איגוד קציני בטיחות
מקצועיים בתעבורה

ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
שריינו את המועד ביומנכם יום ההשתלמות הבא יתקיים ב- 5.9.23

נוהל 6 שהופך לחוק בימים הקרובים, פוגע לכאורה בצנעת הפרט, אינו שיוויוני ובנוסף מטיל לכאורה דופי בעבודתם של קציני הבטיחות !

9-7-12
ראשית למען הגילוי הנאות, איגוד קציני בטיחות עקרונית אינו  נגד נוהל 6  אך אינו מקבל את השינויים  המתבצעים בו מעת לעת מבלי להיוועץ (טרם החלת התקנות המסדירות את יישום החוק)  עם הנהלת האיגוד שחבריה הם אלו שתפקידם ליישם את החוק החדש. 

נוהל 6 משנה פניו. אם בתחילת דרכו היה מדובר בהעברת נתונים סטטיסטים השומרים על צנעת הפרט של הנהגים, הרי עתה מסתמן כי קציני הבטיחות יידרשו להעביר פרטים אישיים של הנהגים שלגביהם נתקבלו תלונות מאת אזרחים שפנו למוקדי התלונות  לפי מספרי הטלפון של המידבקה "איך אני נוהג". קציני הבטיחות יידרשו להעביר דו"ח שמי המכיל פרטים על מספר התלונות שקיבל כל נהג, מהות התלונה, אופן הטיפול בה ופרטים נוספים הנמצאים בתיקו של הנהג בהתאם לפרשנות החוק ע"י אנשי משרד התחבורה. אין בנוסח החדש התייחסות לחיסיון על על פרטי הנהגים ואלו אמצעים יינקטו על מנת למנוע דליפת פרטים אישיים שמשמעם הינה לכאורה פגיעה בצינעת הפרט.בנוסף, לא ברור מה יהיה דינו של נהג שהדיווחים על עבירות שעבר הם רבים.
 
באותו הקשר, תמוה גם כי  משרד התחבורה שאינו נותן כלים לקציני הבטיחות לתהות על קנקנם של נהגים חדשים בעת קבלתם לעבודה דורש  מצד אחד דיווח על נהגים שעברם התחבורתי עלום ומנגד עיסוקם היה יכול להימנע במידה ולקציני הבטיחות היה מתאפשר לעיין במידע מקדים אודותיהם.
 
מדוע החוק מטיל דופי בקציני הבטיחות ?
החוק החדש נוהג באופן אי שוויוני ומפלה לרעה את בעלי "רכב חברה" לעומת נהגי הרכב הפרטי. כחצי מכלל המכוניות בארץ נהוגות ע"י בעלים פרטיים ואלה פטורים מהדבקת המדבקה "איך הנהיגה שלי". אפליה זו מקוממת במיוחד על רקע היותם של נהגי "רכב החברה" נהגים יותר מיומנים ואחראים בנהיגתם מנהגים פרטים. נהגי "רכב חברה" בניגוד לנהגים פרטים עוברים השתלמויות והכשרות מעת לעת ע"י קציני הבטיחות שלהם ומומחים אחרים בתחומי הנהיגה.  בנוסף, בחלק גדול מהחברות נמצאות בשימוש תוכנות כגון: מובלאיי, טרפילוג , איתוראן ופוינטר המסייעות לקצין הבטיחות בפיקוח על נהגי החברה ואיתור מקרים חריגים  המטופלים ע"י קציני הבטיחות שלהם. זאת ועוד, הרכבים עצמם מטופלים  בהתאם להוראות היצרן, טיפולים נעשים בזמן, ותקלות מטופלות במלוא תשומת הלב. בנוסף, חלק נכבד  מהנהגים של "רכב חברה" הינם עובדים בכירים בחברה או נהגים מקצועיים שמודעותם לנהיגה זהירה ואחראית הינה  גבוהה מחתך הממוצע של כלל הנהגים.
 
מכל זה עולה איפוא כי "מחפשים את המטבע מתחת לפנס". כלומר, במקום לטפל בנהגים פרטים שאינם מפוקחים ואינם עוברים השתלמויות מקצועיות, מטפלים דווקא בנהגים הנמצאים בלאו הכי בפיקוח ונהנים  מפעילויות מגוונות שמטרתן לשפר את תרבות הנהיגה שלהם. הוכח מעל לכל ספק כי תרומתו של קצין בטיחות בחברה,  מסייעת רבות להפחתת התאונות ווהטמעת תרבות נהיגה זהירה ומתונה יותר בקרב הנהגים עליהם הוא ממונה.
 
בעיה נוספת היא – ציבור המתלוננים אינו ציבור מקצועי והתלונות המתקבלות הן לעיתים גחמות של רגע, יצר נקמנות, או תלונות חסרות כל בסיס אמיתי.  אילו משרד התחבורה היה מבקש להתעדכן על עבירות שדווחו ע"י אנשי משטרה, או מתנדבים שעברו הכשרה כלשהיא באיתור ואבחון  עבירות, הדבר היה אפשרי, אך דיווח ע"י אנשים שאין בידם כל הכשרה וידע באשר לעבירות תנועה, זה עניין בעייתי.
 
בעיה נוספת שיש בה סכנה של ממש היא  השימוש  בטלפון תוך כדי  נהיגה. הנהג  המתלונן מחייג לדווח על עבירה שלדעתו נעשתה  וגם אם לא צלצל אלא רק רשם את מספר הטלפון, בשני המקרים, מבטו הוסט מהדרך ותשומת ליבו  הייתה נתונה לרישום או צלצול במקום בנהיגה. כך או כך, דיווח על העבירה כרוך במרבית המקרים בביצוע עבירה.
 
המידבקות הרי אינן דבר חדש. במכוניות של ציי רכב נמצאות גם היום מידבקות וקציני הבטיחות מקבלים מזה זמן רב למדי תלונות על נהגים סוררים לכאורה. מבדיקת התלונות ע"י קציני הבטיחות, עולה כי חלק נכבד מהתלונות הן אינן רציניות, קנטרניות, ללא בסיס אמיתי ועוסקות בזוטות. הכתמת עברו התחבורתי של נהג  בגין תלונות של אנשים לא מוסמכים אינה הוגנת ואינה ראויה.  

מאד מפתיעה היא העובדה כי חוק שאמור להיות מיושם ע"י קציני הבטיחות, דעתם והערותיהם של הנוגעים בדבר לא נשמעו ולא קיבלו התייחסות מצד הועדה שדנה בפרטי החוק החדש. לוועדה נמסר ניר עמדה מסודר מטעם ארגוני התחבורה והתיקונים לחוק התקבלו בהעדר חוות דעת  מקצועית של ארגוני התחבורה. לדברי שמעון סודאי, יו"ר איגוד קציני הבטיחות: "אילו היו משתפים אותנו בקבלת ההחלטות  טרם יישומו של החוק, היינו תורמים ברצון מהידע והניסיון שהצטברו אצלנו בנושא זה  ובכוחות משותפים הינו מגיעים לנוסחאות המקובלות על כל הצדדים לטובת כולם".
 
בנוסף, יעילותו של החוק החדש מוטלת בספק. לא נעשה כל מחקר המלמד כי הנהיגה של מושאי התלונות אכן השתפרה או שהחוק החדש עשוי להפחית תאונות .  סודאי שואל: "מדוע שלא ייעשה קודם להחלת החוק, סקר שיבדוק את מידת יעילותו, או מדוע שלא יחלו קודם במדגם ניסיוני של כמה מאות רכבים ולאור התוצאות יוסקו מסקנות". אמנם נעשו מספר סקרים  בעבר אך הם אינם מתייחסים לחוק החדש  במתכונתו הנוכחית.
 
סודאי רואה בחומרה את החלת החוק במתכונתו הנוכחית ומודיע: "החוק כמו שהוא, גורם עוול ומפלה לרעה נהגי "רכב חברה". איננו יכולים לעבור לסדר היום על העוולות הקיימות בחוק ונשקול את המשך צעדינו באשר ליישום החוק במתכונתו הנוכחית".

סודאי קורא לראשי משרד התחבורה : "עדין לא מאוחר לשמוע השגותינו ביחס לשינויים מסויימים שנעשו בחוק החדש. דברו איתנו ויחד נגיע לנוסחה שתהיה מקובלת על כולנו לטובת כלל ציבור הנהגים". 

חברים נכבדים,
על מנת לתת תוקף למורת רוחינו מהחוק החדש במתכונתו הנוכחית, חשוב לנו מאד לשמוע את דעתכם ולקבל מקסימום תגובות  בנושא חשוב זה. שתפו אותנו בנסיונכם וכיתבו חוות דעתכם.  בתחתית העמוד יש "כפתור" להעברת תגובות. לחצו עליו והעבירו התייחסותכם.

כלי נגישות