איגוד קציני בטיחות
מקצועיים בתעבורה

ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
שריינו את המועד ביומנכם יום ההשתלמות הבא יתקיים ב- 5.9.23

הסתיים יום עיון להכרת מערכות המשאית בחב' "תשתית" נציגת "דאף" בישראל

22-1-13
מאת: מיה אוריון, מנהלת פרסום ושיווק "תשתית"
 
ביום עיון שערכה "תשתית" יבואנית דאף בתאריך 15/1/13 בשיתוף עם איגוד קציני הבטיחות, נכחו כ-40 קציני בטיחות ושמעו הרצאות אודות מערכות הבטיחות השונות במשאיות, אודות תקנות יורו 6 ודגמי יורו 6 החדשים של דאף ואודות מגוון השירותים  שמציעה תשתית ללקוחותיה. כמו כן סיירו קציני הבטיחות במוסך הגדול בישראל ובמפעל השיפוצים החדש שנפתח ב"תשתית" ואף זכו לחוויה נוסטלגית במוזיאון המשאיות של "תעבורה".
נדרשת השתלמות בתחום המשאיות
הכל התחיל בבית קפה בפתח תקווה, שם פגשתי את שמעון סודאי, יו"ר איגוד קציני הבטיחות. אני הגעתי לפגישה בחיפוש אחר אפשרויות לשיתוף פעולה ושמעון סיפר לי שכבר זמן רב הוא מחפש דרכים להציע לחברי האיגוד השתלמויות מקצועיות בנושאים הקשורים לתחום המשאיות, ולא רק בתחומי הרכבים הפרטיים. הוא הציג בפני את משנתו לפיה קצין בטיחות של חברה ששולט היטב במערכות הרכב (פרטי או משאית) ומעביר ידע זה לעובדי ונהגי החברה חוסך כסף רב לחברה, חוסך אינספור פניות מיותרות ליבואן הרכב ומעל הכל שומר על בטיחות הנהגים.
חטיבת "תשתית" של תעבורה אחזקות, כיבואנית משאיות דאף ואחת החברות המובילות בתחום המשאיות בישראל רואה זאת כחובה וכזכות להעמיק את רמת הידע של העוסקים בתחום ולכן לא היה קשה לשכנע את הנהלת החברה בנחיצות ביצוע השתלמות שכזו בשיתוף עם איגוד קציני הבטיחות. תוך זמן קצר נקבע מועד ליום עיון בנושא מערכות בטיחות במשאיות, וגובשו תכנים שיעניינו את קהל המאזינים ויעשירו אותם.
כפי שמתברר, גם קציני הבטיחות ציפו בקוצר רוח להשתלמות מסוג זה. חברי האיגוד מיהרו להירשם ליום העיון, וההרשמה נסגרה תוך פחות מיום (!) מרגע שנפתחה, כאשר עוד חברים רבים נשארו ברשימת המתנה.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

בהזדמנות זו אני רוצה להודות לשמעון סודאי ולצביה, על נכונותם לשיתוף הפעולה, על מקצועיותם והרמת האירוע מצדם, ולכל קציני הבטיחות שהפגינו נכונות ורצון להגיע וללמוד על הנושאים החשובים ביותר.

סדר יום עמוס
קציני הבטיחות התכנסו באולם הכנסים במתחם "תעבורה" והיום נפתח בדברי פתיחה של יו"ר האיגוד שמעון סודאי. בין יתר דבריו, סודאי הדגיש כי בימים אלו בהם הטכנולוגיה מתקדמת חדשות לבקרים אנו חייבים להיות תמיד עם אצבע על הדופק, וציין בהקשר זה את תקנת התעבורה מספר 25 "לא ינהג אדם ברכב אם הוא לא בקיא בהפעלתו".
עוד הוסיף סודאי כי קציני הבטיחות המקצועיים בתעבורה משמשים כחוד החנית במאבק לצמצום תאונות הדרכים. הם בעלי הידע המקצועי– והם אמונים על העברת המידע לכלל הנהגים. מכיוון שהנהג הישראלי הממוצע אינו בקיא בכל המערכות המתקדמות, תפקידו של קצין הבטיחות ללמדו כיצד להשתמש בהן ולנצל בצורה הטובה ביותר את האמצעים המתקדמים שמציעות המשאיות המודרניות.

ההרצאה הראשונה בסדר היום העמוס הועברה על ידי אלן וייל, מנהל אגף המכירות והשיווק ב"תשתית". אלן פתח בהצגה כללית של חברת תעבורה אחזקות, החל מ"המאק" הראשונה של בונדי (אברהם לבנת) ועד להפיכתה לאחת החברות המשמעותיות בתחום. הוא הציג את המותגים השונים ואת תחומי הפעילות של חטיבת "תשתית", ואף סקר בזריזות את התפתחות חברת "דאף"- מסדנת המלאכה של ההולנדי ואן-דורנה ועד לשלושת מפעלי הענק ברחבי אירופה, בבעלות תאגיד פאקר האמריקאי.
אלן הציג את תקנות יורו 6 לאיכות הסביבה, שיכנסו לתוקף בראשון לינואר 2014, ואת הדרישות הנגזרות מכך מיצרניות המשאיות. התקנות הן כה מחמירות, ומכתיבות צמצום כה משמעותי של המזהמים, שאפשר לומר (כמעט) בלי להגזים שעדיף יהיה לנשום את האוויר שיצא מצינור הפלטה של המשאית מאשר את האוויר ברחוב.
אלן סקר את פרוייקט הפיתוח הנרחב של דאף, ואת התוצרים שהציגה החברה בתערוכת IAA האחרונה- דגמי XF יורו 6 החדשים שימכרו בישראל החל מ-2014. מההרצאה עולה כי דאף הצליחה במשימה לא פשוטה של שמירה על רמת צריכת הדלק הנמוכה של דגמי יורו 5, ואף הפחיתה אותה. דאף סימנה מטרת פיתוח נוספת של שמירה על משקל עצמי נמוך, ועמדה גם בה בהצלחה. למרות התוספות הרבות הנדרשות ברכב כדי לעמוד בתקן (בעיקר במערכת הקירור), ובאמצעות תכנון חדש וקפדני של השלדה, יעלה המשקל העצמי של דגם ה-XF רק ב-90 ק"ג- תוספת זניחה לכל הדעות.
לבסוף הוסיף אלן המלצה פרקטית שהפתיעה חלק מהנוכחים. לדבריו, דגמי היורו 6 שהציג הם אמנם בפסגת הטכנולוגיה אך נכון לתחילת שנת 2013 הוא ממליץ דווקא להצטייד במשאיות מדגם יורו 5 (הדגמים הנוכחיים) הבנויות בטכנולוגיות מתקדמות ומוכחות, ללא "מחלות ילדות" ואשר מחירן נמוך מאשר המחיר הצפוי ליורו 6.
ההרצאה השנייה הועברה ע"י דורון קזס, מדריך טכני במחלקת השירות של "תשתית" ועסקה בפירוט מערכות הבטיחות במשאית. באופן כללי חילק דורון את סוגי המערכות לשניים- הגנה אקטיבית ופאסיבית. המערכות הפאסיביות הן ה"מסורתיות" יותר ונועדו להגן על הנהג ועל משתמשי הכביש האחרים בזמן התרחשות תאונה.
דורון הסביר שההתפתחות הטכנולוגית העצומה בתחום המערכות האקטיביות היא זו שמאפשרת מניעת מצבי תאונה, ומסייעת להפחתת שיעור תאונות הדרכים. המערכות מסייעות לנהג בפעולות כגון שמירת מרחק (ACC), שמירה מפני סטייה מהנתיב (LDWS), שמירה על יציבות (VSC) ומניעת החלקה (ABS). מערכות נוספות נועדו לסייע לנהג ולהגביר את פעולותיו במקרי חרום, כגון מערכת סיוע לבלימה (Break Assist).
דיון בסוגיה רבת שנים התעורר בין כמה מקציני הבטיחות הוותיקים לגבי יעילות ה-ABS בתנאי נסיעה אופטימליים (כביש יבש וישר)- על פי הגישה המיושנת נהוג לחשוב שבקרת הבלימה האלקטרונית אינה מסייעת ואף מזיקה בתנאים אלו. דורון השיב שמחקרים רבים שנערכו הוכיחו כי ה-ABS הופך את הבלימה ליעילה יותר בכל מצב.
דגש חשוב שעבר כחוט השני לאורך ההרצאה הוא שמעבר לחשיבות הרבה הטמונה בהכרת מערכות הבטיחות הן על ידי הנהג והן על ידי קצין הבטיחות, האחריות לנהיגה נכונה ולבלימה נכונה מונחת על הנהג. על הנהג להיות מודע לכל המערכות המותקנות ברכב ולהיות בקיא בסדר הפעלתן ותרומתן לתצורת הנהיגה שהשתנתה רבות אודות לריבוי מערכות ממוחשבות. דורון ציין שלמרות כל מערכות הבטיחות המתקדמות ותרומתן הרבה להגברת הבטיחות, מי שאחראי על התנהגות המשאית בכביש הוא הנהג בלבד.
ההרצאה האחרונה בסדרת ההרצאות הועברה על ידי יובל פלג, סמנכ"ל השירות והתפעול של "תשתית". יובל בחר להרצות על נושא פרקטי ביותר ובעל חשיבות רבה לקציני הבטיחות: מערך השירות ללקוח הסופי. הסיבה לבחירה בנושא זה נעוצה בשינויים החלים לאחרונה בתקנות היבוא ובהיתר הניתן ליבוא מקביל של רכבים ומשאיות. יובל הסביר שחשוב להבין אילו שירותים נותן יבואן מורשה ומה המשמעויות הנגזרות מכך לגבי יבואן "פרטי".
יובל תיאר את מבנה אגף השירות ב"תשתית", העוטף את הלקוח החל משלב טרום רכישה- מחלקת הנדסת המכירות, דרך מדור הדרכה ותמיכה טכנית, עבור במחלקת מסירת רכב ועד מדור המוסכים והשירות ללקוח. יובל הסביר מה גרם ל"תשתית" להפריד את הטיפול באוטובוסים (מותג האוטובוסים DAFVDL) למדור נפרד, ותיאר את השתלשלות השיקולים שהובילה לפתיחת מפעל שיפוצים חדש לנוחות הלקוח.
למרות ההכרות רבת השנים עם דאף, חלק מקציני הבטיחות הופתעו לשמוע על השירותים יוצאי הדופן שמציעה תשתית ללקוחותיה, כגון מסירת רכב בדוק לאחר התקנת המרכב (במקום האלטרנטיבה ה"קלה"- למסור שלדה ערומה) והפעלת מרכז שירות לקוחות ייעודי שמטרתו לתת מענה לכל לקוח שלא הצליח להגיע לפתרון משביע רצון במערך המוסכים. גם בשירות דאף 24 המוכר הופתעו חלק מהנוכחים לשמוע שהמענה במוקד בשעות הלילה ניתן על ידי המהנדסים ואנשי המקצוע עצמם, ולא על ידי מוקדנים.
עוד הסביר יובל שמוסך מרכזי שמטפל בעשרות משאיות דאף בכל יום, בהכרח יגיע לרמת התמקצעות גבוהה עשרות מונים ממוסך שמטפל בכל סוגי המותגים, ומאותה סיבה גם יציע זמינות חלפים (מקוריים או חלופיים אך ייעודיים למותגי הבית) עצומה ביחס למוסך שצריך להחזיק חלפים לכל סוגי המשאיות.
תגובות נלהבות
במסגרת יום העיון יצאו קציני הבטיחות למספר סיורים. הביקור במוסך המרכזי של דאף ("תשתית מרכז"), שהוא המוסך הגדול בישראל, היה מרשים ומאיר עיניים. דרור בר עוז, מנהל המוסך, הציג בפני האורחים את המחלקות השונות, והסביר כיצד מתמודדים ומתעדפים טיפול בעשרות כלי רכב שמגיעים למוסך מידי יום, כיצד מפרידים את הטיפול במשאיות של חברת האם תעבורה (מטופלות במוסך צמוד אך נפרד עם צוותים נפרדים), כיצד שומרים על רמת מקצועיות גבוהה ואחידה של צוות עובדים גדול ועל זמינות חלפים שתענה על הציפיות של הלקוחות הקפדנים ביותר.
הסיור השני היה במפעל השיפוצים החדש של "תשתית". בסיור זה פגשו קציני הבטיחות את יוסי הולין אותו רבים מהם מכירים מעבודה משותפת רבת שנים (יוסי הוא מוותיקי תעבורה…). יוסי סיפר כיצד קיבל את האתגר להקים ולנהל מפעל חדש לשיפוץ מכלולי משאיות ואוטובוסים שמטרתו לאפשר ללקוחות "תשתית" לרכוש חלקים משופצים במגוון רחב ובמחירים נוחים (ובכך בעצם להרחיב את היצע החלקים שמציעה תשתית ללקוחות- ממקורי ועד משופץ). האורחים התרשמו מהמחלקות השונות (שיפוץ מנועים, תמסורות, גלי הניע, מערכות אוריאה…) וכן מהמתקן המתקדם שרכשה תשתית לניקוי ממירים קטליטיים.
לקינוח זכו קציני הבטיחות בביקור במוזיאון המשאיות ההיסטורי של "תעבורה". מוזיאון זה פתוח לקהל הרחב אך לא רבים מכירים אותו, וחבל. כל מי שעוסק בתחום יכול ליהנות מתצוגת המשאיות הישנות (מראשית המאה שעברה ועד לשנות השמונים) שנאספו באהבה על ידי נציגי משפחת לבנת, שופצו ושוחזרו על לרמת נסיעה (!). רבים מהאורחים הצביעו על דגם משאית זה או אחר כמשאית "עליה התחילו את הקריירה"… זה היה ללא ספק החלק הנוסטלגי של היום.
בסיום היום קיבלו קציני הבטיחות תעודות השתתפות ושי קטן מ"תשתית" ונשארו להחליף חוויות ודעות תוך כדי ארוחת צהריים קלה.
התגובות הנלהבות הרבות שקיבלנו, במהלך היום ולאחריו העידו על העניין הרב שגילו ומגלים קציני הבטיחות בנושא. "יום פורה, מקצועי, בו הועברו נושאים חשובים, העשרת הידע המקצועי, והרחבת הידע בכלל, ורענון הידע המקצועי בפרט…" (רפאל פדלון, כצט), "ההשתלמות אתמול בחברת DAF הייתה מאוד מעניינת ומועילה, שמענו על חידושים מעניינים וחשובים ומאוד נהניתי (היה שווה להגיע מהערבה הרחוקה)." (אמנון אלמוג, מ.א. חבל אילות)- אלו רק חלק מהדברים שנאמרו על ידי המשתתפים.

כלי נגישות