23-5-13
יום השתלמות נוסף לקציני בטיחות העוסקים בתחום המשאיות הסתיים השבוע בבית U.T.I . נציגי איסוזו בישראל.
ביום ההשתלמות הרצה בועז זרז'בסקי, סמנכ"ל השווק והמכירות של חב' U.T.I. על שוק המשאיות בשנת 2012 ואלכס ליבסטר הרצה על טכנולוגיות למניעת זיהום אוויר במנועי דיזל, וחיסכון בתפעול ציי משאיות.
את יום העיון פתח שמעון סודאי יו"ר איגוד קציני הבטיחות בתעבורה שברך את המשתתפים והודה במילים חמות את אנשי U.T.I. על האירוח הלבבי והתכנים המעניינים שהיו ביום ההשתלמות. סודאי ייחד דבריו לקציני הבטיחות העוסקים בציי רכב של משאיות ואמר בין השאר כי תפקידו של ק. הבטיחות המטפל במשאיות קשה ומורכב ומצריך הבנה במישורים מגוונים ורבים בתחום עיסוקו. (ראה כתבה נפרדת).
ניסים לוי, מישנה למנכ"ל וסמנכ"ל תחום ה-AFTER SALE בירך אף הוא את המשתתפים ואיחל להם הצלחה ביום ההשתלמות.
יום ההשתלמות הסתיים בסיור במרכז השרות המרכזי ובמחלקת ה-P.D.I.
בהרצאתו, סקר זדז'בסקי את שוק המשאיות הישראלי ובתוך כך את הסיגמנטים השונים של סוגי המשאיות הקיימים בשוק. חב' U.T.I. מתמחה במערך משאיות מתוצרת איסוזו במשקל של בין 6.2-12 טון משקל כולל. בפלח השוק בו מתחרה איסוזו, היא נחשבת כמובילה מזה 13 שנים ברציפות ובסיגמנט 6.2-9 טון בולטת במיוחד הובלתה של איסוזו עם השיג מרשים של 65% מכלל סיגמנט זה. איסוזו סומו הינה המשאית הקלה הנמכרת ביותר בישראל מאז 1999.
מתחילת 2014 יחוייבו כל המשאיות החדשות בישראל בתקן יורו 6. מדובר בהפחתה משמעותית ביותר במזהמים הנפלטים מהמשאיות מדובר בהפחתה של כ-80% של חנקות וכ-2/3 פחות חלקיקי פיח. האוויר יהיה נקי יותר אך בד בבד המחיר של המשאיות יעלה באופן ניכר.
לעיון במצגת שוק המשאיות הישראלי – לחץ כאן
אלכס ליבסטר מחברת U.T.I. נשא הרצאה בנושאים: טכנולוגיות חדשות למניעת זיהום אוויר במנועי דיזל וחסכון בתפעול ציי רכב של משאיות. |
טכנולוגיות למניעת זיהום אוויר במנועי דיזל
בהרצאתו סקר ליבסטר את התפתחות התקינה האירופאית בנושא זיהום האוויר החל משנות ה-90 בהן נכנסו מערכות אלקטרוניות ועד לימינו אנו בהן מערכות כימיות כימיות מורכבות הן הדומיננטיות ביותר
החל מסוף 2013 כל השוק האירופאי יהיה מחויב לתקן החדש יורו-6. המעבר מיורו-5 ליורו-6 ייקר את מחיר המשאיות החדשות הואיל כי הוא ידרוש הכנסת מערכות "ברזלים" חדשות דואליות למנועים. בשונה מהמשאיות עם התקנים הקודמים, התקן החדש של יורו-6 מבוסס בהדגשים חזקים יותר על מערכות המחוללות תהליכים כימיים.
כיום מקובלות שתי טכנולוגוגיות בהן משתמשים.
S.C.R.- טכנולוגיה המיועדת להפחית NOx (תחמוצת הפחמן) (ממיר קטליטי) וטכנולוגיה C.R.T. – לכידת חלקיקים.
עד כה השתמשו בנפרד בכל אחת מהטכנולוגיות הללו אך המעבר ליורו-6 יצריך שימוש בשתי הטכנולוגיות הללו גם יחד. המורכבות של טכנולוגיות אלא כרוכות בתפעול מסובך המצריך הבנה וידע נרחב ומעמיק מהאנשים לכל אורך השדירה שיעסקו במשאיות עם יורו-6, החל ממכונאים, מנהלי ציי משאיות וכלה במנהלי מוסכים ומהנדסי רכב.
לדברי ליבסטר, חסר כח אדם ברמת ההשכלה הנדרשת. אנשים העשויים להתאים מבחינת השכלתם וכישרונותיהם פונים ל"היי-טק" ומקצועות אחרים יותר "סקסים" ומדירים רגליהם מתחום הרכב.
זיהום האוויר יופחת אמנם באופן משמעותי ביותר אך יהיה כרוך בחבליי קליטה לגמרי לא פשוטים.
חסכון בתפעול ציי משאיות
בנושא חסכון בתפעול ציי משאיות, אמר ליבסטר את הדברים הבאים:
משאיות 6-12 טון גומעות בממוצע כ-50,000 ק"מ בשנה. ההוצאות המשתנות (דלק, טיפולים, תיקונים, צמיגים וכו') מהוות את החלק העיקרי מסך ההוצאות הכלליות של המשאית. מתוך ההוצאות המשתנות, כ-80% הינו תשלום עבור דלק.
מנהלי ציי משאיות מקדישים זמן רב על מנת לחסוך הוצאות במוסכים כגון: טיפולים, החלפות צמיגים ותיקונים. גם אם מאמציהם הוכתרו בהצלחה מרובה וחסכו אפילו 25% בסעיפים אלו, הרי שבסופו של דבר חסכו רק כ-5% מסך ההוצאות המשתנות של המשאית, כי הרי עיקר ההוצאה היא על דלק. לעומת זאת, אם חסכו 10% מסך הוצאות הדלק, חסכו בכך 50% מסך הוצאות המוסכים.
השפעת הטכנולוגיות החדשות על צריכת הדלק גם היא אינה מביאה לתוצאות החיסכון המיוחלות. ההשפעה זניחה למדי, משהו כמו 2%. כיצד איפא מביאים לחיסכון משמעותי בצריכת הדלק ?
הפיתרון הינו פשוט למדי, אך כמה שהוא ברור ופשוט כך קשה ליישום הואיל ומדובר בשינוי הרגלים, שינוי של תרבות נהיגה. גם כאן ל"גורם האנושי" תפקיד מכריע.
להתנהגותו של הנהג בעת הנהיגה השפעה דרמתית על תצרוכת הדלק. נהג נבון עם הרגלי נהיגה נכונים עשוי לחסוך עד כ-30% מתצרוכת הדלק. בנוסף, יחסוך נהג כגון זה, הוצאות נלוות כגון: בלאי צמיגים ובלאי בלמים ועוד.
על מנת לחסוך בהוצאות הדלק יש לשמור על מספר כללים בסיסיים.
א. לנהוג במהירות של עד כ-90 קמ"ש. נהיגה במהירויות גבוהות יותר גם אינן חוקיות וגם מגבירות את תצרוכת הדלק באופן משמעותי ביותר, עד כ-25% יותר.
ב. להימנע ככל האפשר מהאצות חזקות. האצות גם הן "זללניות" של דלק.המשאית "משלמת" פעמיים: פעם ראשונה בלחיצה על דוושת הגז בעת האצה מיותרת ופעם שניה על לחיצת דוושת הבלמים על מנת לרדת מהמהירות הגבוהה.
ג. לשמור על משטר סל"ד. לא להגיע לסל"ד גבוה
ד. לנהוג במהירות קבועה ככל האפשר
ה. תכנון נסיעה. להסתכל קדימה תוך כדי הנהיגה. אם מתקרבים לרמזור אדום, חבל להאיץ ואח"כ לבלום. אפשר להתקרב בהדרגה.
ו. להימנע מהעמדת המשאית במשך זמן ארוך בסיבובי סרק. מנוע של 500 כ"ס בסיבובי סרק של כחצי שעה שורף הרבה מאד דלק.
כאמור, כללי החיסכון פשוטים למדי. העניין הוא לשנות את תרבות הנהיגה של נהג המשאית וזה דבר לא פשוט. נהג המשאית הישראלי הממוצע, כמו גם נהגים בסוגי רכב אחרים, נוהג באופן אגרסיבי. היציאה בבוקר לכביש כמוה כיציאה לשדה קרב. הנהג נלחם על מקומו על הכביש ודבר זה לכשעצמו מביא לבזבוז דלק והאצת בלאים אחרים ברכב, וכל זאת מבלי להתייחס לסכנה של גרימת תאונה כתוצאה מהתנהגות כזו.
על ק. הבטיחות מוטלת המשימה לעודד תרבות נהיגה חסכנית. בשוק יש בנמצא היום תוכנות "חכמות" היודעות לעקוב אחרי מהירות הנהיגה, האצות פתאומיות, סיבובי סרק במשך פרקי זמן ארוכים ועוד. השימוש בתוכנות כגון אלו יכול לסייע לק. הבטיחות במעקב אחרי נהגים סוררים אך עיקר העבודה היא בהקמת מערכת כוללת היודעת לעודד התנהגות חסכונית של הנהגים. בנוסף, קיים קשר ישיר בין הרגלי נהיגה חסכונית לבין נהיגה בטיחותית. נהיגה חסכונית הינה נהיגה יותר בטיחותית.