אקטואלים ולשיקול דעתו של גל. בשנת 2012 נשלחו 32 מצגות  ובשנת 2013 נשלחו עד כה 12 מצגות והיד עדיין נטויה.

בנוסף, גל בנה ומתחזק אתר בטיחות פנים חברתי ובו חומר רב של סרטונים  ומצגות הפתוח לרשות עובדי החברה.

מלבד המצגות, דואג גל להביא לחברה לפחות פעם בשנה מרצה חוץ הנושא דברים בענייני בטיחות בהתאם לצרכים הנדרשים.

על כל כלי רכב מדבקות המורות מה לחץ האוויר הדרוש.
בחניון שלטים המורים היכן עמדת מלוי האוויר והנחיה להחנות את כלי הרכב עם הפנים לכיוון היציאה.



תאונות דרכים ודו"חות תנועה
כל תאונת דרכים, קלה כחמורה, מתוחקרת ע"י גל ובסיומה יוצא תקציר מנהלים לחברי הנהלת החברה ולמנכ"ל.

בנוסף, בהתאם לממצאים בחקירה, על הנהג המעורב בתאונה מוטלת "משימה מתקנת" שמשמעותה לקרוא ולשנן חומר הדרכה שגל מעביר אליו ונוגע למהות הסיבה בעטיה נגרמה התאונה.

החל מהמנכ"ל וכלה באחרון העובדים, דו"חות תנועה תמיד מוסבים על שמו של מקבל הדו"ח. בשום מקרה אין החברה משלמת דו"חות תנועה.

כל סוף שנה מופקים דוחות עם סיכום עבירות התנועה  ותאונות הדרכים בשנה החולפת בחברה. כ-90% מהתאונות הן תאונות קלות עם נזקים קטנים. מאז שגל בפיליפס, לא היו הרוגים כתוצאה של תאונות דרכים.

אתר איגוד קציני הבטיחות
"כן, אני גולש באתר לעיתים מזומנות", אומר גל במענה לשאלתי : "האם אתה משתמש באתר האיגוד ?
"אני גולש בעיקר בעמוד החדשות ומשתמש הרבה בלשונית של "חוקים ותקנות", שם אני מתעדכן על חוקים ותקנות חדשים. גם  בלשוניות אחרות כגון: "הודעות משרד התחבורה" ו"פרשנות משפטית" יש חומרים מעניינים וחשובים" מסכם גל התרשמותו מהאתר.

ומה ב"מכללת עתיד" חושבים על קובי גל ?
לעיון במכתב תודה ממכללת עתיד – לחץ כאן.

כלי נגישות