איגוד קציני בטיחות
מקצועיים בתעבורה

ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
שריינו את המועד ביומנכם יום ההשתלמות הבא יתקיים ב- 5.9.23

האם יש קשר בין העלאת "שווי שימוש" לבין יותר הרוגים ופצועים בתאונות הדרכים ?

13-11-12

מאת: שמעון סודאי – יו"ר איגוד קציני הבטיחות בתעבורה

בשנה האחרונה אנו עדים לירידה משמעותית במספר ההרוגים בתאונות הדרכים. אחת הסיבות המשמעותיות למגמה מבורכת זו, היא מערכות בטיחות מתקדמות המותקנות ברכבים החדשים, המסייעות לנהג בנהיגתו.  סיבה נוספת חשובה אף היא, הינה הפיקוח של קציני בטיחות על כשירותם של  מאות אלפי כלי רכב והאנשים הנוהגים בהם.

תשלום "שווי מס"  עולה ללא הרף ומכביד  מאד כלכלית על בעלי הרכב הצמוד. ישנם עובדים שאינם עומדים בנטל ומוותרים על הרכב הצמוד. תופעה זו של החזרת רכבים צמודים הולכת וגדלה ככל שנטל התשלום בגין "שווי רכב" הולך וטופח.

תופעה זו של החזרת רכבים צמודים הינה מסוכנת הואיל והיא מביאה ליציאה של נהגים וכלי רכב ממעגל הפיקוח של קצין הבטיחות ובכך נגרמת פגיעה כפולה בבטיחות. פעם אחת, העובד מחזיר את הרכב הצמוד ובכך מסיר את עצמו מפיקוחו של קצין הבטיחות ופעם שניה, על מנת לחסוך כסף, רוכש העובד רכב ישן יותר שמן הסתם אינו מצויד במערכות בטיחות מתקדמות וגם אינו מפוקח ע"י קצין הבטיחות. 
 
משרד התחבורה מצהיר כי מטרתו ל"הצעיר" את גיל כלי הרכב הנעים בכבישים ועושה גם מבצעי גריטה על מנת לממש מטרה זו. הסיבה לכך ברורה. ככל שהרכבים יהיו יותר חדשים, כך יהיו בהם יותר "מערכות חכמות" והתוצאה היא נהיגה יותר בטוחה ופחות תאונות.

ואני שואל – איך מבקשים להצליח בהצערת גיל הרכב כל עוד שווי השימוש על הרכב רק במגמת עלייה וצמוד מס . בכל חודש אנו מתבשרים על עוד עובדים המחזירים את המכוניות החדשות שהמעביד העמיד לרשותם ורוכשים במקומם רכב ישן ופחות מאובזר. עד מתי מעמד הביניים ומחזקי הרכב הצמוד ימשיכו להיות מסחטת המיסים של האוצר ?
 
ככל שנטל המס יתגבר כך גם גיל הרכב הממוצע בישראל יעלה וכתוצאה מכך נמצא יותר מכוניות פחות בטוחות על הכביש, דבר שללא ספק יביא לעליה בתאונות הדרכים.

יש לציין כי האמצעים הטכנולוגים המוטמעים בכלי הרכב  מאוד מסייעים במלחמה בתאונות הדרכים.  יש פעולות המתבצעות ללא התערבות הנהג וה"מערכות החכמות" מתקנות בעת מצב חרום.  למשל: מערכת בקרת היציבות משנת 2010. 
האם נעשה סקר כמה תאונות נמנעו בזכות מערכת זאת בישראל ?
באנגליה מערכת זו הפחיתה ב-25% את התאונות הקטלניות. בדוק!
 
יחד עם זאת,  הטכנולוגיות החדשות הן רק אחת מהסיבות לירידה במספר ההרוגים. יש כמובן חשיבות רבה גם  ל"גורם האנושי". למצב התשתיות וכו' אך אלו הינם נושאים לדיונים נפרדים.

כלי נגישות