איגוד קציני בטיחות
מקצועיים בתעבורה

ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
שריינו את המועד ביומנכם יום ההשתלמות הבא יתקיים ב- 5.9.23

קציני בטיחות מדברים מהשטח – ראיון עם דוד עמירה קצין הבטיחות של "טיב טעם"

8-3-13

מאת: אמנון קוה – מנהל אתר האיגוד

מערכת אתר האיגוד ממשיכה בראיון נוסף מתוך סידרה של ראיונות המתקיימים עם קציני בטיחות שבתוקף תפקידם התמקצעו בתחומים שונים. כך למשל, ראיון זה עוסק בקצין בטיחות שבאחריותו צי מעורב המורכב ממשאיות, מלגזות ורכבים פרטיים. בהמשך, יתקיימו ראיונות עם קציני בטיחות מתחומים אחרים. מטרת הראיונות היא לאפשר הצצה על עבודתו המורכבת  של קצין הבטיחות ולאפשר לקציני הבטיחות לאמץ רעיונות רלוונטים אצלם, מתוך הנאמר בראיונות, הכל לפי מידת העניין והצורך.



ראיון עם דוד עמירה – קצין הבטיחות של חב' "טיב טעם"

דוד עמירה עוסק בתפקיד קצין בטיחות בתעבורה מזה כ-20 שנה, מהן כ-10 שנים בחב' "טיב טעם".

בעברו, שירת עמירה בצה"ל, הגיע לדרגת סא"ל ושימש בתפקידים בכירים כגון: קצין ביקורת של המטה הכללי באג"ם מבצעים וקצין חימוש ביו"ש.

צי הרכב ב"טיב טעם" הינו מעורב ובו כ-30 משאיות, כ-30 מלגזות וכ-100 מכוניות פרטיות.

כבר בתחילת הראיון בולטים לעין, הסדר המופתי והלוחות המגוונים התלויים בחדרו של עמירה, המאפשרים לו שליטה בזמן אמת בכל צי הרכב המופקד בידיו. וזאת לדעת, עמירה מתעד בכתב כל דבר ההנעשה במשרדו. כפי שעמירה אומר: "חוץ מבירכת בוקר טוב, הכל מתועד בכתב".

בנושא הבטיחות, אין פשרות ואין עיגולי פינות
אחד מהלוחות בחדר של  באמצעותם עמירה משיג שליטה על הנעשה בצי הרכב של החברה



לא זו בלבד שעמירה מקפיד בקלה כבחמורה בכל הנוגע להוראות הבטיחות המתבקשות מתוקף החוק וההנחיות של משרד התחבורה, אלא שעמירה פיתח "תורת בטיחות" משלו המעמידה את צי הרכב שלו בדרגה גבוהה ביותר מבחינת בטיחותית.

במה דברים אמורים ? ובכן, ראשית, אמירה מצייד את כל נהגי המשאיות שלו בקלסרים בהם מסודרים כל המסמכים של המשאית הדרושים למקרה ששוטר יעצור את המשאית ויבקש לבדוק מסמכים. הקלסר מכיל את המסמכים הבאים:
רישיון רכב, רשיון מוביל, אישור בדיקת עשן, תעודת ביטוח, אישור בדיקת בלמים, אישור כיול טכוגרף, אישור בדיקת חורף ואם מדובר במשאיות קירור, מצורף גם אישור ליחידת הקירור. כל מסמך מנוילן בדף נפרד וכל שנותר לנהג הוא למסור את הקלסר המסודר לשוטר. לא אחת מקבל עמירה מחמאות משוטרים שעצרו נהגים שלו לביקורת, בזכות הקלסר המסודר, כמו גם בזכות הקפדתו על נושא הבטיחות.

קלסר מסודר בו כל המסמכים הדרושים הנמצא תמיד בתוך המשאית לשימושו של הנהג בעת הצורך
מבט מקרוב על אחד הלוחות בחדרו של עמירה באמצעותם הוא מנהל את צי הרכב שלו.


בנוסף, על מנת לשמור על רמת בטיחות גבוהה של המשאיות עליהן הוא מופקד, הגיע עמירה להסדר עם המוסכים איתם הוא עובד, לפיו, כל רכב הנכנס למוסך בשל תקלה כלשהיא, אפילו החלפת נורה, אינו עוזב את המוסך מבלי שבוצעה ברכב בדיקת בטיחות. זאת ועוד, אחת לחודש מתבצעת בדיקת לחץ אוויר בצמיגי המשאיות. כמובן שעמירה עובד אך ורק עם מוסכים מורשים המתמחים ברכבים הנמצאים בצי הרכב שלו. בצי הרכב של עמירה משאיות דאף, איסוזו, וולוו ורנו.

אחת לחודש מתקיימת בדיקת בטיחות של כל המשאיות ובתוכן גם כאלו שאינן מחוייבות בבדיקה זו. מכוניות פרטיות ומלגזות עוברות בדיקת בטיחות אחת ל-3 חודשים.

משאיות של "טיב טעם" על פי הוראתו של עמירה, אינן נוסעות במהירות של יותר מ- 80 קמ"ש. משאיות המובילות בשר בתליה אינן נוסעות במהירות העולה על 70 קמ"ש, גם אם הן נוסעות על כביש 6 או על כבישים בהם מותרת נהיגה במהירויות גבוהות יותר. נהג שסרח, מקבל מכתב הזהרה פעמיים ואם המשיך בסורו, ננקטות נגדו סנקציות מרתיעות.

חלק מהמשאיות בטיב טעם מצוידות בארגזי קירור בהם מובל בשר בתליה.   משקל כל נתח בשר כזה מגיע למאות ק"ג. בעת עצירה פתאומית המסה העצומה של הבשר התלוי נעה קדימה במהירות  ועלולה לחדור את דופן הארגז ולגרום לפגיעה בנהג. על מנת למנוע נזק שכזה, החליט  עמירה להגביל את מהירות הנסיעה במשאיות אלו ובנוסף, הכניס  עמודים מיוחדים בתוך הארגזים ורצועות באמצעותן נקשר הבשר לעמודים וכך נמנעת תאוצה מסוכנת של הבשר בעת עצירה פתאומית. התקנת העמודים והרצועות כרוכה מן הסתם בהוצאות כספיות נוספות של הנהלת החברה ובנוסף, הכנסת הבשר וקשירתו גורמות לעבודה נוספת מצד מעמיסי הסחורה, אך עמירה לא מוותר. בטיחות מבחינתו היא מעל הכל. אין עיגולי פינות ואין פשרות.

דיסקיות הטכוגרפים נבדקות באופן קבוע ע"י עמירה וישנה הקפדה חמורה על שעות המנוחה המגיעות לנהגים. כמו כן, עמירה מקפיד על העמסת המשאיות אך ורק בהתאם למשקל המותר.עמירה מתדרך את הנהגים לדווח לו על כל חריגה מכל סוג שהוא  ומגבה את נהגיו באופן מוחלט אם הם אכן נוהגים ע"פ הוראותיו ועל פי החוק. לאחר מאבק סזיפי לא פשוט בחריגות, הצליח עמירה למגר את התופעת החריגות של עומס יתר ונהיגה מעבר לשעות הנהיגה המותרות וכיום הכל מתנהל במישרין.

דיסקיות הטכוגרף נבדקות באופן קבוע וישנה הקפדה על אכיפת תקנות שעות מנוחה המגיעות לנהגים.
ה"ספריה" של עמירה בה מתועד כל הנעשה  במשרד. עמירה: "חוץ מבוקר טוב, כל ההתנהלות של המשרד מתועדת בכתב בתיקים מסודרים".



במסגרת מלחמתו של עמירה בתאונות הדרכים, מבצע עמירה תחקיר לכל תאונה המתרחשת ובמידה והנהג אשם, נפגעת הפרמיה שהוא מקבל. כל מכה שהרכב מקבל ולו הקלה ביותר מוגדרת כתאונה. תוצאות התחקירים מתועדות כמובן  ועותקים נשלחים למנהלים בכירים בחברה. עמירה מייחס חשיבות רבה לתחקירים ולהשפעתם על נהגי החברה. לדעתו, לתחקירים השפעה רבה על  הירידה במספר התאונות בהן מעורבים רכבי החברה.  בשנת 2012 חלה ירידה של כ-50% בתאונות (12 תאונות) לעומת 2011 שבה התרחשו 24 תאונות. כל התאונות היו ללא נפגעים.

דו"חות על עבירות תנועה מוסבים על שמם של העובדים שביצעו את העבירות וכלל זה נכון לגבי כל העובדים, החל ממנהלי החברה וכלה באחרון העובדים.

עמירה מבצע הדרכות לנהגיו בעיניינים הצצים תוך כדי עבודה ובנושאים הנוגעים בבטיחות כגון: שעות נהיגה מותרות, עומס יתר, קשירת מטענים וכו'. אחת לחודשיים שלשה מעדכן עמירה הנחיות בענייני בטיחות. לפחות פעמיים בשנה מגיע מרצה חיצוני להרצות במגוון נושאים הקשורים בעבודתם של הנהגים.

כשהתחיל עמירה לעבוד ב"טיב טעם", נחרד מתרבות הנהיגה שהייתה מקובלת אז בחברה. לא הייתה הקפדה על שעות עבודה ומנוחה, כלי הרכב לא טופלו באופן הראוי  ובכלל המצב נראה בכי רע, עד כדי כך שעמירה שקל לוותר על קבלה לעבודה בחברה. הנהלת החברה הפצירה בעמירה לקחת על עצמו את התפקיד שהרי לשם שיפור המצב הוא "נקרא לדגל". לבסוף, נענה עמירה לאתגר ובגיבוי ההנהלה הכניס נורמות חדשות בעטיין הוא זוכה עתה לשבחים מכל עבר. מידי שנה ביקורות של גף קציני בטיחות עוברות בהצלחה מרובה ומזכות אותו בציון "טוב מאד", בתחרות בטיחות של "אור ירוק" זכתה "טיב טעם" במקום השני בקטגוריה של "רכב מעורב" ועוד כהנה וכהנה.

לסיום הראיון שאלתי את עמירה, האם הוא משתמש באתר האיגוד ?
לדבריו, הוא גולש באתר, נעזר במידע הרב הצבור בו, מתעדכן בחוקים ותקנות חדשים ונהנה לקרוא חדשות בתחום הרכב והתעבורה הנמצאות באתר.

כלי נגישות