איגוד קציני בטיחות
מקצועיים בתעבורה

ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
שריינו את המועד ביומנכם יום ההשתלמות הבא יתקיים ב- 5.9.23

אחריות לצד קבלת סמכויות, כאשר האחריות תתחלק בין קצין הבטיחות לבין בעל המפעל.

20-6-13
מאת: אמנון קוה – מנהל אתר האיגוד

לפני כשבוע, התקיים דיון שהיה סוער למדי,  בוועדת הכלכלה של הכנסת בנושא, שיפור מעמדו של קצין הבטיחות. בדיון נכחו מלבד חברי הוועדה, נציגים של מועצת המובילים, נציגים של ארגון קציני הבטיחות העצמאים וכמובן נציגים של איגוד קציני הבטיחות בראשותו של שמעון סודאי, יו"ר האיגוד.

בדבריו של סודאי בכנס הרבעוני שהתקיים ביום שלישי האחרון בשפיים, מטבע הדברים, התרכז סודאי בנושא הוועדה וההשלכות סביב הדיונים על שיפור מעמדו של קצין הבטיחות. סודאי ציין את הניכור וחוסר שיתוף הפעולה בין נציגי הארגונים שנכחו בוועדה לבין עצמם, דבר הגורם נזק לעניין עצמו. במקום לבוא בכוחות מאוחדים, כל אחד מושך לכיוון אחר והתוצאה בוקה ומבולקה. כך למשל, גבי בן הרוש יו"ר מועצת המובילים מאשים השקם והערב את קציני הבטיחות, כאילו הם האחראים על רבוי התאונות ועוד אמירות אחרות הזויות וחסרות כל ביסוס עובדתי כלשהוא שמטרתם הינה להסתיר את האינטרס הכלכלי שיש לבעלי החברות שעולה על האינטרס הבטיחותי שהוא זה שצריך להיות בראש סדר העדיפויות, בדיוק כפי שקצין הבטיחות רואה זאת לנגד עיניו. סודאי מבקש לציין: "קציני הבטיחות הינם בעלי נסיון עשיר ומגוון בניהול תחבורה, בעלי הסמכות של ניהול מוסכים, שמאות, חלקם קציני משטרה לשעבר, קציני בטיחות בצה"ל לשעבר, מדריכי נהיגה מונעת וכו'. בנוסף, עוברים קציני הבטיחות הכשרות והדרכות באופן שוטף. רק לאחרונה קיים משרד התחבורה יחד עם איגוד קציני הבטיחות הכשרה ל-450 קציני בטיחות בנושא – הכרת מערכות בטיחות מתקדמות בכלי רכב" מוסיף סודאי בעניין זה, אז מאיפה החוצפה הזו לאמר שקציני הבטיחות הינם חסרי הכשרה ? שואל סודאי.

כחלק מפתרון לבעיות בענף התובלה, ממליץ סודאי למשרד התחבורה להקים וועדה משותפת של כל הגורמים העוסקים בנושא זה, כגון:  הרשות לבטיחות בדרכים, אור ירוק, גופים וארגוני תחבורה  ומשטרת ישראל. בנוסף, יש לבחון מה קורה באירופה בעניין זה ולאמץ את התקינה האירופאית שתותאם לתקינה בישראל בנושא זה. 

גם  בעלי המשרדים העצמאים המעסיקים קציני בטיחות עצמאיים מציגים מציאות מעוותת וזאת  על מנת לנסות לקבל את תמיכת וועדת הכלכלה ולהראות כאילו יש יתרון כלשהוא במשרד עצמאי (על פני העסקת קצין בטיחות מפעלי).

איך שלא נסתכל על זה, תמיד בעל המשרד העצמאי יהיה נאמן בראש ובראשונה למעסיק ולא לנושא הבטיחות שהוא הדבר הראשון במעלה סדר העדיפויות. אמנם יהיו כאלו שהבטיחות תהיה בראש סדר העדיפות שלהם, אך ישנם משרדים הפועלים בדיוק ההפך. כלומר, קודם לרצות את המעסיק ורק אח"כ בא נושא הבטיחות.  המשרדים העצמאיים מתעלמים מהאיכות הנמוכה של עבודתם הנובעת במקרים לא מבוטלים מהעסקת קציני בטיחות ברמה לא נאותה דבר הגורם  לשטחיות של חלק מהמשרדים העצמאיים, והראייה מספר השימועים שנעשו לקציני בטיחות עצמאיים בענף התובלה. אני מבקש לציין כי בשום פנים ואופן לא מדובר בכלל משרדי קציני הבטיחות העצמאיים, אך לצערי מדובר בחלק לא מבוטל מאלו הפועלים במסגרת זו. 

נאמן לדרכו, לדווח בשקיפות מלאה על ארועים חשובים והתרחשויות משמעותיות, סקר סודאי בקצרה את השתלשלות הארועים ותחנות הדרך עד אשר הקמתה של הועדה הנוכחית,  החל מהקמת ועדה בשנת 2008 בראשות ג'קי לוי, מנהל תחום קציני בטיחות, דרך ועדת סגיס  וכלה בשלב הנוכחי, הדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת שבתום דיוניה, אמורות לצאת תקנות חדשות המסדירות את מעמדו של קצין הבטיחות.

עיקר תפקידה של הוועדה לחיזוק מעמדו של קצין הבטיחות הינו לגבש את הנושאים המרכזיים לשינוי חלק י' להפוך את הוראות הנוהל שהוציאה הרשות, לתקנות.

לדברי סודאי, עיקר הבעיות מתמקדות בתחום התובלה, עקב ריבוי תאונות קטלניות הנגרמות ע"י משאיות. הבעיות ידועות היטב , היו מאז ומתמיד ונמשכות עד עצם ימים אלו. סודאי מציין כי ענף התובלה אינו מותאם למשק המודרני, ישנן בעיות בטיחות, חוסר תאום בין הגורמים השונים הקשורים לענף, ליקויים בהכשרת נהגים ובעיות סביב תקנה 168 המתייחסת לשעות עבודה ומנוחה של הנהגים.

הקו המוביל אותנו, אומר סודאי, הינו אחריות לצד קבלת סמכויות, כאשר האחריות תתחלק בין קצין הבטיחות לבין בעל המפעל.

"המון עבודה מושקעת בעניין זה ע"י חברי ההנהלה, לצד השקעה כספית נכבדה ביעוץ משפטי מן הדרגה הראשונה והכל על מנת למצות את הנושא במידה המקסימלית האפשרית" הוסיף סודאי בעניין זה.

השלב הבא, אחרי הדיון שהיה בוועדה, הינו שלב ה"שולחנות העגולים". בימים אלו, נערכת הנהלת האיגוד לשלב זה שייתקיים בקרוב בוועדת הכלכלה של הכנסת. בפורום זה נתייחס ונציע מענה לכל הטיעונים שהועלו במהלך הדיון האחרון בוועדת הכלכלה. הנהלת האיגוד תעמוד על המשמר ותוודא כי דרישותיה יתקבלו ויאושרו. נמשיך לפעול להעלאת המודעות והטלת אחריות על בעל המפעל כמוגדר בתקנות התעבורה לדיני חברות, באופן שכל בעל מפעל יראה לנגד עיניו את החשיבות והאחריות שיש לייחס לנושא הבטיחות.

סודאי מבקש להדגיש  כי חרף העבודה הקשה והשעות המרובות הנדרשות לטיפול בנושא זה, השתתפות חברי ההנהלה נעשת בהתנדבות מלאה ועל חשבון הזמן הפרטי שלהם.

בפנייתו לחברי האיגוד שנכחו בכנס, אמר סודאי: "אנחנו נמצאים עתה בעיצומו של תהליך שינוי ועושים הכל על מנת להגיע לתוצאה הטובה ביותר עבורכם. כל אחד מכם הוא שגריר ואנו סומכים עליכם שתמשיכו לייצג את המקצוע בכבוד הראוי לו. צייתו לחוקים ולתקנות הקיימים, תעדו חומרים, הקפידו להגיע להשתלמויות, הכינו נוהלי הפעלת רכבבמפעל כגיבוי לתקנות והמשיכו לעשות ככל יכולתכם למנוע את התאונה הבאה".  עוד הוסיף סודאי  בהתרגשות: "אם ניתן היה, הייתי יורד מהבמה ולוחץ לכל אחד מכם את היד ואומר לו – כמה אני גאה בך".

בסיום דבריו התייחס סודאי לאתר האינטרנט ולדף הפייסבוק החדש של האיגוד ואמר: "כיום מספק אתר האיגוד לכל אחד מכם במה נפלאה להביע את דעתו. בנוסף, אני שמח לבשר כי לאיגוד יש גם דף פייסבוק שעלה רק לאחרונה לאוויר. למי שאין חשבון פייסבוק, פתחו חשבון (תהליך פשוט, קל וידידותי), כנסו הביעו את דעותיכם והשפיעו. גם דברי ביקורת יתקבלו באהדה כל עוד הם נעשים בלשון מכובדת, איננו חפים מטעויות, אנחנו רק למדים מהם". סיים סודאי את דבריו.

כלי נגישות