איגוד קציני בטיחות
מקצועיים בתעבורה

ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
שריינו את המועד ביומנכם יום ההשתלמות הבא יתקיים ב- 5.9.23

פערים עצומים בין הובלת מיטענים על פי התקנות ועל פי דרישות הבטיחות, אל מול המצב בשטח כיום.

10-3-13

מאת: שמעון סודאי – יו"ר איגוד קציני הבטיחות

הרשות הלאומית ותחום קציני בטיחות במשרד התחבורה החלו את שנת 2013 בסדרה של ארבעה מפגשים לסקטור קציני הבטיחות העוסקים בתחום המשא והתובלה היבשתית  .
 
המפגשים התקיימו במשרד התחבורה בבית דגן בתאריכים 12/2- 19/2 -26/2- 5/3 . בכנסים נכחו מנכ"ל משרד התחבורה – עוזי יצחקי ,מנכ"ל הרשות הלאומית – רון מוסוקוביץ , מנהל אגף הרישוי – גאנם חמאדה ,סגן מנהל אגף מטענים – בני אביעד , מנהל תחום קציני בטיחות – גק'י לוי , מנהל אגף מטענים – גבי נבון , ראש מדור תאונות במשטרת ישראל – סנ"צ נועם בייגנסקי,  מנהל ניידות בטיחות – יוסי שנלר ומנהל אגף נהגים מקצועיים ברשות הלאומית למניעת תאונות – מאיר אלרם. 
 
מפגשים נכחו מעל 350 קציני בטיחות בתעבורה מסקטור זה הנחשב למקצועי ביותר בתחום !



בנאומי בפני באי המיפגשים, הדגשתי  כי התואר "קצין בטיחות מקצועי בתעבורה " מיועד בעיקר לסקטור קציני הבטיחות העוסקים בתחום התובלה . על סקטור זה מוטלת אחריות כבדת משקל תרתי משמע ,הן בפיקוח על המשאיות הדורש  ידע טכני מעמיק ומורכב והן בפיקוח על הנהגים והכשרתם לנהיגה במשאיות הנושאות מטען כבד.
עבודת קצין הבטיחות בסקטור זה מורכבת מפיקוח על נושא שעות עבודה ומנוחה ,הכשרת הנהג בקשירה והטענת מטען  ופריקתו
, העברה ושינוע מטענים באמצעות מלגזות , מנופים ועוד. נושאים מורכבים אלה אינם דומים  לתפעול צי רכב פרטי .

אחריות  כבדה  מוטלת על  נהג המשאית כמו גם של קצין הבטיחות. תאונה עם משאית תהיה קטלנית ומסוכנת בהרבה בהשוואה לתאונה  עם רכב פרטי .

 בנוסף, ציינתי כי רק לאחרונה נערך סקר על ידי עמותת אור ירוק בה נמצא שבאחת מכל ארבע משאיות נופל המטען כתוצאה מקשירה וטעינה לא נכונים .

נושא זה חייב לקבל דגש בחונכות נהגים חדשים וכן נדרש להעביר בדרך מקצועית השתלמות מעשית בנושא זה  ואכן אנו מתבשרים על שינוי בנושא בעת הכשרת נהגים חדשים. כך מסר מנהל אגף הרישוי גאנם חמאדה. לדבריו,  על הנהג יהיה לעבור חונכות בנושא במסגרת נושאים שהמשרד יקבע  .
 



 הטענות המרכזיות שעלו בכנסים האחרונים בבית דגן  חשפו פערים עצומים בין הדרוש לביצוע על פי התקנות ועל פי דרישות הבטיחות המתבקשות ביחס להובלת מטענים בדרך בטוחה, אל מול המצב בשטח כיום.
הנושא בוער מכמה היבטים ובעיקר מההיבט הבטיחותי. יש לטפל בדברים אלו במהירות האפשרית.
 
1)  תקנה 168 – שיפור התקנה והתאמתה לזמן הזה…, באופן שניתן יהיה לעמוד בה ותהיה ברורה לכל. 
2)  תקנה 85 – הובלת מטען – יש להכליל את משאבות הבטון לרשימת כלי הרכב המחייבים פיקוח של קצין בטיחות, היות ומדובר ברכב בעל רמת סיכון גבוהה.  הגדרתו כרכב עבודה שאינו מחייב פיקוח של קצין בטיחות חייבת להשתנות .
3)  יצירת "תורה סדורה" – מגובה בתקנת תעבורה מחייבת -בנושא : הכשרת הנהג בכל הקשור בטעינה ואבטחת מטען – ללא מקום להפעלת שיקול דעת של הקצב"ת ואו הנהג .

אני קורא למשרד התחבורה לרשות הלאומית ולכל הארגונים העוסקים בנושא, לשבת על המדוכה ולקדם חקיקה שתסדיר את הנושא. לא יתכן שמדינה
נאורה לא תעגן נושאים חשובים אלה בחוק ותשאיר את המצב הקיים ,כאשר אין אפשרות לאכוף את תקנה 168 שעות עבודה ומנוחה שאינה ברורה ואינה עומדת במבחן המציאות.

יש לאמץ את החוק או להתאימו, כפי שזה פועל שנים רבות באירופה וזאת על מנת לצמצם את הקטל הנורא הנגרם ממשאיות אלה .

עוד ציינתי את החשיבות בנוגע לשולי הדרך בדרכים הבין עירוניות. כיום ברוב הכבישים השול אינו רחב דיו ואינו מאפשר עצירה בטוחה של משאית בצד הדרך למקרה ונדרש חיזוק המיטען. כל עצירה מהווה סכנה לשאר המשתמשים בדרך. במקרה זה יש חשיבות לתכנן ולשפר את הכבישים כך שיהיו בטוחים יותר.

כלי נגישות