איגוד קציני בטיחות
מקצועיים בתעבורה

ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
שריינו את המועד ביומנכם יום ההשתלמות הבא יתקיים ב- 5.9.23

בענף ההובלה, האינטרס הכלכלי לעיתים גובר על ההיבט הבטיחותי

2-6-13

מאת: שמעון סודאי – יו"ר איגוד קציני הבטיחות בתעבורה
חבריי וידידיי קציני הבטיחות,
 
מזה שנים – משוועים קציני הבטיחות לשינוי המיוחל . עתה, לאחר שנערכנו וגיבשנו את החומרים, הגיע העת להסדיר את הענף החשוב הזה בתחום התחבורה.  

בימים אלו – עובר הכדור למגרש הפוליטי שם נמצאים שחקנים רבים, שלהם דעות והצעות לכאן ולכאן.
בהתאם לזאת, אין זה מן הנמנע שלא כל דרישות הנהלת האיגוד יתקבלו /יאושרו במסגרת  הצעת החוק לתיקון.  בנושא זה נרחיב בבוא העת.

כצפוי וכמתבקש –  תתמקד המשימה בעיקרה בהסדרת ענף התובלה, כאשר כל החלטה שתתקבל לתיקון- תהיה תוצאה ישירה של המצב השורר כיום- ועם עובדות אין להתווכח :
עליה במספר התאונות וההרוגים, עייפות נהגים וחוסר מיומנות , תקנה 168 שאינה מוסדרת ,קשירה וטעינת מטענים לקויה, כשלים טכניים ועוד-כל אלה חייבים לעבור שינוי חקיקה מקיף, לאחר חריש עמוק  ולהיות מפוקחים על ידנו.

       דאגתנו היא בעיקר לענף ההובלה בו האינטרס הכלכלי לעיתים גובר על ההיבט הבטיחותי


החלק העיקרי והחשוב- הינו חלק י'בתקנות התעבורה –  העוסק בתפקידיו של קצין הבטיחות –כאשר הנושאים המוזכרים לעיל קשורים במישרין לעניין זה – דהיינו תפקדי הפיקוח שעליו לבצע מול הגורם האנושי, שחשיבותם אף גבוהה מן ההיבט הטכני. אנו תקווה כי החוק והתקנות שיאושרו בסופו של דבר יעמדו במבחן המציאות וישפרו את הטעון שיפור באופן שיקל על מאמצנו וייעל את עבודתנו. דאגתנו היא בעיקר לענף ההובלה בו האינטרס הכלכלי לעיתים גובר על ההיבט הבטיחותי ובשל העדפת השיקול הכספי נפגמת באופן אנוש עבודתו של קצין הבטיחות הפועל בתחום כבד משקל (תרתי משמע) מעין זה. ככל שתנאי הנהג כמו שכר, יחס הוגן, שעות עבודה ומנוחה וכיו"ב – יהיו נחותים,  כך יגבר חוסר הרצון להצטרף למקצוע שאין בו "גאוות יחידה".

 יתר על כן, במידה שהאינטרסים הכלכליים של משרדי ההובלה ימשיכו לגבור על שיקולי הבטיחות, לא ירחק היום בו קציני הבטיחות יפנו עורף לענף בעל האחריות הכבדה ביותר. משמעות הדבר היא כי גם הפיקוח הטעון שיפור הקיים היוםיעלם ואנו נמצא עצמנו בשוקת שבורה ובסיכון חיי אדם קריטי מאין כמותו.  אם משמעותה של שבועת הרופאים היא לעשות ככל הניתן על מנת להציל חיי אדם- חולים , פצועים או כאלו  הנמצאים בסיכון , תפקידנו ואחריותנו היא למנוע מראש את פציעתם או חלילה את מותם – ע"י פיקוח נאות ומניעה של תאונה מיותרת. תאונות רבות מתרחשות בעיקר עקב הגורם האנושי – בשל חוסר ידע ומודעות של הנהג. אין נהג מסוכן – יש נהג שאינו מודע לסכנות וכאן בא עיקר תפקידו של קצין הבטיחות : לחנך, להכשיר ולפקח על הגורם האנושי (לצד פיקוח קפדני על ההיבט הטכני).

חשוב לא פחות הוא, שמעבר לחוקים ולתקנות-נדע להעריך את עבודתם הנאמנה של קציני הבטיחות , הפרושים והפועלים ללא לאות בכל רחבי המדינה. כל נסיון דמגוגי/אינטרסנטי-יהא אשר יהא- להטיל דופי במקצוע החשוב- על תפקידיו הרבים והמגוונים- רחוק מלשבור את רוחנו או חלילה לפגוע בשליחותנו, ואנו כאיגוד היציג והגדול במדינה נמשיך לתמוך ולקדם את מעמדם של קציני הבטיחות העושים ימים כלילות למען הבטיחות– ובאותה נשימה- נוקיע מתוכנו את כל מי שיימצא כי סרח בתפקידו -כפי שראוי ונהוג לעשות גם בתחומים אחראיים וחשובים אחרים. יתר על כן- מחקרים וסקרים הוכיחו מעל לכל ספק שקצין הבטיחות מועיל , מפחית תאונות דרכים ומוזיל את עלות התפעול.

כאן גם המקום לציין -שעבודת הממשקים חשובה לאין ערוך בהכשרת קציני הבטיחות . תחום קציני בטיחות מונה שלושה מפקחים בלבד ,שאינם יכולים לפקח באופן הרצוי על מספר עצום של כ- 2,500 קציני בטיחות פעילים.

במסגרת הסדרת הענף – אני קורא לשר התחבורה לא לפסוח על דרישתי . בעוד שמשרד התחבורה משקיע בתשתיות ובכבישים מיליארדים לצורך נסיעה בטוחה ,יש גם צורך להשקיע בעיבוי תחום קציני בטיחות במפקחים נוספים. יש לשדרג את ניהול המשרד בתוכנה שיכולה לפקח ולשלוט בציי הרכב המוסדיים ובקציני הבטיחות ולעקוב אחר עבודתם באופן רצוף. הבטחות והצהרות יש לקיים !


מכאן אני קורא לכל קציני הבטיחות ,לעקוב אחר דיוני הועדה שיתפרסמו באתר האיגוד ובדף זה. אנו תולים תקוות רבות בייצוגנו ובמשרד עורכי הדין רונאל פישר ושות' ומקווים כי יושגו התוצאות הרצויות ומעמדם של קציני הבטיחות אכן יקודם וישודרג.

באתר האיגוד ניתן לעיין בכל החומרים – כולל התקנות המוצעות לתיקון ודבר שר התחבורה בפנייתו ליו"ר ועדת הכלכלה – ח"כ -פרופ' אבישי ברוורמן.

כלי נגישות