18-10-12
ממחקר שניהלה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים עולה כי "הגורם האנושי" הוא זה האחראי על מרבית תאונות הדרכים הקשות. לא תשתיות לקויות ולא מצבן הבטיחותי של המכוניות.
עבירות נהיגה היוו את הגורם העיקרי ל- 88%מכלל התאונות ו 79% –מהתאונות הקטלניות.
העבירות השכיחות מבין אלה שגרמו לתאונות קטלניות היו: סטייה מנתיב ומהירות מופרזת. עבירה נוספת היא נהיגה בהשפעת אלכוהול/סמים, שלגביה יש כנראה תת–דיווח.
הנהגים המעורבים בתאונות דרכים קטלניות שנגרמו באשמתם (עקב ביצוע עבירת נהיגה( בשיעור גבוה משיעורם היחסי במצבת בעלי הרישיונות הם: קשישים מעל
גיל 65 וצעירים עד גיל 24. גברים וערבים.
שיעור מעורבותם של נהגים מהמגזר הערבי בתאונות דרכים שנגרמו באשמתם עקב ביצוע עבירת נהיגה גבוה משיעורם היחסי במצבת הנהגים בעלי רישיון. על אף ששיעורם של נהגים מהמגזר הערבי במצבת הנהגים בשנת 2009 עמד על 14% בלבד, הם מהוויים כ– 23% מהנהגים המעורבים בכלל תאונות הדרכים
שנגרמו באשמתם ו– 43% מהנהגים המעורבים בתאונות דרכים קטלניות שנגרמו באשמתם.
עבירת המהירות המופרזת )לגבי החוק ובנסיבות המקרה( כגורם למעורבות בתאונות קטלניות בולטת בקרב הנהגים בקבוצות של הנהגים הצעירים והערבים.
עבירות של אי ציות לתמרורים ולרמזורים בעת ביצוע תאונה קטלנית שכיחות יותר בקרב נהגים קשישים ונשים.
מעורבות נשים בכלל התאונות ובתאונות קטלניות דומה לזו של גברים. ההבדל בין גברים לנשים בא לידי ביטוי בסוגי העבירות.
נהגים מקצועיים מעורבים בתאונות דרכים קטלניות שנגרמו באשמתם בשיעור נמוך מזה של נהגי רכבים פרטיים. עבירת המהירות המופרזת כגורם לתאונות קטלניות נמצאת בשיעור נמוך יותר בקרב נהגים מקצועיים. לעומת זאת, שיעור עבירת
“אי מתן זכות קדימה להולכי רגל” גבוה יותר בקרב נהגים אלו, ובמיוחד בקרב נהגי אוטובוסים.