איגוד קציני בטיחות
מקצועיים בתעבורה

ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
שריינו את המועד ביומנכם יום ההשתלמות הבא יתקיים ב- 5.9.23

ועדת הכלכלה של הכנסת החלה לדון אתמול (11/6/13) בתקנות לחיזוק מעמד קציני הבטיחות

11-6-13

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ פרופ' אבישי ברוורמן, החלה היום לדון בתיקון לתקנות התעבורה, שהגיש משרד התחבורה, התשתיות הלאומיות והבטיחות בדרכים, העוסק בחובה להעסיק קצין בטיחות ובסמכויותיו. התקנות נועדו להרחיב את סוגי כלי הרכב שבפיקוח קצין בטיחות, לקבוע רשימת חובות שתוטל על קצין הבטיחות וחובות שיוטלו על בעל העסק וכן להטיל את האחריות המקצועית לפיקוח על הרכב והנהג בעסק על קצין הבטיחות, בכפוף להבטחת תנאי עבודה הולמים. בפתח הישיבה אמר היו"ר פרופ' ברוורמן כי צריך לחזק את קציני הבטיחות בתהליכים פשוטים וברורים והטיל אחריות גם על מנהלי החברות.
בדיון נכחו, בנוסף לחברי הוועדה,  נציגי איגוד קציני הבטיחות בתעבורה, נציגי מועצת המובילים ונציגי קציני הבטיחות העצמאיים שהציגו את עמדותיהם בהתייחס לאינטרסים הספציפים של ארגוניהם שמסתבר כי לא תמיד עומדים בקנה אחד עם טובתם של קציני הבטיחות.
מנכ"ל משרד התחבורה, עוזי יצחקי, אמר כי המשרד בחן חלופות שונות לעיגון וחיזוק מעמדו של קצין הבטיחות. לדבריו, התקנות מעגנות המלצות של ועדה שבחנה את מעמד קציני הבטיחות והגישה המלצותיה למנכ"ל משרד התחבורה במרץ 2010. הוא הוסיף כי קציני הבטיחות הם הזרוע הארוכה של משרד התחבורה והתקנות נועדו לחזקם ולהטיל אחריות גם על בעלי ומנהלי החברות.
         הדיון היום (11/6/13) בוועדת הכלכלה של הכנסת
ח"כ איברהים צרצור ביקש לדחות את הדיון בתקנות עד לאחר שתתקיים ישיבה עם כל הגורמים במעורבים בתחום. לדבריו, הגיעו אליו לא מעט טענות לפיהם עמדת אנשי המקצוע בתחום לא נשמעה. ח"כ איציק שמולי תמך באופן כללי בסטנדרטים שמבקש משרד התחבורה להחיל בתקנות, אך הוסיף כי יש לבחון כיצד הם ישפיעו על המכונים החיצוניים. כמו כן ביקש ח"כ שמולי ממשרד התחבורה להביא בפני חברי הכנסת התייחסות לנעשה בעולם. ח"כ דוד צור ביקש לדעת למי כפופים קציני הבטיחות המקצועיים ומי מפקח על עבודתם.

שמעון סודאי, יו"ר איגוד קציני הבטיחות, בין יתר דבריו אמר כי מרבית קציני הבטיחות עושים עבודתם נאמנה. בהתייחסו לתחום התובלה, ציין סודאי כי בתחום זה המורכב והמסובך מעורבים לעיתים שיקולים כלכליים לא הרלוונטים של בעלי חברות התובלה המקשים על עבודתו של קצין הבטיחות. ועוד בעניין זה, מבחינת הגורם האנושי. כיצד ניתן לפקח על נהג עייף ,כאשר תקנה 168 האמורה להסדיר זאת אינה נותנת מענה הולם ? ועל כך כולם הרי מסכימים. בעניין תאונות הדרכים בהן מעורבות משאיות, דוחה סודאי את ה"עלהום" על קציני הבטיחות. כאשר מתרחשת תאונה בה מעורבת משאית, ממהרים להאשים את קצין הבטיחות עוד בטרם התבצעה חקירה והרי לתאונה יכולות להיות סיבות רבות שלאו דווקא קשורות בקצין הבטיחות. מה החיפזון ? תוהה סודאי. למה לא להמתין לחקירה מסודרת ולהסיק מסקנות מושכלות המבוססות על תוצאות החקירה ?

קציני הבטיחות עוסקים במגוון תחומים. יש לציין, אמר סודאי כי חלק נכבד של  קציני הבטיחות ממונים בכלל על ציי רכב פרטיים או ציים מעורבים ושם כמעט שאין בעיות. בנושא כישוריהם של קציני הבטיחות ציין סודאי כי בדרך כלל רמתם המקצועית של קציני הבטיחות גבוהה, קציני בטיחות רבים בעלי הסמכות בכל מקצועות התעבורה הכוללים בין היתר תעודות לניהול מוסך, תעודות להדרכת נהגים וכו'. בסיום דבריו קרא סודאי לנציגי האיגודים השונים שנכחו בדיון, להתאחד ולהציג חזית אחידה, הואיל והזדמנות כזו כפי שנוצרה עתה לתיקון מעמדו של קצין הבטיחות, הינה נדירה ויש לנצל אותה במלואה.
במענה לדברי השמצה חסרי שחר של מנכ"ל מועצת המובילים דוד כוכבא, כאילו "אין קצין בטיחות היודע לתת הנחיות לנהג המשאית", השיב חבר ההנהלה באיגוד קציני הבטיחות, אייל הדר, כי מדובר בהכללה גסה וכי רב קציני הבטיחות מצוינים והינם בקיאים בתחום בו הם עוסקים.

היו"ר ברוורמן סיכם את הדיון ואמר כי הוועדה לא תצביע היום על אישור התקנות. הוא הבהיר כי בכוונתו לקיים ישיבה מצומצמת עם נציגי משרד התחבורה, חברי הכנסת שמולי וצור וכן מספר מצומצם של אנשי המקצוע, על מנת לבחון את התקנות ולהכין אותן לקראת הדיון הבא בוועדה וההצבעה.

יו"ר הוועדה: פרופ' אבישי ברוורמן,
חברי הוועדה: אריאל אטיאס, רוברט אילטוב, יעקב אשר, גילה גמליאל, רונן הופמן, צחי הנגבי, משה זלמן פייגלין, דוד צור, אברהים צרצור, מיכל רוזין, איציק שמולי, איילת שקד.
כלי נגישות